Likestilling, bare når det passer...?

Anbefaler filmen "I Am Not An Easy Man" på Netflix, morsom komedie som setter kjønnsrollene virkelig på spissen. Den viser hvordan vi ikke er likestilte i samfunnet mtp hva som blir forventet av menn og kvinner. For eksempel noe så enkelt som barbering... Det blir forventet at damer barberer eller fjerner hår både her og der, mens menn bare barberer/trimmer skjegget. Jeg vet ikke med dere, men hårete mannelegger er jo ikke superdigg:p Når det kommer til hjelp for å smøre solkrem så holder jeg meg til ryggen og til nøds brystkassen for å si det sånn... De hårete bena får mannen min klare selv:hilarious:

Her tror jeg mange menn GODT kunne ønsket seg at det var «lov» å barbere altså. Mannen min KLIPPER håret på leggene fordi der plager ham sånn - men han tør jo ikke fjerne det helt

Fantastisk med et ærlig svar:hilarious:

Det finnes mange mannsdominerte yrker der både meninger og lønn blir vektlagt ulikt etter hvilket kjønn man er. Her har arbeidsgiverne en oppgave med å "oppdra" gamle menn i høye stillinger, som har hatt det alt for godt for lenge. Men samtidig kan vi gjøre vårt, gi beskjed når både menn og kvinner tråkker over streken og plasserer oss i "damebokser".

Husker da svigermor mente at en av guttene heller kunne hente verktøyet nede i bilen i stedet for meg, da det kunne være litt tungt. Hun mente nok godt, men jeg gikk ned og hentet det selv:rolleyes: Det var jo ikke det at jeg ikke klarte å løfte det, men hun tenkte sikkert at det var mer behagelig for meg å slippe det (jeg var verken syk, gravid eller hadde noen som helst grunn til å ikke kunne ta i et tak). Jeg gidder i hvert fall ikke å late som jeg trenger en mann i livet mitt for å få ting gjort:p

Som når svigermor er på besøk og har feks vasket vinduer «for meg»

Her tror jeg mange menn GODT kunne ønsket seg at det var «lov» å barbere altså. Mannen min KLIPPER håret på leggene fordi der plager ham sånn - men han tør jo ikke fjerne det helt
Ja, de må vel være syklister eller svømmere før det blir sosialt akseptert:hilarious::rolleyes:

Men en ting har jeg sagt... Hvis ryggen til mannen min gror igjen en dag, da får han bare akseptere at hårene ryker med:p Orker ikke å smøre solkrem på pels. :hilarious:

Som når svigermor er på besøk og har feks vasket vinduer «for meg»
Ja, det er av og til tydelig at de kommer fra en annen generasjon... Blir helt oppgitt når f.eks. svigers sier at kaken jeg har bakt er god, og jeg må rette på de og fortelle at den er det deres sønn som har bakt :-) Ingenting vondt om foreldrene hans, men de var veldig "tradisjonelle" i oppdragelsen, med oppgaver "tilpasset kjønnet".

Hvis vi får barn skal de versågod få hjelpe til med baking, dekkskift, husvask og vedlikehold av huset, uansett hvilket kjønn... Det er dumt hvis kjønnene skal være så avhengig av hverandre, at man ikke en gang klarer å utføre enkle oppgaver selv. Helt greit at man ikke trenger å dele på alle oppgaver, men det er greit å kunne :-)

Jeg har aldri ønsket meg likestilling. Jeg har aldri ønsket å være lik mannen. Jeg er kvinne.
Derimot er jeg veldig for likeverd. For vi er like mye verdt, arbeidet vi gjør er like mye verdt.

Jeg liker å være forskjellig fra mannen. Jeg liker at noen ting er han bedre på, andre ting er jeg bedre på. Vi blir aldri likestilt.
Men jeg krever at om jeg gjør samme jobb, skal jeg ha like mye lønn. Mitt arbeid skal sees på som like verdifullt. Min innsats i hjemmet er verdt like mye som hans innsats på jobben. Hans innsats her hjemme er verdt like mye som det jeg bidrar med i samfunnet. Fordi det støtter opp hverandre. Det får verden til å gå rundt. Vi trenger begge deler.

Jeg synes denne likestillingsdebatten er gått alt for langt. Vi er to forskjellige kjønn med forskjellige styrker og svakheter. Det er mye som føles unaturlig for meg, og for mannen min. Men så skal vi tvinges i likestillingens navn, bare fordi noen har et prinsipp om at alt skal være likt.

Kvinner er født med vagina, menn er født med penis. Vi er født med forskjellige organer, hjernene våre er utviklet forskjellig, kroppsmassene våre er forskjellige, og instinktene våre er forskjellige. Likestilling er ikke naturlig. Likeverd er.

Du får be han begynne å sykle, mannen her sykler mye (landevei) og må derfor barbere leggene[emoji5]

Jeg har aldri ønsket meg likestilling. Jeg har aldri ønsket å være lik mannen. Jeg er kvinne.
Derimot er jeg veldig for likeverd. For vi er like mye verdt, arbeidet vi gjør er like mye verdt.

Jeg liker å være forskjellig fra mannen. Jeg liker at noen ting er han bedre på, andre ting er jeg bedre på. Vi blir aldri likestilt.
Men jeg krever at om jeg gjør samme jobb, skal jeg ha like mye lønn. Mitt arbeid skal sees på som like verdifullt. Min innsats i hjemmet er verdt like mye som hans innsats på jobben. Hans innsats her hjemme er verdt like mye som det jeg bidrar med i samfunnet. Fordi det støtter opp hverandre. Det får verden til å gå rundt. Vi trenger begge deler.

Jeg synes denne likestillingsdebatten er gått alt for langt. Vi er to forskjellige kjønn med forskjellige styrker og svakheter. Det er mye som føles unaturlig for meg, og for mannen min. Men så skal vi tvinges i likestillingens navn, bare fordi noen har et prinsipp om at alt skal være likt.

Kvinner er født med vagina, menn er født med penis. Vi er født med forskjellige organer, hjernene våre er utviklet forskjellig, kroppsmassene våre er forskjellige, og instinktene våre er forskjellige. Likestilling er ikke naturlig. Likeverd er.

Word[emoji106]

Jeg er for likeverd, men syntes ikke at det ene skal utelukke det andre.

Noen menn er lite handy, andre ikke. Noen damer er flinke på husarbeid og matlaging, andre ikke. Man er ikke nødvendigvis god eller glad i oppgaver som tidligere ble, eller fremdeles blir, sett på som typiske for det enkelte kjønn. Jeg er ikke imot det at noen damer gjør alt husarbeidet, men jeg er imot tanken om at det er damen sin oppgave og mannen bare "hjelper til".

Likestilling = rett og frihet til det samme. Greit for meg hvis det er folk som VIL jobbe deltid, mer jobb til de som faktisk har behovet! Dette med å åpne dører, bli betalt for etc. faller mer på tradisjonelle kjønnsroller, hvilket jeg personlig synes er litt bakstreversk til tider. Det er alltid flott med selvstendige, frie mennesker! :)
Men det er slltid pent å takke hhis noen åpner døren :) mannen min er vel det man kan kalle en gentleman. Åpner dører hvis han kommer i den situasjonen. Han sier at enkelte damer faktisk blir sure.

Men det er slltid pent å takke hhis noen åpner døren :) mannen min er vel det man kan kalle en gentleman. Åpner dører hvis han kommer i den situasjonen. Han sier at enkelte damer faktisk blir sure.
Jeg hadde ikke blitt sur, jeg holder jo dører for menn også :-) Det er jo bare høflig, tenker jeg.

Jeg hadde ikke blitt sur, jeg holder jo dører for menn også :) Det er jo bare høflig, tenker jeg.
Ja:) Og det er bra. Gjør det samme selv. Men noen er sånn at "hah, han tror en kvinne er svak og at han må åpne døren for meg, mannssvin". :p

Ja:) Og det er bra. Gjør det samme selv. Men noen er sånn at "hah, han tror en kvinne er svak og at han må åpne døren for meg, mannssvin". :p
Jeg er helt enig med at da er det gått for langt... Det må være lov for menn å være hyggelig:) Hvis damer klager får han bare svare tørt at det er lov å være hyggelig tilbake og si takk...:hilarious:

Jeg syntes det er flott at ikke alle bare glor ned i mobilen og ikke får med seg at det fins andre her i verden... At det går an å gi komplimenter, si takk, holde dører for hverandre og si hei til damen/mannen i kassen på butikken:happy: Jeg gjør i hvert fall mitt for at det skal være slik, men vi kan alle bli flinkere.

Likestilling betyr IKKE at menn og kvinner er eller skal være like. Det betyr bare at man skal ha like rettigheter og like muligheter. Som det du nevner med lik lønn for likt arbeid.

Ellers er jeg enig med deg, på generelt nivå. Altså, tar du 100 menn og 100 kvinner vil de biologiske forskjellene i hjernen være merkbare. Mange flere av kvinnene vil foretrekke omsorgsyrker, og mange flere av mennene vil foretrekke mer tekniske ting. På grunn av forskjellig hormonell påvirkning av hjernen. Men du kan finne mange menn (individer) som er veldig følsomme og omsorgsfulle, og du kan finne kvinner som ikke er spesielt følsomme, og som er veldig glad i tekniske ting.

Nettopp derfor er det viktig med likestilling. Selv om man er født med vagina og heter Kristine bør man få lov å velge å bli bilmekaniker eller ingeniør. Og selv om man er født med Penis og heter Per bør man få lov til å velge å bli sykepleier eller barnehageassistent.

Jeg er helt enig med at da er det gått for langt... Det må være lov for menn å være hyggelig:) Hvis damer klager får han bare svare tørt at det er lov å være hyggelig tilbake og si takk...:hilarious:

Jeg syntes det er flott at ikke alle bare glor ned i mobilen og ikke får med seg at det fins andre her i verden... At det går an å gi komplimenter, si takk, holde dører for hverandre og si hei til damen/mannen i kassen på butikken:happy: Jeg gjør i hvert fall mitt for at det skal være slik, men vi kan alle bli flinkere.
Ja :p han får gjøre det :)

Er enig med deg :)

Back
Topp