Jeg jobber i barnehage og vet hvor irriterende det er med foreldre som leverer etter halv ti, som er det seineste tidspunktet barnet bør leveres på. Det er da vi begynner de planlagte aktivitetene/samlingene/gruppene. Det er dårlig med tid og personale dersom man skal gjøre det seinere. (Lunsj, pauser, fruktstund, folk ferdig på jobb)
Det er kanskje lett å tenke at det er lite kult å få en tidsfrist eller beskjed om å ikke levere så seint, men tenk hvor lite gøy det er for barnet å komme seint hele tiden? Å komme inn midt i en samling eller aktivitet, og han/hun aner ikke hva de andre barna gjør, slik at han/hun må sette seg inn i aktiviteten når de andre er godt igang. Jeg kom ofte for sent til ting som barn på grunn av en treg far, og jeg husker at jeg HATET det. Jeg følte meg utenfor lenge. Det er ingen god følelse. Dessuten har de andre barna funnet seg en lekekamerat allerede og da er det vanskelig for det barnet som kommer sent å komme inn i leken.
Dette har jeg sett mye av!
Når det er sagt, om et barn kommer sent en og annen dag er jo det greit, men da burde foreldre ringe og si i fra om det. Det setter vi veldig pris på for da vet vi om vi bare skal sette i gang eller om vi kan vente dersom det er snakk om et kvarter/halvtime.
Det er med fokus på barna og det praktiske når en setter denne tiden. Om en er veldig uenig får en ta det opp på foreldremøte og se om en kommer til enighet. Hvis ikke, bytt barnehage.
Barnehagen setter ikke frist for levering for å være stygge med foreldrene, husk på det.