Levering i barnehagen

Barnehage er en tjeneste du betaler for, du kan levere ungen akkurat når det passer dere.
Greit nok at de har lagt plan på dagen fra 09.30, men du kan fortsatt levere når det passer deg.

Overrasket hvor mange som mener motsatt!
Jeg har jobbet i to forskjellige barnehager i to forskjellige kommuner, og der var det aldri noe problem at barna ble levert senere.
Til og med på turdager, kom du etter 09.30 så fikk barnet være på en annen avdeling i mellomtiden.
Selvfølgelig kan man gjøre akkurat som man vil! Men det barnet da evt går glipp av kan man ikke alltid ta igjen.

Det er mange tjenester man betaler for, men man må jo komme til en viss tid til mange av de selv om man betaler. Man kan ikke slentre inn på legekontoret eller hos frisøren når man selv vil f.eks.
Det jeg mener med en tjeneste vi betaler for er at personalet blir irriterte, legen blir ikke irritert om man ikke kommer.du får bare ikke din oppsatte time. Og hvorfor skal dette irritere?
Jeg har levert seint i alle år, nettopp fordi jeg kan nyte mine barn før jobb. Hvorfor må barnet være i en barnehage i 9 timer om de kan slippe unna med 4-5? Når jeg fikk tildelt plass i denne barnehagen så var mitt første spørsmål hvordan praktiserer dere kjernetiden? Hadde de da svart at her må barnet komme 09 så hadde jeg droppet den barnehagen.
Barnehagen og vi har hele tiden hatt en åpen dialog, hvordan fungerer det at vi kommer seint, hvordan har barnet mitt det osv.
Jeg ser faktisk ikke ett problem at man lar både mor og barn sove lenge, kose seg med frokost og nyte morgen. Det er slutt den dagen barnet begynner på skolen, da får man aldri den hverdagen tilbake. At da barnehage personalet irriterer seg over foreldre vil være med sine barn er mer respektløst enn at barnet kommer seint i barnehagen!

Det jeg mener med en tjeneste vi betaler for er at personalet blir irriterte, legen blir ikke irritert om man ikke kommer.du får bare ikke din oppsatte time. Og hvorfor skal dette irritere?
Jeg har levert seint i alle år, nettopp fordi jeg kan nyte mine barn før jobb. Hvorfor må barnet være i en barnehage i 9 timer om de kan slippe unna med 4-5? Når jeg fikk tildelt plass i denne barnehagen så var mitt første spørsmål hvordan praktiserer dere kjernetiden? Hadde de da svart at her må barnet komme 09 så hadde jeg droppet den barnehagen.
Barnehagen og vi har hele tiden hatt en åpen dialog, hvordan fungerer det at vi kommer seint, hvordan har barnet mitt det osv.
Jeg ser faktisk ikke ett problem at man lar både mor og barn sove lenge, kose seg med frokost og nyte morgen. Det er slutt den dagen barnet begynner på skolen, da får man aldri den hverdagen tilbake. At da barnehage personalet irriterer seg over foreldre vil være med sine barn er mer respektløst enn at barnet kommer seint i barnehagen!
Det virkar jo ikkje som ts har spurt om det er greit at ho leverar seinare, og kvifor ikkje berre gå 15 min før, og følge "reglene" i sin barnehage. 15 min er ikkje akkurat allverdens kvalitetstid å gå glipp av, om det i tillegg går ut over ungen.
Skjønnar godt at dei blir irriterte eg, men dei burde ta det opp med ts på eit møte, ikkje berre virke sure;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg jobber to senvakter hver uke, og når barnet mitt kommer, så kommer jeg til å levere senere de dagene (11-12). Dette for at jeg selv ønsker å tilbringe tid med barnet disse dagene. Synes det er trist om jeg må levere klokken 9 på tirsdag, og ikke se barnet mitt igjen før kl 4 på torsdag..
Må selvfølgelig avtale dette med bhg når vi starter, men jeg synes det er viktig at barnet får tilbringe tid med mor og far i en allerede hektisk hverdag.

Her har lillebror ganske nylig startet i barnehagen. Han er litt ukomfortabel med situasjonen enda, men jeg syns det er viktig å ha ham der i kjernetiden slik at han får med seg samling, turer og organiserte aktiviteter.

Her ønsker også barnehagen at de leveres til 0930 da de har samling 0945. Jeg velger i starten å heller hente han litt tidligere.

Da jeg var gravid med lillebror, var jeg mye trøtt og dårlig. Det hendte innimellom at storesøster kom sent eller fikk en fridag her og der, men syns egentlig det ble litt problematisk. Hun ble rastløs av å være hjemme, gikk glipp av mye sosialt i barnehagen, mistet litt tilhørighet og sov dårlige om nettene. Så i vårt tilfelle var det absolutt greit å være i barnehagen i hele kjernetiden :-)

Min ble levert 9.30 og hentet 14.30, det var kjernetiden. Fikk likevel masse tid med han.

Ofte er erfaringen med barn som alltid kommer sent at de sliter med å komme inn i gruppen.Det kan være lurt å tenke over

Syns det høres spesielt ut at du sier at du syns barnehagebarnet ditt bør få sove ut (09.30)! Når legger han seg?? :o Syns dere skal legge dere tidlig, og det er en uvane å ligge å sove når man egentlig skal opp og har å møte innen avtalt tid. Det er noe du bør lære barnet ditt, selv om du sliter litt med det. Er det samme regla når han skal begynne på skolen? Eller får seg jobb?? Nei, jeg syns det skal respekteres at man skal møte opp innen 09.30 med mindre man er hos legen osv. Han skal jo være med på samling i bhg. Litt synd at man ikke blir sendt hjem igjen om man kommer nesten ved lunsjtider uten å si i fra.

Men han hadde garantert blitt irritert om du kom brasende inn på kontroet hans etter at timen din var over! ;)

Du har jo tatt dine forhåndsregler i forhold til og komme når det passer det, i og med at du har undersøkt det med barnehagen på forhånd! Men når man vet om kjernetiden og ikke har avtalt noe annet med barnehagen, så bør man overholde den så godt det lar seg gjøre!

Syns det høres spesielt ut at du sier at du syns barnehagebarnet ditt bør få sove ut (09.30)! Når legger han seg?? :eek: Syns dere skal legge dere tidlig, og det er en uvane å ligge å sove når man egentlig skal opp og har å møte innen avtalt tid. Det er noe du bør lære barnet ditt, selv om du sliter litt med det. Er det samme regla når han skal begynne på skolen? Eller får seg jobb?? Nei, jeg syns det skal respekteres at man skal møte opp innen 09.30 med mindre man er hos legen osv. Han skal jo være med på samling i bhg. Litt synd at man ikke blir sendt hjem igjen om man kommer nesten ved lunsjtider uten å si i fra.
Det er virkelig ikke problem å endre det når man starter på skolen altså. Det har vi gjort.

Virker ikke som du har respekt for andres tid. Drar du ikke til legetimen din må du betale, ja, men er sikkert noen andre som gjerne ville og trengte den timen.

Å spise frokost sammen og nyte tiden med barna kan man fint gjøre og selv rekke å levere inne kl 09.30. Jeg var i samme situasjon, men leverte innen tiden. En ting er å bruke tid med barnet sitt, men TS ligger å halvsover mens barnet sitter på iPaden. Er det å kvalitetstid med barnet sitt? Hvorfor ikke levere tidlig, dra hjem igjen og sove? Jeg var sykmeldt hele svangerskapet mitt, men er ikke snakk om å "sykmelde" meg fra å være en mor.

Legg deg tidligere, og kom deg ut av sengen. Provoserende at man skal gi barnehagebarn ipad, så man kan ligge og late seg og deretter bli fornærmet når personalet nevner at dere bør komme tidligere.

Det er virkelig ikke problem å endre det når man starter på skolen altså. Det har vi gjort.
Det er ikke bare lek i bhg, de lærer der også. Hvorfor skal man skape B-mennesker av disse barna? Syns ikke noe om det. Fint at dere endret det, men jeg ser ingen grunn til å komme diltene inn i bhg etter 09.30.

Virker ikke som du har respekt for andres tid. Drar du ikke til legetimen din må du betale, ja, men er sikkert noen andre som gjerne ville og trengte den timen.

Å spise frokost sammen og nyte tiden med barna kan man fint gjøre og selv rekke å levere inne kl 09.30. Jeg var i samme situasjon, men leverte innen tiden. En ting er å bruke tid med barnet sitt, men TS ligger å halvsover mens barnet sitter på iPaden. Er det å kvalitetstid med barnet sitt? Hvorfor ikke levere tidlig, dra hjem igjen og sove? Jeg var sykmeldt hele svangerskapet mitt, men er ikke snakk om å "sykmelde" meg fra å være en mor.

Legg deg tidligere, og kom deg ut av sengen. Provoserende at man skal gi barnehagebarn ipad, så man kan ligge og late seg og deretter bli fornærmet når personalet nevner at dere bør komme tidligere.
Akkurat det jeg tenker også. Og det er snakk om et kvarter bare.

Forresten dere som leverer kl 11 og 12, det er ikke noe problem sånn jeg erfarer. Å levere midt i samling og aktiviteter (som skjer på formiddagen fordi det er da man har mulighet pga lunsj, pauser, soving, møter osv) vil både bære kjipt for den som kommer for sent og for alle som blir forstyrret. Hvis man er litt sen ville jeg kommet etter opplegg var ferdig, feks til lunsj. Altså bedre å levere kl 11 enn kl 10. Da går din egen unge glipp av planlagte aktiviteter, men da er det isåfall bare din egen unge det går utover og ikke andre barn.

Og forresten ang å betale for en tjeneste. Dere betaler bare en bitteliten del. Staten betaler mesteparten da en bhgplass koster ca 13000 i mnd. Og staten har bestemt at det er bhg er starten på barnas utdanning - ikke bare oppbevaring og service til foreldrene. Hvis det kun er det dere er ute etter så bruk heller dagmamma ;)

Det er ikke bare lek i bhg, de lærer der også. Hvorfor skal man skape B-mennesker av disse barna? Syns ikke noe om det. Fint at dere endret det, men jeg ser ingen grunn til å komme diltene inn i bhg etter 09.30.
Godt vi er forskjellige, vi elsket rolige morninger. Snakker ikke om å levere etter 9.30 for vi var der stort sett til det.

Det virker jo egentlig ikke som at ts leverer barnet sent for barnets skyld, men for å få sove i lenger selv, selvom barnet er våkent. Det synes jeg ingenting om, og det er en dårlig unnskyldning å si at det er kvalitetstid med barnet, når det egentlig bare handler om at mor ikke gidder å stå opp tidligere.

Jeg jobbet en periode som vikar i en naturbarnehage. Vi hadde et par turdager i uken som varte nesten hele dagen. De ble annonsert i ukeplanen der det sto hvor vi hadde tenkt oss. Men utenom dette prøvde vi å komme oss på mindre turer i nærområdet så godt som hver dag. Dette var noe foreldrene visste.
På den avdelingen jeg var på hadde vi en gutt som nesten aldri kom på tiden og moren ga heller ingen beskjeder. Det var snakk om alt fra 5-10 min forsinket til flere timer. Vi opplevde også flere ganger at han ikke dukket opp i det hele tatt, uten så mye som en tekstmelding for å gi beskjed. Dette gjorde at vi mange ganger måtte avlyse de turene vi ville gå på. Hvis andre avdelinger skulle være igjen på huset så hendte det at vi gikk uten han. Og hvis det var en annonsert turdag så dro vi uansett. De fast ansatte hadde prøvd å snakke med moren om det, men hun likte å gjøre det sånn.
Etterhvert kom han også med i "naturgruppen", dette var for ungene som gikk siste året før skolen. De gikk på tur hver dag og hadde bl.a egen båt som de reiste ut med. Fortsatt kom han ofte forseint og man kunne merke på han at det var ikke like morsomt for han å være igjen i barnehagen med de mindre ungene.
Har full forståelse for at man kan bli forsinket, har vært der selv. Men da burde man gi beskjed så tidlig som mulig.
Blir et irritasjonsmoment når det er samme ungen, eller foreldre, som gang på gang på gang er skyld i at planer må utsettes, endres eller avlyses. Og det uten så mye som et "Beklager at vi ble litt sene i dag ".

Legen blir ikke irritert første gangen man er sein, men er man sein til den 10. timen blir han nok det ;) Man betaler også for mat på en restaurant, er det da greit å kaste den på veggen og så skal servitørene ikke bli irritert?

Ts burde nok ha valgt en barnehage som ikke praktiserer kjernetid...
Har man ett tidspunkt å forholde seg til, så har man det!

Barnehage er en tjeneste du betaler for, du kan levere ungen akkurat når det passer dere.
Greit nok at de har lagt plan på dagen fra 09.30, men du kan fortsatt levere når det passer deg.

Overrasket hvor mange som mener motsatt!
Jeg har jobbet i to forskjellige barnehager i to forskjellige kommuner, og der var det aldri noe problem at barna ble levert senere.
Til og med på turdager, kom du etter 09.30 så fikk barnet være på en annen avdeling i mellomtiden.
Der er vel heller ingen barnehager som krever at barna er der i kjernetiden, men det er et ønske. Det er jo også for barnas beste. Vi hadde problemer med bilen i går slik at vi kom litt for sent og jeg var kjempe flau for å levere midt i samling. De andre barna ble urolige og gutten min litt usikker. Om man ikke vil holde kjernetiden skjønner jeg heller ikke hva man skal ha ungene i barnehage etter.

Og, levere på en annen avdeling? Hadde aldri fallt meg inn! Barn trenger stabilitet og om jeg ikke gidder å somle meg ut av døra om morgenen skal virkelig ikke gutten min lide for det!

Nei, jeg ville gjort hva jeg kunne for å komme meg dit før kjernetiden starter. Det er til det beste for både barnehagen og barnet ditt. Om han sover så lenge om morgenen hadde jeg kanskje vurdert å legge tidligere ja. Her er vi oppe kl. 06.00 og får derfor masse tid til både slumring, lek og kos før barnehagen.

Er ikke alle barnehager hvor man kan være på en annen avdeling heller om man kommer etter kjernetiden.

Back
Topp