Lønn! Happy!

Har aldri gått tom på konto etter jeg fikk meg fast jobb.. Har ca en mndlønn igjen på konto før lønnen kommer. Har ikke hatt under 20.000 på kontoen på veeeeldig lenge. Tok litt tid å komme opp til å ha den bufferen på 20.000kr (prøvde å alltid bruke 3000kr mindre enn jeg fikk inn), men nå er det veldig deilig å ha den, sparekonto og felles regnings/utgiftskonto med samboer. Skjønner ikke hvordan folk klarer/tørr å bruke opp hele lønningen sin :p
Unnskyld meg, men hva er det for en ting å si? Er ikke alle som har noe valg forstår du... om man som i mitt tilfelle blir kronisk syk, presser seg så lenge man kan som tilkallingsvikar, ender opp med en veldig liten sykepengesum og har en samboer som tjener dårlig da er det ikke så lett å få pengene til å vare, bygge seg opp en buffer osv. går man da også sykmeldt på denne måten er det ikke så lett å få seg en annen jobb som man kanskje kan greie å stå i :-(

Eg har selv væntat på pengar. Har haft 62 kr på kontoen siden mandag. Glad eg har en man som handler in mat. Och eg får pengar visst eg trenger :-)

Blir nok å sprette champagnen denne lønninga ja :-p

Alle gode tips for sparing mottas med takk ! Jeg er kronisk på å bruke opp pengene mine :p Greit nok, jeg har bare meg selv, men likekvel klarer jeg å bruke opp.. Men på hva ? Jeg er håpløs, og ofte sint på meg selv for at jeg ALDRI skal lære..

Alle gode tips for sparing mottas med takk ! Jeg er kronisk på å bruke opp pengene mine :p Greit nok, jeg har bare meg selv, men likekvel klarer jeg å bruke opp.. Men på hva ? Jeg er håpløs, og ofte sint på meg selv for at jeg ALDRI skal lære..
Mikrosparing :) trekker en sum hver gang du drar kortet og setter det på en annen konto :) jeg trekker 20 kr til buffer og 10 til sparekonto. Blir jo en del etterhvert faktisk :) du kan bestemme beløp selv. Ellers er der lurt å ha enkonto der du setter av penger hver mnd, ikke en som du kan bruke kort på... En såkalt brukskonto :)

Mikrosparing :) trekker en sum hver gang du drar kortet og setter det på en annen konto :) jeg trekker 20 kr til buffer og 10 til sparekonto. Blir jo en del etterhvert faktisk :) du kan bestemme beløp selv. Ellers er der lurt å ha enkonto der du setter av penger hver mnd, ikke en som du kan bruke kort på... En såkalt brukskonto :)

Mikrosparing er absolutt ikke dumt, så det må jeg få ordna ;) Får heldigvis inn mye nå når ferie/skattepenger osv kommer inn,mog da skal mye settes over på sparekonto og bsu :) Er bare så irritert på meg selv for at jeg ikke starta sparingen på bsuen tidligere, når så mange venninner har fulle kontoer osv :p Må skjerpe meg !

Er da ikke vannskelig å bruke opp lønna? Jeg for min del tenker at jeg kan dø i morgen, hvorfor spare meg til fant? Jeg har ett hus som vi har bygd selv, vi har to nye biler, barna går på fritidsaktiviter, vi er på ferie hvert eneste år, regninger blir betalt til forfall. Så hvorfor kan ikke jeg da shoppe å kose meg for de pengene jeg jobber og sliter for :D

Hun siktet vel mest til det å tørre å ikke ha en buffer dersom noe skulle skje som man ikke hadde forutsett. Hvis man da står med 500 igjen til lønn pga shopping er det selvsagt litt ubehagelig om noe akutt oppstår . Handlet nok ikke om å ikke kunne kose seg men å ikke sette av noe . Slik tolker jeg det

Må ha mye drit liggende å slenge da :p haha. Jeg bruker mellom 10.000 - 20.000kr bare på shopping hver mnd, og føler det bare ligger og slenger :p men etter jeg har shoppet og betalt alt jeg må ha/vil ha, er det alltid penger igjen. Men her kommer det jo såklart ann på hvordan inntekten er, og hva man kjøper. Jeg kjøper jo ting jeg bare har skikkelig lyst på eller som jeg må ha.

10-20 000 på shopping hver mnd ?! Da tenker jeg at du har over gjennomsnittet god råd! Mange strever for å i det heletatt klare å ha en liten buffer. Tanken din rundt det i utgangspunktet forstår jeg , men jeg ramlet litt av på shoppingbiten kjenner jeg.

Mikrosparing er absolutt ikke dumt, så det må jeg få ordna ;) Får heldigvis inn mye nå når ferie/skattepenger osv kommer inn,mog da skal mye settes over på sparekonto og bsu :) Er bare så irritert på meg selv for at jeg ikke starta sparingen på bsuen tidligere, når så mange venninner har fulle kontoer osv :p Må skjerpe meg !
Jeg har 500kr på bsu så du er ikke alene :p er 27 år. Wups. Men har alltid prioritert å ha bufferen fylt først. Problemet er jo at det alltid er et eller annet som må repareres eller fikses så den minker jo

Jeg har 500kr på bsu så du er ikke alene :p er 27 år. Wups. Men har alltid prioritert å ha bufferen fylt først. Problemet er jo at det alltid er et eller annet som må repareres eller fikses så den minker jo

Hehe ja den er noe herk hele kontoen (sier jeg kun fordi der er så lite) :p Ja det er ikke dumt det altså, og ja, hva er greia med at det alltid kommer uforutsette utgifter? Huff !

Jeg setter over alt for sparing og faste utgifter når lønna kommer inn, så det som er til overs kan jeg bruke. Burde ha spart mer, men ebay er jo så artig. :D
Det er sjelden jeg er i null før lønning, heldigvis. Fikk feriepengene på fredag, det var ganske sexy.
ja, var feriepenger og lønn jeg fikk idag :D trodde ikke feriepengene skulle komme før neste måned :)

Ej he somregel altid tomt når månen nærma sej slutt(før lønning) men sambo he altid penga ijen! Han tjena då de dobbelte av mej mæ.
Men ej eige huset vi bor i føreløbig,so lånet e de kun ej som betala,men vi helde på å ordne de no att han skal stå på halve lånet å må då betale halve av alt å då sete ej ijen me litt meir penga når alt e betalt :)
vi har fellesøkonomi, så han tar de største utgiftene pga han har mest i lønn og jeg tar småutgifter iog i tilegg mat og klær og div utstyr til barna :)

Her lever vi fra lønn til lønn og jeg skulle gjerne hatt det bedre. Men blir vel bedre mår mannen enten får jobb eller ung ufør. :)

Jeg blir trekt det meste rundt den 1. Men er også noe den 20, så prøver å ha det på en regningskonto, men jeg tar litt her og der desverre...
her er det litt variert fra måned til måned. noen ganger er pengene borte omtrent før den har kommet på konto andre ganger har vi igjen til langt inn neste måned :)

Har aldri gått tom på konto etter jeg fikk meg fast jobb.. Har ca en mndlønn igjen på konto før lønnen kommer. Har ikke hatt under 20.000 på kontoen på veeeeldig lenge. Tok litt tid å komme opp til å ha den bufferen på 20.000kr (prøvde å alltid bruke 3000kr mindre enn jeg fikk inn), men nå er det veldig deilig å ha den, sparekonto og felles regnings/utgiftskonto med samboer. Skjønner ikke hvordan folk klarer/tørr å bruke opp hele lønningen sin :p
både jeg og samboer hadde 20-30tusen hver "tilovers" på kontoen rett før neste lønn, men så flytta vi sammen og kjøpte hus som må pusses opp og brått ble vi fattige :p

Denne mnd venter jeg virkelig på penger og får ikke betalt husleia før det kommer inn noe mer... jeg hater slikt rot men jeg er sykemeldt og arbeidsgiver betaler ut den faste lønna mi og nav skal betale ut for det andre jeg har tjent. Problemet er at nav fortsatt ikke er ferdig med å beregne hvor mye jeg skal få og de har gått 2 uker over sin egen frist for behandlingstid...
huff, sånn rot er fælt. Jeg hater også når nav roter til hele systemet... :/

huff, sånn rot er fælt. Jeg hater også når nav roter til hele systemet... :/

Ja det gjør jeg og... men jeg får ikke gjort stort med det. Jeg pleier jo å klare meg greit selv om det ofte er trangt og spesielt når jeg har hatt variert inntekt. Men når nav roter det til for meg blir jeg gretten og håper bare alt er i boks til jeg skal ha permisjon så jeg slipper krøll da og :P

Vi har bolig midt i Asker sentrum, og leier i tillegg på Lillehammer, har to biler + veteranbil, jeg pendler herfra til Bærum-Oslo hver uke, så har mye utgifter også. Og såklart god inntekt, men jeg klarer ikke bruke opp 40-50.000kr i mnd, uansett hva jeg gjør, sålenge samboer også har rundt 40k, og vi deler utgifter :p
vi har 40tusen tilsammen og vi klarer veldig fint å bruke opp altsammen veldig fort :p på faste utgifter og mat vel og merke ;)

Last edited:
Misunner dere som har så mye at lommeboken aldri er tom. Her knyter det seg i magen hver gang lønnen kommer fordi jeg vet at den forsvinner like fort som den kommer inn. Jeg får 10.000 i mnden i foreldrepenger, og det er ikke akkurat så mye. Mannen har mer, men vi er fortsatt 3 personer, leier, har to biler og en haug med regninger. Vi er heldige om vi sitter igjen med en hundrelapp når neste lønn kommer.

Forstår ikke hvorfor alle sier at det kun handler om prioriteringer? Jeg prioriterer hele tiden. Jeg prioriterer datteren min. Jeg kjøper så og si aldri noe til meg selv. Jeg prioriterer mat og bensin så vi kan komme oss rundt. Jeg prioriterer strøm. Jeg gjør ikke annet enn å prioritere!
Vi bor "på landet", så vi har behov for begge bilene våre. Min er en gammel skranglekasse som nesten er like gammel som meg og som jeg fikk i gave av besteforeldrene mine fordi jeg aldri hadde hatt råd til å kjøpe egen. Jeg har ikke nok til overs til å kunne spare, selv om jeg ikke kjenner noen som har så billig leie som oss. Det er tøft, men det går rundt. Akkurat.

Og hva er det her tullet om at man ikke bør få barn hvis ikke man tjener så og så mye? Min datter sulter ikke. Hun er ikke skitten. Hun har rene klær og bleier. Hun har alt hun trenger. Og hun har det bra. Er ikke det det aller viktigste? Skal ikke jeg få barn fordi jeg ikke tjener førti tusen i måneden, når jeg til tross for dårlig økonomi uansett klarer å gi datteren min det hun trenger? Greit, vi kan ikke reise på dyre ferier og kjøpe det vi vil når vi vil, det betyr ikke at vi ikke kan gi henne minner for livet av den grunn.

Vi lever fra måned til måned, og regningene går ofte til forfall, men det blir betalt og vi har ikke gjeld. Vi har det fint, vi er ikke uegnede foreldre av den grunn. Vi klarer oss.

Last edited:
vi har fellesøkonomi, så han tar de største utgiftene pga han har mest i lønn og jeg tar småutgifter iog i tilegg mat og klær og div utstyr til barna :)
Vi hekje felles enda,mn de kjem vel etter kvart! Ekje so lenge sida vi vart samboere å ej e has første samboer,so må lære han kor de gjerast :P

Back
Topp