Lønn! Happy!

Akkurat nå er jeg i ulønnet permisjon, men den er gjennomtenkt og vi går ikke i minus. Vi har en bufferkonto med 100 000 kr som vi håper kan stå så lenge som mulig.

Ellers så er penger til å brukes. Vi koser oss med god mat og drar mye på ferie. Vi kjøper det vi vil ha, man vet aldri hva som skjer i morgen.

Har dere da felles økonomi? Jeg setter også opp ett budsjett og det følger vi :D men jeg tømmer gjerne kontoen alikevel :p
Vi har delvis felles økonomi.
Del vil si vi har hver vår brukskonto og sparekonto, men en felles regningskonte hvor alt av regninger og den ukentlige storhandelen av dagligvarer trekkes fra.
Den kontoen har et eget budsjett.
Det jeg skisserte var min økonomi.
Mannen har noe tilsvarende.

For meg er det viktig å sette penger på felles regning og spare FØR shopping

Er da ikke vannskelig å bruke opp lønna? Jeg for min del tenker at jeg kan dø i morgen, hvorfor spare meg til fant? Jeg har ett hus som vi har bygd selv, vi har to nye biler, barna går på fritidsaktiviter, vi er på ferie hvert eneste år, regninger blir betalt til forfall. Så hvorfor kan ikke jeg da shoppe å kose meg for de pengene jeg jobber og sliter for :D

Må ha mye drit liggende å slenge da :p haha. Jeg bruker mellom 10.000 - 20.000kr bare på shopping hver mnd, og føler det bare ligger og slenger :p men etter jeg har shoppet og betalt alt jeg må ha/vil ha, er det alltid penger igjen. Men her kommer det jo såklart ann på hvordan inntekten er, og hva man kjøper. Jeg kjøper jo ting jeg bare har skikkelig lyst på eller som jeg må ha.

Må ha mye drit liggende å slenge da :p haha. Jeg bruker mellom 10.000 - 20.000kr bare på shopping hver mnd, og føler det bare ligger og slenger :p men etter jeg har shoppet og betalt alt jeg må ha/vil ha, er det alltid penger igjen. Men her kommer det jo såklart ann på hvordan inntekten er, og hva man kjøper. Jeg kjøper jo ting jeg bare har skikkelig lyst på eller som jeg må ha.

Ikke noe dritt! Hater å samle så her selges det som ikke brukes ;)
Det kommer ikke bare an på inntekter men også utgifter man har. Man bor på forskjellige plasser, noen bruker bil mye, andre kan gå, noen bor i ett dyrt hus andre billig osv.
Vanskelig å sammenligne slik, vi har god inntekt derfor kan jeg også leve slik. Vi har råd til at bilen må repareres, vaskemaskinen ryker osv.
Hadde vi ikke det så burde vi jo ha en buffer :)

Vi har delvis felles økonomi.
Del vil si vi har hver vår brukskonto og sparekonto, men en felles regningskonte hvor alt av regninger og den ukentlige storhandelen av dagligvarer trekkes fra.
Den kontoen har et eget budsjett.
Det jeg skisserte var min økonomi.
Mannen har noe tilsvarende.

For meg er det viktig å sette penger på felles regning og spare FØR shopping

Vi har helt felles, men har hver våre kontoer :) Det er en regel vi har også, alle utgifter skal være betalt før vi shopper noe, men jeg sparer veldig lite. Min samboer sparer litt da :p

Ikke noe dritt! Hater å samle så her selges det som ikke brukes ;)
Det kommer ikke bare an på inntekter men også utgifter man har. Man bor på forskjellige plasser, noen bruker bil mye, andre kan gå, noen bor i ett dyrt hus andre billig osv.
Vanskelig å sammenligne slik, vi har god inntekt derfor kan jeg også leve slik. Vi har råd til at bilen må repareres, vaskemaskinen ryker osv.
Hadde vi ikke det så burde vi jo ha en buffer :)

Vi har bolig midt i Asker sentrum, og leier i tillegg på Lillehammer, har to biler + veteranbil, jeg pendler herfra til Bærum-Oslo hver uke, så har mye utgifter også. Og såklart god inntekt, men jeg klarer ikke bruke opp 40-50.000kr i mnd, uansett hva jeg gjør, sålenge samboer også har rundt 40k, og vi deler utgifter :p

Last edited:
Vi har bolig midt i Asker sentrum, og leier i tillegg på Lillehammer, har to biler + veteranbil, jeg pendler Bærum-Oslo hver uke, så har mye utgifter også. Og såklart god inntekt, men jeg klarer ikke bruke opp 40-50.000kr i mnd, uansett hva jeg gjør, sålenge samboer også har rundt 40k, og vi deler utgifter :p

Det var ingen konkurranse om hvem som eide og hadde flest utgifter eller tjente mest ;)
Noen mennesker har ikke 30.000 tilsammen i måneden engang og i ditt innlegg så skriver du at du ikke skjønte hvordan noen klarte å bruke opp lønnen sin. Da eier man liksom veldig lite forståelse for andre mennesker og at økonomi er forskjellig fra person til person :) Vi tjener også godt og har ett veldig bra liv, likevel klarer jeg å se at andre har det trangt, har andre utgifter osv. Å pendle fra Asker og inn til Oslo er jo ikke dyrt, der vil jeg si det er perfekt å bo når man jobber i Oslo. Månedskort i ruter er jo billig og man kan jo nesten velge å vrake i buss eller tog også :)
Er noen bommer på vei inn, men det er ikke langt fra Asker til Oslo med bil, men må si at det er litt idioti å bruke bilen å forurense når man kan velge miljøvennlig :)

Har normal økonomi og er aldri blakk. Det synes jeg ikke jeg kan tillate meg når jeg har 2 barn. Vet aldri hvilke utgifter som kan dukke opp. Har en buffer også :)
Jeg vet jeg er heldig, for mange sliter virkelig og det er så synd:(
Men skulle virkelig hatt mer normal lønn, jobber i butikk så kan ikke skryte akkurat.

Det var ingen konkurranse om hvem som eide og hadde flest utgifter eller tjente mest ;)
Noen mennesker har ikke 30.000 tilsammen i måneden engang og i ditt innlegg så skriver du at du ikke skjønte hvordan noen klarte å bruke opp lønnen sin. Da eier man liksom veldig lite forståelse for andre mennesker og at økonomi er forskjellig fra person til person :) Vi tjener også godt og har ett veldig bra liv, likevel klarer jeg å se at andre har det trangt, har andre utgifter osv. Å pendle fra Asker og inn til Oslo er jo ikke dyrt, der vil jeg si det er perfekt å bo når man jobber i Oslo. Månedskort i ruter er jo billig og man kan jo nesten velge å vrake i buss eller tog også :)
Er noen bommer på vei inn, men det er ikke langt fra Asker til Oslo med bil, men må si at det er litt idioti å bruke bilen å forurense når man kan velge miljøvennlig :)

Nei, er ikke det, sier bare at jeg har også høye utgifter, og en normal inntekt. Jeg forstår bare ikke hvorfor folk "setter seg i den situasjonen". Jeg hadde ca 16000kr i mnd i min første jobb, hadde husleie på 9000kr, men klarte alltid å holde utgiftene nede, så jeg aldri gikk tom, og kunne bygge opp en buffer. Hadde jeg fått en høyere utgift et sted måtte jeg redusert leien min osv. Men det handler om prioriteringer. Ikke alle har økonomisk sans og ser hva de kan gjøre for å få det til å gå opp med enten mer inn eller mindre ut osv. Og hvis du leser, så pendler jeg fra der jeg leier leilighet (og naturlig nok bor - LILLEHAMMER) til Oslo og Bærum hver uke. Ikke fra Asker til Oslo..

Nei, er ikke det, sier bare at jeg har også høye utgifter, og en normal inntekt. Jeg forstår bare ikke hvorfor folk "setter seg i den situasjonen". Jeg hadde ca 16000kr i mnd i min første jobb, hadde husleie på 9000kr, men klarte alltid å holde utgiftene nede, så jeg aldri gikk tom, og kunne bygge opp en buffer. Hadde jeg fått en høyere utgift et sted måtte jeg redusert leien min osv. Men det handler om prioriteringer. Ikke alle har økonomisk sans og ser hva de kan gjøre for å få det til å gå opp med enten mer inn eller mindre ut osv. Og hvis du leser, så pendler jeg fra der jeg leier leilighet (og naturlig nok bor - LILLEHAMMER) til Oslo og Bærum hver uke. Ikke fra Asker til Oslo..

Du skrev pendler Bærum-Oslo ikke Lillehammer-Oslo/Bærum. Og det må være utrolig uøkonomisk å betale for en bolig i Asker og bo på Lillehammer når du pendler til Bærum.. Men hver sin lyst ;)
Du klarer aldri i verden å ha to/tre barn, husleie på 9000 og inntekt på 16000 å i tillegg få satt av til sparing.
Er man alene uten barn så klart man får det til å gå rundt da, man har jo kun seg selv.
Og nei man kan ikke bare flytte.. Og man prioriterer forskjellig i livet. Livet er kort sier jeg, viktigste er ikke for meg hvor mye vi har på konto, men hvordan jeg har levd livet mitt. Her lever vi livet har råd til akkurat det vi vil og jeg ser på meg selv som heldig, også mine barn som har det de trenger og mer til.
Hva skal jeg med en konto full av penger? Og en normal inntekt er ikke 50.000 i måneden i Norge :)

Du skrev pendler Bærum-Oslo ikke Lillehammer-Oslo/Bærum. Og det må være utrolig uøkonomisk å betale for en bolig i Asker og bo på Lillehammer når du pendler til Bærum.. Men hver sin lyst ;)
Du klarer aldri i verden å ha to/tre barn, husleie på 9000 og inntekt på 16000 å i tillegg få satt av til sparing.
Er man alene uten barn så klart man får det til å gå rundt da, man har jo kun seg selv.
Og nei man kan ikke bare flytte.. Og man prioriterer forskjellig i livet. Livet er kort sier jeg, viktigste er ikke for meg hvor mye vi har på konto, men hvordan jeg har levd livet mitt. Her lever vi livet har råd til akkurat det vi vil og jeg ser på meg selv som heldig, også mine barn som har det de trenger og mer til.
Hva skal jeg med en konto full av penger? Og en normal inntekt er ikke 50.000 i måneden i Norge :)

Tjener jo mer på å leie ut den, og leie her. Men du vet jo ikke alt, så tror ikke du skal uttale deg om hva som er økonomisk for meg eller ikke..

Uansett da, jeg fikk heller ikke barn når jeg bare hadde de stakkars 16.000kr i mnd.. Noen burde kanskje tenke over hva 3 barn koster før de skaffer det? Alt kan skje - til og med de beste ekteskap kan gå til helvete. Men er jo ikke alle som tenker sånn.. Jeg gjør, mulig derfor jeg heller ikke venter på neste lønning i enden av mnd. Og jeg sparer ikke og bruker penger som jeg skal dø i morgen. Betyr ikke at jeg ikke må ha penger på konto mine siste timer ;-)

Hmmm, jeg skrev vel at jeg hadde 40-50.000, og så på det som en vanlig mndlønn, og dette er gjennomsnittet :

ImageUploadedByBV Forum1432827331.315802.jpg

Tjener jo mer på å leie ut den, og leie her. Men du vet jo ikke alt, så tror ikke du skal uttale deg om hva som er økonomisk for meg eller ikke..

Uansett da, jeg fikk heller ikke barn når jeg bare hadde de stakkars 16.000kr i mnd.. Noen burde kanskje tenke over hva 3 barn koster før de skaffer det? Alt kan skje - til og med de beste ekteskap kan gå til helvete. Men er jo ikke alle som tenker sånn.. Jeg gjør, mulig derfor jeg heller ikke venter på neste lønning i enden av mnd. Og jeg sparer ikke og bruker penger som jeg skal dø i morgen. Betyr ikke at jeg ikke må ha penger på konto mine siste timer ;-)

Hmmm, jeg skrev vel at jeg hadde 40-50.000, og så på det som en vanlig mndlønn, og dette er gjennomsnittet :

Vis vedlegget 119175

Nei jeg vet ikke alt nei, men du skriver du eier bolig og leier på Lillehammer. Ikke noe om at du leier ut din bolig og får inntekt på den ;)
Ja å ha 40000 i brutto er normalt, ikke utbetalt. Men dette gidder jeg ikke å diskutere, du får fortsette å se på andre som håpløse fordi de ikke har det slik som deg. Du velger ditt liv og andre velger sitt.
Jeg er ikke avhengig av inntekten til min kjære jeg. Klarer meg fint uten han så det er ingen bekymring om han går. Jeg har fortsatt råd til å leve mitt liv :) Jeg vet at mange har litt problemer med å se hvordan andre har det, men en dag i andres sko hadde sikkert noen av oss godt å få prøvd i blant.

Andre som venter på penger? Eller har dere så bra økonomi hver mnd at du ikke trenger å tenke på at pengene tar slutt før mnd er ferdig..? ;)
Kan ikke huske at brukskontoen noen gang har vært tom, selvom vi kjøper det vi har lyst på av mat og andre ting. Så går ikke å venter på at det skal komme inn penger på den så jeg/vi får klart oss den og den mnd. Går heller å venter på at det blir mer penger på brukskontoen som jeg kan sette over på sparekontoen og spare :p Morsomt og godt å se at sparekontoen vokser.

Har aldri gått tom på konto etter jeg fikk meg fast jobb.. Har ca en mndlønn igjen på konto før lønnen kommer. Har ikke hatt under 20.000 på kontoen på veeeeldig lenge. Tok litt tid å komme opp til å ha den bufferen på 20.000kr (prøvde å alltid bruke 3000kr mindre enn jeg fikk inn), men nå er det veldig deilig å ha den, sparekonto og felles regnings/utgiftskonto med samboer. Skjønner ikke hvordan folk klarer/tørr å bruke opp hele lønningen sin :p

Så deilig det må være å ha penger tilgjengelig når man trenger det:) hadde vi hatt muligheten hadde jeg takket gladelig ja til fylt konto! Hvordan vi greier å bruke opp lønningene våres er slik: huslån står på den største utgiftsposten, så er det mat, forsikringer, billån, diesel, telefonregninger, Internettregning, barnehage, SFO, utgifter til klær, lege og nødvendig utstyr. Til slutt kommer de 'kjekkeste' store regningene som kommer fordelt hele året, slik som kommunale avgifter, søppelutgifter, eigendomsskatten, NRK lisens og uforutsette utgifter.
Vi har idag, endelig, gode inntekter, å velger bevisst de billigste alternativene, men alikavel er der ikke alltid nok penger til å dekke over utgiftene samme hvordan vi prioriterer og er nøye med pengene. Ting er dyrt å pengene skulle vokst på trærne synes jeg! :):p

Vis vedlegget 119175

Jeg har bare 17000 utbetalt i mnd, var det dumt av meg å få barn?

Jeg har bare 17000 utbetalt i mnd, var det dumt av meg å få barn?

Nei. Det har jeg ikke sagt! Sålenge du klarer deg med den inntekten, og slipper å sitte med 27kr og tomt kjøleskap siste uken av mnd, så vil jeg jo si du klarer deg fint. Det jeg synes er dumt er de som tar seg vann over hodet, bruker opp alt de to første ukene, og har ingenting til de to siste. Da har man dessverre tatt på seg for høye utgifter.

Prøver å spare opp bufferen igjen, har blitt mye dyre utgifter i vinter, og nå må bilen repareres igjen :p så er ofte nesten tomt!

Jeg har meget god oversikt over økonomien min og prioriterer hardt hver måned. Har sparekontoer, både til gutten min og meg, noe som er helt avgjørende for meg da jeg har lav inntekt og er alene. Jeg venter likevel hver måned på neste innbetaling på konto rett og slett fordi jeg ikke har høy inntekt. Ikke har jeg mulighet til å øke inntekten heller ettersom jeg er ufør grunnet flere ulike sykdommer og skader. Gutten min har det meget bra, han får alt han trenger og deltar på fritidsaktivitet (fotball), så det er meg selv som "rammes" av lav inntekt. Ligger hele tiden i forkant når det gjelder for eksempel klesinnkjøp til sønnen min, handler på salg fordi han da får klær han liker og som er holdbare til en mye lavere pris enn de ordinært koster. Er aldri i minus, men flere måneder går det i null rett før neste utbetaling. Sånn er det bare, jeg gjør så godt jeg kan hele tiden og klarer å dekke absolutt alle utgifter (boliglån, billån + alt annet) ved å prioritere hardt :).

Nei. Det har jeg ikke sagt! Sålenge du klarer deg med den inntekten, og slipper å sitte med 27kr og tomt kjøleskap siste uken av mnd, så vil jeg jo si du klarer deg fint. Det jeg synes er dumt er de som tar seg vann over hodet, bruker opp alt de to første ukene, og har ingenting til de to siste. Da har man dessverre tatt på seg for høye utgifter.

Så bra du synes det da. Jeg leste nemlig "stakkars" 16000 kronene, og noe om at ekteskapet kan gå til helvete, og at man bør tenke over hvor mye barn koster. Jeg har ofte 27 kr igjen når lønna kommer, men sjelden kjøleskapet er tomt.

Back
Topp