Lakris

Jeg spiser litt lakris av og til, men prøver å holde meg til noen biter om gangen:) ikke alltid like lett men..:rolleyes:

Har mer dårlig samvittighet for at jeg ved to annledninger har spist litt spekemat uten å tenke meg om..:oops: Har kommet på at "oi, jeg er jo gravid!!" etter noen biter:rolleyes:
 
Jeg er slank men har lagt på meg ganske mye hvert svangerskap, på tross av et forholdsvis normalt kosthold vil jeg si. Tenker at om man er lita eller litt større så skader det ikke å kutte sukker og junk. Det har vi aldri godt av [emoji1] har ligget lenge med kvalme men er bedre nå så jeg prøver å bevege meg. Jeg blir veldig andpusten og får av og til litt blodtrykksfall (hvertfall samme følelse). Skikkelig irriterende, når formen ellers og viljen er på plass.

Før jeg ble gravid så holdt jeg meg unna godteri og junk nettopp pga det du sier; vi har aldri godt av det ;) Dessverre :hilarious:
Er det jeg også kjenner på, andpusten og noe som ligner bl.t-fall. Og ja, irriterende når form og vilje er på plass!
 
Last edited:
Jeg har ikke oversikt over alle de ulike teene fra Pukka, men vet at mine to favoritter, Detox og lakris med peppermynte, er koffeinfrie. Detox har smak av anisfrø, fennikel og kardemomme. Kjempegod! [emoji108]

Lakris og peppermynte har jeg drukket og den er super! Da skal jeg handle den [emoji3][emoji106]
 
Jeg spiser litt lakris av og til, men prøver å holde meg til noen biter om gangen:) ikke alltid like lett men..:rolleyes:

Har mer dårlig samvittighet for at jeg ved to annledninger har spist litt spekemat uten å tenke meg om..:oops: Har kommet på at "oi, jeg er jo gravid!!" etter noen biter:rolleyes:

Hehe, jeg satt på tidlig julebord og var redd for å glemme meg og plutselig sitte med et vinglass i hånda [emoji23] er så tåka og trøtt om dagen så ville ikke overrasket meg. Klarte heldigvis å ikke gjøre den blemma[emoji38]
 
Før jeg ble gravid så holdt jeg meg unna godteri og juni nettopp pga det du sier; vi har aldri godt av det ;) Dessverre :hilarious:
Er det jeg også kjenner på, andpusten og noe som ligner bl.t-fall. Og ja, irriterende når form og vilje er på plass!

Fikk legen min til å ta prøver av meg i dag for å se om jeg mangler noe i kroppen pga andpustenheten og blodtrykksfallet. Hun sa det var normalt , men kunne ta prøver uansett. Det vil jo ikke gi seg. Trøtt er jeg også [emoji52] vil ha tilbake energi og form til å være i bevegelse [emoji4]
 
"Hvordan det kan gå" var siktet til generelt i forhold til kostholdsrådene som gis. Har jobbet med barn smittet av toxoplasma i mors liv. Derfor det provoserer meg når noen sier at man ikke kan bli hysterisk på spekemat og ost, men bruke sunn fornuft, evt alt med måte. Handler ikke om alt med måte.

Når det gjelder kaffe og lakris viser forskning at alt med måte er godt nok.

Ang kaffe så holder jeg meg unna fordi det er anbefalt å drikke minimalt. Da tenker jeg at jeg like gjerne lar være disse mnd for å sørge for et best mulig grunnlag for babyen. Skader vel ikke i anbefalte mengder, så det er et valg hver enkelt må ta.

I forhold til lakris har finske forskere forsket på dette over år, med en testgruppe som spiste mye lakris og en som ikke gjorde det. Viste seg at lakris i store mengder kan påvirke barnets utvikling. Åtteåringene til mødre som spiste mye lakris hadde redusert hukommelse og verbalt ordforråd, scoret lavere på kognitive tester, og det var høyere forekomst av ADHD-lignende problematikk. Legger ved link fra forskning.no.
Så derfor har jeg holdt meg unna. Nå tenker jeg bare på lakris, og derfor spør jeg hvordan andre forholder seg til lakrisen i denne tråden.


https://forskning.no/forebyggende-h...m/2017/02/lakris-gravid-skadelig-for-fosteret

Jeg blir alltid så glad av å lese det du sier, for vi tenker helt likt! [emoji7] Var på jentekveld for halvannen uke siden, og da fikk jeg følgende kommentar da jeg verken spiste spekeskinke eller brie: "Jaså, det er første ungen, skjønner jeg!" Jeg jobber MYE om dagen fordi jeg både er lærer og student, og har to timers muntlig eksamen i slutten av denne måneden. Da jeg var på denne jentekvelden, begynte jeg å gjespe kl. 21 fordi jeg rett og slett var dritsliten. Da sa ho ene: "Du får ta deg en sterk kaffe!" "Ellers takk, jeg drikker ikke kaffe," svarte jeg da. Da blei det også en greie, at jeg var hysterisk. For å avslutte, sa jeg: "Men herregud, det går helt fint! Jeg lager ikke noe drama rundt det, jeg sitter ikke her og sipper fordi jeg ikke kan drikke kaffe, jeg takker bare høflig nei! Det er ikke noe problem for meg!" Da smalt det fra ho ene: "Ja, jeg ser at det går fint når du sitter og gjesper kl. 21"... Fy faen, da reiste jeg meg og kjørte hjem. JEG blei framstilt som idioten hele kvelden fordi jeg faktisk følger retningslinjene fordi jeg ikke er en jævla bedreviter sånn som de andre. Jeg er utdanna lærer og er en jævel på norsk rettskriving, men jeg har aldri forska på bakterier i spekeskinke eller hva for mye koffein kan gjøre med fosteret. Derfor hører jeg på de som HAR forska på det, og forholder meg til det de anbefaler. Bah.
 
Fikk legen min til å ta prøver av meg i dag for å se om jeg mangler noe i kroppen pga andpustenheten og blodtrykksfallet. Hun sa det var normalt , men kunne ta prøver uansett. Det vil jo ikke gi seg. Trøtt er jeg også [emoji52] vil ha tilbake energi og form til å være i bevegelse [emoji4]

Tok hun Hb? :) Ikke unormalt at den blir lav i svangerskapet, og det kan gi de «symptomene» du nevner.
Håper du blir bedre snart, du er vel fortsatt relativt tidlig i 2 trimester? :)
 
Jeg blir alltid så glad av å lese det du sier, for vi tenker helt likt! [emoji7] Var på jentekveld for halvannen uke siden, og da fikk jeg følgende kommentar da jeg verken spiste spekeskinke eller brie: "Jaså, det er første ungen, skjønner jeg!" Jeg jobber MYE om dagen fordi jeg både er lærer og student, og har to timers muntlig eksamen i slutten av denne måneden. Da jeg var på denne jentekvelden, begynte jeg å gjespe kl. 21 fordi jeg rett og slett var dritsliten. Da sa ho ene: "Du får ta deg en sterk kaffe!" "Ellers takk, jeg drikker ikke kaffe," svarte jeg da. Da blei det også en greie, at jeg var hysterisk. For å avslutte, sa jeg: "Men herregud, det går helt fint! Jeg lager ikke noe drama rundt det, jeg sitter ikke her og sipper fordi jeg ikke kan drikke kaffe, jeg takker bare høflig nei! Det er ikke noe problem for meg!" Da smalt det fra ho ene: "Ja, jeg ser at det går fint når du sitter og gjesper kl. 21"... Fy faen, da reiste jeg meg og kjørte hjem. JEG blei framstilt som idioten hele kvelden fordi jeg faktisk følger retningslinjene fordi jeg ikke er en jævla bedreviter sånn som de andre. Jeg er utdanna lærer og er en jævel på norsk rettskriving, men jeg har aldri forska på bakterier i spekeskinke eller hva for mye koffein kan gjøre med fosteret. Derfor hører jeg på de som HAR forska på det, og forholder meg til det de anbefaler. Bah.

Det er ingen som mener at noen skal verken spise eller drikke mer enn det som er anbefalt av noe som helst. :) Du er ikke idiot fordi du følger retningslinjene! Det er ren fornuft. Man spiser ikke veie eller spekemat når det blir helt frarådet, det sier seg selv.
Det handler mer om at de som f.eks spiser litt lakris eller holder seg innenfor anbefalt mengde kaffe, blir uglesett fordi de gjør det. Fordi noen mener de burde holdt seg helt unna. De sitter selv å forteller om at de ikke drikker eller spiser noe, fordi det er «best for babyen og det er bare en kort periode av livet». Hvor dritt føler man seg ikke da, når man sitter halvdød på morgenkvisten med kaffekopp i hånda?
 
Jeg blir alltid så glad av å lese det du sier, for vi tenker helt likt! [emoji7] Var på jentekveld for halvannen uke siden, og da fikk jeg følgende kommentar da jeg verken spiste spekeskinke eller brie: "Jaså, det er første ungen, skjønner jeg!" Jeg jobber MYE om dagen fordi jeg både er lærer og student, og har to timers muntlig eksamen i slutten av denne måneden. Da jeg var på denne jentekvelden, begynte jeg å gjespe kl. 21 fordi jeg rett og slett var dritsliten. Da sa ho ene: "Du får ta deg en sterk kaffe!" "Ellers takk, jeg drikker ikke kaffe," svarte jeg da. Da blei det også en greie, at jeg var hysterisk. For å avslutte, sa jeg: "Men herregud, det går helt fint! Jeg lager ikke noe drama rundt det, jeg sitter ikke her og sipper fordi jeg ikke kan drikke kaffe, jeg takker bare høflig nei! Det er ikke noe problem for meg!" Da smalt det fra ho ene: "Ja, jeg ser at det går fint når du sitter og gjesper kl. 21"... Fy faen, da reiste jeg meg og kjørte hjem. JEG blei framstilt som idioten hele kvelden fordi jeg faktisk følger retningslinjene fordi jeg ikke er en jævla bedreviter sånn som de andre. Jeg er utdanna lærer og er en jævel på norsk rettskriving, men jeg har aldri forska på bakterier i spekeskinke eller hva for mye koffein kan gjøre med fosteret. Derfor hører jeg på de som HAR forska på det, og forholder meg til det de anbefaler. Bah.

Huff, jeg blir så lei meg på menneskehetens vegne av det du skriver [emoji22] Tenk om alle kunne passet sin egen business i stedenfor å bry seg med hva alle andre gjør [emoji31][emoji849]

Alle må da få gjøre slik som de vil, uansett årsak. Og ønsker man råd, får man heller be om det!

Full forståelse fra meg!
 
spiser litt lakris på lørdagene... Langt fra 120g i uka som noen har referert til, men unner meg noen biter :)

Har forresten en 8-åring, der jeg spiste ekstremt mye lakris når jeg gikk gravid, kan ikke si det feiler noe der, så tenker noen biter lakris på lørdagene er innafor :)

Ellers så forholder jeg meg til de retningslinjene som er satt for gravide når det kommer til mat..
 
Jeg blir alltid så glad av å lese det du sier, for vi tenker helt likt! [emoji7] Var på jentekveld for halvannen uke siden, og da fikk jeg følgende kommentar da jeg verken spiste spekeskinke eller brie: "Jaså, det er første ungen, skjønner jeg!" Jeg jobber MYE om dagen fordi jeg både er lærer og student, og har to timers muntlig eksamen i slutten av denne måneden. Da jeg var på denne jentekvelden, begynte jeg å gjespe kl. 21 fordi jeg rett og slett var dritsliten. Da sa ho ene: "Du får ta deg en sterk kaffe!" "Ellers takk, jeg drikker ikke kaffe," svarte jeg da. Da blei det også en greie, at jeg var hysterisk. For å avslutte, sa jeg: "Men herregud, det går helt fint! Jeg lager ikke noe drama rundt det, jeg sitter ikke her og sipper fordi jeg ikke kan drikke kaffe, jeg takker bare høflig nei! Det er ikke noe problem for meg!" Da smalt det fra ho ene: "Ja, jeg ser at det går fint når du sitter og gjesper kl. 21"... Fy faen, da reiste jeg meg og kjørte hjem. JEG blei framstilt som idioten hele kvelden fordi jeg faktisk følger retningslinjene fordi jeg ikke er en jævla bedreviter sånn som de andre. Jeg er utdanna lærer og er en jævel på norsk rettskriving, men jeg har aldri forska på bakterier i spekeskinke eller hva for mye koffein kan gjøre med fosteret. Derfor hører jeg på de som HAR forska på det, og forholder meg til det de anbefaler. Bah.

For en dårlig oppførsel av vennene dine. Virker som de bare var ute etter å terge deg [emoji31] har de sagt noe til deg i ettertid?

Jeg er faktisk også lærer [emoji2]
 
spiser litt lakris på lørdagene... Langt fra 120g i uka som noen har referert til, men unner meg noen biter :)

Har forresten en 8-åring, der jeg spiste ekstremt mye lakris når jeg gikk gravid, kan ikke si det feiler noe der, så tenker noen biter lakris på lørdagene er innafor :)

Ellers så forholder jeg meg til de retningslinjene som er satt for gravide når det kommer til mat..

Har ei venninne som ikke visste om anbefalingen. Hun har hatt crawings på lakris alle tre svangerskapene og det gikk helt fint . Jeg tror helst det går bra. Er bare samvittigheten min som styrer meg veldig om dagen [emoji4]
 
Det er ingen som mener at noen skal verken spise eller drikke mer enn det som er anbefalt av noe som helst. :) Du er ikke idiot fordi du følger retningslinjene! Det er ren fornuft. Man spiser ikke veie eller spekemat når det blir helt frarådet, det sier seg selv.
Det handler mer om at de som f.eks spiser litt lakris eller holder seg innenfor anbefalt mengde kaffe, blir uglesett fordi de gjør det. Fordi noen mener de burde holdt seg helt unna. De sitter selv å forteller om at de ikke drikker eller spiser noe, fordi det er «best for babyen og det er bare en kort periode av livet». Hvor dritt føler man seg ikke da, når man sitter halvdød på morgenkvisten med kaffekopp i hånda?

Jeg har aldri hørt eller opplevd at noen blir uglesett pga en kaffekopp om dagen i svangerskapet [emoji85] det er isåfall drøyt av de som ugleser. Synes folk skal få styre dette selv (så lenge man forholder seg til de rettningslinjer som gis) og at det må være opp til hver enkelt hva man er komfortabel med.
Min utfordring er at jeg ikke er komfortabel med lakris , den dårlige samvittigheten melder seg fra første bit og jeg vil gjerne kunne nye et par biter med god samvittighet [emoji849][emoji86]
 
For en dårlig oppførsel av vennene dine. Virker som de bare var ute etter å terge deg [emoji31] har de sagt noe til deg i ettertid?

Jeg er faktisk også lærer [emoji2]


Nå skal det sies at de som kom med kommentarene ikke er venner av meg, ho ene møtte jeg for første gang denne kvelden. Jeg blei bedt på jentekveld hos ei venninne av ei venninne, og ho hadde jo andre venninner der også[emoji12] Men de som faktisk ER venninner av meg, som også var der, støtta meg ikke. De sa ingenting. Så jeg følte meg veldig aleine mot denne ulveflokken[emoji85] Men nei, ikke snakka med noen av de i ettertid.

Jeg har heller aldri opplevd at noen blir uglesett pga kaffe eller lakris[emoji4] Jeg tar mine valg, så får andre ta sine.
 
Har ei venninne som ikke visste om anbefalingen. Hun har hatt crawings på lakris alle tre svangerskapene og det gikk helt fint . Jeg tror helst det går bra. Er bare samvittigheten min som styrer meg veldig om dagen [emoji4]
Tror uansett det er lurt å stole på seg selv og magefølelsen :)
 
Nå skal det sies at de som kom med kommentarene ikke er venner av meg, ho ene møtte jeg for første gang denne kvelden. Jeg blei bedt på jentekveld hos ei venninne av ei venninne, og ho hadde jo andre venninner der også[emoji12] Men de som faktisk ER venninner av meg, som også var der, støtta meg ikke. De sa ingenting. Så jeg følte meg veldig aleine mot denne ulveflokken[emoji85] Men nei, ikke snakka med noen av de i ettertid.

Jeg har heller aldri opplevd at noen blir uglesett pga kaffe eller lakris[emoji4] Jeg tar mine valg, så får andre ta sine.

Stusslig at de ikke støttet deg, når du ble alene mot de "ukjente". Folk er så frekke. En høygravid venninne av meg ble invitert til en venninne (ikke veldig nær), i selskap med vertinnens gode venninner. Da hun ankom, utbrøt hun som inviterte (den eneste hun kjente) foran de andre gjestene: Shit! så feit du har blitt !!!!! Så folk slutter ikke å overraske.
Ble en avsporing fra lakrisen, men kom på den historien da du fortalte om sammenkomsten din "alene mot flokken".
 
Trur det sto 160 g en pose dundersalt er hvertfall innen for er det jeg vet[emoji23] ja det er typisk, selvfølgelig alt på nei lista drømmer jeg om å spise og sitter allerede å planlegger en spisedag med nei ting etter fødsel[emoji23][emoji1381]

Skjønner hva du mener med spisedag, men husk på at det et ganske mye som kan gi luft i magen hos lille hvis du skal amme [emoji28] Husker etter jeg fikk første, full jubel for jeg endelig kunne spise igjen, men neeeeeida, enda flere restriksjoner for da var det jo amming [emoji85][emoji23]
 
Skjønner hva du mener med spisedag, men husk på at det et ganske mye som kan gi luft i magen hos lille hvis du skal amme [emoji28] Husker etter jeg fikk første, full jubel for jeg endelig kunne spise igjen, men neeeeeida, enda flere restriksjoner for da var det jo amming [emoji85][emoji23]

Huff greit å vite på forhånd, for dette visste jeg ikke[emoji29][emoji85][emoji23] jaja da må jeg vel vente litt til[emoji30][emoji23]
 
Huff greit å vite på forhånd, for dette visste jeg ikke[emoji29][emoji85][emoji23] jaja da må jeg vel vente litt til[emoji30][emoji23]

Skjønner hva du mener med spisedag, men husk på at det et ganske mye som kan gi luft i magen hos lille hvis du skal amme [emoji28] Husker etter jeg fikk første, full jubel for jeg endelig kunne spise igjen, men neeeeeida, enda flere restriksjoner for da var det jo amming [emoji85][emoji23]
Men husk å prøv ut selv. For selv om det er ting som kan gi luft i magen hos noen, så gjelder det ikke alle. Ingen av mine to har noen gang fått luft i magen av noe jeg har spist [emoji4]
 
Huff greit å vite på forhånd, for dette visste jeg ikke[emoji29][emoji85][emoji23] jaja da må jeg vel vente litt til[emoji30][emoji23]

Men husk å prøv ut selv. For selv om det er ting som kan gi luft i magen hos noen, så gjelder det ikke alle. Ingen av mine to har noen gang fått luft i magen av noe jeg har spist [emoji4]

Ja det er veldig forskjellig fra person til person, men bedre føre var spør du meg! [emoji4] Og så er det litt greit å vite om det på forhånd.
Hos oss ble det luft i magen allerede på dag 3, pga middagen jeg fikk på sykehuset, og det var helt grusomt [emoji20] Vil i alle fall anbefale å vente til en har fått etablert ammingen før en begynner å prøve ut forskjellige ting [emoji4]
 
Back
Topp