Lommepenger til større barn

Nå er mine barn små så lommepenger er ikke aktuelt ennå. Når jeg leser tråden her får jeg inntrykk av at det å hjelpe til hjemme med, for meg, naturlige ting som å rydde oppvask, lekser og rydding av rommet blir premiert med penger. Mulig jeg er litt gammeldags, men for meg virker det rart å skulle belønne mine barn for å gjøre lekser eller bidra med sin del i hjemme.
Er det bare jeg som tenker sånn?

Jeg tenker litt det samme som deg, synes det blir litt feil å skulle premiere for å gjøre lekser og holde rommet ryddig, sette i oppvaskmaskinen og slike ting. Dette er slike ting jeg forventer at de skal gjøre og kommer til å lære dem til når de vokser opp.

Selv fikk vi ukepenger for å støvsuge og vaske gangen, bader og soverommet og vaske badet. Tenker vi sikkert blir å gjøre det samme når de vokser opp. Og tenker at det å skulle gi en viss sum for den og den type arbeid er noe vi heller ikke kommer til å praktisere. Om det er vasking av badet og støvsuging som skal til for å få ukepenger, er det det de skal gjøre.
 
Jeg ser ikke hvorfor barn skal jobbe i huset som å ta oppvask, rydde og gjøre rent uten å få betalt for det. Jeg er opptatt av at mine barn skal forstå hva en jobb er, hva lønn er og hva utgifter er. Ingen kunne få meg til å ta den grusomme oppvaksen gratis hjemme hos mine foreldre. Jeg tar den helst ikke i dag heller. Da tømmer jeg heller sluket i dusjen så mye hater jeg den oppvasken.
Jeg er for belønning for oppgaver som gjøre uansett hva. De kan også få penger for å rydde av bordet om de vil. Problemet er at det er kun den minste av mine barn som synes det er gøy, for mine barn trenger ikke penger, før den dagen de skal være med kompisen og da er det jo for sent. Min eldste har måtte hoppe over to aktiviteter nå for jeg har vært litt streng i sommer. Spent på om det fungerer :)
 
Jeg tenker litt det samme som deg, synes det blir litt feil å skulle premiere for å gjøre lekser og holde rommet ryddig, sette i oppvaskmaskinen og slike ting. Dette er slike ting jeg forventer at de skal gjøre og kommer til å lære dem til når de vokser opp.

Selv fikk vi ukepenger for å støvsuge og vaske gangen, bader og soverommet og vaske badet. Tenker vi sikkert blir å gjøre det samme når de vokser opp. Og tenker at det å skulle gi en viss sum for den og den type arbeid er noe vi heller ikke kommer til å praktisere. Om det er vasking av badet og støvsuging som skal til for å få ukepenger, er det det de skal gjøre.

Takk for svar. Godt å høre at jeg ikke er helt udatert ift ukepenger :)
Jeg er helt enig i viktigheten av å lære barna økonomi og at større oppgaver hjemme kan belønnes. Men at det også er viktig å lære barna at i en familie hjelper man hverandre uten å få penger for det. Tenker det er nyttig lærdom til senere i livet når de står der i egen leilighet og må både vaske og rydde selv uten å få en krone for det.
 
Kan bare svare for meg selv, men oppgaver som må gjøres daglig for å få familien A/S til å gå rundt, betales de ikke for. Andre litt større oppgaver får de noen kroner for. Fjortenåringen tjener seg 250kr i uka, men det betinger at hun gjør alle sine oppgaver (oppgaver som overskrider det "vanlige" som alle barna forventes å bidra med).

Ingen her får penger for å rydde rommet, gjøre leksene men han kan få betalt for alt som hjelper oss i en travel hverdag

Takk for svar. Som jeg skrev til svar til peanut2018. Er jeg helt enig i viktigheten av å lære barns økonomi, men at det også er viktig at de lærer at man har et ansvar i fellesskapet som man er en del av. dette gjelder jo også i samfunnet forøvrig, jobb, skole o.l
 
Takk for svar. Som jeg skrev til svar til peanut2018. Er jeg helt enig i viktigheten av å lære barns økonomi, men at det også er viktig at de lærer at man har et ansvar i fellesskapet som man er en del av. dette gjelder jo også i samfunnet forøvrig, jobb, skole o.l
Nettop , derfor får man ikke betalt for ting som å rydde etter seg men dor å vaske gulv, tørke støv , vaske klær osv
 
Jeg har prøvd en del forskjellig med mine to som nett er fylt 11 og 14.
Det jeg har endt på nå er at jeg har en liste over ulike gjøremål i huset. Så kan de velge litt hva de vil gjøre selv. Små ting som å gå ut med bosset gir mindre enn feks og støvsuge stua. Til flere kryss de får til mer får de betalt. MEN for å få betalt skal rommet være ryddig.
I tillegg får de muligheten til ekstra oppgaver om det dukker opp.
Jeg betaler busspenger og bursdagsgaver og ting som «må» betales, men ønsker de å gå på kino eller diskotek eller lignende må de betale selv. Må sies at hun yngste er mye flinkere å lettere å spør enn hun eldste..
 
Back
Topp