Lommepenger til større barn

Min 9åring får 80kr pr uke + at hun har en del oppgaver hun kan utføre for å tjene mer. Havner stort sett på rundt 120-130kr. Også får hun 1 % rente hver uke på penger hun sparer. Akkurat nå har hun 2800kr, så det koster oss 28kr hver - dvs hun tjener 56kr i uka bare på å spare penger. Syns det er viktig at hun forstår fordelen ved å spare, derfor har vi gjort det sånn. Jo mer penger man sparer- jo mer penger vil man tjene kun på renter. ;)
 
Og de skal dekke ting hun ønsker seg som er for dyrt å kjøpe utenom bursdag/jul etc. Akkurat nå sparer hun til bærbar PC :p
 
Vi har gitt ved behov heller.
MEN vår 13 åring jobber og tjener ganske greit da. Bare denne mnd har hu nesten 5000 kr utbetalt. Da går en del på sparekontoen og en del har hu på "lønnskontoen" til fri bruk. Så lenge hu ikke har noe stort hu sparer til da vel og merke. Syns der blir smør på flesk når hu har så gode penger selv utbetalt egentlig. Vi betaler jo det nødvendige uansett.
 
Vi har gitt ved behov heller.
MEN vår 13 åring jobber og tjener ganske greit da. Bare denne mnd har hu nesten 5000 kr utbetalt. Da går en del på sparekontoen og en del har hu på "lønnskontoen" til fri bruk. Så lenge hu ikke har noe stort hu sparer til da vel og merke. Syns der blir smør på flesk når hu har så gode penger selv utbetalt egentlig. Vi betaler jo det nødvendige uansett.
Hva jobber hun med? Trodde de var for unge, men kanskje lov når de er 13?

Vi prøvde oss på ukelønn, men barnet vårt orker ikke å bidra så stort hjemme, det er kjedelig. Så droppet det. Noen tips til å motivere settes det pris på :)
 
Hva jobber hun med? Trodde de var for unge, men kanskje lov når de er 13?

Vi prøvde oss på ukelønn, men barnet vårt orker ikke å bidra så stort hjemme, det er kjedelig. Så droppet det. Noen tips til å motivere settes det pris på :)
Hu jobber i en liten kiosk som hovedsaklig selger is og pølser. Ikke noe røyk eller slikt. Ikke står hu alene heller. Alltid sammen med en annen som har hovedansvar da.

Men hu har frikort som vi har søkt om, så hu kan tjene opp til 50 000 kr er det vel i året da skattefritt. Men dette er mer eller mindre en sommerjobb/i ferietider er den vel også åpen.

Hu elsker hvertfall jobben. Husarbeid er det verre med da :p
 
13 åringen her får 100 kr uka. Men da har han en del oppgaver han skal gjøre. Ta ansvar for broren om morningen, lage frokost og kommme seg av gårde til skolen. Pluss lufte hunden. Rydde rommet osv.

11 åringen får ikke ukelønn, da han ikke gjør noe. Men får når han trenger noe.
 
Hva jobber hun med? Trodde de var for unge, men kanskje lov når de er 13?

Vi prøvde oss på ukelønn, men barnet vårt orker ikke å bidra så stort hjemme, det er kjedelig. Så droppet det. Noen tips til å motivere settes det pris på :)
Ikke mamge steder 13 åringer får jobb , det er vel gjerne gjennom familie / kjente og som dommer , gå med avis ol
 
Jobba sjølv på ungdomsskolen, så det er bare sunt, så lenge det ikkje går utover lekser :D Mi på 9 får ikkje ukelønn, pga eg har vert uten jobb. Får sjå om det endre seg. Hittil har eg ordna det dei trenger.
 
Fjortisen får 250kr i uka, og har faste oppgaver som skal gjøres. Blir de ikke gjort, blir det ikke penger.

Trettenåringen og tiåringen hjelper et eldre ektepar med diverse annenhver onsdag, det får de 400kr i måneden for. Hjemme får de noen kroner for oppgaver de blir bedt om å gjøre.
 
Last edited:
Mi på 12 får 100 kr pr uke. Da er det hennes ansvar å dekke av + ta oppvasken etter middag i tillegg må rommet hennes være ryddet og hun bretter sine egne klær. I tillegg får hun 1 kr pr rot hun luker ugress og til nå har hun spart over 1000 kr med å gjøre det før ferien. De pengene dekker tur på byen lørdagene med vennene eller om hun vil ta buss fremfor å gå. Vi kjøper 1 chips og 1 brus + litt snop til felles en dag i uken. Vil hun ha noe ut over det må hun kjøpe det selv. Har også mulighet å tjene ekstra ved å pante flasker, støvsuge og passe småsøsken men gjør det bare når hun vil på en kino eller skal på jentekveld o.l :)

Fra hun fyller 13 skal hun jobbe en dag i uken + annenhver lørdag i familierestauranten og vil da tjene samme som minstelønn. Vet ikke hvordan vi da skal gjøre det med ukelønnen hennes...
 
Jobba sjølv på ungdomsskolen, så det er bare sunt, så lenge det ikkje går utover lekser :D Mi på 9 får ikkje ukelønn, pga eg har vert uten jobb. Får sjå om det endre seg. Hittil har eg ordna det dei trenger.
Jeg jobba også men det gikk utover leksene , min har aktiviteter 5-6 ganger i uken , tenker det og skole holder om vi ønsker at lekser skal gjøres ordentlig og ogsp ha litt tid til venner.
Han skal ta dommerkurs men det blir bare dømming når han virkelig har tid til det, da får han 50 kr PR kamp
 
Gir ikke noe fast. Gir når dem trenger, eller dem har jobbet for det. De skal dekke... nja, egentlig betaler vi jo alt for dem. Men dem har jo begynt å fly litt på egenhånd nå, og da tar dem med bankkortet og bruker penger dem har der.
 
Vår eldste på 12 får ikke ukepenger, men må tjene de. Er alle leksene gjort og kontrollert får hun 50 kr/uken, og så varierer summene på de forskjellige oppgavene med husarbeid hun kan gjøre.

Vi overfører fast hver mnd til BSU, men disse pengene for arbeid blir utenom og hun kan bruke de som hun ønsker.
 
Nå er mine barn små så lommepenger er ikke aktuelt ennå. Når jeg leser tråden her får jeg inntrykk av at det å hjelpe til hjemme med, for meg, naturlige ting som å rydde oppvask, lekser og rydding av rommet blir premiert med penger. Mulig jeg er litt gammeldags, men for meg virker det rart å skulle belønne mine barn for å gjøre lekser eller bidra med sin del i hjemme.
Er det bare jeg som tenker sånn?
 
Her har vi gjort det litt annerledes. Ja jenta mi på 10 år får lommepenger. 400 kroner i måneden, for dem må hun kjøpe lørdagsgodt. Vi forventer da at hun hjelper med dagligdagse ting som vi ber om holder orden på rommet osv. Hun har ingen faste oppgaver fordi jeg ønsker at barnet mitt skal kunne hjelpe til hjemme uten å kreve betalt for det.. Det funker for oss:happy:
 
Nå er mine barn små så lommepenger er ikke aktuelt ennå. Når jeg leser tråden her får jeg inntrykk av at det å hjelpe til hjemme med, for meg, naturlige ting som å rydde oppvask, lekser og rydding av rommet blir premiert med penger. Mulig jeg er litt gammeldags, men for meg virker det rart å skulle belønne mine barn for å gjøre lekser eller bidra med sin del i hjemme.
Er det bare jeg som tenker sånn?
Jeg håper på å gjøre det slik som mamma og pappa gjorde. Jeg fikk fast oppgave med å vaske begge badene, og fikk "lønn" for det. Jeg var veldig sløv med å rydde rommet (mamma gjorde meg en bjørnetjeneste der med å rydde for meg jevnlig), men slike ting som å ta ut og sette inn i oppvaskmaskin o.l var en selvfølge at jeg hjalp til med :)
 
Jeg håper på å gjøre det slik som mamma og pappa gjorde. Jeg fikk fast oppgave med å vaske begge badene, og fikk "lønn" for det. Jeg var veldig sløv med å rydde rommet (mamma gjorde meg en bjørnetjeneste der med å rydde for meg jevnlig), men slike ting som å ta ut og sette inn i oppvaskmaskin o.l var en selvfølge at jeg hjalp til med :)

Jeg tenker også at større ting som å vaske badet, vaske vinduer, vaske bil, ulike typer hagearbeid o.l er fine oppgaver som kan belønnes :)
 
Nå er mine barn små så lommepenger er ikke aktuelt ennå. Når jeg leser tråden her får jeg inntrykk av at det å hjelpe til hjemme med, for meg, naturlige ting som å rydde oppvask, lekser og rydding av rommet blir premiert med penger. Mulig jeg er litt gammeldags, men for meg virker det rart å skulle belønne mine barn for å gjøre lekser eller bidra med sin del i hjemme.
Er det bare jeg som tenker sånn?

Kan bare svare for meg selv, men oppgaver som må gjøres daglig for å få familien A/S til å gå rundt, betales de ikke for. Andre litt større oppgaver får de noen kroner for. Fjortenåringen tjener seg 250kr i uka, men det betinger at hun gjør alle sine oppgaver (oppgaver som overskrider det "vanlige" som alle barna forventes å bidra med).
 
Nå er mine barn små så lommepenger er ikke aktuelt ennå. Når jeg leser tråden her får jeg inntrykk av at det å hjelpe til hjemme med, for meg, naturlige ting som å rydde oppvask, lekser og rydding av rommet blir premiert med penger. Mulig jeg er litt gammeldags, men for meg virker det rart å skulle belønne mine barn for å gjøre lekser eller bidra med sin del i hjemme.
Er det bare jeg som tenker sånn?
Ingen her får penger for å rydde rommet, gjøre leksene men han kan få betalt for alt som hjelper oss i en travel hverdag
 
Back
Topp