Lutinus?

MrsMeoh

Gift med forumet
Mener å ha fått med meg at dette er noe som skal gjøre at egget fester seg.. (corret me if I'm wrong).. Men er dette noe alle får? Ser at der en hel haug med rugere som bruker det nå.... Someone please tell me abt this thingie...
 
Hei

Lutinus er progesteron-støtte som gis fra egguthentingsdagen og frem til testdag hvertfall. Crione  inneholder det samme som Lutinus. Progesteron bedrer forholdene i livmoren slik at egget lettere fester seg, og blir der:). Vet ikke om alle bruker dette, men har inntrykk av at veldig mange gjør det.
 
Jeg vil nok tippe at alle som går gjennom IVF og ICSI får den. Aner ikke om dei som har inseminasjon (selve inseminasjon må jo være mye billigere i forhold til IVF).
 
Er som nevnt ovenfor progesteronstøtte. Gjør at livmora klargjører seg for en graviditet. I følge hva jeg har forstått så gir lutinus mer progesteron. Er 100 mg pr tab. Vi tar 3 tabletter pr dag. Crinonen inneholder 90 mg pr sånn kremdings (manglet et bedre ord akkurat nå), og den tok jeg en eller to ganger pr dag (husker ikke). Men uansett da så blir det jo mindre progesteron med crinone. Jeg hadde en sa kort etter testdato med crinone. Ikke hatt det med lutinus, (hadde en ma i uke 7 da).. Tok noen tab som ligna lutinus når jeg ble gravid med dattera mi. Så har masse tro på lutinus!!
 
Fortsetter man med Lutinus etter gravditet er bekreftet? Står i felleskatalogen at man skal fortsette i 30 dager dersom fraviditet bekreftes.
 
Snedige greier

Om man får det eller ikke... har det litt med sykehusene å gjøre? Hva bruker St.Olavs?
Og hva koster så dette mon tro?
 
Det er litt med behandlingstype å gjøre vil jeg tro og ikke med sykehus. Får man ikke lutinus så får man anna som gir jo samme effekt - hjelper egget å feste seg. (Faller progesteron så kan man miste spire). Og jeg som har endo i grunnen har for lite av dette fra før av for eksempel.
Ved vanlig IVF/ICSI må man vel ha 2 pakker. Koster vel i underkant av 1000 NOK per pakke.
Ved fryseforsøk i styrt syklus må man ta den fram til uke 11 eller 12 tror jeg. Noen tar det fram til uke 16 har jeg lest. Og ved styrt fryseforsøk tar man dobbeldose i tillegg siden man ikke produserer selv da ikke i det hele tatt. Da blir det dyrt kan jeg si deg! :P
 


tusse1975 skrev:
Det er litt med behandlingstype å gjøre vil jeg tro og ikke med sykehus. Får man ikke lutinus så får man anna som gir jo samme effekt - hjelper egget å feste seg. (Faller progesteron så kan man miste spire). Og jeg som har endo i grunnen har for lite av dette fra før av for eksempel.
Ved vanlig IVF/ICSI må man vel ha 2 pakker. Koster vel i underkant av 1000 NOK per pakke.
Ved fryseforsøk i styrt syklus må man ta den fram til uke 11 eller 12 tror jeg. Noen tar det fram til uke 16 har jeg lest. Og ved styrt fryseforsøk tar man dobbeldose i tillegg siden man ikke produserer selv da ikke i det hele tatt. Da blir det dyrt kan jeg si deg! :P


Spennende - og imponerende alt det de kan gjøre for å hjelpe oss egentlig
Og ikke minst - takknemlig

Tipper jeg kommer til å få noe i denne duren jeg også... er uvisst om adenomyose gjør "grobunnen" til en spire mindre "brukbar".... blir spennende å se...

Takk for hjelpen jenter
 
Jeg bruker 3 vaginaltbl daglig, 21 koster 500, altså en ukes forbruk.
 
Ganske vanlig at man får det etter ivf ja! Jeg begynnte å ta samme dag som uttak av egg! Fordelen med litinus i forhold til crinone er ivertfall at det er mindre "avfall" som kommer ut igjen!! (MYE MINDRE GRIS!!!) I tillegg syns jeg det var lettere å håndtere tablettene i forhold til den crinone kremmen! 

En annen ting du skal være obs på er at begge disse gir falske graviditets-symtom!
 


80Elin skrev:
Fortsetter man med Lutinus etter gravditet er bekreftet? Står i felleskatalogen at man skal fortsette i 30 dager dersom fraviditet bekreftes.


Ikke på Hausken iallefall.  Jeg skal bare ta frem til testdag.  Men kan jo hende de har individuelle opplegg også?
 
Jeg hører til St.Olavs men vet ikke (husker ikke!) hva jeg skulle tatt om jeg hadde fått fullføre ICSI førsøket. Nå når jeg er på fryseforsøk bruker jeg Utrogestan som i følge sykepleieren var det samme som Lutinus. Bruker 2 kapsler 3 ganger daglig....Måtte ta ut 3 esker til til bruk etter innsett her nå, og det kostet meg ca 1000-lappen. (3 esker x 30 kapsler.)

Skal ved positiv test brukes helt fram til uke 10 var det vel pga at man ved fryseforsøk i kontrollert syklus har undertrykket de naturlige hormonene som kroppen selv hadde dannet dersom et befruktet egg hadde klort seg fast. Etter uke 10 klarer visst kroppen å ta opp igjen den produksjonen.

 


st1gal skrev:
Ganske vanlig at man får det etter ivf ja! Jeg begynnte å ta samme dag som uttak av egg! Fordelen med litinus i forhold til crinone er ivertfall at det er mindre "avfall" som kommer ut igjen!! (MYE MINDRE GRIS!!!) I tillegg syns jeg det var lettere å håndtere tablettene i forhold til den crinone kremmen! 

En annen ting du skal være obs på er at begge disse gir falske graviditets-symtom!

Heh - ja nei man kan ikke ta en positiv test - for så å tolke den deretter...
Håper jeg får lutinus da, griseri liker jeg ikke. Takler ikke bruke bind/truseinnlegg, så jo mindre gris - jo bedre!


Er så flott at så mange kommer med erfaringer og greier - hva skulle jeg gjort uten dere?
 
Syntes det ble en del gris med Lutinus også jeg da, har brukt Crinone og Cyclogest før. Likte egentlig Cyclogest best, var litt lettere å smyge seg usett ut på toalettet på jobb med den lille pillen enn med den staven som både Crinone og Lutinus har
Men utover det så vet jeg ikke forskjellen annet enn at alle tre er progesteronstøtte.
Jeg har akkurat satt inn egg på fryseforsøk på Hausken nå og bruker 3 x Lutinus og skal visst gjøre det til uke 12 tror jeg om jeg lykkes og blir gravid.

 
Lutinus er noe  forferdelig klin det og, har ikke røvd noen annet, men fy.. om noe er verre. Du slipper ikke unna bind el truseinnlegg nei.((( Men man må jo bare, når man vet hva slags resultater det kan gi:)
 


80Elin skrev:
Lutinus er noe  forferdelig klin det og, har ikke røvd noen annet, men fy.. om noe er verre. Du slipper ikke unna bind el truseinnlegg nei.((( Men man må jo bare, når man vet hva slags resultater det kan gi:)


Signerer denne. Teller ned dagene til Lutinus-griseriet er historie for denne gang.

 


MrsMeoh skrev:


st1gal skrev:
Ganske vanlig at man får det etter ivf ja! Jeg begynnte å ta samme dag som uttak av egg! Fordelen med litinus i forhold til crinone er ivertfall at det er mindre "avfall" som kommer ut igjen!! (MYE MINDRE GRIS!!!) I tillegg syns jeg det var lettere å håndtere tablettene i forhold til den crinone kremmen! 

En annen ting du skal være obs på er at begge disse gir falske graviditets-symtom!

Heh - ja nei man kan ikke ta en positiv test - for så å tolke den deretter...
Håper jeg får lutinus da, griseri liker jeg ikke. Takler ikke bruke bind/truseinnlegg, så jo mindre gris - jo bedre!


Er så flott at så mange kommer med erfaringer og greier - hva skulle jeg gjort uten dere?

Kan anbefale tøytruseinnlegg. Det bruker jeg. Kjenner ikke at jeg har det på :) Klarer ikke engangsinnlegg i det hele tatt, men de i tøy er fantastiske.

Så til spørsmålet i HI:
Lutinus er nok progesteron, ja. Jeg er i fryseforsøk nå. Styrt syklus. Bruker utrogestan 100mg. Setter inn to tabletter tre ganger daglig (600 mg pr dag). Begynte på fredag. Har innsett i morgen, og om jeg får positiv test skal de brukes frem til uke 10 for så å redusere dosen til det halve ei stund.

Hører til Tromsø. Har også endometriose.
 


icsimamma09 skrev:


MrsMeoh skrev:


st1gal skrev:
Ganske vanlig at man får det etter ivf ja! Jeg begynnte å ta samme dag som uttak av egg! Fordelen med litinus i forhold til crinone er ivertfall at det er mindre "avfall" som kommer ut igjen!! (MYE MINDRE GRIS!!!) I tillegg syns jeg det var lettere å håndtere tablettene i forhold til den crinone kremmen! 

En annen ting du skal være obs på er at begge disse gir falske graviditets-symtom!

Heh - ja nei man kan ikke ta en positiv test - for så å tolke den deretter...
Håper jeg får lutinus da, griseri liker jeg ikke. Takler ikke bruke bind/truseinnlegg, så jo mindre gris - jo bedre!


Er så flott at så mange kommer med erfaringer og greier - hva skulle jeg gjort uten dere?

Kan anbefale tøytruseinnlegg. Det bruker jeg. Kjenner ikke at jeg har det på :) Klarer ikke engangsinnlegg i det hele tatt, men de i tøy er fantastiske.

Så til spørsmålet i HI:
Lutinus er nok progesteron, ja. Jeg er i fryseforsøk nå. Styrt syklus. Bruker utrogestan 100mg. Setter inn to tabletter tre ganger daglig (600 mg pr dag). Begynte på fredag. Har innsett i morgen, og om jeg får positiv test skal de brukes frem til uke 10 for så å redusere dosen til det halve ei stund.

Hører til Tromsø. Har også endometriose.


Tøytruseinnlegg? Hvor får man tak i slikt da? Aldri hørt om... er det slike gjenbrukbare slik som tøybleier??
Lykke til med innsett, og tiden som tuger - la oss håpe den blir lang

Nok en gang, takk for at dere kommer med erfaringer jenter - u r great!
 
Tøytruseinnlegg vaskes og brukes om igjen på samme måte som tøybleier, ja. Fås kjøpt blant annet hos bleieboden, men også mange som syr selv, og som syr for salg. Et søk på epla vil nok gi flere treff.
 
Noen som blir kvalme av Lutinusen? Er i fin form frem til ettermiddagen, men så er det bare å kaste inn håndkleet, horisontalen på sofaen er det eneste som duger :eek:
 
Back
Topp