masemammas dagbok

28+0 idag og 3dje trimester!!!! 80 dager til KS:)

Ting går fortsatt bra, men igår og idag tidlig har jeg vært veldig sliten i hodet og utålmodig! Syns så synd på ungene mine som er stuck med en mamma som tydleig er sliten og ikke tåler noenting, som fører til at de krangler og tuller enda mer og jeg blir sint. Hater dette! Gleder meg til RM skal være mer hjemme:)
Bekkenet er bra og ikke mye smerter annet enn at kroppen nå begynner å bli ganske sliten. Veldig stinn på kveldene, men ellers plager ikke magen meg så mye.
Tok siste sprøyte med reumatisk medisin igår, gruer meg til virkningen dabber ut:S
 
29+0
NÅ har det begynt å bli tøft:/
Mye vondt i ryggen, uvel, sliten og sover veldig dårlig! Merker det går på psyken med en gang!
Tror Live fortsatt ligger med hodet godt ned, kjenner mye press/krafsing på sidene nederst og noen bein innimellom ganske høyt oppe(over navlen og nesten helt mot ribbeina)
10 uker og 3 dager til KS
 
30+0

En helt grei uke. Kroppen er overraskende bra, ikke for tungt. Live beveger seg mye, men lite spark- mer masse tydelig bevegelse.
PappaLive er syk så mye har stått på meg hjemme, det tar på merker jeg. Men til nå har det gått greit. I helgen hadde vi barnefri og var på hytta:)
Jeg har fått veldig stort behov for å ordne huset til jul og Live kommer, stresser veldig med det:/

9 uker og 4 dager til KS
 
Da er jeg 31+0!! Det går fortsatt overraskende bra selvom det selvfølgelig er tyngre for hver dag.
Bekkenet er OK, er ikke for sliten og klarer fortsatt fint å gå i bhg og hente ungene!

Live beveger seg masse og stikker kneet sitt oppover mot ribbeina hele tida:p Blir sliten av all romstreringa og pressinga, men samtidig er jeg glad for at hun bruker plassen sin og strekker seg godt:)
Magen plager meg ikke såå mye, men sliter med å sitte i sofaen om kvelden og bruker lang tid på å sovne på kvelden/natta.

Koser meg faktisk litt med å være gravid denne gangen, det er en god følelse!

8 uker og 4 dager til ks
 
Last edited:
31+5 nå. Har liggi på føden i over et døgn. Kom inn ca kl 2030-21 torsdag kveld og nå er det natt til lørdag kl 0151.
Hadde innmari vondt på siden av magen, legen fant ikke ut hva det er. Hadde dog regelmessige og hyppige sammentrekninger, lå først på ctg over flere timer og fikk til slutt innvendig ul som viste lang livmorhals som åpner seg under trykk. Ble satt på riedempende og lungemodningssprøyter.
Tror livmorhals er 3 cm, 1 cm kortere enn for 2 uker siden men fortsatt lang! Den åpner seg ganske mye øverst og nedover livmorhalsen når man presser på magen eller hvis jeg får sammentrekning/kynner. Baby ligger med hodet så langt ned som det går an
Har ikke sovet siden natt til torsdag, og da sov jeg dårlig og i kun 4 timer ca. Natt til fredag duppet jeg av i 1,5-2 timer i sykehussenga og inatt har jeg enda ikke klart å suppe av. Blæh!
Sammentrekningene har gitt seg, hadde kun 1 runde på noen timer med regelmessig vonde sammentrekninger men det var 15 minutt mellom- så ganske sjeldent.
Regner med å få dra hjem imorgen/idag tidlig, iallefall innen idag/imorgen kveld, blir overraska hvis det ikke skjer..
 
Uff, det hørtes ikke noe hyggelig ut! Bra sykehuset tar godt vare på deg :) håper kommer deg fort på beina igjen! :)
 
Uff, det hørtes ikke noe hyggelig ut! Bra sykehuset tar godt vare på deg :) håper kommer deg fort på beina igjen! :)

Takk. Hjemme igjen, kom hjem igår:)
Skal være litt forsiktig for å forhindre prematur fødsel, men leve ganske normalt for det.
Tror lille dramaqueen holder seg inne en god stund til!
 
Da er det enda nye problemer, herregud for et svangerskap!
Sluttet på reumatiske medisiner for 5 uker siden og bekkenet har klikka helt. Er nå helt handikappa, klarer å gå bittelitt med krykker innimellom og innimellom funker ikke det heller.
Var på reumatisk avdeling idag, fikk da krykker og skal forsøke å gå på kortisontabletter. Bekkenet slo seg vrang når jeg var der, så jeg måtte trilles i rullestol for å få tatt blodprøver....følte meg såååå liten og handikappa der jeg ble trilla bortover sykehuskorridorene:/
Nå må vi inne ut hva vi gjør med babypappa sin jobb og barna.. Må også vurdere å søke om tidligere KS.

Ellers så går det egentlig greit, har gått opp 1 kilo ca og kroppen føles ikke så tung. Har tungt for å puste skikkelig og ganske høy puls(110 på sykehuset). Men utenom bekkenet er det ikke så mye å klage på heldigvis:)

33+1 idag
 
35+0 idag!
4 uker og 3 dager/31dager til KS, 16 dager til julaften:-D

Etter at jeg fikk kortisonpreparater på sykehuset ble bekkenet i IS leddet mye bedre og jeg kunne gå tilnærmet vanlig igjen. Så utrolig deilig:)
2 dager etterpå var jeg dog på sykehuset igjen pga mye sammentrekninger. Blødde plutselig og vi var usikre på om det var fra urinrøret eller skjeden. Kom frem til at det mest sannsynlig var fra urinrøret da det var MYE i urinen og hun ikke fikk noe på hansken når hun sjekket åpning. Hadde ingen åpning(33+3), 2 cm livmorhals ca.
I 3 dager etterpå blødde jeg små klumper og noe friskt blod hver gang jeg tissa. Var mye for å komme fra urinrøret men lite hvis det var fra skjeden, dog bare når jeg tissa så virka som det var derfra. Ingen bakterier på dyrkningen og ingen blødninger i etterkant så jeg har ikke sjekket det mer opp.

I disse 2 ukene etterpå syns jeg kynnerne har roet seg veldig med, magen er roligere generelt. Sliter mer og mer med symfyseløsning/bekkenløsning foran og har nå begynt å slite med å bevege meg pga det. Mye smerter og derfor lite søvn og dårlig humør. Men nå er det helt på slutten da. HVis jeg er oppå å går får jeg konstante kynnere, men de er ikke vonde. KUn magen som er knallhard og derfor upraktisk:p Begynner igjen å tro at jeg kan gå helt til 8. januar:)

RM ordner mye på jobb nå, for jeg klarer ikke å være særlig alene med barna. Vondt, klarer ikke å gå opp til barnehagen, utslitt+++ Ser ut til at det ordner seg litt da, han har fått endret en del kveldsvakter til nattevakter. Det betyr ofte lite søvn på meg på natta, men da tar han jo ungene på morgenen når han kommer hjem og ettermiddagen.
Minstemann virker heldigvis lite plaget av mammas form og er blitt mer pappadalt og en solstråle. størstemann er i en litt vanskelig periode nå og er veldig frustrert og føler alt er urettferdig. Så er mye krangling og mye styr med henne. Er nok en blanding av reaksjon på lite rutiner/sliten og utålmodig mamma + en utviklingseriode fra barnehagebarn til skolebarn.
Hun er helt fantastisk når hun først ikke er frustrert da, så søt og herlig:)

Nå er det ferdiggjøring av julegaver som er viktig. Ikke mye igjen av vanlige julegaver, men litt igjen på hva barna skal lage. Kjenner jeg stresser litt med det fordi jeg vil ha det ferdiggjort før jeg er helt utslitt. SKAL bli helt ferdig denne uka med alt av julegaver, for vil ha full oppmerksohet på kos og hygge siste uka før jul.

Ellers er utstyr tatt frem og opp nå. Mangler bare vugga som er hos pappa, babynestet som er hos en venninde og handle inn babyhåndkler.

Begynner å bli klar for en liten baby, vil bare få jula overstått først:-D
 
36+0 idag og vekt på 85,2 kilo.
Superoverrasket over vekta etter et sykt inntak av ribbe og svor i går kveld, var spysyk i hele går pga alt fettet og sliter fortsatt idag:S
Magen er også mindre, noe jeg syns er rart siden snuppa har liggi likt i flere uker, ikke mulig å komme lenger ned med hodet:p Alt er vel bra, men syns det er veldig rart og veldig ulikt forrige graviditeter.
Får masse kommentarer om at jeg ser så sprek ut, for har jo samme kropp som før jeg var gravid og ikke så stor mage. Bevegelsene mine er jo ikke mye spreke da...hahaha! Alt er stivt, magen er hard og bekkenet er ikke så lett å ha med å gjøre;)

Denne uka har bekkenet vært litt mer trøblete og krykkene måtte brukes på fredag. Men fortsatt overraskende greit etter jeg begynte med prednisolon.

Nå er jeg KLAR da, må ærlig innrømme at jeg helst skulle født idag! Selv om jeg VET at det hadde vært godt med en rolig julefeiring uten baby. Er bare så klar til å komme igang med den nye fasen i livet vårt, lei av å vente

Live er veldig rolig store deler av dagen, men beveger seg en god del fra kl 18 og utover kvelden
 
Lillejenta vår kom 1. Juledag 37+3. Hun var 2995 gram, 47 cm og 33 rundt hodet.
9 dager idag og vi koser oss med masse nærhet og konstant amming. Storesøstrene elsker henne!!
 
Back
Topp