Mammapolitiet?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
leste du hele tråden min? ;)

det er ikke innsovningen som var et problem.
Han lærte å sovne selv at vi holdt hånda på han , hadde mørkt rom, fjerna oss gradvis brukte hysj,hysj metoden
Trur han var 7 mnder når han lærte å sovne selv :)

VI gikk ikke til legen før han var godt over året..eg skrev 13 mnder..men trur han var nærmere 15mnder og hadde starta i barnehagen.

Han bråvåkna 3-5 ganger fra midnatt til morgen og hyyylskrek..som i smerte/skrekk :(
Legen sa det var nattaskrekk/mareritt/ .. DE fleste barn har det av og til ..han her hadde det konstant.

Han går ikke på medisin nå lenger, han er straks 3 år virker som han har vokst av seg marerittene :)
Ja. Men du skrev også at det var inne på rommet hver gang han våknet ect. Bare den metoden jeg leser om nå skriver at man må gradvis fjerne seg selv som assosiasjon også på natta. Feil av meg å skrive leggesituasjonen :p høres ikke gøy ut :/ Bra han ikke har mareritt lenger!

Takk. Men dette er om uavbrutt gråt da står det. Det tolker jeg som av typen legge ungen og ikke gå inn til han/ henne ? Eller tolker jeg feil?

Det er nok på et litt annet nivå enn den metoden dere bruker ja, men det ble spurt etter forskning på om gråt var skadelig så da valgte jeg å poste den uansett. :)

Unødvendig . Hvor er den henvisninger du sikter til da? Jeg er oppriktig interessert i å lese.
Da må du lese forskningen til Margot Sunderland. Den finnes ikke på nett. Dette står i tråden ang naphaug, sammen med en forenklet forklaring på hvordan/hvorfor hjernen endrer seg. Margot Sunderland fra England, som er Director of Education and Training ved the Centre for Child Mental Health i London, og som er blitt tildelt flere priser av British Medical Association for sitt omfattende forfatterskap om barns psykiske helse. Hun er også en av de ledende forskerne innen utviklingen av barns hjerner. Sunderland skriver at «kontrollert gråt» kan skape varige forstyrrelser i måten barns hjerne utvikler seg på. Akkurat hvilke av pensumbøkene mine dette var husker jeg ikke. Denne konklusjonen er basert på fire års vitenskapelig forskning med utgangspunkt i hjernescanning. Denne forskningen er en doktorgrad du kan finne i papirformat på faglitterære biblioteker.

Det er nok på et litt annet nivå enn den metoden dere bruker ja, men det ble spurt etter forskning på om gråt var skadelig så da valgte jeg å poste den uansett. :)
Velger å tro det. Lurer veldig på hva du tror min metode er? :)

Da må du lese forskningen til Margot Sunderland. Den finnes ikke på nett. Dette står i tråden ang naphaug, sammen med en forenklet forklaring på hvordan/hvorfor hjernen endrer seg. Margot Sunderland fra England, som er Director of Education and Training ved the Centre for Child Mental Health i London, og som er blitt tildelt flere priser av British Medical Association for sitt omfattende forfatterskap om barns psykiske helse. Hun er også en av de ledende forskerne innen utviklingen av barns hjerner. Sunderland skriver at «kontrollert gråt» kan skape varige forstyrrelser i måten barns hjerne utvikler seg på. Akkurat hvilke av pensumbøkene mine dette var husker jeg ikke. Denne konklusjonen er basert på fire års vitenskapelig forskning med utgangspunkt i hjernescanning. Denne forskningen er en doktorgrad du kan finne i papirformat på faglitterære biblioteker.
Tror man kan kontakte bibliotek å få det oversendt på nett. Mener å huske dette ble gjort når jeg studerte iallfall :) Hun har ikke gitt ut bøker om dette altså ?

Ja. Men du skrev også at det var inne på rommet hver gang han våknet ect. Bare den metoden jeg leser om nå skriver at man må gradvis fjerne seg selv som assosiasjon også på natta. Feil av meg å skrive leggesituasjonen :p høres ikke gøy ut :/ Bra han ikke har mareritt lenger!

ja stemmer .. vi la oss inn på gjestesenga fra midnatt til morgen,
fordi det letter å strekke ut hånda å trøste enn å gå fra det ene soverommet til det andre.

Men dette var ikke i innsovningsfasen om du skjønner.. han la seg fint å sov kl 19,,sov frem til midnatt -før marerittene begynte.

Tror man kan kontakte bibliotek å få det oversendt på nett. Mener å huske dette ble gjort når jeg studerte iallfall :) Hun har ikke gitt ut bøker om dette altså ?
Jo hun har skrevet bøker, men som sagt så har jeg ikke alle bøkene jeg har lest om emnet for hånd. Men selve forskningen som bøkene hennes er basert på er jo selve essensen. Mye er sikkert digitalt nå ja :)

ja stemmer .. vi la oss inn på gjestesenga fra midnatt til morgen,
fordi det letter å strekke ut hånda å trøste enn å gå fra det ene soverommet til det andre.

Men dette var ikke i innsovningsfasen om du skjønner.. han la seg fint å sov kl 19,,sov frem til midnatt -før marerittene begynte.
Skjønner. Er jo samme gjør nå. Ingen madrass da, men rett på gulvet. Håper ikke det også blir en vane :p Min legger seg ogSå veldig fint å sover. Uten noe hjelpemidler . Hadde håpet det gjorde susen . Men nope :(

Jo hun har skrevet bøker, men som sagt så har jeg ikke alle bøkene jeg har lest om emnet for hånd. Men selve forskningen som bøkene hennes er basert på er jo selve essensen. Mye er sikkert digitalt nå ja :)
Ja. Nå er det en god stund siden jeg studerte metode. Så tror ikke jeg ( med mangel på søvn) skal begi meg ut på et helt forskingsprosjekt :p Men skal sjekke ut bøkene i alle fall. Har lest utellelige bøker om søvn siste mnd ;)

Det hjelper ikke å prøve å forklare ting heller tydeligvis. Ikke engang med overdrivelse tar du poenget...
Hva slags poeng har jeg gått glipp av da, mener du? Det at du ikke kunne finne kilder på en to tre har jeg allerede fått med meg...

Litt avsporing fra temaet, men her er i hvertfall forskning på at det er skadelig for barnet å gråte alene. Det blir ikke presisert at det er ved soving, men på et generelt grunnlag. Jeg hadde aldri klart å la mitt barn ligge alene og gråte når jeg vet at det kan føre til problemer senere i livet.

http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=51
Nå ville jeg ikke brukt skrikekurer på mitt barn, men jeg må bare pirke på at det her er snakk om langvarig uavbrutt gråt, at barnet ikke blir trøstet når det gråter over flere dager eller uker, og at det tydeligvis har en mer alvorlig innvirkning på barna når de er helt små, les spedbarn. De to jeg kjenner som har prøvd ferbermetoden eller noe som lignet har gjort det når barnet har vært rundt halvannet år, og metoden har fungert nesten over natten. Ifølge denne forskningen er det ingenting som tyder på at en natt med gråt hvor barna ikke blir trøstet med en gang skal være skadelig. Bare for å pirke litt.

Skjønner. Er jo samme gjør nå. Ingen madrass da, men rett på gulvet. Håper ikke det også blir en vane :p Min legger seg ogSå veldig fint å sover. Uten noe hjelpemidler . Hadde håpet det gjorde susen . Men nope :(

Eg amma ikkje da, han hadde gått over til flaske da han va 6-7mnder..
Vi lot han sovne med flaske altså.. kl 19..en v midnatt..og en tidlig morgen. 180ml. ca.
Mange som sikkert synes det er en uting,men for oss ble det lett å avenne flaske m vann senere da han nærma seg året.
og pappaen tok han som sagt annahver natt. Forbant ikkje meg nødvendigvis med mat/kosepupp :-P lenger

Nå ville jeg ikke brukt skrikekurer på mitt barn, men jeg må bare pirke på at det her er snakk om langvarig uavbrutt gråt, at barnet ikke blir trøstet når det gråter over flere dager eller uker, og at det tydeligvis har en mer alvorlig innvirkning på barna når de er helt små, les spedbarn. De to jeg kjenner som har prøvd ferbermetoden eller noe som lignet har gjort det når barnet har vært rundt halvannet år, og metoden har fungert nesten over natten. Ifølge denne forskningen er det ingenting som tyder på at en natt med gråt hvor barna ikke blir trøstet med en gang skal være skadelig. Bare for å pirke litt.
Enig. Blir jo en helt annen ting enn de metodene folk har beskrevet her.
Føler det blir en helt feil sammenligning.

Eg amma ikkje da, han hadde gått over til flaske da han va 6-7mnder..
Vi lot han sovne med flaske altså.. kl 19..en v midnatt..og en tidlig morgen. 180ml. ca.
Mange som sikkert synes det er en uting,men for oss ble det lett å avenne flaske m vann senere da han nærma seg året.
og pappaen tok han som sagt annahver natt. Forbant ikkje meg nødvendigvis med mat/kosepupp :p lenger
Noen ganger skulle jeg ønske han hadde blitt tilvent flaske altså. Tror det er lettere p avvenne ( mulig jeg tar feil), også hadde det vært lettere ift avlastning ja!

Enig. Blir jo en helt annen ting enn de metodene folk har beskrevet her.
Føler det blir en helt feil sammenligning.
nei ikke som jeg kan tolke ut fra de som har gitt opplysninger om hvordan de gjør det her nå :)
Det har blitt snakk skrikekurer generelt også. Bla har folk litt forskjellig definisjon også. Så kommer det jo an på hvor mange av de 10 minutters gråteperiodene mellom foreldrene går inn (i ferber feks) som skal til før barnet sovner og hvor mange økter ila en natt og hvor mange netter det pågår. Da kan det jo til sammen bli timer ila en natt og uker (tror jeg leste 2 uker her inne men for noen måneder siden i en annen tråd). Og så er kortisol målt i hos barn lenge etter at de har sluttet å gråte også, derfor gjelder det ikke bare så lenge barnet gråter.

Jeg føler mammapolitiet er de som tror de er så mye bedre enn andre foreldre og de lar ingenting hindre de i å fortelle andre foreldre at du gjør en dårlig jobb.
Ofte har de også barn som er mye "verre" enn den personen som spør om hjelp/råd og liker da å fortelle at de holdt ut så og så lenge for får man barn så skal man ofre både fysisk og psykisk helse.
Det er altså de som ikke klarer å se at både barn og foreldre er forskjellige og ingen er like. Det er de jeg mener er mammapolitiet, det går helt fint å gi gode råd uten å fortelle en annen hvor elendig mor den personen som spør om råd er :)
Aldrig hørt det utrykket før .. men etter å ha lest her så. Er jeg enig med dette

nei ikke som jeg kan tolke ut fra de som har gitt opplysninger om hvordan de gjør det her nå :)
Det har blitt snakk skrikekurer generelt også. Bla har folk litt forskjellig definisjon også. Så kommer det jo an på hvor mange av de 10 minutters gråteperiodene mellom foreldrene går inn (i ferber feks) som skal til før barnet sovner og hvor mange økter ila en natt og hvor mange netter det pågår. Da kan det jo til sammen bli timer ila en natt og uker (tror jeg leste 2 uker her inne men for noen måneder siden i en annen tråd). Og så er kortisol målt i hos barn lenge etter at de har sluttet å gråte også, derfor gjelder det ikke bare så lenge barnet gråter.
Kan du utdype hvem sine metoder du snakker om og hvilken? Hannus mener jo igså at jeg utfører en metode som den hun linker til, bare ikke på samme nivå, men hu svarer ikke :p så vil gjerne vite om hva det er folk reagerer på

Back
Topp