Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg syns matte lekse 2 ganger i uke er mye. Føler de legger på alltid litt mer etter hver ferie de har. Har en som går i 4 klassen og de har ikke hatt så mye som 2 klassinger harGanske likt som dere. Mye lesing. En del matte og skriving. Litt engelsk. Hver uke. Samme alder. Mor synes det er for mye![]()
Så greit. Vi prøver få skrive lekse ferdig på mandag pga aktiviteter mandag tirsdag onsdag på begge 2.Min andreklassing har ukeslekser, dvs alle leksene blir utdelt på mandag og så velger han selv når han gjør dem. Så lenge alt er gjort ferdig til fredag.
Lesing skal gjøres hver dag, og så er det 3 oppgaver i arbeidsboka (Salto), en halv A4-side med engelsk og en halv A4-side med matte han velger selv når han gjør. That's it. Min synes det er veldig greit å gjøre alle oppgavene på mandag, så har han kun lesing igjen på tirsdag, onsdag og torsdag![]()
Det jeg ikke liker er at de skriver extra oppgave kan gjøre hvis du ønsker. Før når barna hører andra elever i klassen har gjort det så føler de press at de oxå må gjør det
sett fra en annen side; de som freser gjennom leksene trenger kanskje mer, og/eller mer utfordring. Er det feil at de ikke skal få muligheten til det? Min i 2.kl har lesing, skriving og matte, jeg savner engelsk, og syns de har lite. Han kunne med fordel hatt mer, og freser gjennom ekstraoppgavene.
de er forskjellige, og trenger forskjellige oppgaver. Jeg syns det er fint med noe som er valgfritt![]()
Her er det mengden som er problemet, ikke nivåetleksene er lette, men det er jo gørr kjedelig å lese lignende tekster hele tiden når barnet har lest i tre år allerede
og samme med matematikk og skriving, tar jo masse tid selv om det er enkelt
her får de en ny «småbok» hver uke som skal leses innen fredag. Det er forskjellige nivåer, så de får tilpasset. Ekstralekser er litt vanskeligere, og skriving er tilpasset![]()
De har også sånne små bøker delt inn i nivå, men likevel gørr kjedelig å lese det hvis man f.eks har lest Harry Potter på egenhånd![]()
min syns også bøkene er kjedelige fordi de er enkle, han leser alle mulige bøker selv. Likevel må man gjøre kjedelige ting noen ganger, det er lærdom i det også![]()
Spør skolen om ikke dere kan lese slike bøker hjemme da? At dere leser litt av og til i småbøkene fra skolen, men størsteparten i spennende bøker hjemme? Hele meningen er jo å lese.De har også sånne små bøker delt inn i nivå, men likevel gørr kjedelig å lese det hvis man f.eks har lest Harry Potter på egenhånd![]()
Min leser kun gjennom teksten som er i lekse en gang i uka, og kun fordi han skal vite hva de skal snakke om. Ellers leser han alt mulig annet, er også på Harry Potter nå. Dette er avtalt med lærer.De har også sånne små bøker delt inn i nivå, men likevel gørr kjedelig å lese det hvis man f.eks har lest Harry Potter på egenhånd![]()
Min leser kun gjennom teksten som er i lekse en gang i uka, og kun fordi han skal vite hva de skal snakke om. Ellers leser han alt mulig annet, er også på Harry Potter nå. Dette er avtalt med lærer.
Her har han også tilpasset opplæring, fordi han ligger langt foran resten av klassen. Med egen oppgavebok i alle fag i tillegg til det pensumet som er for 2.klasse. Samme med apper på iPaden. Lagt inn for 4 trinn i matte og norsk. Etter at vi fikk på plass dette, har han en mye bedre skoledag, han har faktisk lyst til å være der nå.
Lurt å snakke med lærer om det.