LilleVimsen prøver på nr 2!

Åh, sorry, det visste jeg ikke* note to myself* Da lærte jeg noe nytt idag og❤️ Vet de har noe mot så sår rompe på apoteket, noe man vasker den lille med. Gravidhjernen min er borte vekk, huff.
Jeg bare skyller de tørre våtserviettene i varmt vann også legger de litt ut på benken(vi har stellematte på benkeplate på badet) også heller på solsikkeolje. Kjøpte en babyolje på REMA1000, tror jeg det var og har siden etterfylt den med solsikkeolje. Mye lettere å tørke av avføring, og for mindre sår stump❤️
Lærte det nettopp selv! Som førstegangsmor måtte jeg så klart Google bleieutslett, og da kom jeg inn på HelseNorge, hvor det sto. Spurte legen om det i går, og han sa det samme :) Så da prøver vi sinksalve nå, og hvis det blir verre skulle vi smøre på noe annet som legen skrev resept på:)
Åja, smart! Blir å prøve babyolje/solsikkeolje når sårene har grodd :)
 

Vedlegg

  • IMG_3114.jpeg
    IMG_3114.jpeg
    648,4 KB · Visninger: 31
Vi har og en med sår stump og fastlegen min tipset om ren lanolin- altså, purelan :D den tok bort sår på null komma svisj! Hadde bunkret opp for såre nipler, men fikk heldigvis ikke behov for det til de, da var det kjekt å bruke det på lille❤️
Vi brukte og vann med kokosolje- som ga sår stump, så nå bruker vi kun tørrkluter med vann og babyolje (en uten tilsetninger). Men vi skifter ofte slik at det ikke får tid til å sette seg fast, virker som om det er da det er vondest. Babyoljen hjelper godt til at det ikke setter seg og :)

Men du finner din metode, ville bare tipse siden det var så likt :)
 
Vi har og en med sår stump og fastlegen min tipset om ren lanolin- altså, purelan :D den tok bort sår på null komma svisj! Hadde bunkret opp for såre nipler, men fikk heldigvis ikke behov for det til de, da var det kjekt å bruke det på lille❤️
Vi brukte og vann med kokosolje- som ga sår stump, så nå bruker vi kun tørrkluter med vann og babyolje (en uten tilsetninger). Men vi skifter ofte slik at det ikke får tid til å sette seg fast, virker som om det er da det er vondest. Babyoljen hjelper godt til at det ikke setter seg og :)

Men du finner din metode, ville bare tipse siden det var så likt :)
Kan purelan brukes når det er åpne sår også? :) Sinksalven har funket bra, smurte på tykke lag, og nå er sårene nesten borte heldigvis:) Håper ikke han får sår igjen, men skal huske på Purelan i så fall! Takk for tips ❤️
 
Kan purelan brukes når det er åpne sår også? :) Sinksalven har funket bra, smurte på tykke lag, og nå er sårene nesten borte heldigvis:) Håper ikke han får sår igjen, men skal huske på Purelan i så fall! Takk for tips ❤️
Ja det sa hvertfall legen og det funket her. Ikke svir det heller ❤️
 
Baby 4 mnd ❤️

Får vel ta en liten oppdatering nå som lillegutt er 4 mnd gammel :love017

I dag, 5. januar, er det nøyaktig 1 år siden jeg fikk positiv graviditetstest! Utrolig hvor fort tiden har gått ❤️

Lillegull er veldig rolig og grei, og han er for det meste i godt humør! Han er bare utrolig herlig! Han gurgler og prater masse! En skikkelig skravlebøtte ❤️ og han smiler og ler, og alt skal puttes i munnen. Lurer på om det er tenner på gang nå. Han har nylig også rullet fra rygg til mage to ganger, men etter det har han ikke giddet å prøve mer :laughing002

Vi ammer fremdeles med skjold, og det funker greit, selv om jeg gjerne skulle vært uten dem. Lurer på om jeg bare skal slå meg til ro med at det blir sånn, eller prøve hardere for å få han til å ta puppen uten skjold.. På natta sover han godt, og våkner hver 3-7. time for amming, og sover totalt ca 11-13 timer i løpet av natta (han er klar for å stå opp mellom 09.30-10.00). På dagen har han ikke såå godt sovehjerte, så han sover som regel ikke mer enn 2-3 timer totalt da - enten i vogna på trilletur eller oppå meg når vi ligger i senga. Han sover i bedside’n hver natt, og det er så deilig at han slår seg til ro der på natta, og kan sove alene på rommet et par timer før vi legger oss! Han har slitt en del med luft i magen og magevondt siden han var 2 uker gammel. Vi har også hatt litt kveldsuro, men føler kanskje at det begynner å bli litt bedre nå. Det går litt opp og ned - noen dager bruker vi 5 min på å legge han, andre dager 3 timer:shy:

Lillegull har også vært plaget med atopisk eksem, stakkars, men etter at vi fikk det utredet hos barnelege og fikk kortisonkrem og en god fuktighetskrem, så har utslettet blitt borte :)

IMG_7378.jpeg
 
Måtte jo det når jeg så det var oppdatering :Heartpink
Nei, nå går det fort! Synes det har gått fort frem til nå også, bortsett fra første trimester:smiley-ashamed004
:love017
Husker 1. trimester var treg selv, men etter det gikk det veldig fort! Snart sitter du her med baby i armene dine ❤️:love017
 
Et lite klageinnlegg fra meg bare :bag:

Jeg fikk tilbake mensen 7,5 uker etter ks’et, selv om jeg fullammer. Det var sykt irriterende, for jeg var så forberedt på at det ville ta maaaange måneder før den ville komme tilbake! I tillegg har den vært regelmessig, så jeg har hatt tre menstruasjoner nå! Jeg startet på Cerazette på dag 2 denne syklusen, i håp om at både amming og minipiller skulle stoppe mensen fra å komme. Men neiiiiida!! Tror du ikke at jeg har fått mellomblødning nå?! Én uke før beregnet mensen.. Jeg har nok annet å tenke på, om ikke også Tante Rød også skal drive å plage meg hver måned :banghead:

Kroppen min er i hvert fall klar for en ny spire da :angelic::laughing002 Så kaaaanskje dere finner meg i en ny ikm-gruppe mot sommeren/høsten:smiley-ashamed005
 
Baby 9 mnd ❤️

Lillegull ble 9 mnd den 31. mai, og altså, tiden har bare flydd! Han har nå vært lengre ute av magen enn inni magen, og det er så rart å tenke tilbake på de siste 9 månedene og hvor mye han har utviklet seg og vokst!

Bare de siste 2-3 ukene har han lært seg å si "mamma", han har lært seg å sette seg opp og sitte selv, han har begynt å løfte seg opp etter meg og stå, han "danser" til musikk, han har lært seg "Hvor stor er .….? - såååå stooor" og tar armene over hodet :love017 Han kryper/drar seg fremover, men det er nok ikke lenge til han begynner å krabbe :)
Merker han har blitt mer mammadalt, og det er ikke alltid pappa er god nok lengre, men det er heldigvis ikke så ofte - mest hvis han er veldig trøtt.

Ellers er det mye høye lyder og babling fra han. Han er glad i mat, men de siste par dagene nå har han plutselig begynt å nekte og spise grøt/smoothie osv. Håper det går over fort :rolleyes: Jeg har ikke turt å kjøre på med BLW, men han har fått usaltet pommes frites, brød, pops, agurk og bananpannekaker blant annet. Og han er flink til å spise det :)

Vi har akkurat kommet hjem fra 2 uker i Hellas, og det har vært en helt nydelig ferie! Lillegutt har storkost seg, og sjarmerte alle. Han har blitt en skikkelig flørter, og elsker oppmerksomhet fra andre :laughing002 Flyturen på 4 timer gikk overraskende bra, både til og fra. Han sov litt på flyet, men han var bare i godt humør hele veien. Vi hadde med litt leker og ting for å underholde han. Han klarte også å sjarmere andre passasjerer foran og bak oss på flyet, så han ble underholdt av disse underveis også :p

Jeg måtte forresten bare kutte ut Cerazette.. Etter at mellomblødningen hadde vart i 25 dager gadd jeg ikke mer :banghead: Er tilbake på regelmessig syklus på 25-27 dager, og tenker jeg må begynne å tracke syklusene mine nå. Jeg håper vi kan starte prøving på nr 2 i august :shy: Må bare få skaffet progesteronstøtte:smiley-ashamed005

Må bare legge ved et bilde av en skikkelig kul pus vi møtte på gata i Hellas :cat
IMG_2910.jpeg
 
Last edited:
Starte prøvingen på nr 2?

Var hos gynekolog i dag, for å sjekke ståa til livmoren, eggene og keisersnittet. Alt så fint ut, og jeg har tydeligvis nettopp hatt el (som jeg antok, og jeg er ganske sikker på at den var i går). Hadde håpet jeg kunne bruke progesteronstøtte når vi skal starte prøvingen på nr 2, men siden jeg ammer fremdeles er ikke det anbefalt.. Så da må jeg prøve å godsnakke litt med mannen og håpe han er klar for å starte prøvingen allerede ved neste el (for det kan jo ta litt tid). Frykter jeg ikke klarer å bli gravid uten progesteronstøtte, siden det virker som jeg fremdeles bare har 10 dager lutealfase.. Men er ikke klar for å kutte ut ammingen heller :rolleyes: Hmmm…

Mini er nå 10 mnd! Han har utviklet seg mye den siste måneden! Nå krabber han rundt, går litt stotrete med gåvognen sin, klapper, har fått to tenner, og han har blitt sååå mammadalt! Nå har pappaen startet pappaperm, og jeg har ferie og litt ulønnet perm nå. Jeg skal tilbake i jobb om 4 uker, og jeg er ikke klar for det :sorry: Han er bare så utrolig god :Heartred

IMG_4068.jpeg
 
Back
Topp