Likestilling, bare når det passer...?

For meg handler det ikke om hvem som åpner døra men om muligheter.

Dette med deltid blir jo ofte brukt som et argument i likestillingsdebatter, da ofte som et argument om at kvinner ikke har samme muligheter fordi statistikken viser flest kvinner i deltidstillinger men hvor mange av disse som er i en slik stilling frivillig vet man jo ikke, jeg tror det er mange og jeg er en av de, selv om grunnen hos meg er graviditet og små barn så føler ikke jeg at jeg blir frarøvet muligheter. Jeg vil være mer med barna og merker at kroppen krangler etter 3 svangerskap. Da tar jeg grep rundt egen helse og trivsel så her jobbes det redusert og det funker supert[emoji5]

Anbefaler filmen "I Am Not An Easy Man" på Netflix, morsom komedie som setter kjønnsrollene virkelig på spissen. Den viser hvordan vi ikke er likestilte i samfunnet mtp hva som blir forventet av menn og kvinner. For eksempel noe så enkelt som barbering... Det blir forventet at damer barberer eller fjerner hår både her og der, mens menn bare barberer/trimmer skjegget. Jeg vet ikke med dere, men hårete mannelegger er jo ikke superdigg:p Når det kommer til hjelp for å smøre solkrem så holder jeg meg til ryggen og til nøds brystkassen for å si det sånn... De hårete bena får mannen min klare selv:hilarious:

For meg handler det ikke om hvem som åpner døra men om muligheter.

Dette med deltid blir jo ofte brukt som et argument i likestillingsdebatter, da ofte som et argument om at kvinner ikke har samme muligheter fordi statistikken viser flest kvinner i deltidstillinger men hvor mange av disse som er i en slik stilling frivillig vet man jo ikke, jeg tror det er mange og jeg er en av de, selv om grunnen hos meg er graviditet og små barn så føler ikke jeg at jeg blir frarøvet muligheter. Jeg vil være mer med barna og merker at kroppen krangler etter 3 svangerskap. Da tar jeg grep rundt egen helse og trivsel så her jobbes det redusert og det funker supert[emoji5]
Så lenge det fungerer for deg og dere, er det jo ingenting i veien for det :-) Jeg kritiserer ikke alle damer som jobber deltid, men håper at de som gjør det har tatt et bevisst valg. At de tenker langsiktig, både mtp pensjon og hvem som betaler huslånet.

Hos oss har vi en felleskonto (eller et sort hull om man vil det), der alt av faste fellesutgifter går fra. Huslån, strøm, kommunale avgifter, osv. Hvor mye vi overfører til kontoen kommer litt an på hvor mye vi tjener, men kontoen er alltid i pluss. Nå er vi i en periode der jeg studerer og han jobber mye overtid, og da overfører han en del mer enn hva jeg gjør. Men når jeg begynner å jobbe fulltid igjen vil jeg selvsagt overføre mer :-) Da kommer jeg også til å spare privat til pensjon, ettersom jeg ikke har så veldig lyst til å jobbe til jeg blir 70 år (eller hva det nå ender opp med når vi blir gammel).

Jeg er ganske enig i det du skriver. Er jo ganske sånn at om mannen ikke er en gentleman på første date, så blir det mest sansynelig ikke flere. Og jeg mener det og handler om likestilling. Ja hovedpoenget er jo like muligheter og rettigheter, men har vi egentlig ikke det idag?

Hvis man ser seg selv som arbeidsgiver, så dreier jo alt seg om
Økonomi og at bedriften skal overleve. Hvis man skal ansette en mann som «setter jobben foran alt» eller en dame som vil være mye borte pga barn, enten det er graviditet, permisjon eller sykdom, hvem ansetter du? Ja damer kan gjøre samme jobben mannen kan, men feks med et ønske om å
Jobbe deltid kan hun jo ikke det. Og dessverre vil det alltid være sånn så lenge det er vi damer som føder barn. Menn og damer er forskjellige. Og det vil vi nok alltid være.
Gode poeng :-) Mange gravide damer som ønsker å bytte jobb vegrer seg jo fordi de ikke tror de kommer til å få jobben hvis man møter opp på jobbintervju med gravidmage. Mens under jobbintervju med menn som har en gravid kone/kjæreste er det jo ikke akkurat særlig synlig... De får gjerne et vagt spørsmål som er rettet mot familie og barn, med mindre intervjueren ikke bryr seg om regler og bare spør rett frem.

For meg er likestilling å ha like rettigheter og muligheter i samfunnet, ikke hvem som betaler kaffekoppen eller vasket forrige runde med klær.
Jeg er for så vidt enig med deg, men dersom det er forventet at mannen alltid skal betale for mat/drikke (uten at han egentlig har lyst til det) og damen har ansvaret for alt husarbeidet (uten at hun nødvendigvis vil det) så er det ikke likestilling.

Så lenge det fungerer for deg og dere, er det jo ingenting i veien for det :-) Jeg kritiserer ikke alle damer som jobber deltid, men håper at de som gjør det har tatt et bevisst valg. At de tenker langsiktig, både mtp pensjon og hvem som betaler huslånet.

Hos oss har vi en felleskonto (eller et sort hull om man vil det), der alt av faste fellesutgifter går fra. Huslån, strøm, kommunale avgifter, osv. Hvor mye vi overfører til kontoen kommer litt an på hvor mye vi tjener, men kontoen er alltid i pluss. Nå er vi i en periode der jeg studerer og han jobber mye overtid, og da overfører han en del mer enn hva jeg gjør. Men når jeg begynner å jobbe fulltid igjen vil jeg selvsagt overføre mer :-) Da kommer jeg også til å spare privat til pensjon, ettersom jeg ikke har så veldig lyst til å jobbe til jeg blir 70 år (eller hva det nå ender opp med når vi blir gammel).

Åhh, tenkte ikke du kritiserte altså, bare vet det alltid kommer opp som et argument og har selv fått høre at jeg jobber i mot likestillingen, lever på 60-tallet osv[emoji23] bare fordi jeg selv velger å være mer hjemme. Så jeg lurer jo egentlig litt på om det er mange som meg da, for man skulle ikke tro det npr man leser diskusjoner om dette (ikke nødvendigvis her inne) da ser det jo ut sol kvinner blir tvunget til lavere stilling og lønn.

Vi har og et sånt hull... er som å fylle vann i en bøtte med hull i[emoji23] setter inn like mye der hver mnd begge to selv om jeg tjener betydelig mindre. Men mannen tar da stort sett alt annet som fritidsaktoviteter, store innkjøp som vogn, bilstol, basseng, gaver osv...

Når det gjelder pensjon så sparer vi begge til det, slik ting ser ut nå mtp utvikling så er det ikke en krone igjen til vi skal pensjoneres[emoji30]

Åhh, tenkte ikke du kritiserte altså, bare vet det alltid kommer opp som et argument og har selv fått høre at jeg jobber i mot likestillingen, lever på 60-tallet osv[emoji23] bare fordi jeg selv velger å være mer hjemme. Så jeg lurer jo egentlig litt på om det er mange som meg da, for man skulle ikke tro det npr man leser diskusjoner om dette (ikke nødvendigvis her inne) da ser det jo ut sol kvinner blir tvunget til lavere stilling og lønn.

Vi har og et sånt hull... er som å fylle vann i en bøtte med hull i[emoji23] setter inn like mye der hver mnd begge to selv om jeg tjener betydelig mindre. Men mannen tar da stort sett alt annet som fritidsaktoviteter, store innkjøp som vogn, bilstol, basseng, gaver osv...

Når det gjelder pensjon så sparer vi begge til det, slik ting ser ut nå mtp utvikling så er det ikke en krone igjen til vi skal pensjoneres[emoji30]
Tenkte det, men ville bare poengtere det i tilfelle du eller noen andre følte seg støtt :-) Det finnes jo flere gode grunner til å jobbe deltid, så alle kan ikke taes under sammen kam. Noen får ikke større stilling, andre må ta vare på et sykt familiemedlem, osv.

Hos oss betaler jeg for presanger på "min side" og han på "sin side", og så deler vi på felles venner. Dette er for å ha en ordning som gjør at det er lett å vite hvem som skal betale, men også fordi familiene våre har litt ulike syn på presanger. Kan nevne eksempler i fleng, men det mest irriterende er vel at svigerfar som oftest glemmer bursdagen min fordi han er på ferie da. Det hadde foreldrene mine aldri gjort med mannen min:wideyed:

Helt enig :) Når det gjelder fødselspermisjonen vet jeg ikke helt hva som er det beste. Hvis bare damen er pålagt å ta permisjon, blir hun gjerne mindre attraktiv i arbeidsmarkedet. Og hvis menn blir pålagt å ta en stor del, blir man veldig fastbundet til hvordan permisjonen skal taes.

På mange måter er farspermisjonen viktig. For at faren skal få ta permisjon i det hele tatt (her har både hønemødre og arbeidsgivere stor påvirkning), og for å styrke damer (spesielt 25+ i faste forhold) sine muligheter i arbeidslivet. For meg virker det som om mange mødre har det veldig behagelig i permisjon, mens fedrene ikke helt tør å stå på kravene... Det gjelder selvfølgelig ikke alle... :)

Før noen halshugger meg, må jeg få sagt at det finnes selvfølgelig unntak der det beste for familien er hvis de får styre permisjonen selv. Er flere situasjoner der permisjonsregler skaper kluss...

Veldig enig i mye av det du skriver :)

Men er det likestilling når det blir forventet at mannen skal betale? Likestilling går jo begge veier, ikke bare i fordel damer. Hvis du skjønner hva jeg mener :-)

For meg handler likestilling også om like rettigheter og like muligheter, men jeg mener at kjønnsroller også spiller inn. Hva man forventer av jenter og gutter, og hva som blir forventet av damer og menn. Jeg mener at verden ikke bør være så rosa/blå. Hvorfor skal menn alltid betale? Det handler ikke om at mannen ikke burde betale, men det at det blir forventet at han skal betale. Det er ikke likestilling.

Enig! Likestilling handler minst like mye om holdninger som om like rettigheter og muligheter. Holdningene henger som regel en del etter. Jo, min mor hadde i teorien de samme rettighetene som min far. Men likevel var det hun som var hjemme med oss, og min far som hadde lange dager på jobb. Fordi det var det som var forventet.
Jeg har ingen problemer med at mannen betaler på date, men hvis det er et symptom for en ide om at 'sånn skal det være', da blir det mer problematisk.

Hos oss har vi en felleskonto (eller et sort hull om man vil det), der alt av faste fellesutgifter går fra. Huslån, strøm, kommunale avgifter, osv. Hvor mye vi overfører til kontoen kommer litt an på hvor mye vi tjener, men kontoen er alltid i pluss. Nå er vi i en periode der jeg studerer og han jobber mye overtid, og da overfører han en del mer enn hva jeg gjør. Men når jeg begynner å jobbe fulltid igjen vil jeg selvsagt overføre mer :-)

[emoji23] En sånn har vi og! Fy, så fort det går. De siste årene har jeg bidratt en god del mer, men året som kommer nå blir det sannsynligvis omvendt.

Bare fordi jeg er andre preferanser og prioriteringer i livet, betyr ikke at jeg ikke skal ha de samme mulighetene og rettighetene.

Likestilling har ingenting med om at mange kvinne velger å jobbe deltid.
Det det har noe med er at kvinner og menn har samme rettigheter og muligheter.
At det ikke forventes at en kvinne skal begynne å jobbe deltid fordi hun gifter seg eller får barn.
Ja, hun kan velge det, men hun må ikke

Hvorfor blir da dette med deltid dratt opp i alle slike diskusjoner da? Jeg jobber frivillig deltid, men det er pga graviditet og barn, jeg har fått høre i mange diskusjoner at jeg lever på 60-tallet og at om lilestillingen hadde fungert hadde ikke dette vært nødvendig.

Du sier likestilling handler om at det ikke skal forventes at en kvinne skal jobbe deltid, men hvordan skille ut de kvinnene som jobber deltid fordi det forventes og de som gjør det av egen vilje da? Jeg velger å tro at ingen MÅ jobbe deltid men jeg tror mange gjør det fordi de føler de er forpliktet/har lyst til til å (som i mitt tilfelle) hente barna litt tidligere for å få tid med de eller for å kunne komme igjennom alt som må gjøres hjemme. Er jeg da et «offer» for skrev fordeling i samfunnet?

Hvorfor blir da dette med deltid dratt opp i alle slike diskusjoner da? Jeg jobber frivillig deltid, men det er pga graviditet og barn, jeg har fått høre i mange diskusjoner at jeg lever på 60-tallet og at om lilestillingen hadde fungert hadde ikke dette vært nødvendig.

Du sier likestilling handler om at det ikke skal forventes at en kvinne skal jobbe deltid, men hvordan skille ut de kvinnene som jobber deltid fordi det forventes og de som gjør det av egen vilje da? Jeg velger å tro at ingen MÅ jobbe deltid men jeg tror mange gjør det fordi de føler de er forpliktet/har lyst til til å (som i mitt tilfelle) hente barna litt tidligere for å få tid med de eller for å kunne komme igjennom alt som må gjøres hjemme. Er jeg da et «offer» for skrev fordeling i samfunnet?
Dette med ufrivillig deltid kommer vel ofte opp fordi de yrkene der det er vanskeligst å få faste heltidsstillinger er kvinnedominerte. Dermed er det også en overvekt av kvinner som jobber UFRIVILLIG deltid, enn menn som gjør det samme. Det er et problem for likestillingen.

Frivillig deltidsarbeid bør holdes helt utenfor debatten.

Dette med ufrivillig deltid kommer vel ofte opp fordi de yrkene der det er vanskeligst å få faste heltidsstillinger er kvinnedominerte. Dermed er det også en overvekt av kvinner som jobber UFRIVILLIG deltid, enn menn som gjør det samme. Det er et problem for likestillingen.

Frivillig deltidsarbeid bør holdes helt utenfor debatten.

Da bør man vel heller jobbe mer med å få menn inn i helse og omsorg tenker jeg for å jevne ut statistikken[emoji23]

Men ja, fra spøk til alvor. Vet det er et problem der men er da dette deltidproblemet fordi de er kvinner eller er det andre grunner. Jeg tenker jo at disse problemene er følger av turnus arbeid og stort behov for folk men ikke nødvendigvis stillinger. Så da kam vel ikke dette gå under likestilling?

Da bør man vel heller jobbe mer med å få menn inn i helse og omsorg tenker jeg for å jevne ut statistikken[emoji23]

Men ja, fra spøk til alvor. Vet det er et problem der men er da dette deltidproblemet fordi de er kvinner eller er det andre grunner. Jeg tenker jo at disse problemene er følger av turnus arbeid og stort behov for folk men ikke nødvendigvis stillinger. Så da kam vel ikke dette gå under likestilling?

Masse kvinnedominerte yrker som man får 17.4% stilling, de jobber ekstra og ekstra for å få leve med inntekten sin. Jeg har også flere venninner i helsevesenet som ønsker heltid og får det ikke. Det er ett reelt problem og ikke ett problem ikke ett oppspinnet ett.
Vi har ikke likestilling i Norge det er også lønnsforskjeller der ute.
Har ei venninne som jobber med IT, gjør samme jobben som sin mann det skiller de nesten 100.000 i året. Så selv om jeg og du velger deltid, har likelønn så finnes det dessverre mange eksempler på ufrivillig deltid og ulik lønn enda.

Og til Ts, ja vi norskekvinner vil ha likestilling når det kun passer oss, og er ikke villig til å ofre noe for å oppnå dette. [emoji57]

Masse kvinnedominerte yrker som man får 17.4% stilling, de jobber ekstra og ekstra for å få leve med inntekten sin. Jeg har også flere venninner i helsevesenet som ønsker heltid og får det ikke. Det er ett reelt problem og ikke ett problem ikke ett oppspinnet ett.
Har ei venninne som jobber med IT, gjør samme jobben som sin mann det skiller de nesten 100.000 i året. Så selv om jeg og du velger deltid, har likelønn så finnes det dessverre mange eksempler på ufrivillig deltid og ulik lønn enda.

Og til Ts, ja vi norskekvinner vil ha likestilling når det kun passer oss, og er ikke villig til å ofre noe for å oppnå dette. [emoji57]

Dette vet jeg godt men tror du disse problemene hadde vært uslettet om det hadde vært overflod av menn i samme yrke?

Ulik lønn veg jeg det er mye av dessverre og det er utrolig synd, har selv ei vennine høyt oppe i et advokatfirma, jobber dobbelt så hard men tjener mye mindre og det er jo bare helt sinnsykt.

Og ja, enig med det siste, vi er flinke til å rope når det er noe som går direkte ut over oss men alt annet skal liksom fare forbi for det passer seg sånn[emoji30]

Fantastisk med et ærlig svar:hilarious:

Det finnes mange mannsdominerte yrker der både meninger og lønn blir vektlagt ulikt etter hvilket kjønn man er. Her har arbeidsgiverne en oppgave med å "oppdra" gamle menn i høye stillinger, som har hatt det alt for godt for lenge. Men samtidig kan vi gjøre vårt, gi beskjed når både menn og kvinner tråkker over streken og plasserer oss i "damebokser".

Husker da svigermor mente at en av guttene heller kunne hente verktøyet nede i bilen i stedet for meg, da det kunne være litt tungt. Hun mente nok godt, men jeg gikk ned og hentet det selv:rolleyes: Det var jo ikke det at jeg ikke klarte å løfte det, men hun tenkte sikkert at det var mer behagelig for meg å slippe det (jeg var verken syk, gravid eller hadde noen som helst grunn til å ikke kunne ta i et tak). Jeg gidder i hvert fall ikke å late som jeg trenger en mann i livet mitt for å få ting gjort:p

Synes hyling og skriking om likestilling har gått over stokk og stein. Jeg kjenner at når folk begynner å skrike likestilling for den minste ting , så har jeg lyst til å ta gaffateipen og surre rundt huet på dem og kose meg med en kopp kaffe i fred og ro..

Likestilling = rett og frihet til det samme. Greit for meg hvis det er folk som VIL jobbe deltid, mer jobb til de som faktisk har behovet! Dette med å åpne dører, bli betalt for etc. faller mer på tradisjonelle kjønnsroller, hvilket jeg personlig synes er litt bakstreversk til tider. Det er alltid flott med selvstendige, frie mennesker! :)

Signerer denne! %)

Back
Topp