Lar du vannet...

Det har da ingentibg med hvor mye vann vi har i Norge pr. Dags dato. Vannreservene verden over er for små, mens her i Norge sløses det med vann så til de grader. Det er uheldog både økonomisk og miljømessig. Det koster tid, det koster penger og det skader miljøet mer npr man bruker så mye vann. Å skru av vannet ved tannbørsting gjør at man kanskje bruker 1 liter med vann pr gang. Lar man det renne bruker man ofte 30 (!) Liter om dagen per person for å pusse tenna. Tenk da en familie på 5. Da er vi oppe i 150 liter om dagen, KUN på tannpuss. Så kommer dobesøk, vaskemaskin, oppvaskmaskin og alt annet oppå det i tillegg.. Det sier seg selv at vi i Norge lever i en boble, der vi tror at vannet vi har er "uendelig". Det stemmer ikke, og det er en grunn til at man blir anbefalt å spare mer på vannet.
Og i tillegg er det mange kommuner der man må lese av vannet ved nyttår og må betale for det vannet man har brukt det året. Og da er det en fordel å spare der man kan.

Ja, alltid. Slår det på, og går ofte rundt omkring mens eg pussar tennene, så slår eg det av når eg er ferdig;) Dårlig vane
Aiai, da går det maaaaaange maaange liter ned i sluket :-o

Her er en oversikt fra vår kommune:

En rennende kran (2 mm stråle) kan føre til at det renner 45 m3 vann rett i sluket hvert år. 1 m3 er 1000 liter! Det er mye vann rett i sluket i Norge det når det er mange mange husstander som lar vannet renne med sterkere stråle kanskje 10 ganger om dagen!

45 m3 i året utgjør ca 1800 kr. Gang det opp, og det er vanvittige summer!

Lar det renne;) visste ikke at det var vannmangel her??
Handler ikke om vannmangel, men de store summene med penger det koster for å holde og drifte alle renseanleggene rundt om. Jo mer vann, jo mer slitasje og vedlikehold.

Og så vet man jo ikke hva fremtiden vil bringe sånn som verden ser ut nå... Kanskje vi også vil oppleve en tid med dårlig vann eller lite vann man kan bruke til noe...

Aldri hørt om før! Men det går vel fra kommune til hva en betaler.

Her betaler vi fast sum hvert år for vann og kloakk tror jeg?
Vi og leser av vannet hver nyttår, på samme måte som man leser av strømmen. :)
Men ja, er nok forskjeller fra kommune til kommune.

Renne her og :P

Ja jeg gjør det ! Lar det renne når jeg vasker opp også, eller mens jeg setter i oppvask maskinen

Ja det må renne. Blir irritert om noen skrur av vannet før jeg er ferdig.

Er bare irriterende å måtte skru vannet av og på når man vasker opp.
Ja eller jeg skyller tingene før jeg setter det inn da, men lar vannet renne. Til og med hvis jeg tørker av benken eller noe slikt så gjør jeg det samme

Ja eller jeg skyller tingene før jeg setter det inn da, men lar vannet renne. Til og med hvis jeg tørker av benken eller noe slikt så gjør jeg det samme
Har nok av vann i Norge, så tviler på at det er noe problem. Har en 2 åring som elsker å pusse tenne sine hele dagen og da sier det seg selv at man ikke får skrudd av vasken på den halvtimen det tar han å bli ferdig, hehe

Har nok av vann i Norge, så tviler på at det er noe problem. Har en 2 åring som elsker å pusse tenne sine hele dagen og da sier det seg selv at man ikke får skrudd av vasken på den halvtimen det tar han å bli ferdig, hehe
Nei sant. Jeg "sløser" med vannet fordi jeg kan, hjelper ikke noen andre med å spare på vannet uansett

Nei sant. Jeg "sløser" med vannet fordi jeg kan, hjelper ikke noen andre med å spare på vannet uansett
Hadde jeg bodd i California, hadde jeg spart. Hadde jeg bodd en plass lite vann, hadde jeg spart. Men trenger ikke å spare her i Norge. Har nok av vann i snøformat rett utenfor døren.

Back
Topp