Lanternes dagbok

Skal sies at jeg fikk ikke crinone av legen min, hun kunne ikke nok om det så hun rådet meg til å kontakte en gyn jeg har gått hos fordi de er spesialister på fertilitet..
Skal bruke det hver dag ut uke 8:)
Ser ut som det har funket så langt, er 5+4 i dag å har aldri kommet så langt:)

Lykke til:)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Jeg ville fulgt det legen skriver, jeg har mistet tre ganger siste året å begynte med crinone på IKM-dagen:)


Sent from my iPad using BV Forum

Men legen har skrevet feil. Ved fertilitetsbehandling skal man ta Crinone daglig, ikke annenhver dag. Legen har lest feil i pakninsvedlegget. Det er ved sekundær amenore at man skal ta Crinone bare annenhver dag. Så her har bare legen vært litt for rask når h*n har lest i felleskatalogen.

Edit: Og nå skjønte jeg at du har misforstått hva legen har skrevet feil. :) Legen har skrevet at hun bare skal bruke Crinone annenhver dag. Det blir feil, og for lite.

Hun får Crinone behandling pga mistanke om defekt lutelafse og da må man ta Crinone helt fra EL, for man vil jo i verste fall ha for lavt progesteron til at egget noensinne kan feste seg og gi positiv test uten progesteronstøtte. Det er det som egentlig er normal bruk av Crinone, og også behandling etter pakningsvedlegget (daglig fra ovulasjonsdag (eventuelt fra innsett om det er IVF, men det tilsvarer jo omtrent EL) og frem til uke 10-12 i svangerskapet.) Det står nok i din pakke også. :) Jeg har fått Crinone pga kjemiske graviditeter, og alle legene er enige om at jeg skal begynne med en gang jeg vet at jeg er dpo (stort sett blir det 3 dpo når FF setter kryss.) Om jeg hadde begynt ved første svake positive test tror legene at det allerede kan være for sent, siden mine kjemiske har pleid å være veldig tidlig. Mistanke om dårlig lutealfase/lavt progesteron hos meg.

Screenshot_2014-05-06-14-41-27~2.jpg

* Taster på app på mobilen *
 
Last edited:
Skal sies at jeg fikk ikke crinone av legen min, hun kunne ikke nok om det så hun rådet meg til å kontakte en gyn jeg har gått hos fordi de er spesialister på fertilitet..
Skal bruke det hver dag ut uke 8:)
Ser ut som det har funket så langt, er 5+4 i dag å har aldri kommet så langt:)

Lykke til:)


Sent from my iPad using BV Forum

Du burde spørre noen av spesialistene hvorfor du skal slutte så tidlig med Crinone. I palningsvedlegget står det helt klart at det skal taes daglig frem til uke 10-12. Jeg hadde ikke turt å slutte ved uke 8.

Det er utrolig gøy at du er på full fart med uker og dager allerede, det skal gå bra denne gangen her. :)

* Taster på app på mobilen *
 
Last edited:
Jeg har også fått Crinone, men fikk beskjed om å begynne så fort jeg fikk positiv test. Burde jeg kanskje begynne så fort el er over her også?

Om du har fin lengde på lutealfasen, og har abortert senere enn 5+0 så holder det nok å begynne med Crinone ved første positive g-test. Det er mye billigere å bruke Crinone på den måten, enn for oss med så lavt progesteron at vi må begynne etter EL. For du slipper jo Crinone de syklusene det ikke var noe befruktet egg. :)

* Taster på app på mobilen *
 
Ser ut som om legen har skrevet feil på pakken om hvordan jeg skal bruke Crinone. Heldigvis fikk jeg bekreftelse fra tempejentene på at det skal brukes hver dag etter el.

Første el-test tas på onsdag :D

Unnskyld at jeg "spammer" dagboken din nå. Jeg er veldig spent på Crinone-effekten hos deg denne syklusen. :D

* Taster på app på mobilen *
 
Unnskyld at jeg "spammer" dagboken din nå. Jeg er veldig spent på Crinone-effekten hos deg denne syklusen. :D

* Taster på app på mobilen *
Bare flott at du skriver! Du vet mye mer om Crinone enn meg:) Jeg er utrolig spent på denne pp, og har kanskje litt for høye forhåpninger.

Nedturen blir stor hvis det ikke klaffer denne gang :(


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Skal sies at jeg fikk ikke crinone av legen min, hun kunne ikke nok om det så hun rådet meg til å kontakte en gyn jeg har gått hos fordi de er spesialister på fertilitet..
Skal bruke det hver dag ut uke 8:)
Ser ut som det har funket så langt, er 5+4 i dag å har aldri kommet så langt:)

Lykke til:)


Sent from my iPad using BV Forum

Gratulerer igjen!

Legen min hadde skrevet at jeg skulle bruke Crinone kun annenhver dag, men det gjelder bare dem som ikke har hatt mensen på seks mnd. Det er ikke tilfellet hos meg, ihvertfall:p

Syntes også at det er litt rart at du bare skal ta til uke 8. I pakningsvedlegget står det at det skal tas hver dag frem til uke 12 ved graviditet.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gratulerer igjen!

Legen min hadde skrevet at jeg skulle bruke Crinone kun annenhver dag, men det gjelder bare dem som ikke har hatt mensen på seks mnd. Det er ikke tilfellet hos meg, ihvertfall:p

Syntes også at det er litt rart at du bare skal ta til uke 8. I pakningsvedlegget står det at det skal tas hver dag frem til uke 12 ved graviditet.


Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg leste ikke alt som sto på siden din,så skrev litt for tidlig:)

Skal høre med dem om jeg skal gå lengre..men vil jo tro det er rett det som legen skrev til meg,han er en av norges fremste eksperter på fertilitet:D(fra Medicus i Trheim)
Men skader ikke å ta en telefon:)

Ble enda mere forvirret i går,var hos lege på fertilitetsklinikken på St.Olavs å da fortalte jeg at jeg hadde fått crinone hos privat gyn, å da sa hun at det ikke fantes nok dokumentasjon på at hormonbehandling hadde nå virkning mot abort, men skadet ikke å prøve..
Jeg tror ihvertfall at det virker,aldri kommet så langt som nå:)

Håper det klaffer snart for deg også:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ble enda mere forvirret i går,var hos lege på fertilitetsklinikken på St.Olavs å da fortalte jeg at jeg hadde fått crinone hos privat gyn, å da sa hun at det ikke fantes nok dokumentasjon på at hormonbehandling hadde nå virkning mot abort, men skadet ikke å prøve..
Jeg tror ihvertfall at det virker,aldri kommet så langt som nå:)

Det hørtes veldig rart ut! Vi tro de har forsket nok på det siden det finnes reseptbelagt medisin på markedet. Crinone kan vel ikke forhindre alle aborter, men det er heller ikke det som er meningen.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det hørtes veldig rart ut! Vi tro de har forsket nok på det siden det finnes reseptbelagt medisin på markedet. Crinone kan vel ikke forhindre alle aborter, men det er heller ikke det som er meningen.


Sent from my iPhone using BV Forum
Ble litt paff når hun sa det, men som sagt så har jeg trua på det:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ble litt paff når hun sa det, men som sagt så har jeg trua på det:)


Sent from my iPhone using BV Forum
Det samme har jeg :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg leste ikke alt som sto på siden din,så skrev litt for tidlig:)

Skal høre med dem om jeg skal gå lengre..men vil jo tro det er rett det som legen skrev til meg,han er en av norges fremste eksperter på fertilitet:D(fra Medicus i Trheim)
Men skader ikke å ta en telefon:)

Ble enda mere forvirret i går,var hos lege på fertilitetsklinikken på St.Olavs å da fortalte jeg at jeg hadde fått crinone hos privat gyn, å da sa hun at det ikke fantes nok dokumentasjon på at hormonbehandling hadde nå virkning mot abort, men skadet ikke å prøve..
Jeg tror ihvertfall at det virker,aldri kommet så langt som nå:)

Håper det klaffer snart for deg også:)


Sent from my iPhone using BV Forum

Det er helt riktig at det ikke er konkludert med at Crinone kan forhindre abort. Det er oppsummert med at det kan se ut som det kanskje har en effekt hos kvinner som har mistet 3 eller flere ganger, men det er overhodet ingen effekt vist hos kvinner som har mistet 1 - 3 ganger. Det skal gjøres en ny studie nå hvor man kun skal se på de som har fått diagnosen habituell abort, og se om man finner effekten når man gjør en god studie i denne sub-populasjonen. Siden det ikke har noen skadelig effekt, og det kan se ut som det kanskje har en effekt så anbefales det å la kvinner få prøve Crinone.

Progesteronbehandling for defekt lutealfase har bevist positiv effekt, og det er derfor Crinone finnes.
 
Det er helt riktig at det ikke er konkludert med at Crinone kan forhindre abort. Det er oppsummert med at det kan se ut som det kanskje har en effekt hos kvinner som har mistet 3 eller flere ganger, men det er overhodet ingen effekt vist hos kvinner som har mistet 1 - 3 ganger. Det skal gjøres en ny studie nå hvor man kun skal se på de som har fått diagnosen habituell abort, og se om man finner effekten når man gjør en god studie i denne sub-populasjonen. Siden det ikke har noen skadelig effekt, og det kan se ut som det kanskje har en effekt så anbefales det å la kvinner få prøve Crinone.

Progesteronbehandling for defekt lutealfase har bevist positiv effekt, og det er derfor Crinone finnes.
Men hos mange som har mistet tre ganger eller flere, kan vel progesteronmangel være en av årsakene?
 
Men hos mange som har mistet tre ganger eller flere, kan vel progesteronmangel være en av årsakene?

Ja, det er mistanke om det, men det er ikke dokumentert enda. Det er vist at lavt progesteronnivå målt i blodet kan være risiko for spontanabort, men forskerne vet ikke om kroppen da lager lavt progesteronnivå fordi embryoet har gitt beskjed om at embryoet er sykt. Progesteronfall må jo skje for at kroppen skal begynne å blø, så alle vil ha lavere progesteronnivå om man måler dagen før de begynner å blø. Så da blir diskusjonen: Hva er høna og hva er egget? Er det kvinnen som har laget for lavt progesteron eller er det embryoet som har bedt kroppen skru ned progesteronnivået fordi det er sykt og må blø ut? Og man har heller ikke klart å vise at det å tilføre progesteron gir mindre risiko for abort.

Altså. Hmm.. Jeg tror jo også at jeg har opplevde de tre kjemiske pga. lavt progesteron, og håper jo at Crinone dermed skal bidra til å forhindre at det skjer igjen. Men gynekologene har helt rett i at det ikke er dokumentert at Crinone kan hjelpe på aborter, det er foreløpig ikke vist i studier.

Jeg tror problemet er at de medisinske studiene de har gjort i all hovedsak har vært alle kvinner som har opplevd abort. Altså har de hatt med kvinner som har mistet bare 1 eller 2 ganger også. Og det er faktisk en ganske stor sannsynlighet for at de som har mistet bare 1 eller 2 ganger bare har hatt uflaks (kromosomfeil hos embryoet er vel det aller mest sannsynlige da). Det er faktisk sånn at en ganske stor del av de som har mistet 3 ganger har hatt uflaks også, og heller ikke trenger noe hjelp egentlig. Så når man har med de som har mistet bare 1 eller 2 ganger i studiene så blir jo resultatet at de ikke beholder barnet noe bedre med Crinone. Fordi Crinone hjelper jo ingenting om embryoet ikke er levedyktig. Hvis du forstår hva jeg mener.

Det som er bra er at siden resultatene kan se ut til å vise en liten tendens (altså ikke noe man kan konkludere med, men en skjevhet i dataene) til at progesteronstøtte kan hjelpe de som har mistet 3 eller flere ganger så er de nå i gang med en ny stor studie hvor de bare skal undersøke effekten av progesteron hos kvinner som har mistet 3 eller flere ganger. Slik at kvinner som har mistet færre ganger ikke er tatt med i studien. Det tror jeg er bra, for da tror jeg de vil få bevis for at det kan hjelpe ved habituell abort hos en del kvinner. ;) Jeg tror nemlig at en god del av de som mister mange ganger har lavt progesteron eller også semi-lavt (altså, ikke lavt i forhold til definisjonen på lavt, men at det ligger i nedre området, og at de derfor mister allikevel). Det er derfor jeg velger å bruke Crinone uten å ha påvist progesteronmangel, for jeg tror det vil bli bevist at det har effekt ved habituell abort. :)

I påvente av resultater fra bedre studier så er det jo anbefalt å la kvinner få prøve progesteronstøtte, siden det er vist at det ikke er farlig for verken mor eller foster. Det er jo standardbehandling for lavt progesteronnivå ved defekt lutealfase.

Forstod du hva jeg mente nå eller ble det for teknisk? :)
 
Jeg tror problemet er at de medisinske studiene de har gjort i all hovedsak har vært alle kvinner som har opplevd abort. Altså har de hatt med kvinner som har mistet bare 1 eller 2 ganger også. Og det er faktisk en ganske stor sannsynlighet for at de som har mistet bare 1 eller 2 ganger bare har hatt uflaks (kromosomfeil hos embryoet er vel det aller mest sannsynlige da). Det er faktisk sånn at en ganske stor del av de som har mistet 3 ganger har hatt uflaks også, og heller ikke trenger noe hjelp egentlig. Så når man har med de som har mistet bare 1 eller 2 ganger i studiene så blir jo resultatet at de ikke beholder barnet noe bedre med Crinone. Fordi Crinone hjelper jo ingenting om embryoet ikke er levedyktig. Hvis du forstår hva jeg mener.


Forstod du hva jeg mente nå eller ble det for teknisk? :)

Jeg forstår deg :) Det var det du har skrevet i den uthevede setningen jeg mente da jeg skrev at Crinone ikke kan hindre alle aborter, men at det heller ikke er det som er meningen :)

Nei, det er ikke så lett å forske på dette, særlig siden det kan være vanskelig å vite om det er kroppen til kvinnen som er "syk" eller om det er ebryoet som er sykt.


Vet du når de skal ferdigstille denne studien? Ble ganske spent på hva de konkluderer med. Man kan vel på en måte si at det hadde vært fint om de kommer frem til at progesteronstøtte kan hjelpe ved habituell abort.
 
Jeg forstår deg :) Det var det du har skrevet i den uthevede setningen jeg mente da jeg skrev at Crinone ikke kan hindre alle aborter, men at det heller ikke er det som er meningen :)

Nei, det er ikke så lett å forske på dette, særlig siden det kan være vanskelig å vite om det er kroppen til kvinnen som er "syk" eller om det er ebryoet som er sykt.


Vet du når de skal ferdigstille denne studien? Ble ganske spent på hva de konkluderer med. Man kan vel på en måte si at det hadde vært fint om de kommer frem til at progesteronstøtte kan hjelpe ved habituell abort.

Ja, og særlig når man forsker på det med alle kvinner som har mistet, det er jo dumt. Det er jo helt klart at det vil være forskjell på en studiepopulasjon med de som har mistet 1 gang og de som har mistet 3(+) ganger.

Jeg vet ikke når studien(e) vil være ferdig.

Her er en god oppsummering på det man vet per i dag: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD003511.pub3/full

Edit: Og det er jo akkurat den uthevede setningen jeg håper at er grunnen til at jeg opplevde MA i februar, altså at embryoet ikke var levedyktig, men at jeg fortsatt kan oppnå et fullgått svangerskap med hjelp av Crinone. At jeg bare hadde maks uflaks sist gang.
 
Last edited:
Ja, og særlig når man forsker på det med alle kvinner som har mistet, det er jo dumt. Det er jo helt klart at det vil være forskjell på en studiepopulasjon med de som har mistet 1 gang og de som har mistet 3(+) ganger.

Jeg vet ikke når studien(e) vil være ferdig.

Her er en god oppsummering på det man vet per i dag: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD003511.pub3/full

Takk for lenken :) Håper Tidsskrift for Den norske legeforening publiserer den :)
 
Takk for lenken :) Håper Tidsskrift for Den norske legeforening publiserer den :)

Det gjør de nok ikke, for det er ikke norske studier, men det kan være de publiserer en kommentar dersom en norsk gynekolog føler for å kommentere resultatet. :)
 
Det gjør de nok ikke, for det er ikke norske studier, men det kan være de publiserer en kommentar dersom en norsk gynekolog føler for å kommentere resultatet. :)
Da får jeg heller krysse fingrene for at det finnes en eller annen norsk gynekolog der ute som interesserer seg for dette, og ønsker å kommentere studien.
 
Da får jeg heller krysse fingrene for at det finnes en eller annen norsk gynekolog der ute som interesserer seg for dette, og ønsker å kommentere studien.

Kan nok ta noen år før det kommer også. Studier tar tid og å skrive resultatene tar tid. Vi får vente og se.
 
Back
Topp