Mat, hva skal man gi.....!

S

Sanna27

Guest
Jenta mi på 6mnd spiser dette gjennom en dag:
08.00: 150ml mme
11.00: grøt og vann/mme + fruktmos
14.00: 150ml mme
17.00: grøt og vann/mme + fruktmos
20.00: 150ml mme
Sånn ca, noen dager er det mer og noen dager mindre.

Har smakt på litt fruktbiter også. Har ikke smakt på maten som vi spiser enda, da jeg synes det bli enten for salt eller at det er noe hun ikke kan spise.. Vi(foreldre) spiser som regel knekkebrød til frokost å kveldsmat, å middagene går vanligvis i taco, fiskekaker, laks, kylling, ris, pizza, pomfri, burger, div kjøtt, pølser ++ syns ikke at hun kan spise det, kanskje jeg er for overbeskyttsom...

Hva spiser deres babyer på 6mnd+?
 
Jenta mi er 6 mnd og ca en uke. Hun får masse pupp, og iløpet av dagen helst mellom kl 12 og 5 en gang, får hun noe annet. Hun begynte med et fast mat-måltid da hun ble 6mnd. Vi prøvde først å gi henne om kvelden, men da ble leggingen vanskelig, ikke så rart egentlig, at det er vanskelig å sove med noe helt nytt i magen! Hun fikk utslett den første gangen vi gav henne hipp 4-mndgrøt for et par uker siden. Så nå får hun ikke mat med melkeproteiner.
Hun har fått mosa potet, potet&gulrot, avocado, hirsegrøt fra hirseflak med mm i, hirsegrøt fra Holle (har prøvd med mm, naturell, med kokosfett og med kokosfett og pære). Vi varierer. Det blir foreløpig ikke så mye, bare noen skjeer og så er hun mett. Har slutta å blande inn mm, for maten blir bare suppe iløpet av svært kort tid. Så får hun heller litt pupp til å skylle ned med og hjelpe fordøyelsen.

I dag tenker jeg å la henne få kokosolje og raspa eple i grøten.

Helsesøster sa i går at når hun har vent seg til potet&gulrotmiks så kan vi blande i litt leverpostei. Det blir vel om en uke eller to, vil jeg tro.
 
Her får hun grøt med fruktmos til frokost, og til lunsj varierer vi mellom grønnsaksmos med enten hirsekorn eller linser i, og middagsretter (hjemmelaget). Tenker å innføre brød og egg i løpet av den neste uka, så vi har mer å variere med til lunsjen ;-) Til "kvelds" får hun grøt med avokado, den får hun mellom fire og fem for leggingen blir vanskelig her også om det blir grøt for sent. Morsmelk får hun mellom måltidene, 3-4 ganger på dagtid pluss ett nattmåltid.
 
6 måneder neste tirsdag. 1 måltid dagen her. Grøt, sviskemos, potet og gulrotmos, pæremos,fått fått banan, eple , ananas , vannmelon, honningmelon, ellers fått noen ferdig mos fra butikken.
 
6 mnd i mårra, og her får ho grøt til frokost 10-11tiden, middag (potet og gulrotmos, gulrot og søtpotetmos, kyllinggryte, spaghetti ++) i 13-14 tiden, mm i 4 tiden og 18 tiden, grøt igjen ca 20 når ho blir lagt☺
får også endel frukt innimellom, mango, banan, avokado, fikk blåbær fra hagen her om dagen, og da skrunket hun fæælt på nesa...var litt surt...hehe
 
Her får hun grøt med fruktmos til frokost, og til lunsj varierer vi mellom grønnsaksmos med enten hirsekorn eller linser i, og middagsretter (hjemmelaget). Tenker å innføre brød og egg i løpet av den neste uka, så vi har mer å variere med til lunsjen ;-) Til "kvelds" får hun grøt med avokado, den får hun mellom fire og fem for leggingen blir vanskelig her også om det blir grøt for sent. Morsmelk får hun mellom måltidene, 3-4 ganger på dagtid pluss ett nattmåltid.

Fortell gjerne mer om middagsmaten!
 
Fortell gjerne mer om middagsmaten!
Hehe, har laget litt forskjellig nå som ligger i fryseren. Blander kjøtt/fisk (hittil har jeg brukt kylling, laks, torsk eller sei) med grønnsaker som passer til, og noen av rettene har jeg "krydret" litt med hvitløk, gressløk, vårløk eller karri, alt etter hva som passer. Har rett og slett tatt utgangspunkt i mat vi liker og laget "babyversjon" ;-) Alt vi har prøvd hittil har gått ned på høykant, særlig det med mye smak! Noe har jeg blandet litt ris/pasta i også forresten.
 
Min er 7 mnd neste uke, har gitt mest grønnsaker ettersom frukt ikke metter så mye. Har mest frukt i grøten, eller fruktmos med havremel og kanskje eggeplomme. Blander ulike grønnsaker og gir, søtpotet, gulrot, kålrabi, blomkål, brokkoli. Så har jeg laget forskjellige middager og fryst ned,
- grønnsaker og laks med kokosmelk+krydder,
- kylling og grønnsaker,
- spaghetti og kjøttdeig med en del grønnsaker oppi tomatsausen. Så går det mye i avokado og banan :) Noen dager prøver vi med brød og leverpostei slik at han får spise selv og øve på å tygge.
 
Mango og kokosolje i hirsegrøten ble i dag ny storfavoritt! Gårdagens søtpotet&gulrotmos gikk også ned på høykant.
 
6,5mnd.
8.00: pupp+grøt
12.00:pupp+frukt. Har akkurat startet med litt brødskive også
15.00:pupp+middag
18.00: pupp+grøt

Tilbyr vann til måltidene :)
 
ho spiser grøt/middag en gang om dagen, får litt smaksprøver på skive av oss .. eller fåt hun bare pupp ellers ;)
 
Har spist grønnsaksmoser til middag i en mnd ca, nå prøver jeg å lage spagetti (med kylling istedenfor kjøttdeig), blir spennende å se om hun liker :)
 
8 måneder neste uke :)

Frokost: Avokadomos + mme
Lunsj: Eggerøre, lapper, smoothie m/chia eller brød + mme
Middag: middag, spiser alt :p
Kvelds: Grøt m/frukt eller grønnsaksmos m/kjøttkraft + mme
 
8 måneder neste uke :)

Frokost: Avokadomos + mme
Lunsj: Eggerøre, lapper, smoothie m/chia eller brød + mme
Middag: middag, spiser alt :p
Kvelds: Grøt m/frukt eller grønnsaksmos m/kjøttkraft + mme

Wow, flink du er :) jeg lager også selv, men har bare vært grønnsaksmos til middag inntil videre, imorgen prøver vi spagetti.
Hvor lenge har din spist brød? Her er frøkna bare 7 måneder, men prøvde med litt brød her en dag, da brakk hun seg og kastet opp :eek: så ikke helt klar for klumper enda. Men å smatte på brødskalk er namnam.
 
Wow, flink du er :) jeg lager også selv, men har bare vært grønnsaksmos til middag inntil videre, imorgen prøver vi spagetti.
Hvor lenge har din spist brød? Her er frøkna bare 7 måneder, men prøvde med litt brød her en dag, da brakk hun seg og kastet opp :eek: så ikke helt klar for klumper enda. Men å smatte på brødskalk er namnam.

Ja ikke alltid de er klare når man prøver. Han har ikke spist brød lenge, men spist lapper i et par måneder :) Han brakk seg endel i starten, men synes det var både moro og godt. Babyer har heldigvis extremt god brekningsrefleks og brekker seg også for og få maten foran i munn, så det er ikke farlig. Men ikke noe særlig når hun kaster opp da:confused: Hvordan ble spagettien tatt i mot da? :) Flink du er :)
 
Ja ikke alltid de er klare når man prøver. Han har ikke spist brød lenge, men spist lapper i et par måneder :) Han brakk seg endel i starten, men synes det var både moro og godt. Babyer har heldigvis extremt god brekningsrefleks og brekker seg også for og få maten foran i munn, så det er ikke farlig. Men ikke noe særlig når hun kaster opp da:confused: Hvordan ble spagettien tatt i mot da? :) Flink du er :)

Åå, godt tips, lapper må prøves :) har lest en del om denne brekkningen, men frøkna her tror jeg er veeeldig sensitiv, brekker seg av smokk også, gjort siden vi prøvde. Jeg fikk litt panikk når hun kastet opp over hele brettet, men rett etterpå sa hun mmmmm, så smaken tror ikke jeg det er noe i vegen med ;) får prøve sakte men sikkert. Spagettien likte hun ikke, men jeg smakte på den selv og den var ikke god og veldig sur. Tenkte å prøve meg på noe torsk og kokkosmelk, hun liker jo stortsett det meste. Men foretrekker det litt mer søte, søtpotet og butternutt squash er klar favoritt.
 
Jenta mi på 6mnd spiser dette gjennom en dag:
08.00: 150ml mme
11.00: grøt og vann/mme + fruktmos
14.00: 150ml mme
17.00: grøt og vann/mme + fruktmos
20.00: 150ml mme
Sånn ca, noen dager er det mer og noen dager mindre.

Har smakt på litt fruktbiter også. Har ikke smakt på maten som vi spiser enda, da jeg synes det bli enten for salt eller at det er noe hun ikke kan spise.. Vi(foreldre) spiser som regel knekkebrød til frokost å kveldsmat, å middagene går vanligvis i taco, fiskekaker, laks, kylling, ris, pizza, pomfri, burger, div kjøtt, pølser ++ syns ikke at hun kan spise det, kanskje jeg er for overbeskyttsom...

Hva spiser deres babyer på 6mnd+?
Mi spiser omtrent som din, hovedsakelig melk og fruktmos eller grøt. Bare at jeg ammer, så vet ikke mengden melk. Men jeg lar henne smake litt på alt vi spiser. Hun har smakt alle tingene du listet opp at dere spiser. Etter to kresne storebrødre gjør jeg alt jeg kan for å venne lillesøster til smakene. Om det bare er litt smakebiter blir det ikke store saltmengden.
 
Frokost: grøt og melk fra flaske
Mellom måltid: fruktmos/ grønnsaksmos og vann
Lunsj: middag og vann
Middag: vann/ melk og fruktmos/ grønnsaksmos, gjerne litt større mat som huk får holde selv og prøve med
Kveldsmat: grøt og melk

Hender hun vil ha litt melk om natta enda så da får hun det også.

Mengden melk varierer mellom 100 og 170 ml ca.

Hun er 7 og 1/2 mnd nå og har spist grøt og middager lenge alt da hun var tidlig ferdig med pupp og melk og var veldig klar for ordentlig mat :)
 
8 måneder neste uke :)

Frokost: Avokadomos + mme
Lunsj: Eggerøre, lapper, smoothie m/chia eller brød + mme
Middag: middag, spiser alt :p
Kvelds: Grøt m/frukt eller grønnsaksmos m/kjøttkraft + mme
Lapper og eggerøre ? Lager du np eget til babyrn da ? hva har du i ? Middag, lager du egen middag til henne som du fryser ?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp