Måltider

Micca

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Hvor mange måltider gir dere per dag? Og hva gir dere?

Vi gir ett måltid på kvelden (grøt). Men lurer på om vi må starte med mer, da frøkna virker mer sulten også på dagtid. Blir ikke fornøyd med bare pupp.

Har noen tips til måltid? Har tenkt på søtpotetmos, banan, frukt. Hun er 5 mnd.

Her er der grøt til frokost
Fruktmos til lunsj med melk ved siden
Middag (søtpotet, brokkoli/potet, gulrot/potet el. Liknende) og grøt til kvelds igjen! Hu min vil ikke ha kun flaske lenger! Bare eventuelt før hun skal sove i senga :) så vi har måttet begynne med en del måltider allerede og hun elsker det!

Grøt til kvelds (1/2-1 porsj), smaksprøver hvor han får spise litt selv + grønnsaksmos/fruktmos/grøt til lunsj. Spiser da ofte bare 1/2 porsjon.

Her er der grøt til frokost
Fruktmos til lunsj med melk ved siden
Middag (søtpotet, brokkoli/potet, gulrot/potet el. Liknende) og grøt til kvelds igjen! Hu min vil ikke ha kun flaske lenger! Bare eventuelt før hun skal sove i senga :) så vi har måttet begynne med en del måltider allerede og hun elsker det!
Lager du enkelt porsjoner til middag, eller store porsjoner som du fryser ned?

Her det vel egentlig bare pupp fortsatt! Han er 5,5mnd.. Vi gir smaksprøver, men grøt brekker han seg av og lukker munnen for, det samme med grønnsaksmos/purè.. Så det skal bli morsomt å få i han hele måltider :/ men vi fortsetter videre og satser på at han plutselig vil ha:)

Her er det grøt i 12-13tiden (han er rett og slett ikke intr i mat eller pupp før det), middag (grønnsaksmos eller fruktmos) i 15tiden og så grøt rundt kl18. Pupp om kveld, evt natt og morgen, og noen ganger imellom måltidene; ikke alltid sikker på om han er skikkelig mett elle ikke.

Har smått begynt med grøt til frokost, rundt klokken 9. Lunsj er ofte en bløtkokt eggeplomme, fruktmos og/eller avokado + mme klokka 12. Middag, ca et halvt glass hjemmelaget (av og til ferdigglass) +mme klokka 15. Kvelds, en porsjon grøt 1730. Mme igjen i senga 1830.
Var nødt til å begynne med mer mat da hun nekta helt å drikke melk:confused:

Her er d grøt om morgenen, grønsaksmos til middag og grøt til kveldsmat. Pupp etter alle måltider og ellers om han er sulten.

Har smått begynt med grøt til frokost, rundt klokken 9. Lunsj er ofte en bløtkokt eggeplomme, fruktmos og/eller avokado + mme klokka 12. Middag, ca et halvt glass hjemmelaget (av og til ferdigglass) +mme klokka 15. Kvelds, en porsjon grøt 1730. Mme igjen i senga 1830.
Var nødt til å begynne med mer mat da hun nekta helt å drikke melk:confused:
Kan man gi egg? :) Før fikk vi høre at vi måtte vente med det til de var 1 år.

Nå liker jeg ikke å gi råd da jeg ikke er noen kostholdsekspert, men jeg gir egg - hovedsaklig eggeplomme. Testet selvfølgelig forsiktig i starten med tanke på allergi. Jeg har ei småspist frøken og ønsker å gi så næringstett mat som mulig når hun først spiser, da er eggeplomme supert.

Spurte helsesøster om det idag på 5 mnd. kontroll faktisk. Hun sa at man burde berøre leppen med egget først, mtp allergi. Om det ikke skjer noe kan man gi det. Samme med sitrus.. Og kan få egg før 1 år.

Min er 6 mnd nå, og nettopp begynt med mat. Jeg lar henne smake noe hver gang hun er våken mens vi spiser. Det blir 4-5 måltider, men foreløpig er det mikroskopiske mengder som går ned da. Hun får det samme som resten av familien spiser, bare tar av til henne før jeg salter til middag.

Det er helt slutt på å anbefale å vente med egg ja. Her er brosjyren om babymat fra helsedirektoratet, du skal egentlig ha fått den på helsestasjonen. Hvis du ser på side 21 står det om allergi, og at det ikke er grunnlag for å vente med å gi matvarer. På side 22 står det om de matvarene som du faktisk bør vente med. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/241/Mat-for-spedbarn-IS-1047.pdf

Det er helt slutt på å anbefale å vente med egg ja. Her er brosjyren om babymat fra helsedirektoratet, du skal egentlig ha fått den på helsestasjonen. Hvis du ser på side 21 står det om allergi, og at det ikke er grunnlag for å vente med å gi matvarer. På side 22 står det om de matvarene som du faktisk bør vente med. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/241/Mat-for-spedbarn-IS-1047.pdf
Takk for info :) dette visste jeg ikke :)

Fullammer enda, men har begynt med litt smaksprøver på kvelden.. så hun har fått smake søtpotetmos, sviskemos, avokadomos, eple og pæremos i maisgrøt :) Smatter i seg alt og virker veldig fornøyd. 2 uker til hun er 6måneder :)

Hun får 1/2 porsjon grøt til brunsj og så får hun middag som foreløpig er grønnsaksmos. Litt frukt som mellommåltid og mm når hun vil. Jeg tilbyr pupp ganske ofte i løpet av natt og dag. Blir 6 mnd på tirsdag og skal innføre flere matvarer som kjøtt/fisk nå veldig snart. Mao hun skal få det vi spiser.

Min er 5,5 mnd og etter halvannen mnd med smaksprøver og gradvis øking er vi nå oppe i 4 måltider + morsmelk så ofte han vil. Gir litt grøt til frokost, grønnsaksmos til lunsj, litt middagsglass til middag og grøt til kvelds. Gir sviske eller frukt som dessert også. Helsesøster sa jeg bare skulle gi han så mye han ville ha, så varierer mellom 1/4 porsjon til en full porsjon etter hvor sulten han er. Etter vi har kommet opp i så mye mat så sover han mye bedre om natta:) før våknet han annenhver time for å amme, nå våkner han en gang for å amme:)

Her er det mme til frokost, grøt og en skvett melk til lunsj, middagsglass til middag og en skvett melk og grøt og melk til kvelds.

Nå har han begynt å halvere melkemengden oå morgenen, vil aller helst bare ha grøt...

Back
Topp