Lavkarbo-tråden :)

Maliya! skrev:

Og una: Hvordan går det med deg, hvor mye har du gått ned og kommer du til å fortsette eller bare til du har nådd målet?


Oi! Har ikke sett denne jeg, beklager! :) Hmmm, hva skal jeg si.. Jeg gav vel litt opp etterhvert, var ikke så nøye på hva jeg spiste lenger, mistet litt motet av at det gikk så sakte rett og slett.. :) Men så veide jeg meg etter litt, og viste det seg at jeg fortsatt gikk ned! :) Nå har jeg sluttet helt, men har ikke veid meg på en stund så jeg aner ikke om jeg har gått oppover igjen... Men gikk ned ca 7-8 kg totalt da, skulle helst gått ned ca 6 kg ihvertfall.. Selv om jeg fortsatte å gå ned selv om jeg begynte å spise mer normalt, så er jeg helt sikker på at det var dietten som satt i gang nedgangen :) Dessverre så fungerte det ikke så godt for meg som det ser ut til å gjøre for de fleste andre :( Men skal vel prøve litt til kanskje, får veie meg en dag og se hvordan det ligger ann ;) Masse lykke til ihvertfall!
 
Takk for svar Una.

Ser at det er vanskelig for meg også når resultatene uteblir. Har heller gått opp enn ned, men er likke helt  seriøs heller. Vanskelig dette her, spesielt når det går så seint, men har ikke gitt det tid enda. Syns selv jeg er flink, ingen søtsaker,kjeks eller potetgull, litt lite fett kanskje og derfor går det ikke så fort. Ekkelt å spise reint fett syns jeg, men jeg vil ned så nå må jeg bare!
 
Alt man spiser regnes med i mengden karbo ja. 

Dere må bare ha tålmodighet :) Og gjerne trene ved siden av. Ingenting i livet kommer gratis, heller ikke en livsstil ;) 

Men trenger heldigvis ikke spise rent fett, takk og lov for bacon!! hehehehehe!!!! :) :) :) :) 
 
Hei har har snoket litt her en stund og har etter mange timer på nettet funnet litt forskjellig som kansje kan være til hjelp for MANGE som har tenkt seg en tur på Atkinson dietten ;-)skal selv i gang når blodprøven er klar (har sjekket ut kolestrol nivået mitt før jeg begynner slik at jeg ikke blir dårlig om jeg ikke skal få i meg så mye fett kuren tilsier :)) Har også forhørt meg med legen min og levaxin (lavt stoffskifte i mitt tilfelle)bruk har ingen ting å si når man går på Atkinson (for deg som lurte på det ;-)) Jeg har ikke begynt enda men skal det når jeg får klar signal :)

1. INDUKSJONEN:

Denne fasen skal vare i minst 14 dager, og noen velger å fortsette i et par måneder, kanskje lenger. Dette er imidlertid ikke anbefalt uten oppfølging av en lege som har kunnskaper innen emnet (feks. Lindberg-klinikken). Det er helst svært overvektige personer, eller personer som går veldig sakte ned i vekt, som kan ha nytte av å utvide induksjons-fasen.

Under induksjonen skal du ikke innta mer enn 20 gram karbohydrater daglig!
Denne fasen anses som streng av noen, men egentlig er den ikke så vanskelig å følge.
De første dagene kan mange oppleve et sug, eller faktisk absinenser etter sukker. Det er fordi kroppen er vandt med å innta det, og vil protestere på ditt nye kosthold.
Du kan også oppleve litt svimmelhet, hodepine, tretthet og andre varierende symptomer de første par dagene, men det går fort over og uvelheten blir erstattet av en energi og metthet, samt et så stabilt blodsukker at den som tidligere var avhengig av sjokolade, nå kan gå rett forbi sjokoladehyllen uten å SE på den i det hele tatt. Jeg garanterer det! Jeg er et levende eksempel.

Du bør ta multivitaminer i denne fasen, da du ikke kan spise frukt, og kanskje spiser litt lite grønnsaker.

Her er listen over tillatte matvarer på induksjonen:

DU KAN FRITT SPISE:

KJØTT
Nesten alt kjøtt, men pass på at det ikke inneholder sukker. Jeg ble faktisk forundret over hvor mye kjøtt som inneholder sukker. Kan nevne de fleste typer bacon, kokt skinke, kyllingpålegg, kalkunpålegg, pølser, burgere osv.

FISK
Nesten all fisk, men unngå panert fisk og sukret fisk (makrell i tomat feks).

FJÆRKRE
Så og si alt, men unngå panert kylling, som feks. chicken nuggets og lignende.

SKALLDYR
Alle skalldyr (rent "kjøtt")

EGG
Alt av egg (eggerøre, kokte egg, speilegg, omeletter, osv)

OST
Nesten alle oster, men ikke cottage cheese.

GRØNNSAKER PÅ INDUKSJONEN:

SALATGRØNNSAKER
Bladsalat, romersalat, escarolesalat, issalat, aubergine, endive, sikorisalat, syre maissalat, kinakål, agurk, reddiker, fennikel, paprika, bladselleri, grønnkål, sopp, morkler, oliven.

URTER:
Alle maturter.

GRØNNSAKER I TILLEGG TIL SALATGRØNNSAKER

Asparges, snittebønner, voksbønner, kål, rødbeteblader, blomkål, bladbete, aubergine, grønnkål, kålrabi, tomat, løk, rabarbra, sjalottløk, purreløk, spinat, squash, okra, gresskar, nepe, avokado, bambussskudd, vann-nøtt, vårløk, grønnkål, løvetannblader, brokkoli, sellerirot, rosenkål, artisjokkhjerter, palmekjerner, sukkererter.

SALATGARNERING:
Knust, sprø bacon, revet ost, opphakket hardkokt egg, SETER-rømme, opphakket stekt sopp, ansjos.

KRYDDER:
Alle slags krydder, bare de ikke inneholder sukker!

DRIKKER
Vann, mineralvann, farris med smak, koffeinfri kaffe eller te, kildevann, club soda, urtete, klar buljong uten sukker, sitron- eller limesaft.

FETT OG OLJER
Mange typer fett, spesielt visse oljer, er av avgjørende betydning for god ernæring. Alle vegetabilske oljer er tillatt. De beste er:
raps-, valnøtt-, soyabønne-, linfrø-, solsikke-, og safrantistelolje. De bør være merket "kaldpresset".
Smør er absolutt tillatt.
Harde margariner (Per, Melange osv) må unngås fordi de er en potensiell helserisiko. Majones er tillatt. Fettet på kjøttet er tillatt.

Ikke spis eller dritt lettmat (jeg drikker lettbrus, men noen kan få stopp i vektnedgangen, det må hver enkelt selv tilpasse). Lettrømme, lettmajones osv inneholder MER karbohydrater istedetfor fettet som er tatt bort. Der er med andre ord slett ikke sunnere, men mer kunstige. Spis seterrømme og ekte majones med god samvittighet.

KUNSTIG SØTSTOFF:Jeg har brukt Natreen, som er et kunsig søtstoff tillatt på Atkins. Canderel er ikke tillatt. Splenda bruker jeg også, det er anbefalt av Atkins, men må bestilles fra USA. Det kommer til Norge neste år tror jeg.
Stevia er også et ypperlig søtningsmiddel, og det er naturlig. Selges i helsekosten. Kjøp PULVERET FRA KAL, det er uten bismak.


FASE 2, VEDVARENDE VEKTTAP:

Nå kan dere øke karboinntaket med 5 gram per uke til du ser at vekten stagnerer. Gjør den det, kutter du karbsene med 5 gram igjen. Går du ned i vekt da, har du funnet ditt karbohydrat-nivå, der du skal ligge til du har gått ned de kiloene du behøver. Dette nivået kan variere fra 25-100 karbohydrater daglig, kanskje mer. Det varierer fra person til person.

Nå kan du inkludere noen nye matvarer i kostholdet.

-Nøtter, helst rå.
-Bær
-Enkelte frukter.

Sjekk karbohydratlisten for antall karbohydrater i den maten du spiser i begynnelsen, etterhvert vil du kunne det utenat. Jeg lærte det veldig fort.


FASE 3, PRE-VEDLIKEHOLDSFASEN:
Når du har nådd denne fasen, har du ikke så mye vekt igjen å ta av. Her skal du øke antallet karbohydrater til du tar av mindre enn 0,5 kg i uken! Her skal det gå LANGSOMT slik at vekten holder seg stabil. Dette er nøkkelen til et varig vekttap.


FASE 4, VEDLIKEHOLDSFASEN:
Nå har du mistet alle dine overflødige kilo. Du er i mål!
Du bør spørre deg; "hvilket nivå av karbohydratinntak føler jeg meg mest vel på?". Noen kan ligge så høyt som 100 gram eller mer uten å legge på seg igjen, men de kan allikevel føle seg uvel over å innta så mye karber, når kroppen er vant til mye mindre nå. Kjenn etter selv.



Høres dette vanskelig ut? Egentlig er det ikke det. Kanskje i begynnelsen da alt er nytt. Men les boken, les matlistene, pløy gjennom karbohydratlisten, så kommer du fort inn i det!

På induksjonen kan du spise så mye du vil, og det er poenget også. Jeg var VELDIG sulten de første 2-3 dagene, spiste hele tiden, men på dag 3-4 kjente jeg plutselig at jeg ikke var sulten lenger. Jeg kan spise en omelett til frokost, og ikke mer før middag. Jeg er ikke sulten. Jeg som er avhengig av sjokolade, eller rettere sagt VAR avhengig, kan sitte sammen med venner som gafler innpå, og si nei takk uten at det kjennes noe sted.


Om dere enda, til tross for disse listene, sliter med å sette opp en meny, har jeg en liste jeg selv ofte bruker her:

Kokt egg med majones el smør
speil egg
eggerøre
eggerøre med paprika
eggerøre med paprika og purre
eggerøre med purre
eggerøre med paprika og løk
reker med majones
reker med majones og egg
krepsehaler med majones
krepsehaler med majones og egg
røkelaks med ost
røkelaks med eggerøre
røkelaks med majones
egg og bacon
burger med ost
burger med løk og ost
ytrefileet med fløtesaus
biff med fløtesaus
indrefileet med fløtesaus
entrecote med fløtesaus
kyllingvinger
kyllinglår
kyllingklubber
kylling
tunfisk med salat og rømmedressing
tunfisk med salat og balsamico+olje
kylling med salat + som over
torsk stekt i fløte sammen med brokkoli
laks med pepper og fløtesaus, serveres med grønne grønnsaker
sei med løk
tacokrydret kjøttdeig med chili, paprika og løk servert med litt salat
biffstrimler med løk og paprika og masse smør
macadamianøtter
paranøtter
valnøtter
usaltede peanøtter
Svinekoteletter
lammekoteletter
kalkun biff
fenalår
birkebeinerskinke
parma skinke
kalkunskinke
kokt skinke
rømme
ost
st paulin ost
baby-bel ost
creme fraiche
smør
Udo's Choice
Cocosa Extra Virgin
bacon crisp
kjøttkaker med løk i
kalkunkaker
fløte
Osv.


En typisk dagsmeny kan se slik ut:

FROKOST: omelett med skinke og cheddar, gressløk og et par ss rømme. Rør sammen og stek. Denne er jeg mett av i 4-5 timer faktisk! Bruker 2 egg.

LUNSJ: Stor salat med ingredienser fra listen ovenfor. Evt en tallerken med ost, røkt fisk, avocado med reker etc. Velg det du har lyst på.

MIDDAG: Torsk med brokkoli og eggesmør, eller biff med bearnaisesaus og brokkoli.

KVELDS: en håndfull nøtter, eller en ostetallerken.

MELLOMMÅLTIDER/DESSERT: pisket krem med bær, nøtter, osv. Se listen over.


Jeg pleier å bestille atkins-bars (som Nutrilett-barene, bare ekstremt mye sunnere og Atkins-vennlige, sukkerfrie) fra shopen på www.atkins.com .
De smaker veldig godt, spesielt mocha crunch. Og er ypperlige å ha med på tur.


Som sagt, dette er kun en kortversjon av det Atkins anbefaler, så kjøp boken folkens!


KARBOHYDRAT-TELLELISTE:

Gram karbohydrat pr. 100 g

Melkeprodukter:
Helmelk - 4,3
Lettmelk - 4,8
Skummet melk - 4,8
Kremfløte - 2,9
Lettfløte - 3,8
Husholdningsfløte - 4,1
Seterrømme - 2,4
Lettrømme - 3,8
Créme Fraiche - 3,0
Cultura - 4,4
Yoghurt naturell - 5,7
Soyamelk (usøtet) - 2,2

Oster:
Camembert - Ubetydelig
Cottage cheese - 1,5
Gammelost - 0,5
Jarlsberg F45 - Ubetydelig
Jarlsberg H30 - Ubetydelig
Hvit geitost - Ubetydelig
Norsk Cheddar - Ubetydelig
Norsk Edamer - Ubetydelig
Norsk Port Salut - Ubetydelig
Norsk Sveitser F45 - Ubetydelig
Norvegia - Ubetydelig
Nøkkelost - Ubetydelig
Pultost - Ubetydelig
Ridder F60 - Ubetydelig

NB: Alle brunoster inneholder mye karbohydrater

Nøtter og frø:
Cashewnøtter - 26,5
Hasselnøtter - 9,3
Mandler - 12,9
Macademianøtter - 13,4
Paranøtter - 8,1
Peanøtter - 12,5
Pistasjnøtter - 24,8
Valnøtter - 5,9
Linfrø - 6,6
Sesamfrø - 18,9
Solsikkefrø - 18,6
Squashfrø - 17,8

Grønnsaker:
Agurk slange - 1,5
Artiskokk (artisjokk...?) - 2,7
Asparges - 2,0
Aubergine - 3,1
Blomkål - 2,7
Brekkbønner - 4,2
Brokkoli - 1,8
Endivsalat - 1,0
Erter fryst - 9,3
Gressløk - 1,7
Grønnkål - 3,4
Gulrot - 2,9
Hodekål - 2,8
Hvitløk - 31,5
Kinakål - 2,2
Kålrot - 6,7
Løk - 9,1
Paprika grønn - 2,6
Paprika gul - 6,3
Paprika rød - 1,9
Persille - 2,7
Persillerot - 5,5
Purre - 2,9
Reddik - 1,9
Rosenkål - 4,1
Salat issalat - 1,9
Sikorisalat - 2,8
Sopp - 1,2
Sopp, hermetisk sjampinjong - 2,4
Spinat - 1,6
Spinat fryst - 1,0
Squash - 3,0
Stangselleri - 1,1
Sukkererter - 6,0
Tomat - 3,3

Bær:
Bjørnebær - 6,9
Blåbær - 6,5
Bringebær - 4,6
Jordbær - 8,8
Kirsebær - 11,5
Moreller - 10,5
Rips - 9,1
Solbær - 7,8
Stikkelsbær - 4,4
Tyttebær - 10,9

Frukt:
Ananas - 11,7
Appelsin - 8,9
Aprikos - 9,0
Avokado - 1,9
Banan - 20,3
Drue - 15,4
Eple - 10,9
Fersken - 7,8
Fiken tørket - 60,5
Grapefrukt - 6,5
Kiwi - 10,6
Mandarin - 8,3
Mango - 14,1
Melon honning - 6,6
Melon vann - 7,1
Pære - 11,2
Sitron - 3,2
 
Flott oversikt over karbsinnholdet, hippo! :)

Men jeg er sterkt uenig i at man skal begynne på under 20 karbs om dagen. Det er ikke lavkarbo og kroppen kan få ett sjokk hvis man begynner så stekt på. Men det er jo bare min mening da ;)
 
Er bare en kopi jeg har tatt av noen andre som har lagt inn,det jeg har lest er at hvis man skal gå i ketolyse så skal man helst ikke ha mere enn 25gram med karbohydrater i innkjøringsfasen mens andre må ha mindre for at vekttapet skal starte.Har inntrykk av at det er veldig individuelt fra person til person hvordan dette virker.
Jeg kommer til å legge med på denne typen jeg skrev i forige innlegg siden jeg skal inn i kjolen min som har krympet i skapet som jeg skal bruke i bryllupet...som er om 5 uker
 
Er bare en kopi jeg har tatt av noen andre som har lagt inn,det jeg har lest er at hvis man skal gå i ketolyse så skal man helst ikke ha mere enn 25gram med karbohydrater i innkjøringsfasen mens andre må ha mindre for at vekttapet skal starte.Har inntrykk av at det er veldig individuelt fra person til person hvordan dette virker.
Jeg kommer til å legge med på denne typen jeg skrev i forige innlegg siden jeg skal inn i kjolen min som har krympet i skapet som jeg skal bruke i bryllupet...
 
Ja, selvsagt er det forskjellig fra person til person :) noe funker hos noen, som ikke funker hos andre :)

Jeg gikk på lavkarbo i 3 uker før jeg gikk i ketolyse. Tok av meg 32 kilo etter fødselen i feb til bryllupet i juli. Og jeg begynte å ikke å trene før slutten av april og dietten i mai :)
Så det gikk unna det :) :) :)
 
Jeg er enig med Trone mtp. at man ikke bør hoppe rett på ketolyse, for det er omtrent det samme som når diabetikere får føling, altså, det kan føles så ille. Menneh, man må bare prøve seg frem og se hva som fungerer underveis. Lykke til, hippo.
 
Oi Trone det var ganske mye nedgang ja!!
jeg håper å ikke bli for dårlig under ketolysen men det er jo klart blir det til at jeg blir helt rar og det ikke funker så tilfører jeg bare mere karbs :) så får det heller ta litt tid..men jeg har aldri gjort dette før så blir spennede å se hvordan det går, bare jeg slipper unna sukkersuget relativt fort så vil det hjelpe myyye på :) Har foresten kjøpt sjokolade fra sukkerfritt og der står det eat det er 50gr karbs!!! og 48 av de er sukkeralkoholer var det slik at sukkeralkoholer ikke var farlig å få i seg??? eller hvordan var dette?

Skal foresten kjøpe meg ketostix noen som har erfaring med det ?
om gir de utslag fra samme dagen eller dagen før?
takker for all støtte :)

stå på jenter!!! ;-)
 
Oi Trone det var ganske mye nedgang ja!!
jeg håper å ikke bli for dårlig under ketolysen men det er jo klart blir det til at jeg blir helt rar og det ikke funker så tilfører jeg bare mere karbs :) så får det heller ta litt tid..men jeg har aldri gjort dette før så blir spennede å se hvordan det går, bare jeg slipper unna sukkersuget relativt fort så vil det hjelpe myyye på :) Har foresten kjøpt sjokolade fra sukkerfritt og der står det eat det er 50gr karbs!!! og 48 av de er sukkeralkoholer var det slik at sukkeralkoholer ikke var farlig å få i seg??? eller hvordan var dette?

Skal foresten kjøpe meg ketostix noen som har erfaring med det ?
om gir de utslag fra samme dagen eller dagen før?
takker for all støtte :)

stå på jenter!!! ;-)
 
Hvordan går det med slankerne her inne da?

jeg har ett spm..ang atkins.. jeg går på allergimedisin kan det ha innvirkning på ketolyse fasen? har gått på dette i 4 dager nå og det er såvidt det er utslag på ketolyse stixen og jeg har ikke fått den berømte ånden heller. kan det være det som gjør det eller er det slik at det er noen dette ikke virker på?
 
Sukkeralkoholer kan du trekke fra når du regner på det. Korrekt meg hvis jeg tar feil. Usikker på allergimedisinen, men kanskje eksperten Trone (åffkårs ) vet noe om det. Gi det litt tid, ha en god dose med tålmodighet og husk at fett er din venn.

Jeg gikk ned 5 kilo på 3 uker, men jeg falt tilbake i gamle spor under LT, så nå er det på'an igjen. Det gikk faktisk bedre enn jeg trodde på forhånd. Jeg synes ikke det var så vanskelig å holde seg unna det som er fy-fy.

Forøvrig har jeg ikke brukt stix, så jeg kan ikke svare på det.

you can do it, hippocampus!
 
åå ja det var den tolmodigheten da :/ uff den er bare ikke tilstede noen ganger men må bare bite i det sure eplet isteden for brødskiva nå ja hahha for en humor
kjempe bra at du har klart å gå ned 5 kg på 3 uker da er er jo kjempe bra jobba crazy
Har funnet sjokolade bars fra atkinsen på sparkjøp som er billigere enn den i butikken, de har sjoko shakes og på kiwi fant jeg en smoothie fra nutrilett som hadde 2 karbs på hele kartongen 330gr dvs 0,2 karbs på 100gr og dette kan man drikke/spise under 1delen og det er jo supert.. har ikke smakt shakene enda da men blir spennede å prøve,greit å ha ett alternativ nå de andre rundt deg skal drikke og spise godis.....
 
Noen som har en lavkarbo-vennlig oppskrift på pannekaker? Fryktelig lyst på pannekaker!  Helst en enkel oppskrift med ting jeg har i skapet  hehe...
 
Jeg lagde pannekaker av 2egg,fiberhusk, fløte og litt vann en klype salt og litt sukkrin :)det fungerte helt greit det men har sett oppskrifter med CC også.har ikke prøvd den enda :)


 
hiver meg med på denne tråden jeg :) har akkurat begynt på lavkarbo da....må kjøpe meg vekt så jeg får målt opp rett mengde kjøtt...satser på å komme meg ned på idealvekta mi etterhvert :)
 
Peanøttkake:

Ingredienser
Bunn:
4 dl finmalte mandler
2 dl salte peanøtter
1 dl SukrinMelis
2 egg
100 g smeltet smør

Peanøttglasur:
100 g mørk sjokolade (f.eks Tagatose mørk sjokolade)
150 g peanøttsmør
50 g smør
2 ss fløte

Fremgangsmåte

Kvern peanøttene lett med en stavmikser eller i en kjøkkenmaskin, slik at du får en blanding av finmalte og grove peanøtter.
Bland de kvernede peanøttene, finmalte mandler og SukrinMelis.
Pisk eggene lett sammen før du gnir de godt inn i deigen med en skje. Rør til slutt inn smøret.
Bre røren ut i en liten langpanneform.
Stekes midt i ovnen ved 180 grader i 20 minutter.

Brekk sjokoladen i biter. Smelt alle ingrediensene til glasur sammen i en kjele. La den avkjøles litt før den smøres over kaken. Sett den kaldt slik at glasuren stivner. Skjær kaken i ruter, eller bruk pepperkakeformer til å stikke ut fine figurer.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 560 kcal protein: 15 karbohydrat: 7,9 fett: 52 fiber: 7
*************************************************************

Kakao med chili:
Ingredienser:
1 stk. vaniljestang eller 1 ts vaniljepulver
6 dl melk
½ ts rød chili (fersk)
2 ss kakaopulver
2-3 ss Sukrin
100 g sjokolade (70 %)

Fremgangsmåte

Bland melk, kakao, frøene av vaniljestangen (eller bruk vaniljepulver), finhakket chili (splitt og fjern frøene) og varm det til kokepunktet. Ta kjelen av varmen. Tilsett finhakket sjokolade under omrøring og rør til all sjokoladen har smeltet. Du kan lage mange varianter av denne, prøv å bytte ut chili med for eksempel kanel, cognac, e.l.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 120 kcal protein: 4,3 karbohydrat: 10,4 fett: 6,7 fiber: 1,6
*************************************************************

Lavkarbo pizzabunn:
Ingredienser:
4 egg
3 ss fløte
3 ss olje
2 dl revet gulost
2 dl pofiber
1 ts bakepulver
3 ts johannesbrødkjernemel
1 ts salt

Fremgangsmåte

Pisk eggene lett sammen med fløte og olje, og rør inn revet ost.
Bland sammen det tørre, og rør det inn i eggeblandingen.
Del deigen i 4, og kjevle eller trykk dem ut til pizzabunner. Bruk gjerne plastfolie over deigen når du kjevler. Legg dem på et bakepapirkledd stekebrett.
Forstek nederst i ovnen ved 225 grader i 10-12 minutter.
Legg på fyllet og stek i ca 7 minutter til osten har smeltet.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 395 kcal protein: 12,7 karbohydrat: 2,8 fett: 37 fiber: 14,8
***********************************************************

Polarbrød:
Ingredienser

 

60 g kokosmel
120 g mandelmel
60 g FiberFin
30 g pofiber
2 ss fibrex
1 ss fiberhusk
2 ss bakepulver
2 ts salt
8 egg
1 dl fløte
1 dl rømme
300 g philadelpiaost naturell

Fremgangsmåte

Bland alt det tørre i en bolle.
Bland egg, fløte, rømme og philadelphiaost med stavmikser i en annen bolle. Hell deretter det våte i det tørre, og bland godt med en sleiv. La røren svelle i 10 minutter.
Form boller i hånden ved hjelp av en spiseskje. Legg bollene på to bakepapirkledde stekebrett, trykk dem litt flate og prikk dem med en gaffel.
Stek midt i ovnen ved 180 grader i ca 20 minutter.
Avkjøl på rist.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 252 kcal protein: 10,6 karbohydrat: 7 fett: 20,2 fiber: 20
*********************************************

Sjokoladekjeks:
Ingredienser

50 g mandelmel
50 g FiberFin
30 g kakao
3/4 ts hornsalt
3/4 ts salt
150 g Sukrin
2 egg
25-30 g smør eller Cocosa
1 ts vaniljepulver

Fremgangsmåte

Bland de tørre ingrediensene sammen i en kjøkkenmaskin. Tilsett deretter egg og smør/Cocosa. Kjøres i maskinen til alt er godt blandet.
Legg bakepapir på en bakeplate. Deigen blir ganske klissete, så bruk to skjeer og legg små klatter på bakeplaten. Eventuelt lag små kuler som du trykker lett flate.
Stekes på 175 grader i ca 10 minutter.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 242 kcal protein: 13,2 karbohydrat: 10,3 fett: 16,5 fiber: 19,4
********************************************

Panna cotta med vanilje og appelsin:

Ingredienser
7,5 dl kremfløte
1,5 dl melk
1 vaniljestang
150 g Sukrin
5 plater gelatin

Garnityr:
2 appelsiner
1 vaniljestang
3 ss Sukrin
2 ss vann

Fremgangsmåte

Bløt gelatinplatene i kaldt vann. Del vaniljestangen og skrap ut frøene. Kok fløte, melk, vaniljestang/-frø og Sukrin forsiktig i ca. 5 minutter og smelt gelatinplatene inn i fløteblandingen. Ta ut vaniljestangen før du fordeler i kopper, glass eller skåler. Settes til avkjøling.
Skrell appelsinene, fjern steiner og hinner og lag fileter. Kok en lake av Sukrin, vann og vaniljefrø. Fordel appelsinfileter i skålene og hell laken over.

 

Tips: Bytt gjerne ut appelsinene med andre bær/frukter.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 231 kcal protein: 7,9 karbohydrat: 3,3 fett: 20,6 fiber: 0,3
*************************************************************

Sjokolademoussekake:
Ingredienser

Bunn:
5  eggehviter
180 g  SukrinMelis
120 g  hasselnøttmel
150 g  sjokolade av ønsket type
1 ss  hvetemel
1 1/2 ts  bakepulver

 

Is:
5  eggeplommer
90 g  SukrinMelis
1/2 ts  vaniljepulver (evt 1 ts vaniljesukker)
1 ss  bakekakao
200 g sjokolade av ønsket type
5 dl  kremfløte

Fremgangsmåte

Bunn:
Sett stekeovnen på 175 grader.

 

Pisk eggehviter lett sammen med en kjøkkenmaskin. Tilsett SukrinMelis og pisk det til marengs.
Finhakk sjokoladen og vend sjokolade og hasselnøttmel inn i marengsen sammen med hvetemel og bakepulver.

 

Legg bakepapir i bunnen av en springform og smør langs kantene.
Hell røren i formen og stek i ca. 45 minutter.

 

Avkjøl kaken i formen. Ta deretter kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Vask springformen og ha kakebunnen tilbake i formen.

 

Is :
Pisk eggeplommer og SukrinMelis til eggedosis. Sikt sammen kakao og vaniljepulver/-sukker og ha det i eggedosisen.
Smelt sjokoladen i vannbad og ha i et par spiseskjeer med fløte. Rør dette godt sammen, pass på at det ikke kommer vann oppi. Da blir det ødelagt.
Bland sjokoladen i eggeblandingen.
Pisk kremfløten og bland det forsiktig inn i eggeblandingen. Visp godt så du ikke får hvite prikker i isen.

 

Hell blandingen over kakebunnen og sett den kjølig, eventuelt i fryseren om du ønsker iskake. I så fall tar du kaken ut av fryseren litt før servering, slik at den blir enklere å skjære.

 

Tips: Pynt gjerne med jordbær eller andre friske bær. En bærsaus smaker også godt ved siden av.

Næringsinnhold per 100 gram

Energi: 323 kcal protein: 5 karbohydrat: 13,3 fett: 27,7 fiber: 3,6

 

 

 

 

 





 
Back
Topp