Levering i barnehagen

Jeg er førskolelærer. Hos oss begynner alle pedagogiske aktiviteter kl 9. Problemet med å levere etter er gjerne at barnet går glipp av oppleggene vi har, og det er jo utrolig kjedelig. Ja, det er irriterende når folk kommer diltende (spesielt uten en liten beskjed på forhånd).... Det viktigste er uansett å fortelle bhg at du er sliten for tiden, så de kan ha en litt bedre forståelse for din situasjon. Gi beskjed når barnet kommer seint :)

Her er det kjernetid kl 09.00. Da begynner alle de fastsatte tingene de ska gjøre.
Vi leverer kl 08.00 da han har språktrening om mårran før de andre aktivitetene. Synes det er frekt å komme mye senere enn fastsatt tid!
Blir vi forsinka så ringer e bhg og sier det.
Irriterende å måtte sitte å vente på 1 unge som kommer sent hver dag. Da risikerer man at den ungen i verste fall ikke får bli med på avtalte ting og det blir feil for ungen sin del.
Har du mulighet for å legge deg etter levering, så gjør det. Ikke ligg å sløv i senga til langt på dag før du leverer.

altså.. i fare for å bli halshugd.. ¨
Jeg leverte mitt datter akkurat når det måtte passe meg.. Om de skulle på turer og slikt, så kom vi nokså tidlig. Slik at hun ikke gikk glipp av det eller gruppe aktiviteter.
Meeeen, barnehage er ikke skole, det er en tjeneste jeg betaler for.. og min datter legger seg klokka 7, men sover gjerne til klokka 09. noen ganger lenger. Men barnehagen min tålte at vi kom "sent" De sa det er helt greit, så om man har en avtale med de ansatte, så skal vel ikke det være et problem å komme senere enn de barna som MÅ være der fra de åpner til de stenger.

Forstår det er vanskelig for barnehagen når barn kommer ulikt. Når et nytt barn kommer inn i gruppen (selv om det er samme gruppe) så vil det selvfølgelig påvirke og lage mer uro, og vanskeligere å sette i gang aktiviteter. Forstår det er kibt at du må tidligere opp pga barnehagen, men handler om respekten der også... Vi må jo finne løsninger som fungerer for flertallet;)

Barnehage er en tjeneste du betaler for, du kan levere ungen akkurat når det passer dere.
Greit nok at de har lagt plan på dagen fra 09.30, men du kan fortsatt levere når det passer deg.

Overrasket hvor mange som mener motsatt!
Jeg har jobbet i to forskjellige barnehager i to forskjellige kommuner, og der var det aldri noe problem at barna ble levert senere.
Til og med på turdager, kom du etter 09.30 så fikk barnet være på en annen avdeling i mellomtiden.

Last edited:
Her må vi levere før 9:30 og det er helt greit syntes jeg:)

Tenker litt sånn at hvis du ikke er fornøyd med reglementet i barnehagen så burde du bytte barnehage. Selv om det er en tjeneste du betaler for så må man respektere de ansette og de andre barna!

altså.. i fare for å bli halshugd.. ¨
Jeg leverte mitt datter akkurat når det måtte passe meg.. Om de skulle på turer og slikt, så kom vi nokså tidlig. Slik at hun ikke gikk glipp av det eller gruppe aktiviteter.
Meeeen, barnehage er ikke skole, det er en tjeneste jeg betaler for.. og min datter legger seg klokka 7, men sover gjerne til klokka 09. noen ganger lenger. Men barnehagen min tålte at vi kom "sent" De sa det er helt greit, så om man har en avtale med de ansatte, så skal vel ikke det være et problem å komme senere enn de barna som MÅ være der fra de åpner til de stenger.
Jeg synes det burde være høyde for å levere barna når man ønsker selv, samtidig som det er ok å ha en god dialog med barnehagen om det. Jeg er veldig glad for at vi var fleksible både med henting og levering av eldstemann når vi kunne, nå som han går på skolen har vi ikke mulighet til å sende han av gårde/ levere senere og de rolige, lange morgnene i hverdagen kommer ikke tilbake igjen når de først er på skolen.
Om jeg planla en "lat" morgen med han og Lillebror som jeg var hjemme i permisjon med, spurte jeg som regel dagen før om de skulle noe spesielt. Det gjorde jeg også om jeg planla at han skulle ha fri, slik at vi kunne revurdere det om det var en aktivitet han ville gå glipp av om han var hjemme med oss.

Jeg jobber i barnehage og vet hvor irriterende det er med foreldre som leverer etter halv ti, som er det seineste tidspunktet barnet bør leveres på. Det er da vi begynner de planlagte aktivitetene/samlingene/gruppene. Det er dårlig med tid og personale dersom man skal gjøre det seinere. (Lunsj, pauser, fruktstund, folk ferdig på jobb)

Det er kanskje lett å tenke at det er lite kult å få en tidsfrist eller beskjed om å ikke levere så seint, men tenk hvor lite gøy det er for barnet å komme seint hele tiden? Å komme inn midt i en samling eller aktivitet, og han/hun aner ikke hva de andre barna gjør, slik at han/hun må sette seg inn i aktiviteten når de andre er godt igang. Jeg kom ofte for sent til ting som barn på grunn av en treg far, og jeg husker at jeg HATET det. Jeg følte meg utenfor lenge. Det er ingen god følelse. Dessuten har de andre barna funnet seg en lekekamerat allerede og da er det vanskelig for det barnet som kommer sent å komme inn i leken.
Dette har jeg sett mye av!

Når det er sagt, om et barn kommer sent en og annen dag er jo det greit, men da burde foreldre ringe og si i fra om det. Det setter vi veldig pris på for da vet vi om vi bare skal sette i gang eller om vi kan vente dersom det er snakk om et kvarter/halvtime.

Det er med fokus på barna og det praktiske når en setter denne tiden. Om en er veldig uenig får en ta det opp på foreldremøte og se om en kommer til enighet. Hvis ikke, bytt barnehage.
Barnehagen setter ikke frist for levering for å være stygge med foreldrene, husk på det. ;)

Last edited:
Jeg mener at man bør respektere barnehagens kjernetid. Det å levere senere enn man "skal" skjønner jeg godt av bhg blir irritert over. Kan jo ødelegge planene bhg har for den dagen, både for de ansatte og barna på avdelingen.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Bhg har jo ett fast opplegg om dagene. Og det er ditt barn det går utover og som kan havne litt utenfor hvis du må sove lengre på morgenen. Det er jo synd...
Så jeg synes ikke det er greit. Også viktig at barna lærer seg at man ikke bare kan møte opp når det passer dem. Man må tilpasse seg de som er rundt.

Jeg syns man skal ha respekt for andres tid.
Selv om man betaler for noe kan man ikke bare gjøre som man vil..
På min avdeling er vi ofte på spontane turer, om de ikke er kommet til vi skal gå, ja så er vi ikke der.. bhg skal jo planlegge hvordan dagen(e) skal legges opp.. utrolig irriterende å ikke vite hvem som kommer...

Jeg jobber i bhg og synes det er kjipt for de barna som går glipp av begynnelsen av samlinger og aktiviteter - de blir bare kastet inn i det uten noe informasjon om hva de skal osv. Synes også det er fint å kunne ta imot barna med god tid til prat og kunne starte litt rolig og fritt. I tillegg et det veldig forstyrrende for de andre barna at hele tiden noen barn kommer etter at samling er startet eller andre ting er i gang som krever de voksne.

Jeg synes man skal få lov til å sove ut uten alarm. Men å ligge å slumre med ungen på ipad? Nei da er det bedre å gi ungen en bedre start i barnehagen og heller slumre når man kommer hjem. Det er bare snakk om 15 min, det burde være overkommelig!

Jeg jobber i bhg og synes det er kjipt for de barna som går glipp av begynnelsen av samlinger og aktiviteter - de blir bare kastet inn i det uten noe informasjon om hva de skal osv. Synes også det er fint å kunne ta imot barna med god tid til prat og kunne starte litt rolig og fritt. I tillegg et det veldig forstyrrende for de andre barna at hele tiden noen barn kommer etter at samling er startet eller andre ting er i gang som krever de voksne.

Jeg synes man skal få lov til å sove ut uten alarm. Men å ligge å slumre med ungen på ipad? Nei da er det bedre å gi ungen en bedre start i barnehagen og heller slumre når man kommer hjem. Det er bare snakk om 15 min, det burde være overkommelig!

Akkurat det jeg tenkte :)

I bhg til sønnen er kjernetiden fra 10-14. Den eneste dagen han må være i bhg til kl 10, er tirsdager når det er turdag. Ellers kan vi stort sett levere akkurat som vi vil og det er jeg strålende fornøyd med. Når jeg jobber seinvakt så er det ikke noe problem å komme kl 12. Nå er jeg hjemme i permisjon så da blir han stort sett levert innen kl 10 hver dag, for det er da evt opplegg starter.

Jeg tenker at for barnet ditt sitt beste , først og fremst, er det best at dere møter opp til rett tid :)
Barn kan fort havne utenfor fordi de kommer i bhg når alle andre har kommet igang og funnet sin plass den dagen.. Håper ikke det blir problemer for deg å ha på klokke så kan du sove og kose deg resten av dagen før du må hente ongen sin igjen :)
Hørtes foresten sykt deilig ut å få ligge i senga så lenge!! Dere får nyte det i helgene :)

Synes det er respektløst at du ikke klarer levere til halv ti en eneste dag når de ber om det. Det er den typen mennesker som synes det er helt ok at de kommer dinglende 5 minutt for seint på skolen hver dag og det.

Halv ti kan ikke være så vanskelig, du får sove når du kommer hjem igjen da.

Stå heller opp tidligere! Da får du levert han tidsnok, også får du slappet ordentlig av alene, isteden for å ligge "halvvåken" å passe på og se på klokka x-antall ganger :)

Vi har ytret ønske om at foreldrene leverer innen klokken 9.30 i barnehagen hos oss, men det er fullt og helt for barnas egen skyld. Som flere over nevner er det noe med det å være med fra starten og få delta i den viktige frileken før dagens pedagogiske opplegg begynner.

Når det er sagt står foreldrene fritt til å komme senere dersom de ønsker det, men da vil vi gjerne ha beskjed. Det er jo greit for oss å vite om barnet i det hele tatt kommer :) Det har hendt at foreldre har spurt om det er greit at barnet leveres sent en periode og det er i orden for oss, men da er vi klar over det og det er noe annet enn å måtte vente på at ett barn skal bli levert hver dag. Det er ikke noe irritasjonsmoment, men det er selvfølgelig greiest dersom alle kommer før vi begynner.

Heldigvis har det ikke vært noe gjennomgående problem hos oss, oftest er alle på plass til kjernetiden starter. Foreldrene vet også at vi starter dagen et gitt tidspunkt og da har de det å forholde seg til. Er det turdag, så går vi klokken 9.30, uavhengig av om alle er kommet. Det står på planen og da er det opp til foreldrene å vite at dersom de vil ha en lat morgen hjemme kan de enten ringe og høre hvor vi er, eller levere når vi er tilbake :-)

Back
Topp