Marsjentenes skravletråd

Er det noen som vet når jeg er høygravid? Er det 34+4 eller 40 dager igjen, for hos meg er det nemlig ikke samme dag, når det er 40 dager igjen er jeg 34+5 :hilarious:

Er det noen som vet når jeg er høygravid? Er det 34+4 eller 40 dager igjen, for hos meg er det nemlig ikke samme dag, når det er 40 dager igjen er jeg 34+5 :hilarious:

Høygravid når det er 40 dager til termin. Grunnen til at det er forskjell på når det blir er om svangerskapet er regnet med 40+2 eller 40+3?

40+3 her. Kanskje vanligere med 40+2 ? ;)

Akkurat det samme stussa jeg over. Sykehuset, legen, gynekologen regner 40+3, mens jordmor på helsestasjon regner 40+2. Veldig forvirrende. Men sist nevnte jobber i et annet fylke, så kan ha noe med det å gjøre.

Akkurat det samme stussa jeg over. Sykehuset, legen, gynekologen regner 40+3, mens jordmor på helsestasjon regner 40+2. Veldig forvirrende. Men sist nevnte jobber i et annet fylke, så kan ha noe med det å gjøre.
Hmmm ja er litt forvirrende egentlig o_O

Hmmm ja er litt forvirrende egentlig o_O
Enig, det er forvirrende det der.. 40+3 er det på appen min, og tror lege, jm, og ultralyd folkene også regner 40+3. :)

Haha, nå ble jeg skikkelig forvirret her! :p Skulle inn på forumet, men havnet på januar2017, og ikke mars. Ble veldig overraska når det plutselig var mange sider med nye babyer på "fødelista" :hilarious: Trodde dere plutselig hadde begynt å poppe ut den ene babyen etter den andre :dummy1::dummy: :hilarious: :p Fant fort ut jeg var på feil forum... God morgen damer! :p

Jeg er nok helt hysterisk nå, men.... i går hjalp jeg mannen å montere garderobeskap og i prosessen måtte jeg strekke meg for å holde en gjenstand over hodet slik at den ikke skulle falle. Jeg fikk ikke vondt, men kjente det litt i magemusklene. I ettertid kom jeg til å tenke på at jeg har hørt/lest at man ikke skal strekke seg eller løfte tungt pga fare for at navlestrengen skal kvele fosteret eller at morkaka skal løsne... Hva tenker dere?

Jeg er nok helt hysterisk nå, men.... i går hjalp jeg mannen å montere garderobeskap og i prosessen måtte jeg strekke meg for å holde en gjenstand over hodet slik at den ikke skulle falle. Jeg fikk ikke vondt, men kjente det litt i magemusklene. I ettertid kom jeg til å tenke på at jeg har hørt/lest at man ikke skal strekke seg eller løfte tungt pga fare for at navlestrengen skal kvele fosteret eller at morkaka skal løsne... Hva tenker dere?
Det er gammel "overtro", det med at gravide ikke skal strekke hende over hodet. En trodde før at da kunne navlestrengen gå rundt halsen på babyen, som du sier. Men det er bare overtro, stemmer ikke :)

Det er gammel "overtro", det med at gravide ikke skal strekke hende over hodet. En trodde før at da kunne navlestrengen gå rundt halsen på babyen, som du sier. Men det er bare overtro, stemmer ikke :)

Skjønner, kjenner jo babyen bevege seg som før. Så jeg tviler på det med navlestreng rundt halsen. Men hva tenker du vedrørende morkakesvikt? Er det noe man kan forsake av strekk og tunge løft? Vet at fall og slag i magen er farlig.

Skjønner, kjenner jo babyen bevege seg som før. Så jeg tviler på det med navlestreng rundt halsen. Men hva tenker du vedrørende morkakesvikt? Er det noe man kan forsake av strekk og tunge løft? Vet at fall og slag i magen er farlig.

Tviler på at det kan utløse morkakesvikt, og med fall er det morkakeløsning man er redd for... Jeg har trent hele svangerskapet, både kondisjon og middels tung styrketrening som involverer noe magemuskler, har såvidt jeg vet en frisk og rask baby i magen.

Tviler på at det kan utløse morkakesvikt, og med fall er det morkakeløsning man er redd for... Jeg har trent hele svangerskapet, både kondisjon og middels tung styrketrening som involverer noe magemuskler, har såvidt jeg vet en frisk og rask baby i magen.

Mente selvsagt morkakeløsning :-) gikk litt fort i svingene her... når du trener styrke, unngår du øvelser som innebærer løft over hodet der du må strekke deg eller gjør du dem også? Som feks skulderpress?

Mente selvsagt morkakeløsning :) gikk litt fort i svingene her... når du trener styrke, unngår du øvelser som innebærer løft over hodet der du må strekke deg eller gjør du dem også? Som feks skulderpress?

Har gjort skulderpress også, men med lavere vekter enn jeg gjorde før graviditeten. Gikk ned ca 25% på vektene som involverte magemuskler på noe vis fra 2.trimester og har gått ned enda mer nå i 3.trimester :) Ligger på ca 50% av vanlige treningsvekter fra før graviditet nå, og trener færre økter fordi jeg trenger mer restitusjon. Har ikke trent overkropp på ei uke nå pga carpal tunnel og vann i kroppen, men håper å få til ei forsiktig økt i helga.

Høygravid når det er 40 dager til termin. Grunnen til at det er forskjell på når det blir er om svangerskapet er regnet med 40+2 eller 40+3?
For første gang i mine svangerskap så er jordmor, fastlege og gynekolog samstemt i regnemåte. :p De regner alle 40+3 :)

Forrige fastlegen min regnet 40+2 så ble jo alltid litt rart på gravid arket.

Back
Topp