"Mange har ikke hatt det bra"

Barn er laget for å være sosiale og for å bevege seg. Dette kan ikke sammenlignes med sommerferie. Mange av disse Barna er hjemme med foreldre som også har hjemmekontor. Barna Kan derfor oppleve å miste nettverket sitt, de får ikke være ute og aktivisert seg og foreldrene har ikke alltid mulighet til å gi de den oppmerksomheten de trenger. Det er søsken og rutiner som faller ut. Mange barn vil ha det helt supert, andre savner skole, barnehage, besteforeldre, venner. Lekeplassen, fritidsaktiviteter, lekeland, badeland. Noen får heller ikke feiret bursdagen sin med vennene sine.

Det er vanskelig å forstå hvorfor det er slik som det er nå. Det er gjerne også mye snakk om sykdom i hjemmene. Hjemmene vil oppleves litt som et fengsel i disse korona tidene.

Hadde det vært ferie så hadde foreldrene hatt ferie og ikke hjemmekontor/permittert eller omsorgsdager. Da kunne familien gå ut sammen. Familien ville gjort mye mer sammen og gjerne omgås familie og venner.

Snakker du om barn generelt, eller sårbare barn som ikke burde være med foreldrene sine? Mye av det du lister opp her er vestlige luksusdeler av livet som for meg framstår som nederst på Maslows behovspyramide. Beklager men det framstår delvis bortskjemt å skrive at "barn får ikke feiret bursdagen sin med vennene sine" i en tråd som omhandler barn som har det så forferdelig hjemme at det at de ikke er på skolen fører til at de virkelig ikke har hatt det bra. Og da snakker vi ikke om at det var en tåkete regnfull dag og at det gjorde dagen litt mindre bra. Vi snakker traumer som endrer livene deres permanent, og skader de for resten av livet. Jeg forstår ikke hvordan vi da begynner å snakke om "foreldre med dårlig tid" eller "bursdager", eller at barn tar skade av "mangel på rutine" i en global krisesituasjon.

Barn i gode hjem takler både Tsjernobyl, 2 verdenskrig, sult og pandemier. Unntakstilstanden av en verdenskrise er ikke poenget her, poenget her er at det er så mange barn i forferdelige hjem. For meg er ikke "de må være hjemme pga pandemi" en unnskyldning, om de har det så grusomt i hjemmet bør de ikke være der resten av tiden IMO. Når vi har foreldre som har så umoralsk og fæle med sine barn, så bør de ikke unnskyldes for sin ræva handling fordi det er "vanskelig for dem" i harde globale kriser. Vi snakker barn som har det grusomt også utenfor globale kriser, trodde jeg. Og da oppleves det som hjerteskjærende at de kun får litt fokus nå når det er vanskeligere for alle, at vi liksom skal late som at alt blir bra bare de får gå i barnehage eller på skole...
 
Snakker du om barn generelt, eller sårbare barn som ikke burde være med foreldrene sine? Mye av det du lister opp her er vestlige luksusdeler av livet som for meg framstår som nederst på Maslows behovspyramide. Beklager men det framstår delvis bortskjemt å skrive at "barn får ikke feiret bursdagen sin med vennene sine" i en tråd som omhandler barn som har det så forferdelig hjemme at det at de ikke er på skolen fører til at de virkelig ikke har hatt det bra. Og da snakker vi ikke om at det var en tåkete regnfull dag og at det gjorde dagen litt mindre bra. Vi snakker traumer som endrer livene deres permanent, og skader de for resten av livet. Jeg forstår ikke hvordan vi da begynner å snakke om "foreldre med dårlig tid" eller "bursdager", eller at barn tar skade av "mangel på rutine" i en global krisesituasjon.

Barn i gode hjem takler både Tsjernobyl, 2 verdenskrig, sult og pandemier. Unntakstilstanden av en verdenskrise er ikke poenget her, poenget her er at det er så mange barn i forferdelige hjem. For meg er ikke "de må være hjemme pga pandemi" en unnskyldning, om de har det så grusomt i hjemmet bør de ikke være der resten av tiden IMO. Når vi har foreldre som har så umoralsk og fæle med sine barn, så bør de ikke unnskyldes for sin ræva handling fordi det er "vanskelig for dem" i harde globale kriser. Vi snakker barn som har det grusomt også utenfor globale kriser, trodde jeg. Og da oppleves det som hjerteskjærende at de kun får litt fokus nå når det er vanskeligere for alle, at vi liksom skal late som at alt blir bra bare de får gå i barnehage eller på skole...
Det finnes f.eks barn som har besøkshjem (foreldre som trenger avlastning), som da er hindret av pandemien til å gjennomføre dette. Dermed er de hjemme (og gjerne innestengt) 100% av tida. Jeg unnskylder ikke disse foreldrene som gjør stygge ting mot barn, virkelig ikke. Og jeg håper at dette blir husket på etterpå, at ikke alt blir glemt med en gang dette er over:(

Jeg kan helt ærlig si at disse siste ukene har vært tøffe (har ikke vært stygg med ungene, men jeg har måttet telle til både 10 og 50 noen ganger. Og jeg har sprukket og kjeftet, men unnskyldt meg til dem etterpå og vi har gitt hverandre en kos). Er jeg en dårlig mamma som syns det har vært tøft å ha barna hjemme 24/7, og syns det har vært godt å hatt jobben som avlastning? (dette er et reelt spørsmål, ingen beskyldning for at du mener det gjennom hva du skriver:))
 
Jeg tror ikke egentlig Norge har færre tilfeller av barn som ikke har det bra hjemme per innbygger sammenlignet med andre land. Flere er obs på dette fordi media har ønsket å skrive om det nå.

Å få nok grunnlag til å kunne flytte barn ut av et hjem er komplisert og tidkrevende. Det er også mangel på fosterhjem og beredskapshjem. Nå er jeg temmelig sikker på at barnevernet ikke arbeider som før og ikke gjennomfører feks hjemmebesøk for å kartlegge.

Det er ingen ansatt i Sfo, lærer og barnehage som ser annerledes atferd, som ser merkelige blåmerker og skader som nå kan melde ifra. Dermed avdekkes færre misbruk i takt med at barnet i tillegg etter all sannsynlighet bruker veldig mye mer tid med de skadelige omsorgspersoner og opplever mer vold enn tidligere.

Barna mangler i tillegg til skole alle de andre fridyedene sine: Sfo, fritidsaktiviteter, besøk, middager og ettermiddager hjemme hos jevnaldrende er alle sammen ulike arenaer hvor barnet får omsorg og kommer seg vekk fra skadelige personer i nærmeste familie.

Nettopp grunnet konstant mangel på både beredskaps- og fosterhjem og derfor er mange barn som skulle vært flyttet før dette fremdeles hjemmeboende, men de holdt seg kanskje "flytende" nettopp fordi de hadde andre fristeder i hverdagen.

Det er for jævlig at mennesker som ikke klarer å ta vare på og i tillegg misbruker barna sine fysisk og psykisk får barn og at det skal så mye til for at barna kan komme i et godt og trygt hjem. Det er langt mer vanlig at barn flyttes alt for seint heller enn det motsatte. Men dette er ikke noe unikt, vi har bare ikke hatt så mye fokus på det i media i det siste. Selvfølgelig skulle man ønske at det kunne fått mer mediefokus og dermed også mer oppmerksomhet blant "folk flest" også før denne krisen.


Så er det er annet aspekt - at det ikke akkurat er megalett å kombinere den jobben du vanligvis hadde 6-8 timer til hver dag, jobb som faktisk trengte all denne tiden, samtidig som du skal passe på et eller flere barn hele døgnet. Men dette er etter mitt syn ikke sammenlignbart med de barna som bor i et hjem med misbruk og omsorgssvikt. Ja, det er kjedelig for barn ikke å få leke med andre jevnaldrende, ikke kunne feire bursdag som planlagt, ikke få det like gode undervisningstilbudet som vanlig og kanskje litt ensformig å være hjemme hele dagen, men jeg tenker at vi foreldre eller barna stort sett ikke lider under dette på sånn måte at vi får varige mén. Det kan være slitsomt, ja det er klart, men det er ikke denne situasjonen en snakker om når man viser til at det er veldig mange barn som har gått fra å ha det jævlig til helt jævlig uutholdelig i denne tiden.

Jeg har ikke opplevd omsorgssvikt på denne måten som barn, og jeg kan bare prøve å sette meg inn i hvordan det er å være 8 år og vite at om du mister en gaffel på kjøkkenegulvet, bråker med legoen eller ser i feil retning til feil tid, så kommer et menneske som er mer enn dobbelt så stor og sterk som deg og slår deg. For ikke å snakke om frykten for volden gjennom hele døgnet, den tar aldri pause. I sommerferien er det flere barn som reiser til slektninger, blir med en venn på ferie, drar til fotballbanen, leirskole med mer. Lockdown er ikke det samme som skoleferien.

Jeg har full forståelse for at det likevel har vært nødvendig med lockdown og at vi kan måtte gå inn en ny periode med dette dersom smittetallene går i feil retning igjen.
 
Last edited:
Snakker du om barn generelt, eller sårbare barn som ikke burde være med foreldrene sine? Mye av det du lister opp her er vestlige luksusdeler av livet som for meg framstår som nederst på Maslows behovspyramide. Beklager men det framstår delvis bortskjemt å skrive at "barn får ikke feiret bursdagen sin med vennene sine" i en tråd som omhandler barn som har det så forferdelig hjemme at det at de ikke er på skolen fører til at de virkelig ikke har hatt det bra. Og da snakker vi ikke om at det var en tåkete regnfull dag og at det gjorde dagen litt mindre bra. Vi snakker traumer som endrer livene deres permanent, og skader de for resten av livet. Jeg forstår ikke hvordan vi da begynner å snakke om "foreldre med dårlig tid" eller "bursdager", eller at barn tar skade av "mangel på rutine" i en global krisesituasjon.

Barn i gode hjem takler både Tsjernobyl, 2 verdenskrig, sult og pandemier. Unntakstilstanden av en verdenskrise er ikke poenget her, poenget her er at det er så mange barn i forferdelige hjem. For meg er ikke "de må være hjemme pga pandemi" en unnskyldning, om de har det så grusomt i hjemmet bør de ikke være der resten av tiden IMO. Når vi har foreldre som har så umoralsk og fæle med sine barn, så bør de ikke unnskyldes for sin ræva handling fordi det er "vanskelig for dem" i harde globale kriser. Vi snakker barn som har det grusomt også utenfor globale kriser, trodde jeg. Og da oppleves det som hjerteskjærende at de kun får litt fokus nå når det er vanskeligere for alle, at vi liksom skal late som at alt blir bra bare de får gå i barnehage eller på skole...
Ja jeg snakker om barn generelt. Dette er faktisk en tid som er vanskelig for veldig mange. Mange voksne sliter også med psyken til vanlig og slike situasjoner som nå påvirker Barna også. Barn blir påvirket av hvordan foreldrene har det Det er naivt og tenke det kun er barn som blir mishandlet som har det vanskelig nå.
For små barn så er det ikke en luksus problem å gå glipp av en bursdag. Dette er faktisk ganske viktig for mange barn. Noen små barn snakker om bursdagen sin i lang tid før bursdag.

Alt blir forsterket i slike tider. Når barnehagen og skolene er åpen så får barna mulighet til å glemme det "vonde" de opplever hjemme. For mange barn som har det vondt hjemme forteller ikke dette til noen i barnehagen eller på skolen. Skolen og barnehagen er alikevel et "fristed" for mange. Det er selvfølgelig ønskelig at vi som jobber med barn skal fange opp alle som har det vanskelig hjemme. Vi har rutiner hvor vi prøver å skrive ned hva barna forteller oss om de sier noe vi reagerer på. Da kan vi følge med om dette er noe å være bekymret for.
Tannleger sender også bekymringsmelding om de opplever barn som har hatt dårlig tannstell, helsestasjon også ser etter tegn på om barn ikke har det bra hjemme. Det er mange innsatser som prøver å fange opp de barna som opplever vold, overgrep osv.

Denne krisen her gjør så klart at foreldre som gjerne er fysiske mot barna fra før, kan bli mer fysiske.

Denne krisen her vil for veldig mange være psykisk belastende og noen opplever bristepunktet. Dette kan også føre til omsorgssvikt da man ikke klarer å ta vare på barna på en god måte. Barna blir ganske påvirket av dette og i tillegg alle behovene som er vanskelig å få dekket Pga alle reglene for hva som ikke er lov å gjøre.
 
Tror noe av greia kanskje er at barn som allerede har det dårlig, får det enda dårligere når alt stenges ned. At det på en måte er dråpen som får begeret til å renne over på en måte. Merker her i alle fall at både vi voksne og barna er litt annerledes etter flere uker i unntakssitussjon. Blir påvirket, og stemningen er klart litt dårligere enn vanlig. Men mine barn har det bra og vi har litt å gå på. For familier som allerede strever til vanlig, men ikke nok til at det er bekymring, så kan denne perioden velte lasset. Også er det et poeng at færre barn fanges opp av bhg og skole (siden det nå er stengt), enn til vanlig

Hva som er rett å gjøre ift viruset vet jeg ikke, men barnas beste må helt klart tas med i vurderingen
 
Og sån ellers så er det ingen som skriker høyt om de barna som ikke har det bra på skole og BHG. Kjenner ei som virkelig har blomstret opp nå som hun har hatt hjemmeskole. Der er ppt og «alt annet» innblandet i hverdagen, men elendig oppfølging fra skolen gjør at hun hater hverdagen med skole. Hverdagen er også mye enklere for søsteren og moren hennes, nå slipper de å tenke på at hun må på skolen når alle vet at hun ikke har det optimalt der. Moren hennes ønsker bare at hun en gang skal kunne få en OK hverdag på skolen, og det syns jeg er et trist mål. Man vil jo at barna skal ha det bra på skolen.
 
Selv om jeg er enig i at det er problematisk nå er det ren løgn å påstå at ppt og bup er stengt når de har telefon/videotilbud. Familievernkontorene var riktignok stengt en periode til de fikk tekniske løsninger opp, har vært åpne en stund. Barnevernet og barnehusene har vært tilgjengelige hele perioden.
Så du tror en video samtale hjelper barn som har behov for hjelp? Og ppt er ikke til stede alle avtaler med de er avlyst i lang tid for mitt barn, null hjelp å få til de utfordringene. Og får legge til at det gjelder flere rundt meg og de i barnehagen er fortvilt. Så hver så snill å ikke beskyld meg for løgn, for nei det er ikke løgn.de er stengt i den forstand at de ikke får hjelpt barn. Verken ppt eller bup får hjelpe på den måten som hjelper best.
Jeg vet også om flere barn/ungdom som har vært på legevakt blitt avist flere ganger i denne perioden. Psyken din fikser du ikke over en video samtale når du har blitt satt ekstra hardt på prøve pga lock down!
 
Last edited:
Så du tror en video samtale hjelper barn som har behov for hjelp? Og ppt er ikke til stede alle avtaler med de er avlyst i lang tid for mitt barn, null hjelp å få til de utfordringene. Så hver så snill å ikle beskyld meg for løgn, for nei det er ikke løgn. Verken ppt eller bup får hjelpe på den måten som hjelper best. Jeg vet også om mange barn som har vært på legevakt blitt avist flere ganger i denne perioden. Psyken din fikser du ikke over en video samtale når du har blitt satt ekstra hardt på prøve pga lock down!

og mange FÅR faktisk hjelp på denne måten, så jo, det er løgn å påstå at «alt er stengt». Hva tror du hjelper sårbare familier mest egentlig? At man prøver så godt man kan slik at de ihvertfall kan få noe hjelp (og noen får tilogmed veldig god hjelp med video/telefon, mange syns det eksempelvis er mindre skremmende enn å møte noen og video/telefon kan ta vekk frykten for å møte opp) selv om hjelpen ikke gis på samme måte som før, eller bare bli avblåst med at alt er stengt så det er ikke vits i å prøve en gang? Enkelt valg syns jeg, men gir det ihvertfall et forsøk selv om det er et vanskeligere utgangspunkt enn vanlig for de fleste. Ting er langt fra optimalt alle steder, men helsepersonell flest prøver å hjelpe med de rammene de er pålagt.
 
og mange FÅR faktisk hjelp på denne måten, så jo, det er løgn å påstå at «alt er stengt». Hva tror du hjelper sårbare familier mest egentlig? At man prøver så godt man kan slik at de ihvertfall kan få noe hjelp (og noen får tilogmed veldig god hjelp med video/telefon, mange syns det eksempelvis er mindre skremmende enn å møte noen og video/telefon kan ta vekk frykten for å møte opp) selv om hjelpen ikke gis på samme måte som før, eller bare bli avblåst med at alt er stengt så det er ikke vits i å prøve en gang? Enkelt valg syns jeg, men gir det ihvertfall et forsøk selv om det er et vanskeligere utgangspunkt enn vanlig for de fleste. Ting er langt fra optimalt alle steder, men helsepersonell flest prøver å hjelpe med de rammene de er pålagt.

Det er sikkert derfor mange som jobber med disse barna er bekymret nå fordi de får den hjelpen de har behov for?Hvordan skal en spesialpedagog for lille Ola på 4 år få hjelp over en skjerm?
Dette har ingenting med helsepersonell om det var slik at du tror at det var de jeg reagerte på. Nei, det er var det ikke. Det er ikke de som har bestemt at de som trenger det mest skal ikke få hjelp, å forby psykologer og spesialpedagoger osv å praktisere yrke sitt på best mulig måte var ikke lurt. Spesielt i denne tiden der mange mister fotfeste. For de fleste så er bup og ppt stengt i den forstand at man får ikke hjelpen man har behov for.
Ja, så klart kan iblant en skjerm hjelpe, men som regel når vi snakker om barn så må det litt mer hjelp til. jeg trodde vi snakket om barn og ikke voksene her?
Vet at de fleste vil ikke bruke skjerm og de vil ikke involvere resten av familien i samtalen eller så er de for små til å få hjelp over en skjerm.
Beklager ordet stengt, burde sagt de får ikke hjelpt barna om det var mer riktig :)
Og jeg skriver jo også kun samtaler over nett er greit i innlegget mitt og du forstod vel at det betydde skjerm?
 
Last edited:
Ppt er ikke stengt her. Men de gjør alt pr tlf akkurat nå. Hatt møte med ppt selv pr tlf. Fikk brev forrige uke.
Alt er avlyst her og ikke mulighet til videre hjelp før det er over. Og vet flere som ikke får den hjelpen de har behov for. Jeg vet ikke hvordan spesialpedagoger hjelper barna over telefon, men jeg skjønner at det ikke praktiseres her. Hvordan observerer man et barn samspill med andre barn via telefon eller skjerm når barnet ikke engang får være i barnehagen? Og hvordan får de hjelpt barnet videre? Det handler ikke kun om utredninger eller en enkel psykologtime.
Bup og ppt gjør veldig mye mer enn det. Burde kanskje ikke brukt ordet stengt, beklager det. Men burde da heller sagt de får ikke hjelpt de barna som trenger det nå så barna lider pga det.
 
Ja jeg snakker om barn generelt. Dette er faktisk en tid som er vanskelig for veldig mange. Mange voksne sliter også med psyken til vanlig og slike situasjoner som nå påvirker Barna også. Barn blir påvirket av hvordan foreldrene har det Det er naivt og tenke det kun er barn som blir mishandlet som har det vanskelig nå.
For små barn så er det ikke en luksus problem å gå glipp av en bursdag. Dette er faktisk ganske viktig for mange barn. Noen små barn snakker om bursdagen sin i lang tid før bursdag.

Alt blir forsterket i slike tider. Når barnehagen og skolene er åpen så får barna mulighet til å glemme det "vonde" de opplever hjemme. For mange barn som har det vondt hjemme forteller ikke dette til noen i barnehagen eller på skolen. Skolen og barnehagen er alikevel et "fristed" for mange. Det er selvfølgelig ønskelig at vi som jobber med barn skal fange opp alle som har det vanskelig hjemme. Vi har rutiner hvor vi prøver å skrive ned hva barna forteller oss om de sier noe vi reagerer på. Da kan vi følge med om dette er noe å være bekymret for.
Tannleger sender også bekymringsmelding om de opplever barn som har hatt dårlig tannstell, helsestasjon også ser etter tegn på om barn ikke har det bra hjemme. Det er mange innsatser som prøver å fange opp de barna som opplever vold, overgrep osv.

Denne krisen her gjør så klart at foreldre som gjerne er fysiske mot barna fra før, kan bli mer fysiske.

Denne krisen her vil for veldig mange være psykisk belastende og noen opplever bristepunktet. Dette kan også føre til omsorgssvikt da man ikke klarer å ta vare på barna på en god måte. Barna blir ganske påvirket av dette og i tillegg alle behovene som er vanskelig å få dekket Pga alle reglene for hva som ikke er lov å gjøre.
Men altså bursdag kan utsettes, så det blir bare dt problem om foreldrene lager et problem av det. Det finnes mye msn kan gjøre for at det likevel blir en bra bursdag.

mine bekymringer går på de som blir fysisk og psykisk mishandlet , det er de dette er ille for.
 
Og sån ellers så er det ingen som skriker høyt om de barna som ikke har det bra på skole og BHG. Kjenner ei som virkelig har blomstret opp nå som hun har hatt hjemmeskole. Der er ppt og «alt annet» innblandet i hverdagen, men elendig oppfølging fra skolen gjør at hun hater hverdagen med skole. Hverdagen er også mye enklere for søsteren og moren hennes, nå slipper de å tenke på at hun må på skolen når alle vet at hun ikke har det optimalt der. Moren hennes ønsker bare at hun en gang skal kunne få en OK hverdag på skolen, og det syns jeg er et trist mål. Man vil jo at barna skal ha det bra på skolen.
Det er dessverre mange av de barna også , men de glemmes eller er ikke så viktig virker det som
 
Jeg tror ikke egentlig Norge har færre tilfeller av barn som ikke har det bra hjemme per innbygger sammenlignet med andre land. Flere er obs på dette fordi media har ønsket å skrive om det nå.

Å få nok grunnlag til å kunne flytte barn ut av et hjem er komplisert og tidkrevende. Det er også mangel på fosterhjem og beredskapshjem. Nå er jeg temmelig sikker på at barnevernet ikke arbeider som før og ikke gjennomfører feks hjemmebesøk for å kartlegge.

Det er ingen ansatt i Sfo, lærer og barnehage som ser annerledes atferd, som ser merkelige blåmerker og skader som nå kan melde ifra. Dermed avdekkes færre misbruk i takt med at barnet i tillegg etter all sannsynlighet bruker veldig mye mer tid med de skadelige omsorgspersoner og opplever mer vold enn tidligere.

Barna mangler i tillegg til skole alle de andre fridyedene sine: Sfo, fritidsaktiviteter, besøk, middager og ettermiddager hjemme hos jevnaldrende er alle sammen ulike arenaer hvor barnet får omsorg og kommer seg vekk fra skadelige personer i nærmeste familie.

Nettopp grunnet konstant mangel på både beredskaps- og fosterhjem og derfor er mange barn som skulle vært flyttet før dette fremdeles hjemmeboende, men de holdt seg kanskje "flytende" nettopp fordi de hadde andre fristeder i hverdagen.

Det er for jævlig at mennesker som ikke klarer å ta vare på og i tillegg misbruker barna sine fysisk og psykisk får barn og at det skal så mye til for at barna kan komme i et godt og trygt hjem. Det er langt mer vanlig at barn flyttes alt for seint heller enn det motsatte. Men dette er ikke noe unikt, vi har bare ikke hatt så mye fokus på det i media i det siste. Selvfølgelig skulle man ønske at det kunne fått mer mediefokus og dermed også mer oppmerksomhet blant "folk flest" også før denne krisen.


Så er det er annet aspekt - at det ikke akkurat er megalett å kombinere den jobben du vanligvis hadde 6-8 timer til hver dag, jobb som faktisk trengte all denne tiden, samtidig som du skal passe på et eller flere barn hele døgnet. Men dette er etter mitt syn ikke sammenlignbart med de barna som bor i et hjem med misbruk og omsorgssvikt. Ja, det er kjedelig for barn ikke å få leke med andre jevnaldrende, ikke kunne feire bursdag som planlagt, ikke få det like gode undervisningstilbudet som vanlig og kanskje litt ensformig å være hjemme hele dagen, men jeg tenker at vi foreldre eller barna ikke lider under dette. Det kan være slitsomt, ja det er klart, men det er ikke denne situasjonen en snakker om når man viser til at det er veldig mange barn som har gått fra å ha det jævlig til helt jævlig uutholdelig i denne tiden.

Jeg har ikke opplevd omsorgssvikt på denne måten som barn, og jeg kan bare prøve å sette meg inn i hvordan det er å være 8 år og vite at om du mister en gaffel på kjøkkenegulvet, bråker med legoen eller ser i feil retning til feil tid, så kommer et menneske som er mer enn dobbelt så stor og sterk som deg og slår deg. For ikke å snakke om frykten for volden gjennom hele døgnet, den tar aldri pause. I sommerferien er det flere barn som reiser til slektninger, blir med en venn på ferie, drar til fotballbanen, leirskole med mer. Lockdown er ikke det samme som skoleferien.

Jeg har full forståelse for at det likevel har vært nødvendig med lockdown og at vi kan måtte gå inn en ny periode med dette dersom smittetallene går i feil retning igjen.
Veldig godt skrevet.
Takk ❤️
Man kan ikke sette det at man ikke får feire bursdag,leke med andre jevnaldrende, at hverdagen er litt kjedelig opp mot mishandling , set første klarer man fint å leve med, det andre er uutholdelig
 
Og sån ellers så er det ingen som skriker høyt om de barna som ikke har det bra på skole og BHG. Kjenner ei som virkelig har blomstret opp nå som hun har hatt hjemmeskole. Der er ppt og «alt annet» innblandet i hverdagen, men elendig oppfølging fra skolen gjør at hun hater hverdagen med skole. Hverdagen er også mye enklere for søsteren og moren hennes, nå slipper de å tenke på at hun må på skolen når alle vet at hun ikke har det optimalt der. Moren hennes ønsker bare at hun en gang skal kunne få en OK hverdag på skolen, og det syns jeg er et trist mål. Man vil jo at barna skal ha det bra på skolen.
Er litt sånn selv her. Men med bhg. Han har det bedre i bhg i form av sosial trening med jevnaldrende. Men ang forståelse fra voksne så er det bedre hjemme. Noe ppt rapporten på en måte viser men er problemet med min sønns oppførsel som tar all oppmerksomheten. Jeg fikk beskjed den ene dagen om at min sønn hadde for små klær, gjorde noe med det og fikk beskjed dagen etterpå at han hadde for store klær. Ærlig talt så føler jeg innimellom at de er imot oss på alle punkter. Sa ifra om klærne til styrer og fikk da en reprimande på at klær er forskjellige selv om de har samme str. Jeg har 3 barn og dette gjelder nr 2, som om jeg ikke veit at det er forskjell på klærne. Har mistet 5 bukser i bhg. Klærne hans blir det dratt av merkelapper på og fikk da beskjed av styrer om å skrive navn utvendig på klærne med sprittusj. Både jeg og min sønn koser oss uten stresset som bhg gir selv om han virkelig savner vennene sine. Nr 1 derimot er helt krakilsk, hu er vant til å bli utfordret på skolen og får nye ekstra oppgaver mens her hjemme må Hu leke med sine to småbrødre. Sånt merkes på humør. Merker hvor mye skolen faktisk gir eldste og merker hvis mye stress bhg påfører oss.
 
Barn er laget for å være sosiale og for å bevege seg. Dette kan ikke sammenlignes med sommerferie. Mange av disse Barna er hjemme med foreldre som også har hjemmekontor. Barna Kan derfor oppleve å miste nettverket sitt, de får ikke være ute og aktivisert seg og foreldrene har ikke alltid mulighet til å gi de den oppmerksomheten de trenger. Det er søsken og rutiner som faller ut. Mange barn vil ha det helt supert, andre savner skole, barnehage, besteforeldre, venner. Lekeplassen, fritidsaktiviteter, lekeland, badeland. Noen får heller ikke feiret bursdagen sin med vennene sine.

Det er vanskelig å forstå hvorfor det er slik som det er nå. Det er gjerne også mye snakk om sykdom i hjemmene. Hjemmene vil oppleves litt som et fengsel i disse korona tidene.

Hadde det vært ferie så hadde foreldrene hatt ferie og ikke hjemmekontor/permittert eller omsorgsdager. Da kunne familien gå ut sammen. Familien ville gjort mye mer sammen og gjerne omgås familie og venner.
Takk veldigt bra skrevet :)
 
Jeg reagerer også med smerte av å lese om barn som har det forferdelig hjemme, og føler meg virkelig maktesløs! Har også tenkt mye på barn som blir mobbet på skolen, og som har det godt hjemme - det er også smertefullt å tenke på. Vi kan alle være den ene som kan se barn rundt oss på en god måte, det kan bety mer enn vi tror.
 
Jeg tror ikke egentlig Norge har færre tilfeller av barn som ikke har det bra hjemme per innbygger sammenlignet med andre land. Flere er obs på dette fordi media har ønsket å skrive om det nå.

Å få nok grunnlag til å kunne flytte barn ut av et hjem er komplisert og tidkrevende. Det er også mangel på fosterhjem og beredskapshjem. Nå er jeg temmelig sikker på at barnevernet ikke arbeider som før og ikke gjennomfører feks hjemmebesøk for å kartlegge.

Nå kan jeg bare snakke for egen kommune, men antar det er mye likt. Barneverntjenesten går absolutt på hjemmebesøk for å kartlegge. De går også inn i hjem med påvist corona smitte (med smittevernutstyr) der det er nødvendig. Barneverntjenesten ordner også plass i bhg og skole til barna som trenger det pga hjemmesituasjonen. Alle bekymringsmeldinger blir fulgt opp som normalt.
 
Nå kan jeg bare snakke for egen kommune, men antar det er mye likt. Barneverntjenesten går absolutt på hjemmebesøk for å kartlegge. De går også inn i hjem med påvist corona smitte (med smittevernutstyr) der det er nødvendig. Barneverntjenesten ordner også plass i bhg og skole til barna som trenger det pga hjemmesituasjonen. Alle bekymringsmeldinger blir fulgt opp som normalt.

Ja, veldig mange tilbud kan man heldigvis fortsatt gi, men omsorgen for de mest utsatte barna blir dessverre mindre uten storsamfunnet som skole, barnehage, venner og naboer er. Det er for eksempel en ekstrem nedgang i antall bekymringsmeldinger å følge opp og barn med fysiske skader å undersøke.
Det er veldig bra at media har laget mange saker om dette, nettopp for at de som var i tvil før en lockdown kanskje faktisk melder ifra eller er ekstra på vakt for ulike ting - av det vi i det hele tatt har mulighet til å fange opp akkurat nå.
Det er godt å høre at bekymringsmeldinger kan følges opp med hjemmebesøk og at mange tilbud går som normalt, men det store problemet er jo nettopp det at veldig mye mindre fanges opp nå som vi er så isolert for oss selv.
 
Back
Topp