Lekser

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
Jeg lurer på dere som har barn i andre klassen hvor mye lekser har de?
Vår lekseplan er

Til tirsdag lesing
Til onsdag lesing + matte lekser
Til torsdag lesing + øveord+lage setning til øveorden+ engelsk lekse
Til fredag lesing +mattelekse.

Ganske likt som dere. Mye lesing. En del matte og skriving. Litt engelsk. Hver uke. Samme alder. Mor synes det er for mye :p

Kun lesing hver dag. Leksebevist skole, så de har leksehjelp som eget fag 1 gang i uka (2 om man ønsker et tilbud i Sfotiden) hvor et oppgaveark i norsk og matte gjøres.

Ganske likt som dere. Mye lesing. En del matte og skriving. Litt engelsk. Hver uke. Samme alder. Mor synes det er for mye :p
Jeg syns matte lekse 2 ganger i uke er mye. Føler de legger på alltid litt mer etter hver ferie de har. Har en som går i 4 klassen og de har ikke hatt så mye som 2 klassinger har

Det jeg ikke liker er at de skriver extra oppgave kan gjøre hvis du ønsker. Før når barna hører andra elever i klassen har gjort det så føler de press at de oxå må gjør det

Her har det alltid vært mye lekser; vi måtte tilslutt gi opp å gjøre alt. Når leksene tok flere timer hver dag, så ble det rett og slett litt for mye...
Så jeg sa til ungen (dog var dette i fjerde klasse eller så), at.. halvtime med lekser hver dag; men da måtte hun faktisk gjøre lekser i den halvtimen også da, ikke sitte i 15 minutter og spisse blyanten, og 15 minutter for å tygge på viskelæret... :P
Det som ikke ble gjort, det ble ikke gjort. Sånn var det bare.
Hun ble veldig mye mer effektiv på den halvtimen av det, da.
I år har hun dog leksefritt (7. Kl). Neste år er hun neppe like heldig....

Min andreklassing har ukeslekser, dvs alle leksene blir utdelt på mandag og så velger han selv når han gjør dem. Så lenge alt er gjort ferdig til fredag.
Lesing skal gjøres hver dag, og så er det 3 oppgaver i arbeidsboka (Salto), en halv A4-side med engelsk og en halv A4-side med matte han velger selv når han gjør. That's it. Min synes det er veldig greit å gjøre alle oppgavene på mandag, så har han kun lesing igjen på tirsdag, onsdag og torsdag :)

Min andreklassing har ukeslekser, dvs alle leksene blir utdelt på mandag og så velger han selv når han gjør dem. Så lenge alt er gjort ferdig til fredag.
Lesing skal gjøres hver dag, og så er det 3 oppgaver i arbeidsboka (Salto), en halv A4-side med engelsk og en halv A4-side med matte han velger selv når han gjør. That's it. Min synes det er veldig greit å gjøre alle oppgavene på mandag, så har han kun lesing igjen på tirsdag, onsdag og torsdag :)
Så greit. Vi prøver få skrive lekse ferdig på mandag pga aktiviteter mandag tirsdag onsdag på begge 2.

Det jeg ikke liker er at de skriver extra oppgave kan gjøre hvis du ønsker. Før når barna hører andra elever i klassen har gjort det så føler de press at de oxå må gjør det

sett fra en annen side; de som freser gjennom leksene trenger kanskje mer, og/eller mer utfordring. Er det feil at de ikke skal få muligheten til det? Min i 2.kl har lesing, skriving og matte, jeg savner engelsk, og syns de har lite. Han kunne med fordel hatt mer, og freser gjennom ekstraoppgavene.

de er forskjellige, og trenger forskjellige oppgaver. Jeg syns det er fint med noe som er valgfritt :)

sett fra en annen side; de som freser gjennom leksene trenger kanskje mer, og/eller mer utfordring. Er det feil at de ikke skal få muligheten til det? Min i 2.kl har lesing, skriving og matte, jeg savner engelsk, og syns de har lite. Han kunne med fordel hatt mer, og freser gjennom ekstraoppgavene.

de er forskjellige, og trenger forskjellige oppgaver. Jeg syns det er fint med noe som er valgfritt :)

Her er det mengden som er problemet, ikke nivået ;) leksene er lette, men det er jo gørr kjedelig å lese lignende tekster hele tiden når barnet har lest i tre år allerede :o og samme med matematikk og skriving, tar jo masse tid selv om det er enkelt

Her er det mengden som er problemet, ikke nivået ;) leksene er lette, men det er jo gørr kjedelig å lese lignende tekster hele tiden når barnet har lest i tre år allerede :eek: og samme med matematikk og skriving, tar jo masse tid selv om det er enkelt

her får de en ny «småbok» hver uke som skal leses innen fredag. Det er forskjellige nivåer, så de får tilpasset. Ekstralekser er litt vanskeligere, og skriving er tilpasset :)

Nå går min gutt i første klasse, men de har samme lekseplan sammen med 2.klasse (mange fellestimer pga få elever) her har første og andre klasse lik mengde. Kun lesing til tirsdag og onsdag. Lese og matte til torsdag og kun skrivelekse til fredag.

her får de en ny «småbok» hver uke som skal leses innen fredag. Det er forskjellige nivåer, så de får tilpasset. Ekstralekser er litt vanskeligere, og skriving er tilpasset :)

De har også sånne små bøker delt inn i nivå, men likevel gørr kjedelig å lese det hvis man f.eks har lest Harry Potter på egenhånd :p

De har også sånne små bøker delt inn i nivå, men likevel gørr kjedelig å lese det hvis man f.eks har lest Harry Potter på egenhånd :p

min syns også bøkene er kjedelige fordi de er enkle, han leser alle mulige bøker selv. Likevel må man gjøre kjedelige ting noen ganger, det er lærdom i det også :)

Her synes jeg det er for lite, ene uken er det et ark og en tynn bok å lese. Dette er hele uken og ungen blir jo lei av å lese de samme flere dager på rad når vi ber om han leser det flere ganger samme dag for å repetere på lesingen.

annenhver uke er det en tynn bok og to ark med matte men ene siden er kan oppgaver men disse gjør han fort unna.

Ønsker han skal daglig lekser

min syns også bøkene er kjedelige fordi de er enkle, han leser alle mulige bøker selv. Likevel må man gjøre kjedelige ting noen ganger, det er lærdom i det også :)

Hvis det funker for dere, så er det jo topp! Her er lekser pyton og skaper mye «greier». Det hører jeg fra andre også, at de synes det er mye, uavhengig av nivået på leksene og mengden.. Jeg synes det burde vært leksefri barneskole!

Spør skolen om ikke dere kan lese slike bøker hjemme da? At dere leser litt av og til i småbøkene fra skolen, men størsteparten i spennende bøker hjemme? Hele meningen er jo å lese.

Jeg synes ikke at barn skal ha så mye hjemmearbeid, demmes arbeidstid er på skolen og ikke hjemme. Heldigvis har skolen tatt til fornuft her å gir ikke enormt mye lekser i forhold til det de gjorde. Når min eldste gikk på småtrinnet satt vi ofte mellom 1-2 timer etter skoletid. Vi måtte ta barnet ut av sfo for barnet var utslitt og da måtte det sosiale vike i forhold til lekser. Barnet mitt var på nivå med ungdomsskolen i lesing da barnet var 7 år, barnet var også god i matte så dette var ikke pga barnet syntes det var vanskelig.
Nå som mine små har begynt på skolen, en som har siste året på småtrinnet og en som har sitt første år, de har lesing hver dag og kanskje noen enkle matte oppgaver er par dager. Mellomste har ukeslekser og gjør unna de på mandag, minste har lekser hver dag men det gjøres på rundt 5-10 min. Dette er jeg fornøyd med og da har barna også plass til et sosialtliv.

Min leser kun gjennom teksten som er i lekse en gang i uka, og kun fordi han skal vite hva de skal snakke om. Ellers leser han alt mulig annet, er også på Harry Potter nå. Dette er avtalt med lærer.

Her har han også tilpasset opplæring, fordi han ligger langt foran resten av klassen. Med egen oppgavebok i alle fag i tillegg til det pensumet som er for 2.klasse. Samme med apper på iPaden. Lagt inn for 4 trinn i matte og norsk. Etter at vi fikk på plass dette, har han en mye bedre skoledag, han har faktisk lyst til å være der nå.

Lurt å snakke med lærer om det.

Min leser kun gjennom teksten som er i lekse en gang i uka, og kun fordi han skal vite hva de skal snakke om. Ellers leser han alt mulig annet, er også på Harry Potter nå. Dette er avtalt med lærer.

Her har han også tilpasset opplæring, fordi han ligger langt foran resten av klassen. Med egen oppgavebok i alle fag i tillegg til det pensumet som er for 2.klasse. Samme med apper på iPaden. Lagt inn for 4 trinn i matte og norsk. Etter at vi fikk på plass dette, har han en mye bedre skoledag, han har faktisk lyst til å være der nå.

Lurt å snakke med lærer om det.

Vi har hatt flere samtaler med skolen om dette.. De sier at vi gjerne kan lese andre ting i tillegg (akkurat som ikke vi visste at vi hadde mulighet til å lese andre bøker i tillegg :p ). Samme med matematikk, kan gjerne få gjøre ting i tillegg.. Vet ikke hva som er pensum i de ulike klassene, men det de holder på med i matematikk er jo veldig enkle ting i forhold til hva han kan (god forståelse for prosent, brøkregning, gange og dele, geometri etc). Pyton å sitte og gjøre flere sider med enkle mattestykker.

Men aller mest hadde jeg ønsket meg leksefri fakfisk

Back
Topp