Mannlig gynekolog?

therelo85

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Var hos legen idag for å sjekke at alt var ok, og høre hjertelyden. Hun fant ikke noe lyd, men den var der sist uke. Endte med at hun skulle henvise meg til en tidlig UL. Fikk time til det allerede idag. Visste ikke hva jeg gikk til, og trodde jeg bare skulle få se fosteret. Tok med gubben selfølgelig og..
Plutselig stod jeg der inne hos en mann jeg aldri hadde sett før..og ble bedt om å kle av meg nedentil for gynekologisk undersøkelse. Syntes dette var skikkelig ubehagelig, og jeg og barnefar har tidligere blitt enige om at vi vil bare ha kvinnelige leger. Fordi begge synes det blir ubehagelig med menn...
Men så stod jeg der da..litt satt ut. Endte jo opp med at jeg gjorde som jeg fikk beskjed om, ville jo vite om alt stod bra til.
Men syntes absolutt ikke det var noe behagelig situasjon...og barnefar er nå dritsur for at jeg ikke nekta å gjøre undersøkelsen.
Flott det.. Men alt var ihvertfall bra med den lille!

Måtte bare få det ut :p

Andre som går til mannlig gynekolog?

Last edited:
Jeg har vel hatt mesteparten av mine gu timer hos mannlige... Syns jo ikke det er veldig festlig, men tenker som så at det er faktisk jobben deres, og for min del så går det greit.

Men selvfølgelig når både du og mannen ikke er innstilt på mannlig gynekolog, så er det jo noe annet. Ikke enkelt det der, men men gjort er gjort. Håper mannen din roer seg etterhvert og at fokuset går over på den lille:-)

Er ikke noe kult med mannlige nei, men veldig rart at kjæresten din reagerte syns jeg. Han var jo der og så vel at gynekologen gjorde jobben sin. Det viktigste er å få bekrefta at alt er bra.

Er ikke noe kult med mannlige nei, men veldig rart at kjæresten din reagerte syns jeg. Han var jo der og så vel at gynekologen gjorde jobben sin. Det viktigste er å få bekrefta at alt er bra.

Det som var, var at han fikk være i rommet, men bak en vegg..så han fikk ikke lov å se noenting. Han bare hørte alt legen sa (og han forklarte alt han gjorde i detalj omtrent), og syntes det gjorde det enda mer ubehagelig.
Skjønner det litt da, men..
Er jo enig i at de bare gjør jobben sin, men jeg liker å være forberedt til slike ting..og det var jeg absolutt ikke idag :p

Jeg har vel hatt mesteparten av mine gu timer hos mannlige... Syns jo ikke det er veldig festlig, men tenker som så at det er faktisk jobben deres, og for min del så går det greit.

Men selvfølgelig når både du og mannen ikke er innstilt på mannlig gynekolog, så er det jo noe annet. Ikke enkelt det der, men men gjort er gjort. Håper mannen din roer seg etterhvert og at fokuset går over på den lille:-)

Ja, gjort er gjort. Og det viktigste er at alt er bra med mini. Det var jo det vi var der for å finne utav :) Gubben roer seg nok..selv om han er litt sær ;)

Har vært til både mannlige og kvinnelige gynekologer. Stort sett synes jeg menn er mer forsiktige og flinkere til å forklare enn damer! Trivelig er det uansett ikke, så det er bare å få det gjort så fort som mulig ;)

Ja, var vel egentlig det jeg og tenkte: bare få det gjort!
Har faktisk bare hatt EN g.u før..og det er sikkert over 11 år siden sist. Så..sånn sett var det vel på sin plass at ting ble sjekka skikkeligt..

Jeg forstår ikke problemet..? En kan alltid ende opp med å måtte kle av seg for helsepersonell, bli operert, vasket, få satt inn kateter osv, skal du motsette deg mannlige ambulansearbeidere, sykepleiere og kirurger også da eller...? Hvis man har personlige grunner til å ha problemer med GU, overgrep o.l (antyder ikke at dette gjelder deg altså!) så må man jo gi beskjed. Hvordan skal de ellers vite det.

Ja, var vel egentlig det jeg og tenkte: bare få det gjort!
Har faktisk bare hatt EN g.u før..og det er sikkert over 11 år siden sist. Så..sånn sett var det vel på sin plass at ting ble sjekka skikkeligt..

Oj 11 år siden ?? At du tørr! Med så stor fokus på celleforandringer og livmorhalskreft, så skjønner jeg ikke de som lar være å sjekke. Jeg har selv hatt celleforandringer og hadde det ikke blitt oppdaget , så hadde jeg fått kreft... Så jammen på tide at du fikk en sjekk!

• Liker
Reactions: VeL
Oj 11 år siden ?? At du tørr! Med så stor fokus på celleforandringer og livmorhalskreft, så skjønner jeg ikke de som lar være å sjekke. Jeg har selv hatt celleforandringer og hadde det ikke blitt oppdaget , så hadde jeg fått kreft... Så jammen på tide at du fikk en sjekk!

Jepp..det var på tide ;)
Har noe angst på dette området som jeg ikke vil gå mere innpå, men det har bare endt opp med at jeg har utsatt og utsatt slike sjekker :/
Meeeen nå er det gjort ;)

Fikk du ikke tilbud om å ha med en kvinnelig assistent inn? Trodde det var prosedyre jeg, siden det har vært så mange tilfeller av uønskede hendelser. Synes det var utrolig rart at ikke samboeren din kunne stå oppe ved hodet ditt? Men synes faktisk det blir litt feil av han å klandre deg, han kunne jo like gjerne satt ned foten han...Men spurte du ikke om hvorfor det måtte gu til for å sjekke om fosteret hadde det bra?

Jeg skjønner ikke problemet heller. Han gjør jobben sin og ikke noe annet. Han har sett flere damer nedentil og er ekspert på GU.
Også syns jeg også at mennene ofte er mye flinkere å forklare og forsiktigere.
Skjønner at du kanskje ble litt overrasket når du ikke har vært noe dårlig til undersøkelser før....

Jeg skjønner ikke problemet heller. Han gjør jobben sin og ikke noe annet. Han har sett flere damer nedentil og er ekspert på GU.
Skjønner at du kanskje ble litt overrasket når du ikke har vært noe dårlig til undersøkelser før....
Hun betviler jo ikke at han gjør jobben sin....? Hun sier jo bare at hun synes det er ubehagelig at det var en mann, og at hun i utg.punktet ønsker at en kvinne skal gjøre slike type undersøkelser. Og at hun ble litt satt ut siden dette da sikkert skjedde litt fort...

Vet jo det, at han bare gjør en jobb. Han gjorde ikke noe galt, det var ikke et problem sånn sett.
Men vi trodde vi bare skulle på en utvendig UL... Så ble litt satt ut der..
Fikk meg ikke til å si noenting.
Men nå er det gjort ;)

Hun betviler jo ikke at han gjør jobben sin....? Hun sier jo bare at hun synes det er ubehagelig at det var en mann, og at hun i utg.punktet ønsker at en kvinne skal gjøre slike type undersøkelser. Og at hun ble litt satt ut siden dette da sikkert skjedde litt fort...

Takk ;)

Vet jo det, at han bare gjør en jobb. Han gjorde ikke noe galt, det var ikke et problem sånn sett.
Men vi trodde vi bare skulle på en utvendig UL... Så ble litt satt ut der..
Fikk meg ikke til å si noenting.
Men nå er det gjort ;)
Forklarte han for dere hvorfor du måtte ta gu? Jeg også hadde nok bare sett for meg UL hvis jeg var i samme situasjon...Hvis ikke UL var innvendig da..?

Fikk du ikke tilbud om å ha med en kvinnelig assistent inn? Trodde det var prosedyre jeg, siden det har vært så mange tilfeller av uønskede hendelser. Synes det var utrolig rart at ikke samboeren din kunne stå oppe ved hodet ditt? Men synes faktisk det blir litt feil av han å klandre deg, han kunne jo like gjerne satt ned foten han...Men spurte du ikke om hvorfor det måtte gu til for å sjekke om fosteret hadde det bra?

Nei, jeg fikk meg ikke til å si noenting jeg :p bare dilta etter på autopilot, og tenkte: ok? Viss det er det som må til? Men kan jo hende legen min hadde skrevet noe i den henvisningen ang det for alt jeg vet...
Gubben måtte fint sitte å vente, men jo, der var en kvinnelig assistent med inn.

Forklarte han for dere hvorfor du måtte ta gu? Jeg også hadde nok bare sett for meg UL hvis jeg var i samme situasjon...Hvis ikke UL var innvendig da..?

UL var innvendig også.. Men det visste jeg heller ikke noe om før jeg lå der :p

Huff...Høres jo ut som han kunne informert litt bedre i forkant av undersøkelsen...Godt alt var bra da:)

Fikk vite om timen bare noen få timer før.. Men kan jo hende han trodde jeg hadde fått litt mer info fra legen min og. Siden hun henviste meg dit :)

Back
Topp