"Mange har ikke hatt det bra"

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Kjenner jeg blir helt sjokkert av overskriftene på NRK, VG og Dagbladet. Overalt står det begrunnelser om at skoler og barnehager for de minste må åpne fordi barna ikke har det bra i hjemmene sine.

I et land med litt over 5 millioner innbyggere, står det så ufattelig dårlig til med foreldrers evne, moral og omgang med barn? At hvis skoler og barnehager lukkes så har så utrolig mange barn det helt forjævlig i familiene sine? Er det egentlig overhodet forsvarlig å la disse barna bo hjemme? Og når de er så mange så er det jo et kritisk behov for hjelp til disse barna!

Det står "mange har ikke hatt det bra" - skolene og barnehage har vært stengt ca 1 måned. Mindre enn de er på sommerferien. Det er direkte skremmende og til å få bakoversveis av at barn som nå har måttet være hjemme i kortere tid enn en sommerferie, har det så dårlig. Vi må jo gjøre noe for disse barna ASAP?!

Og jada, foreldre har måttet være hjemme og barna har ikke kunnet være hos besteforeldre - de har ikke vært på ferie etc. Jeg vokste opp uten ferie i sommerferiene, jeg hadde det bra allikevel. Barn som har det så grusomt hjemme bør få hjelp NÅ. Herremin! Jeg får helt vondt i magen av at de bare brukes som en spillbrikke og ikke får mer oppmerksomhet enn at de er et brekkjern i kampen om å få åpnet skoler og barnehager. Fokuset bør være på hvordan disse barna skal få det bedre N Å. Få de vekk fra de voldelige, skadelige hjemmene sine?! For min del virker det helt baklengs at 5-6 timer på skole i løpet av en dag skal være nok til å gi barn en bedre hverdag i en familie som er så skadelig at de nå har hatt det forferdelig.

Ser tanken min finnes hos flere pedagoger også:
https://www.nidaros.no/debatt/elise...koler-og-barnehager-apner-igjen/o/5-113-32747

Elise er lærer i Trondheimsskolen: Jeg håper alle som nå er så opptatt av de sårbare barna, fortsetter å være det etter at skoler og barnehager åpner igjen
 
Det er dessverre mange som ikke har det godt hjemme, og hvor avbrekket med Bhg/skole er så utrolig viktig. Sett flere av disse barna og det smerter meg, men det er ikke nok grunnlag for å ta de fra hjemmet heller.

Jeg ser for meg at manges situasjon er forverret av foreldrenes psyke i en slik lock down, i annen grad enn ved sommerferie. Og at de kan ta det ut over barna. Merker selv hvor mye tøffere det er å være hjemme isolert med barn nå. Det kan virkelig ikke sammenlignes med sommerferie.
 
Det er dessverre mange som ikke har det godt hjemme, og hvor avbrekket med Bhg/skole er så utrolig viktig. Sett flere av disse barna og det smerter meg, men det er ikke nok grunnlag for å ta de fra hjemmet heller.

Jeg ser for meg at manges situasjon er forverret av foreldrenes psyke i en slik lock down, i annen grad enn ved sommerferie. Og at de kan ta det ut over barna. Merker selv hvor mye tøffere det er å være hjemme isolert med barn nå. Det kan virkelig ikke sammenlignes med sommerferie.
Det kan definitivt ikke sammenlignes med sommerferie, nei. Nå kan ikke barn løpe ut og leke med alle nabobarna f.eks, slik en kan på sommeren.
 
Også er det ikke bare avbrekket, men mulighet for utenforstående til å følge med på barnets tilstand.
 
ppt er stengt, bup er stengt, kun samtaler over nett er greit. Mange barn sliter også uten at foreldre har skyld, mange barn lever på trange kår, mange nekter barn sosialt liv pga redsel og mange barn har ikke privatliv. Osv
Det må gå å ha to tanker i hode samtidig som denne pandemien foregår. Det kommer en dag etter dette også så klart skal barn tas vare på psykisk midt opp i dette og nei det kan ikke sammenlignes med en ferie. I ferier får ikke foreldrene revet bort livsgrunnlaget sitt, i ferien avsluttes ikke alle behandlinger både psykisk og fysisk, i ferien så ser vi også mer da vi ikke holder avstand som nå. Hver så snill ikke hopp bukk over barn som lider av mange årsaker fordi man er livredd covid-19 og det er ikke alltid best å flytte barn ut av hjemmet.
 
Det er nok en totalpakke som må tas med i vurderingen her.

Jeg vet dessverre om noen barn som ikke har det helt optimalt, verken med seg selv eller i hjemmet, hvor vi vanligvis ville hatt de her hos oss flere dager i uken - der det nå dessverre er full stopp på akkurat det. Det er vondt å ikke kunne hjelpe, særlig når jeg vet at alt av helsetjenester også har stoppet helt opp.
 
ppt er stengt, bup er stengt, kun samtaler over nett er greit. Mange barn sliter også uten at foreldre har skyld, mange barn lever på trange kår, mange nekter barn sosialt liv pga redsel og mange barn har ikke privatliv. Osv
Det må gå å ha to tanker i hode samtidig som denne pandemien foregår. Det kommer en dag etter dette også så klart skal barn tas vare på psykisk midt opp i dette og nei det kan ikke sammenlignes med en ferie. I ferier får ikke foreldrene revet bort livsgrunnlaget sitt, i ferien avsluttes ikke alle behandlinger både psykisk og fysisk, i ferien så ser vi også mer da vi ikke holder avstand som nå. Hver så snill ikke hopp bukk over barn som lider av mange årsaker fordi man er livredd covid-19 og det er ikke alltid best å flytte barn ut av hjemmet.

Selv om jeg er enig i at det er problematisk nå er det ren løgn å påstå at ppt og bup er stengt når de har telefon/videotilbud. Familievernkontorene var riktignok stengt en periode til de fikk tekniske løsninger opp, har vært åpne en stund. Barnevernet og barnehusene har vært tilgjengelige hele perioden.
 
Selv om jeg er enig i at det er problematisk nå er det ren løgn å påstå at ppt og bup er stengt når de har telefon/videotilbud. Familievernkontorene var riktignok stengt en periode til de fikk tekniske løsninger opp, har vært åpne en stund. Barnevernet og barnehusene har vært tilgjengelige hele perioden.

Men en videosamtale der foreldrene dine kan stå ved døra å lytte kan ikke veie opp for en samtale med psykolog der du vet at det du sier ikke blir hørt av andre. Der ligger det også en del trøbbel for enkelte vet jeg.
 
Men en videosamtale der foreldrene dine kan stå ved døra å lytte kan ikke veie opp for en samtale med psykolog der du vet at det du sier ikke blir hørt av andre. Der ligger det også en del trøbbel for enkelte vet jeg.

men det er mange måter de løser det på, og å si det er stengt er fortsatt løgn. Og for endel er det faktisk lettere med video/telefon da man lettere kan snike seg unna.
 
Det er nok en totalpakke som må tas med i vurderingen her.

Jeg vet dessverre om noen barn som ikke har det helt optimalt, verken med seg selv eller i hjemmet, hvor vi vanligvis ville hatt de her hos oss flere dager i uken - der det nå dessverre er full stopp på akkurat det. Det er vondt å ikke kunne hjelpe, særlig når jeg vet at alt av helsetjenester også har stoppet helt opp.

Er ikkje man pliktig å varsla om barn som har det slik?
 
Er ikkje man pliktig å varsla om barn som har det slik?

nemlig! Og det er den viktigste hjelpen man kan gi nå, å varsle de som ihvertfall prøver :)

det hjelper ihvertfall _ingen_ sårbare barn å lyve om at ting er stengt og det ikke er hjelp å få!
 
Og hva hjelper det disse barna å unnskylde alt med at det har vært slik en spesiell situasjon?
Vi må jo hjelpe de nå! Det er uholdbart at et barn skal måtte leve i et hjem med så psykisk ustabile foreldre at det ikke er trygt i kriser. Dette må ikke være siste gang en unik global katastrofe skjer.

Det er ikke en unnskyldning, disse barna kan ha det like grusomt alle andre dager i året.

Hva gjør Norge feil som har så stor andel barn i grusomme hjem? Hvorfor må barna bli i disse hjemmene, det knuser hjertet mitt å tenke på!
 
ppt er stengt, bup er stengt, kun samtaler over nett er greit. Mange barn sliter også uten at foreldre har skyld, mange barn lever på trange kår, mange nekter barn sosialt liv pga redsel og mange barn har ikke privatliv. Osv
Det må gå å ha to tanker i hode samtidig som denne pandemien foregår. Det kommer en dag etter dette også så klart skal barn tas vare på psykisk midt opp i dette og nei det kan ikke sammenlignes med en ferie. I ferier får ikke foreldrene revet bort livsgrunnlaget sitt, i ferien avsluttes ikke alle behandlinger både psykisk og fysisk, i ferien så ser vi også mer da vi ikke holder avstand som nå. Hver så snill ikke hopp bukk over barn som lider av mange årsaker fordi man er livredd covid-19 og det er ikke alltid best å flytte barn ut av hjemmet.
Ppt er ikke stengt her. Men de gjør alt pr tlf akkurat nå. Hatt møte med ppt selv pr tlf. Fikk brev forrige uke.
 
Barn er laget for å være sosiale og for å bevege seg. Dette kan ikke sammenlignes med sommerferie. Mange av disse Barna er hjemme med foreldre som også har hjemmekontor. Barna Kan derfor oppleve å miste nettverket sitt, de får ikke være ute og aktivisert seg og foreldrene har ikke alltid mulighet til å gi de den oppmerksomheten de trenger. Det er søsken og rutiner som faller ut. Mange barn vil ha det helt supert, andre savner skole, barnehage, besteforeldre, venner. Lekeplassen, fritidsaktiviteter, lekeland, badeland. Noen får heller ikke feiret bursdagen sin med vennene sine.

Det er vanskelig å forstå hvorfor det er slik som det er nå. Det er gjerne også mye snakk om sykdom i hjemmene. Hjemmene vil oppleves litt som et fengsel i disse korona tidene.

Hadde det vært ferie så hadde foreldrene hatt ferie og ikke hjemmekontor/permittert eller omsorgsdager. Da kunne familien gå ut sammen. Familien ville gjort mye mer sammen og gjerne omgås familie og venner.
 
Back
Topp