Likestilling, bare når det passer...?

Anine91

Gift med forumet
Assistert-jentene
Påskekyllingene 2020
Leste nettopp en sak på TV2.no (https://www.tv2.no/nyheter/9851782/) om likestilling. Kort oppsummert: Damer er for likestilling når det passer oss. Det ble lagt frem eksempler som at damer vil ha lik lønn, men ønsker heller å jobbe deltid (til tross for at de ikke er småbarnsforeldre), og at vi syntes det er supert at menn betaler og åpner dører for oss.

Hva syntes dere om dette? Er dere enig i at vi ikke egentlig ønsker likestilling?

Ser ikke helt hva menn som betaler og åpner dører har med likestilling å gjøre?

Likestilling for meg handler om at menn og kvinner skal ha like rettigheter, og like muligheter når det kommer til vesentlige områder i livet, ikke at alt skal være likt for menn og kvinner.

Likestilling for meg handler om at menn og kvinner skal ha like rettigheter, og like muligheter når det kommer til vesentlige områder i livet, ikke at alt skal være likt for menn og kvinner.
Enig med dette

Enig! Like muligheter er for meg likestilling! Hva jeg ønsker å gjøre når jeg får like godt betalt, det er jo opp til meg selv :)

Likestilling = rett og frihet til det samme. Greit for meg hvis det er folk som VIL jobbe deltid, mer jobb til de som faktisk har behovet! Dette med å åpne dører, bli betalt for etc. faller mer på tradisjonelle kjønnsroller, hvilket jeg personlig synes er litt bakstreversk til tider. Det er alltid flott med selvstendige, frie mennesker! :)

For likestilling, jeg klarer fint lukke opp dører selv. Lik lønn for likt abeid. At mennene skal betale er litt i bakvendt land for meg, hvorfor skal mannen betale hver gang man er på date om man tjener ca likt, det skjlnner jeg ikke. Men er dog ikke før likestilling iforhold til fødselspermisjon, syntes at det skal være opp til hver enkelt familie hvordan de ønsker å legge opp permisjonen

Likestilling har ingenting med om at mange kvinne velger å jobbe deltid.
Det det har noe med er at kvinner og menn har samme rettigheter og muligheter.
At det ikke forventes at en kvinne skal begynne å jobbe deltid fordi hun gifter seg eller får barn.
Ja, hun kan velge det, men hun må ikke

Men er det likestilling når det blir forventet at mannen skal betale? Likestilling går jo begge veier, ikke bare i fordel damer. Hvis du skjønner hva jeg mener :-)

For meg handler likestilling også om like rettigheter og like muligheter, men jeg mener at kjønnsroller også spiller inn. Hva man forventer av jenter og gutter, og hva som blir forventet av damer og menn. Jeg mener at verden ikke bør være så rosa/blå. Hvorfor skal menn alltid betale? Det handler ikke om at mannen ikke burde betale, men det at det blir forventet at han skal betale. Det er ikke likestilling.

Likestilling har ingenting med om at mange kvinne velger å jobbe deltid.
Det det har noe med er at kvinner og menn har samme rettigheter og muligheter.
At det ikke forventes at en kvinne skal begynne å jobbe deltid fordi hun gifter seg eller får barn.
Ja, hun kan velge det, men hun må ikke
Jeg mener at så lenge man har råd til å jobbe deltid, så er det jo helt ok at man gjør det. Men da er det viktig at man ser på sin egen økonomi separat, og ikke går i den typiske "damefellen" der mannen blir forsørger. Da sitter jo plutselig damen godt i det hvis de går fra hverandre, og hun tjener jo ikke pensjon på hans lønn...

Her må vi også ta hensyn til at mange damer ikke velger å jobbe deltid, men har en jobb der det er vanskelig å få fulltidskontrakt. Da er det selvsagt en annen sak.

For likestilling, jeg klarer fint lukke opp dører selv. Lik lønn for likt abeid. At mennene skal betale er litt i bakvendt land for meg, hvorfor skal mannen betale hver gang man er på date om man tjener ca likt, det skjlnner jeg ikke. Men er dog ikke før likestilling iforhold til fødselspermisjon, syntes at det skal være opp til hver enkelt familie hvordan de ønsker å legge opp permisjonen
Helt enig :-) Når det gjelder fødselspermisjonen vet jeg ikke helt hva som er det beste. Hvis bare damen er pålagt å ta permisjon, blir hun gjerne mindre attraktiv i arbeidsmarkedet. Og hvis menn blir pålagt å ta en stor del, blir man veldig fastbundet til hvordan permisjonen skal taes.

På mange måter er farspermisjonen viktig. For at faren skal få ta permisjon i det hele tatt (her har både hønemødre og arbeidsgivere stor påvirkning), og for å styrke damer (spesielt 25+ i faste forhold) sine muligheter i arbeidslivet. For meg virker det som om mange mødre har det veldig behagelig i permisjon, mens fedrene ikke helt tør å stå på kravene... Det gjelder selvfølgelig ikke alle... :-)

Før noen halshugger meg, må jeg få sagt at det finnes selvfølgelig unntak der det beste for familien er hvis de får styre permisjonen selv. Er flere situasjoner der permisjonsregler skaper kluss...

Ja og nei. Er vel både for og imot. Men her har der vært veldig gammeldags i mange år. Med barn under skolealder så får man spart en del i pensjon selv om man er hjemme. Jeg har begynt å komme meg ut nå etter 5 år. Mannen har jobbet og betalt. Permisjonen mener jeg at mennene burde bli tøffere og si ifra hvis de vil ha den. Sånn den er nå så kommer vi aldri til å få flere barn. Mannen er ikke morsom å ha i hus når han ser hjemme mer enn 4 uker ( og da må vi være på ferie så vi gjør noe annet). Egentlig vil ikke ha permisjon i det hele tatt. Men kjenner til der mor tok 10 uker og får tok resten. Så burde egentlig vært noe bestemt om hvem som tar hva. Men da er man avhengig av at menn tør å si ifra hvis de føler det blir urettferdig mot dem og mor tar for mye. Likestilling går begge veier.

Signerer denne :)

Likestilling handler for meg om noe større og viktigere enn hva to mennesker gjør når de er på date (åpne døra, betale, osv)
Det handler om muligheter og rettigheter i arbeidslivet og samfunnslivet generelt, og at man ikke skal prioriteres annerledes fordi man er kvinne.

Likestilling handler for meg om noe større og viktigere enn hva to mennesker gjør når de er på date (åpne døra, betale, osv)
Det handler om muligheter og rettigheter i arbeidslivet og samfunnslivet generelt, og at man ikke skal prioriteres annerledes fordi man er kvinne.
Men prioriteres man ikke annerledes hvis det er forventet at mannen skal betale på date?

Jeg tenker at den som inviterer til date skal betale, om det er slik at den ene skal betale for begge. Den som inviterer varter opp.
så må vi heller jobbe med holdningene om at mannen skal invitere, og at det er mannen som skal fri. Men både mann og kvinne har jo her mulighet til å invitere og å betale.

For meg er også likestilling like rettigheter. Og her må jeg si det skorter på rettigheter for menn ift omsorg for barn ved separasjon eller andre omsorgssaker. Utrolig trist. Betaling på date er liksom ikke like viktig..

Jeg er ganske enig i det du skriver. Er jo ganske sånn at om mannen ikke er en gentleman på første date, så blir det mest sansynelig ikke flere. Og jeg mener det og handler om likestilling. Ja hovedpoenget er jo like muligheter og rettigheter, men har vi egentlig ikke det idag?

Hvis man ser seg selv som arbeidsgiver, så dreier jo alt seg om
Økonomi og at bedriften skal overleve. Hvis man skal ansette en mann som «setter jobben foran alt» eller en dame som vil være mye borte pga barn, enten det er graviditet, permisjon eller sykdom, hvem ansetter du? Ja damer kan gjøre samme jobben mannen kan, men feks med et ønske om å
Jobbe deltid kan hun jo ikke det. Og dessverre vil det alltid være sånn så lenge det er vi damer som føder barn. Menn og damer er forskjellige. Og det vil vi nok alltid være.

Enig

Likestilling for meg handler om å bli verdsatt likt som en mann og bli verdsatt som kvinne, likestilling er ikke "hen" for meg;
- bokstavelig talt få samme lønn der vilkårene er like
- bli anerkjent som mann/kvinne og ikke bli presset inn i en intetkjønnsrolle (det er bare kvinner som kan føde barn og da mener jeg det er feil å sette inn sparetiltak på barsel)

Back
Topp