Lakris

Spiren2018

Glad i forumet
Mailykke 2018
Noen av dere som drister seg til å spise lakris på tross av at det ikke skal være bra å spise for mye i graviditeten?

Jeg har fått dilla på heksehyl. Har klart meg uten lakris så langt men nå i helga har jeg spist heksehyl to dager på rad. Spiser de med svært dårlig samvittighet.

Skal sies at jeg følger alle kostholdsråd og forbud for gravide . Jeg synes det er dumt å ta noen sjanser for få mnd når helsemyndighetene har en nei-liste. Ingenting provoserer meg mer enn alt med måte. Alt med måte hjelper liksom ikke om fosteret får i seg toxoplasma. Jeg har sett konsekvensen det kan ha på et foster. Lakris er ikke på nei-liste men man skal spise lite av det.
Problemet mitt er at jeg helst vil holde meg helt unna, men fristelsen er så stor. Siden det ikke er totalforbud , men mengden som skal ha noe å si i forhold til lakris: hva tenker dere? Spiser dere litt av og til eller styrer dere unna?
 
Ja har lyst på lakris av alle slag jeg også hele tiden, men prøver å holde meg innen for mengden som er anbefalt. Men skulle ønske jeg kunne spise poser med små godt med bare salt lakris i de.
 
Ja har lyst på lakris av alle slag jeg også hele tiden, men prøver å holde meg innen for mengden som er anbefalt. Men skulle ønske jeg kunne spise poser med små godt med bare salt lakris i de.

Aldri før hatt så lyst på lakris som nå [emoji58] er det ikke typisk! Så at de hadde fått sånne store, salte lakriskuler i smågodten på rema. Fikk vann i munnen av å gå forbi.
Husker du hvor mye lakris som er anbefalt ? Jeg har bare tenkt minst mulig, helst ingenting.
 
Under en kvart kg i uka leste jeg. Så det handler om å spise med måte da. Jeg er veldig glad i lakris å spiser det stort sett hver fredag eller lørdag med måte.
 
Jeg er akkurat som deg, Spiren2018. Jeg har holdt meg unna alt, også det man kan spise/drikke litt av. Har ikke drukket en eneste kopp med kaffe siden jeg slutta på prevensjon, og har kanskje tatt 4 lakrisfudgebiter fra smågodthylla de siste fire månedene.
 
Aldri før hatt så lyst på lakris som nå [emoji58] er det ikke typisk! Så at de hadde fått sånne store, salte lakriskuler i smågodten på rema. Fikk vann i munnen av å gå forbi.
Husker du hvor mye lakris som er anbefalt ? Jeg har bare tenkt minst mulig, helst ingenting.

Trur det sto 160 g en pose dundersalt er hvertfall innen for er det jeg vet[emoji23] ja det er typisk, selvfølgelig alt på nei lista drømmer jeg om å spise og sitter allerede å planlegger en spisedag med nei ting etter fødsel[emoji23][emoji1381]
 
Spiser lakris:happy:
Snakket med jordmor om dette og hun er gravid selv, hun mente en må spise ganske mye for at det hadde utslag.
 
Jeg tenker det er forskjell på å være fornuftig og å være hysterisk når det kommer til hva man spiser og drikker. Jeg spiser litt lakris, men holder meg til under 250 gram i uka.
 
Spiser litt av og til, uten dårlig samvittighet. Holder meg unna den lakrisen jeg er mest glad i da, for spiser jeg den klarer jeg ikke begrense meg i det hele tatt [emoji85]
 
Jeg drikker både en kaffe i ny og ned, og spiser litt lakris.. men nå spiser jeg lite godis i utgangspunktet.. men tenker ikke mye over det. Holder meg unna upasturerte oster, spreke skinke, spiser kun kjøtt pålegg som er åpnet den dagen. Ikke rødt kjøtt.

Så tenker at den kaffe koppen, og lakrisen i ny og ned er helt OK.
 
Last edited:
Sniker fra april[emoji85] jeg har cravings på Nero, lakris sjokolade. Prøver å holde meg til én om dagen, noen dager har jeg to og andre dager ingen. Klarer ikke styre unna når suget kommer[emoji32]
 
Jeg spiser litt lakris med god samvittighet! Anbefalingen er jo å ikke spise over en viss mengde, og da må det jo være helg greit så lenge man er et stykke unna grensa? :)

Jeg har dårligere samvittighet for at jeg får i meg for mye sukker enn for litt lakris. Har helt dilla på marsipan nå [emoji85]
 
Lakrisdilla her!! Veldig plagsomt. Begrenser det til noen få biter i uka, men ville spist det 10 doble av anbefalt mengde om jeg kunne! Eneste jeg virkelig fyser på! Irriterende!![emoji23][emoji35]
 
Har ikke noe sterkt behov for lakris nå, så klarer fint å holde meg unna [emoji6] Men er veldig glad i lakris altså, sånn som dent oi osv.
 
Jeg er akkurat som deg, Spiren2018. Jeg har holdt meg unna alt, også det man kan spise/drikke litt av. Har ikke drukket en eneste kopp med kaffe siden jeg slutta på prevensjon, og har kanskje tatt 4 lakrisfudgebiter fra smågodthylla de siste fire månedene.

Jeg har heller ikke drukket kaffe [emoji85] det frister ikke heller. Hadde det fristet hadde jeg sikkert drukket en kopp (med et snev dårlig samvittighet). Vet man ikke skal bli hysterisk, men vil ikke ta noen sjanser når det er snakk om så kort tid av livet mitt, og en viktig investering for babyens liv [emoji51] har jobbet med barn i mange år og sett for mye av hvordan ting kan gå. Var ikke så bekymret de andre svangerskapene , så mulig alderen min spiller inn også [emoji85]
 
Jeg spiser litt lakris med god samvittighet! Anbefalingen er jo å ikke spise over en viss mengde, og da må det jo være helg greit så lenge man er et stykke unna grensa? :)

Jeg har dårligere samvittighet for at jeg får i meg for mye sukker enn for litt lakris. Har helt dilla på marsipan nå [emoji85]

Jeg har hatt helt dilla på klementiner og kiwi. Så vært greit heldig der [emoji38][emoji108] nå kommer lakris-suget, så spørs om ikke det sklir ut litt nå. Marsipan er så godt. Elsker juleproduktene som har kommet i butikk. Godt det er sesongvare[emoji87]
 
Jeg spiser lakris. Så lenge blodtrykk er bra og ikke forhøyet:)
 
Jeg har heller ikke drukket kaffe [emoji85] det frister ikke heller. Hadde det fristet hadde jeg sikkert drukket en kopp (med et snev dårlig samvittighet). Vet man ikke skal bli hysterisk, men vil ikke ta noen sjanser når det er snakk om så kort tid av livet mitt, og en viktig investering for babyens liv [emoji51] har jobbet med barn i mange år og sett for mye av hvordan ting kan gå. Var ikke så bekymret de andre svangerskapene , så mulig alderen min spiller inn også [emoji85]

Hva mener du med «hvordan ting kan gå»? Det er snakk om lakris her, som forøvrig ikke er på Norges nasjonale retningslinjer sin nei-liste. Har du sett konsekvenser av at ei mor har spist lakris? Eller at noen har holdt seg innenfor anbefalt mengde med koffein?
Og nei, jeg er ikke hissig :) Jeg lurer oppriktig på hva du mener, også lurer jeg på om du er av den oppfatning at «alle» skulle holdt seg unna kaffe siden det er en viktig investering i babyens liv?
 
Hva mener du med «hvordan ting kan gå»? Det er snakk om lakris her, som forøvrig ikke er på Norges nasjonale retningslinjer sin nei-liste. Har du sett konsekvenser av at ei mor har spist lakris? Eller at noen har holdt seg innenfor anbefalt mengde med koffein?
Og nei, jeg er ikke hissig :) Jeg lurer oppriktig på hva du mener, også lurer jeg på om du er av den oppfatning at «alle» skulle holdt seg unna kaffe siden det er en viktig investering i babyens liv?

"Hvordan det kan gå" var siktet til generelt i forhold til kostholdsrådene som gis. Har jobbet med barn smittet av toxoplasma i mors liv. Derfor det provoserer meg når noen sier at man ikke kan bli hysterisk på spekemat og ost, men bruke sunn fornuft, evt alt med måte. Handler ikke om alt med måte.

Når det gjelder kaffe og lakris viser forskning at alt med måte er godt nok.

Ang kaffe så holder jeg meg unna fordi det er anbefalt å drikke minimalt. Da tenker jeg at jeg like gjerne lar være disse mnd for å sørge for et best mulig grunnlag for babyen. Skader vel ikke i anbefalte mengder, så det er et valg hver enkelt må ta.

I forhold til lakris har finske forskere forsket på dette over år, med en testgruppe som spiste mye lakris og en som ikke gjorde det. Viste seg at lakris i store mengder kan påvirke barnets utvikling. Åtteåringene til mødre som spiste mye lakris hadde redusert hukommelse og verbalt ordforråd, scoret lavere på kognitive tester, og det var høyere forekomst av ADHD-lignende problematikk. Legger ved link fra forskning.no.
Så derfor har jeg holdt meg unna. Nå tenker jeg bare på lakris, og derfor spør jeg hvordan andre forholder seg til lakrisen i denne tråden.


https://forskning.no/forebyggende-h...m/2017/02/lakris-gravid-skadelig-for-fosteret
 
Back
Topp