Leggerutiner?..

SVR

Andre møte med forumet
Jeg lurer på om dere har, og eventuelt hvilke leggerutiner dere har med deres barn fra ca 3,5-4 måneder - og hvordan dere innarbeidet disse?

Jenta vår har siden ho blei født i oktober sovet flere ganger i løpet av dagen/ettermiddag/kveld, for så å legge seg samtidig som oss mellom 22 og 23, men sover i egen seng ved siden av vår. Da sover ho til mellom 07 og 09 dagen etter.

Men jeg tenker og ønsker at ho skal begynne å legge seg litt tidligere på kvelden. Men når vi prøver på dette våkner ho opp igjen etter 5 min, for så å legge seg med oss senere på kvelden ;)
 
Last edited:
Ved 3mnd alder måtte vi alltid bysse i søvn kl 22/23, forflytte til sengen hvor hun våknet for så å amme i søvn. Prøvde å bryte mønsteret med å bade kl 20 og amme i søvn like etterpå, men hun gråt mer og mer for hver dag så vi avbrøt. Hun var ikke klar for nye rutiner.

Plutselig 1 uke etterpå så ga hun selv uttrykk for å ville legge seg tidligere for hver dag, til slutt endte vi på kl 19. Så vi har hele veien tatt kveldsstellet etter tidspunktet hun la seg dagen før, så nå steller vi alltid 18.30 og er i seng til 19-19.30 alt ettersom hvor trøtt hun er.

Med andre ord så vil rutinene komme når barnet er klar for det, det er vell rundt den alderen de begynner å produsere søvnhormon så jeg vil tro at mye av rutinene vil falle på plass da.

Merker også at leggingen påvirkes om hun står opp senere mtp våkentid på natten, så om du får til å stå opp litt tidligere for hver dag så kan det kanskje føre til at hun vil legge seg tidligere.

Vær forberedt på at du også må legge deg, siden hun er vant til å legge seg med dere?
Hvertfall var vår vandt til å samsove hele tiden, og intet unntak kl 19.
Det er vårt neste prosjekt, få baby til å sove uten mamma i senga.
 
Frøkna tvingte frem rutiner selv så etter noen uker med urolighet på kveldene uten at vi kobla det begynte vi å legge henne i 18-tiden.
Vi vasker/bader, leker, mater, leser, mater og så sovner hun rundt 19/1930/20. Da sover hun helt til vi legger oss. Etter det er hun våken stort sett hele natten, sover ikke lenge sammenhengende og nå lurer vi på hvaaaa haaar viii gjooort. Hun sov som en gud på natta før;)

satser på at det er utviklingstrinn og at rutinene holder i etterkant også. Hun er 4 mnd
 
  • Liker
Reactions: SVR
Her legger frøkna seg mellom kl 19 og 2100. Legger ho etter siste flaske :) vi byttet etter maten til pysj, vasker hender, ansikt og smører samt synger natta sang :) ho sover frem til mellom 00 og 06 får mat å står opp fra kl 06-0800. Alt ettersom mat på natta :) ho blir en del urolig når vi legger oss så vi skal prøve denne uka å legge ho på egent rom :) frøkna er forøvrig 3.5 mnd
 
  • Liker
Reactions: SVR
Egentlig så har rutinen går litt av seg selv her nå når hun er 3,5 mnd. Før kunne hun sove timesvis på sofaen, men det gjør hun aldri lenger. Så nå sover hun kun små dupper og blir derfor sååå kveldstrøtt.

For noen uker siden så lå hun stort sett i stua med oss når til vi gikk å la oss, men nå legger hun seg mellom 1930 og 2030.

Nå sover hun godt om natten også har hun en lang dupp i vogna på rundt 3 timer om formiddagen. Tar seg en ettermiddagsdupp også, men den på max en halvtime.

Ikke noe lang leggerutine her, men litt tid på stellebordet med bleiebytte og kos, litt mat også en nattasang og stryking på panna til hun sovner :happy:
 
  • Liker
Reactions: SVR
Her er det kveldsstell rundt 17.30, på med pysj, vask av hender og ansikt. Og natta rundt 18.20-19.00. Ammer i søvn og mat hver 2-3 time ish. Våkner mellom 6-7.30 ;) har egentlig ikke gjort noe spesielt da hun har hatt natten hele tiden *bank i bordet* :)
 
  • Liker
Reactions: SVR
Her legger frøkna seg mellom kl 19 og 2100. Legger ho etter siste flaske :) vi byttet etter maten til pysj, vasker hender, ansikt og smører samt synger natta sang :) ho sover frem til mellom 00 og 06 får mat å står opp fra kl 06-0800. Alt ettersom mat på natta :) ho blir en del urolig når vi legger oss så vi skal prøve denne uka å legge ho på egent rom :) frøkna er forøvrig 3.5 mnd
Har dere prøvd på eget rom? I såfall hvordan går det??
 
Har dere prøvd på eget rom? I såfall hvordan går det??
Ho har nå hatt 3 netter på egent rom. Det har gått over all forventing! Ho sover mye bedre men bakdelen er at ho er tidligere oppe pga jo mister smokken. Men alle sammen har mye bedre søvn nå :)
 
  • Liker
Reactions: SVR
Ho har nå hatt 3 netter på egent rom. Det har gått over all forventing! Ho sover mye bedre men bakdelen er at ho er tidligere oppe pga jo mister smokken. Men alle sammen har mye bedre søvn nå :)
Frøkena her er 4 mnd nå- og tenkte prøve vi også. Hu « våknertil» av hver minste lyd vi lager, altså bare vi kommer inn i romme ynker hun på seg.. så kanskje vi skal prøve i helga å se! Så bra at det går bra hos dere:):)
 
Vi tok bare sengen hennes inn dit å Hu skulle bare sove lurene sine der inne. Men det gikk så bra at vi bare gjorde som ellers og der ble hun :) totalt verdt det!!
 
  • Liker
Reactions: SVR
Har ikke så veldig med rutiner, men kveldsstell me pysj og kveldspupp. Sovner ca 21.00, prøver å legge litt tidligere om hun er trøtt :happy: Sovet på eget rom fra ca 2 mnd. Litt tilfeldig ds hun plutselig sovnet i nestet i stua etter en urolig natt og sov sitt lengste i strekk. Tenkte derfor hvorfor ikke prøve. Så puttet vi nestet i sengen på eget rom. Opplevde at både hun og vi sov mye bedre :happy: men det er jo individuell :happy:
 
  • Liker
Reactions: SVR
Dere som har lagt på eget rom, har dere video- babycall eller vanlig? Bruker dere sengekant eller annet i sengen?
Jeg er litt redd for å legge på eget rom i tilfelle en dyne skulle komme over hode e.l.
Nå er lille 4 mnd og jeg synes han er blitt for stor for bedside'n. Han vrir og snur seg ut av den om morgen og over i vår seng. I dag fikk han hodet rett i det ene hjørnet på bedside'n, så jeg er litt bekymret for det også..
 
Hei jeg trenger hjelp

Min er 4 mnder

Han bruker 3-5 timer på å sovne
Sovner kun me pupp I sengen

Har prøvt å legge oss sent ( kl 12 og senere) å tidlig (1930)å alltid når han er trøtt selvfølgelig

Er samme rutine før natta hver dag

Han blir alltid så sykt overtrøtt for han finner ikke roen
Ofte 1 eller flere gråteøkter


Har ikke kolikk eller plager
Jeg gruer meg til hver natt

Prøvte ut forskjellige leggetid er me ukers mellomrom

Er uansett det samme, 3-5 timer på å sovne me vanligvis 1 gråte økt som slår an ut i søvn...
 
Hei jeg trenger hjelp

Min er 4 mnder

Han bruker 3-5 timer på å sovne
Sovner kun me pupp I sengen

Har prøvt å legge oss sent ( kl 12 og senere) å tidlig (1930)å alltid når han er trøtt selvfølgelig

Er samme rutine før natta hver dag

Han blir alltid så sykt overtrøtt for han finner ikke roen
Ofte 1 eller flere gråteøkter


Har ikke kolikk eller plager
Jeg gruer meg til hver natt

Prøvte ut forskjellige leggetid er me ukers mellomrom

Er uansett det samme, 3-5 timer på å sovne me vanligvis 1 gråte økt som slår an ut i søvn...
Har det alltid vært sånn, eller har det kommet nå? Sover han i egen seng eller sammen med dere?
 
Hei jeg trenger hjelp

Min er 4 mnder

Han bruker 3-5 timer på å sovne
Sovner kun me pupp I sengen

Har prøvt å legge oss sent ( kl 12 og senere) å tidlig (1930)å alltid når han er trøtt selvfølgelig

Er samme rutine før natta hver dag

Han blir alltid så sykt overtrøtt for han finner ikke roen
Ofte 1 eller flere gråteøkter


Har ikke kolikk eller plager
Jeg gruer meg til hver natt

Prøvte ut forskjellige leggetid er me ukers mellomrom

Er uansett det samme, 3-5 timer på å sovne me vanligvis 1 gråte økt som slår an ut i søvn...


Vi hadde det også slik de første to-tre månedene. Etter nyttår sovnet baby bare senere og senere. Jeg kunne starte legging i 21-tiden, og holde på til 01 på natten. Utrolig slitsomt..

Fant til slutt ut at han ikke kn være våken mer enn maks 2 timer før han må ammes eller bysses i søvn for å få 20-30 min timeout. Da sovner han som oftest innen ca 15 min, men det og liggeamming er søren meg det eneste som fungerer også.. Dersom han ikke får disse timeoutene i løpet av dagen, blir han helt umulig å legge om kvelden.

vår dag ser ca slik ut:

stå opp 07-08

30 min timeout i 09:30-10-tiden

30 min timeout i 12-12:30 tiden

30 min timeout i 14:30 tiden

30 min timeout i 15-tiden

Natta kl 19:00 - og da bruker vi ca 30-50 min på å amme i søvn.

noen ganger kan det henge han må i seng kl 18, selv om han våknet fra siste lur for bare en time siden..

Nå sover ikke gutten vår mer enn maks 30 minutter på dagtid, og han sovner ikke av seg selv så må jobbe ganske mye for å få til disse duppene . Men det fungerer for oss, endelig, slik at jeg slipper å styre med legging til langt på natt.

Fant dette tipset på forumet og er glad jeg bestemte meg for å prøve. Ikke sikkert det fungerer for andre, men har fungert veldig bra for oss <3
 
Last edited:
Har det alltid vært sånn, eller har det kommet nå? Sover han i egen seng eller sammen med dere?

  1. Hei litt mer info

    2 min sidenRedigerRapporter
    Svar
  2. ja har samme rutine hver dag. Vi går på badet å koser litt, skifter bleie å tar på pysj. Jeg fjerner sminke å tar på krem å pusser tenner, annenhver dag har han et rolig varmt bad denne prosessen e langsom og rolig poenget er jo at han skal slappe helt av gjør dette hver dag før leggetid

    Har whitenoise bamse som er fantastisk, han roer seg fort men sovner fremdeles ikke inn, men er mye verre uten, jeg å skur ned volumet jo roligere han blir men lyden er aldri høy assa

    Er bare så merkelig at han sliter sånn me å finne ro til å sovnee

    Idag ska jeg ut å kjøpe vugge å se om han trenger bevegelse, tanken er å la han sovne der å flytte han til sengen neste oppvåkning me meg å mate

    Han såver så godt II vogn å bil men kun i bevegelse
    Så jeg er spent på vugga, jeg vil heller bli sittende å vugge i 1 time enn å ligge i 5 timer

    Og han har ikke rytme me søvn på dagtid, jeg legger meg å liggeammer til han sovner som er raskt, skrur volumet langt ned på tv så da det er mer rolig bakgrunns lyd

    Han sover dødslett på dagtid, legger han me fyste tegn på trøtthet


    Er Kun nettene som er så vanskelige
 
Vi hadde det også slik de første to-tre månedene. Etter nyttår sovnet baby bare senere og senere. Jeg kunne starte legging i 21-tiden, og holde på til 01 på natten. Utrolig slitsomt..

Fant til slutt ut at han ikke kn være våken mer enn maks 2 timer før han må ammes eller bysses i søvn for å få 20-30 min timeout. Vi har mølle hjemme, så tuller han inn i et pledd og går med han på mølla. Da sovner han ganske lett, men det og liggeamming er søren meg det eneste som fungerer også.. Dersom han ikke får disse timeoutene i løpet av dagen, blir han helt umulig å legge om kvelden.

vår dag ser ca slik ut:

stå opp 07-08

30 min timeout i 09:30-10-tiden

30 min timeout i 12-12:30 tiden

30 min timeout i 14:30 tiden

30 min timeout i 15-tiden

Natta kl 19:00 - og da bruker vi ca 30-50 min på å amme i søvn.

noen ganger kan det henge han må i seng kl 18, selv om han våknet fra siste lur for bare en time siden..

Nå sover ikke gutten vår mer enn maks 30 minutter på dagtid, og han sovner ikke av seg selv så må jobbe ganske mye for å få til disse duppene . Men det fungerer for oss, endelig, slik at jeg slipper å styre med legging til langt på natt.

Fant dette tipset på forumet og er glad jeg bestemte meg for å prøve. Ikke sikkert det fungerer for andre, men har fungert veldig bra for oss <3

Ja han sover dødslett på dagtid, å jeg legger han etter første tegn på trøtthet
Min takler ca 1 time å max 1.5 timer før han må sovr

Hvis jeg føler han har sove dårlig å enda er trøtt legger jeg han i vogn å går tur i 2 til 3 timer spørs når han våkner
Jeg lar han sove ettersom når han er trøtt, å våken når han vil det, han styrer det selv å jeg bare leser han

  1. Litt mer info har samme rutine hver dag. Vi går på badet å koser litt, skifter bleie å tar på pysj. Jeg fjerner sminke å tar på krem å pusser tenner, annenhver dag har han et rolig varmt bad denne prosessen e langsom og rolig poenget er jo at han skal slappe helt av gjør dette hver dag før leggetid

    Har whitenoise bamse som er fantastisk, han roer seg fort men sovner fremdeles ikke inn, men er mye verre uten, jeg å skur ned volumet jo roligere han blir men lyden er aldri høy assa

    Er bare så merkelig at han sliter sånn me å finne ro til å sovnee

    Idag ska jeg ut å kjøpe vugge å se om han trenger bevegelse, tanken er å la han sovne der å flytte han til sengen neste oppvåkning me meg å mate

    Han såver så godt II vogn å bil men kun i bevegelse
    Så jeg er spent på vugga, jeg vil heller bli sittende å vugge i 1 time enn å ligge i 5 timer

    Og han har ikke rytme me søvn på dagtid, jeg legger meg å liggeammer til han sovner som er raskt, skrur volumet langt ned på tv så da det er mer rolig bakgrunns lyd

    Han sover dødslett på dagtid, legger han me fyste tegn på trøtthet


    Er Kun nettene som er så vanskelige

    2 min sidenRedigerRapporter
    Svar
 
  1. Hei litt mer info

    2 min sidenRedigerRapporter
    Svar
  2. ja har samme rutine hver dag. Vi går på badet å koser litt, skifter bleie å tar på pysj. Jeg fjerner sminke å tar på krem å pusser tenner, annenhver dag har han et rolig varmt bad denne prosessen e langsom og rolig poenget er jo at han skal slappe helt av gjør dette hver dag før leggetid

    Har whitenoise bamse som er fantastisk, han roer seg fort men sovner fremdeles ikke inn, men er mye verre uten, jeg å skur ned volumet jo roligere han blir men lyden er aldri høy assa

    Er bare så merkelig at han sliter sånn me å finne ro til å sovnee

    Idag ska jeg ut å kjøpe vugge å se om han trenger bevegelse, tanken er å la han sovne der å flytte han til sengen neste oppvåkning me meg å mate

    Han såver så godt II vogn å bil men kun i bevegelse
    Så jeg er spent på vugga, jeg vil heller bli sittende å vugge i 1 time enn å ligge i 5 timer

    Og han har ikke rytme me søvn på dagtid, jeg legger meg å liggeammer til han sovner som er raskt, skrur volumet langt ned på tv så da det er mer rolig bakgrunns lyd

    Han sover dødslett på dagtid, legger han me fyste tegn på trøtthet


    Er Kun nettene som er så vanskelige
Så vanskelig, vi har det motsatt at dagene er vanskelige med søvn.. natten er ganske grei- men har alltid hatt den slik- her sover mini på siden(?) godt plassert i en pute så ikke det er fare for å rulle på magen! Uten puten( som er for sidesoving) nekter hun å sove..
Ingen gode tips bortsett fra det da du allerede bruker alle « triksa» vi bruker:) men krysser fingrene for at det blir bedre for dere!
 
Vår jente på 4 mnd har alltid hatt lange lurer på dagen (lengste på 3-4 timer) i vogn. Sovnet så for kvelden 21-22 ish. Plutselig snudde det for noen uker siden, og sover bare 30 min av gangen. Opplever at hun rett og slett ikke er trøtt lenger. Om vi er ute og går og vognen er i bevegelse sperrer hun øynene opp etter halvtime nesten på sekundet. Legger seg nå ca 18.30-19.30 på kvelden. Har tidligere brukt laaang tid på legging med pupp, byssing, osv.. Nå går det superraskt! Noen ganger bare 5-10 min. For oss hjelper deg å holde bestemt på armene i det vi legger henne i sengen, slik at hun ikke kaver så veldig. Kombinasjon med white noise lampe, hysjing og smokk. Må gjerne sitte «smokkevakt» en liten stund. Men når hun først faller i dyp søvn har hun nå kunnet sove i opptil 12 timer i strekk!! Hurra! Opplever at mange sliter med legging og søvn rundt 4 mnd, når de får såkalt «voksensøvn» og må lære seg å sovne. Ønsker dere masse lykke til! :Heartred
 
Back
Topp