Mammapolitiet?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Tror kanskje det er vanlig å henvise til det der i artikler om søvn og diverse, det er jo en litt tragikomisk referanse å komme med til noen som har mye nattevåk med en baby. :p

Snakket med en venninne om det tidligere hvor jeg sa ett eller annet om hvor tøft jeg syns det var å være gravid, og hun ble nesten litt sjokka først, før hun lo og sa at hun var helt enig, det var litt deilig at det endelig var noen som sa det. Jammen ikke bare barnemat å gro folk og ta seg av dem, og kvinner er litt for gode til å dømme seg selv når ting er vanskelig. Det fremstår som så lett for alle andre, så hvorfor klarer man det ikke selv? Da hjelper det lite når det også er mange som tydeligvis tenker det samme. Det var så lett for meg å ha nattevåk hver kveld, så hva syter du etter? Slikt har jeg lært meg å bare ignorere. ;)
Du har rett. Vi er kjempe flinke til å dømme oss selv. Jeg slet kjempe masse i starten pga sårhet ift Amming. Følte meg såå mislykket, når det gikk over sluttet poden å sove. Så har slitt veldig med dette " hvorfor er det Så lett for alle andre, mens alt jeg gjør blir feil ?". Jeg er ikke flink til å ignorere . Jobber fortsatt med å bli trygg på min egen rolle. Litt fordi jeg føler jeg har så mye å bevise som alenemor :/

vell.. om man føler noen er "mammapoliti" kommer vel an på hvilken side av saken man står.

Jeg kunne godt ha blitt fornærmet i den forrige tråden da du sa jeg både
"proppa ungen min full av kjemikalier"og anbefalte å gi babyer sovemedisin på generell basis"
selv om jeg forklara meg 3 ganger ettepå at det ikke var det jeg mente.

Temmelig en fordømmende måte å skrive på-dont you think?

(nå har jeg vært på generelt i BV i 6 år så blir ikke så lett provosert)

Det er jo INGEN som har sagt at DU driver med feks skrikekurer, men det virker jo som du har et voldsomt behov for forklare deg og opptatt av at man sier sin mening på en saklig og høflig måte..så lenge det er i ditt favør.
Bare et inntrykk jeg får sånn rett over skjermen..

;););)

Da tror jeg du må lese tråden på nytt, for de utsagnene vet jeg ikke hvor du har fått ifra. Det er iallfall noe som ikke har kommet fra meg.

Det jeg faktisk skrev var at jeg syns det var drøyt å medisinere barnet sitt før man hadde prøvd ut alt mulig annet. Det var mitt svar på at du mente at skrikekurer var så forferdelig (hva enn du la i ordet "skrikekur" - det kom dog frem senere i tråden). Og det faktum at du påstod at vallagran var et ufarlig og mildt innsovningsmiddel var også ganske drøyt. Men det ble jo oppklart senere i tråden det også.

Jeg mener jeg har vært ganske saklig og høflig i de diskusjonene som har vært nå :)

Jeg har ikke noe behov for å forklare meg i utgangspunktet - fordi jeg føler ikke at jeg har gjort noe galt. Det er en differanse mellom å føle et behov for å forklare seg, og det å være engasjert i et emne. Jeg blir selvfølgelig engasjert og tildels lettere provosert når folk påstår at metoder jeg har brukt er skadelig for barnet mitt når jeg ikke har opplevd det i det hele tatt. Jeg blir også veldig engasjert når enkelte henviser til mishandling etter barneloven :-)

Vel jeg har en 4 år lang utdanning med mye pensum og 9 års arbeidserfaring der en del av jobben min er å oppdatere meg faglig. Jeg sitter ikke med kildene for hånd. Er jeg vrang om jeg ikke tider å lete igjennom alt jeg har lest innen emne ila 13 år? Er det å gjøre det lettvint? Helsesøstre og barnepleiere sitter heller ikke med dokumentasjon klart til å gi ut for hver påstand de kommer med. Jeg begynte faktisk å kikke litt, men så krevde hverdagen min og jeg tenkte at jeg gidder ikke bruke hverdagen min på dette. Jeg går faktisk ikke opp til eksamen og må ha kildehenvisning. Og ikke er jeg opptatt av å måtte overbevise noen. Allikevel formidler jeg den kunnskapen jeg sitter på, så for folk gjøre hva de vil med den.

Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er veldig merkelig at du etter å ha lest om emnet i 13 år, syns det er så vanskelig å finne fram forskning som viser at det er skadelig å la barn gråte ved innsovning. Du har tross alt hatt 13 år på å lese deg opp om teamet, men du klarer ikke å dra fram en eneste kildehenvisning?

Da tror jeg du må lese tråden på nytt, for de utsagnene vet jeg ikke hvor du har fått ifra. Det er iallfall noe som ikke har kommet fra meg.

Det jeg faktisk skrev var at jeg syns det var drøyt å medisinere barnet sitt før man hadde prøvd ut alt mulig annet. Det var mitt svar på at du mente at skrikekurer var så forferdelig (hva enn du la i ordet "skrikekur" - det kom dog frem senere i tråden). Og det faktum at du påstod at vallagran var et ufarlig og mildt innsovningsmiddel var også ganske drøyt. Men det ble jo oppklart senere i tråden det også.

Jeg mener jeg har vært ganske saklig og høflig i de diskusjonene som har vært nå :)

Jeg har ikke noe behov for å forklare meg i utgangspunktet - fordi jeg føler ikke at jeg har gjort noe galt. Det er en differanse mellom å føle et behov for å forklare seg, og det å være engasjert i et emne. Jeg blir selvfølgelig engasjert og tildels lettere provosert når folk påstår at metoder jeg har brukt er skadelig for barnet mitt når jeg ikke har opplevd det i det hele tatt. Jeg blir også veldig engasjert når enkelte henviser til mishandling etter barneloven :)

Du synes ikke dette er litt ufine utsagn? :

"Og du syns altså det er bedre å medisinerne barnet ditt enn å få inn gode soverutiner? Jøss. Det syns jeg faktisk er ganske drøyt. Jeg hadde venta i det lengste med å prakke på små barn medisiner for å få dem til å sove!! "

"Jeg ville heller prøvd alt mulig annet før jeg begynt å prakke på barnet mitt trekantmedisiner!!"

Du kan jo ikke bestemme hva som oppfattes sårende for andre?

Du skriver du legger ting frem på en saklig og høflig måte, men det virker jo ikke som du har heeeeeelt selvinnsikt.

Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er veldig merkelig at du etter å ha lest om emnet i 13 år, syns det er så vanskelig å finne fram forskning som viser at det er skadelig å la barn gråte ved innsovning. Du har tross alt hatt 13 år på å lese deg opp om teamet, men du klarer ikke å dra fram en eneste kildehenvisning?
du har fått henvisning til en doktorgrad - denne er hovedkilden men ligger ikke i sin helhet ute på nett. Er du intressert i forskningen så må du lese den et annet sted.
Skal sette av neste uke til å gå gjennom all faglitteratur jeg har lest de siste 13 årene som har toucha innom spedbarnskommunikasjon, samspill, tilknytning, hjernens utvikling og psykologi. For ikke å snakke om litteraturlisten i hver enkelt bok og artikkel.... :rolleyes:

Du synes ikke dette er litt ufine utsagn? :

"Og du syns altså det er bedre å medisinerne barnet ditt enn å få inn gode soverutiner? Jøss. Det syns jeg faktisk er ganske drøyt. Jeg hadde venta i det lengste med å prakke på små barn medisiner for å få dem til å sove!! "

"Jeg ville heller prøvd alt mulig annet før jeg begynt å prakke på barnet mitt trekantmedisiner!!"

Du kan jo ikke bestemme hva som oppfattes sårende for andre?

Du skriver du legger ting frem på en saklig og høflig måte, men det virker jo ikke som du har heeeeeelt selvinnsikt.

Jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg kunne formulert meg på en annen måte, men jeg står iallfall for det jeg har sagt og mener det ennå. For jeg syns jo tross alt det er litt merkelig at man er imot skrikekurer som noen påstår er skadelig (men ingen kan dokumentere det tydeligvis?), men å gi barnet trekantmedisiner som tross alt ikke kan sies å være uten risiko for bivirkninger - det er liksom greit? I mitt hode er det veldig merkelig.

Jeg sa at jeg mener at jeg har vært ganske saklig og høflig - men jeg påstår ikke at jeg er feilfri. På lik linje med alle andre her inne så kan jeg fra tid til annen komme med utsagn som ikke er helt gjennomtenkt :)

du har fått henvisning til en doktorgrad - denne er hovedkilden men ligger ikke i sin helhet ute på nett. Er du intressert i forskningen så må du lese den et annet sted.
Skal sette av neste uke til å gå gjennom all faglitteratur jeg har lest de siste 13 årene som har toucha innom spedbarnskommunikasjon, samspill, tilknytning, hjernens utvikling og psykologi. For ikke å snakke om litteraturlisten i hver enkelt bok og artikkel.... :rolleyes:

Javel? Jeg må ha gått glipp av den henvisningen? Hvilken tråd ligger den i?

Du får rulle øynene med smileyen samtidig som du gjør det da :) du er så flink til det usaklige aspektet ved kommentarene dine :)

Javel? Jeg må ha gått glipp av den henvisningen? Hvilken tråd ligger den i?

Du får rulle øynene med smileyen samtidig som du gjør det da :) du er så flink til det usaklige aspektet ved kommentarene dine :)
Blir litt oppgitt når det ikke engang går inn med t-skje. Så ja jeg himler med øynene

Litt avsporing fra temaet, men her er i hvertfall forskning på at det er skadelig for barnet å gråte alene. Det blir ikke presisert at det er ved soving, men på et generelt grunnlag. Jeg hadde aldri klart å la mitt barn ligge alene og gråte når jeg vet at det kan føre til problemer senere i livet.

http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=51

Hei jenter :)

Legger vet et utdrag fra forumreglene våre:

"Bruk nettvett!
Vi ønsker å legge til rette for en saklig debatt på forumet og ber alle bruke fornuft og god folkeskikk. Vær omtenksom overfor dine meddebattanter. Bak ethvert kallenavn sitter det et menneske som fortjener å bli behandlet med respekt, selv om man er uenige om sak. Diskuter gjerne sak så fillene flyger, men unngå å gå til usaklige personangrep. Også i bloggene/bildegalleriene oppfordrer vi alle til å være saklige. Bloggene er lesbare for alle, mens brukere selv kan bestemme hvem som skal ha tilgang til bildegalleriene. Alle brukere har muligheten til å rapportere innlegg som strider mot forumreglene. Vi oppfordrer dere til å gi forumledelsen beskjed dersom dere oppdager innlegg som bryter reglene."

Blir litt oppgitt når det ikke engang går inn med t-skje. Så ja jeg himler med øynene

Ok, javel :P du har din fulle rett til å bli oppgitt og himle med øynene... Men det bidrar jo ikke med noe konstruktivt da :P

Digresjon....Før du dro til legen med barnet. Prøvde du å sakte gå ut av rommet ved leggesituasjonen? Bare redd for at det ikke blir noe bedre etter avenning eller å fjerne meg selv som søvnassosiasjon...Husker du hva legen undersøkte eller er det mer en samtale?

leste du hele tråden min? ;)

det er ikke innsovningen som var et problem.
Han lærte å sovne selv at vi holdt hånda på han , hadde mørkt rom, fjerna oss gradvis brukte hysj,hysj metoden
Trur han var 7 mnder når han lærte å sovne selv :)

VI gikk ikke til legen før han var godt over året..eg skrev 13 mnder..men trur han var nærmere 15mnder og hadde starta i barnehagen.

Han bråvåkna 3-5 ganger fra midnatt til morgen og hyyylskrek..som i smerte/skrekk :(
Legen sa det var nattaskrekk/mareritt/ .. DE fleste barn har det av og til ..han her hadde det konstant.

Han går ikke på medisin nå lenger, han er straks 3 år virker som han har vokst av seg marerittene :)

Litt avsporing fra temaet, men her er i hvertfall forskning på at det er skadelig for barnet å gråte alene. Det blir ikke presisert at det er ved soving, men på et generelt grunnlag. Jeg hadde aldri klart å la mitt barn ligge alene og gråte når jeg vet at det kan føre til problemer senere i livet.

Takk. Men dette er om uavbrutt gråt da står det. Det tolker jeg som av typen legge ungen og ikke gå inn til han/ henne ? Eller tolker jeg feil?

Endelig! Takk.

Back
Topp