Kvalmetråd

Legen min hadde virkelig ikke peiling på kvalmestillende. Først foreslo hun at jeg skulle prøve ingefær. Så fant hun ikke noe da hun letet i systemet sitt etter kvalmestillende til gravide, men sa at hun skulle skrive en resept. Da jeg sjekket helsenorge var det xonvea hun hadde gått for. Du kan jo spørre legen din? Det virker jo som xonvea skal være veldig trygt siden det er for gravide. Men veldig dyrt, syns jeg! 299,- for en pakke som kommer til å vare i 10 dager hvis laveste dose er nok, hvis jeg må ha maks dose varer det bare 5 dager
Ingefær hadde jeg styrt langt unna i større doser og det virker som mange leger ikke har fått med seg at det ikke lenger anbefales som kvalmestillende?

Xonvea er 30 kr dagen på minste dose. Dyrt? Tja, både og, men dersom en sammenligner med andre preparater som ikke er spesifikt for svangerskapskvalme som f.eks. Afipran så er det ganske mye dyrere. Det er dyrere nettopp fordi det er nytt i Norge og det er mer spesifisert legemiddel enn alternativene. Jeg betaler gledelig 30-60 kr dagen i noen uker (forhåpentligvis kun første semester) for å slippe å ligge som et slips i sengen :) Trenger en dog Xonvea hele svangerskapet, da er det en stiv pris å betale.

Jeg har gått på Xonvea siden torsdag (7(6+6)) og har det totalt sett mye bedre, men jeg er fortsatt kvalm og har i dag trappet opp til 1-0-0-2/ en tbl på morgen og to tbl på kveld.

Uten Xonvea fikk jeg nærmest ikke i meg noe som helst. Nå kan jeg spise en liten porsjon, men blir som regel veldig kvalm den første halvtimen etter matinntaket spesielt om det er et helt måltid som middag. Mange ting klarer jeg hverken synet eller smaken av men det er jo relativt vanlig.

Jeg kommer hvertfall til å fortsette med Xonvea inntil videre og for de som sliter med kvalme mener jeg det er et preparat som er verdt å prøve. Det er nytt i Norge men har blitt brukt siden 50-tallet i USA og det er gjort mye forskning på det. Hannen i huset (lege) hadde aldri latt meg prøve det om det var nytt og lite forsket på og jeg hadde heller ikke latt meg selv prøve det ut om det var nytt og ukjent. Konsekvensene av uvitenheten er så alt for store og jeg hadde aldri kunnet tilgi meg selv om det var risikofylt å ta det
 
Ingefær hadde jeg styrt langt unna i større doser og det virker som mange leger ikke har fått med seg at det ikke lenger anbefales som kvalmestillende?

Xonvea er 30 kr dagen på minste dose. Dyrt? Tja, både og, men dersom en sammenligner med andre preparater som ikke er spesifikt for svangerskapskvalme som f.eks. Afipran så er det ganske mye dyrere. Det er dyrere nettopp fordi det er nytt i Norge og det er mer spesifisert legemiddel enn alternativene. Jeg betaler gledelig 30-60 kr dagen i noen uker (forhåpentligvis kun første semester) for å slippe å ligge som et slips i sengen :) Trenger en dog Xonvea hele svangerskapet, da er det en stiv pris å betale.

Jeg har gått på Xonvea siden torsdag (7(6+6)) og har det totalt sett mye bedre, men jeg er fortsatt kvalm og har i dag trappet opp til 1-0-0-2/ en tbl på morgen og to tbl på kveld.

Uten Xonvea fikk jeg nærmest ikke i meg noe som helst. Nå kan jeg spise en liten porsjon, men blir som regel veldig kvalm den første halvtimen etter matinntaket spesielt om det er et helt måltid som middag. Mange ting klarer jeg hverken synet eller smaken av men det er jo relativt vanlig.

Jeg kommer hvertfall til å fortsette med Xonvea inntil videre og for de som sliter med kvalme mener jeg det er et preparat som er verdt å prøve. Det er nytt i Norge men har blitt brukt siden 50-tallet i USA og det er gjort mye forskning på det. Hannen i huset (lege) hadde aldri latt meg prøve det om det var nytt og lite forsket på og jeg hadde heller ikke latt meg selv prøve det ut om det var nytt og ukjent. Konsekvensene av uvitenheten er så alt for store og jeg hadde aldri kunnet tilgi meg selv om det var risikofylt å ta det

Nei, tror ikke legen min visste om det, men jeg fortalte det :)

I vår økonomi oppleves det kostbart med 900-1800 kr i mnd for kvalmestillende i forbindelse med svangerskap. Blir veldig glad hvis den funker, og skjønner at enkelte bare kan si at det er «verdt det», men for oss oppleves det som mye penger sånn som situasjonen vår er for tiden. Nå er jeg jo veldig dårlig og kommer til å betale det det koster, men som sagt, oppleves kostbart. Syns det er rart at man skal betale så mye for det når svangerskapsomsorgen er gratis
 
Nei, tror ikke legen min visste om det, men jeg fortalte det :)

I vår økonomi oppleves det kostbart med 900-1800 kr i mnd for kvalmestillende i forbindelse med svangerskap. Blir veldig glad hvis den funker, og skjønner at enkelte bare kan si at det er «verdt det», men for oss oppleves det som mye penger sånn som situasjonen vår er for tiden. Nå er jeg jo veldig dårlig og kommer til å betale det det koster, men som sagt, oppleves kostbart. Syns det er rart at man skal betale så mye for det når svangerskapsomsorgen er gratis
Ja det er sant, vi lever på en inntekt så det spiser jo en god ‘unødvendig’ del av budsjettet. Forhåpentligvis kan de senke prisen etterhvert men har mine tvil mtp trenden prisene er for tiden :facepalm:
 
Ja det er sant, vi lever på en inntekt så det spiser jo en god ‘unødvendig’ del av budsjettet. Forhåpentligvis kan de senke prisen etterhvert men har mine tvil mtp trenden prisene er for tiden :facepalm:
Det vil nok bli billigere når det kommer synonympreparater om en stund :)
 
Noen som vet når man bør begynne å være litt obs ift kvalmen, og evt ta kontakt med lege? Har gått ned 2 kg på en uke (3,2% av kroppsvekt), kvalmen blir bare verre og verre, og sliter med å holde på måltider… :depressed: Føler meg ikke syk nok til å bli innlagt, men vil ikke strekke strikken mtp babyens beste! Skal til legen i overimorgen for ordinær kontroll, så mulig jeg hører med henne da.
 
Skal sies at jeg gikk opp 2-3 kg gradvis de første ukene, så er sånn sett tilbake på «normalvekt» :happy8
 
Åå, heldig! Krysser fingrene for deg. Jeg var hos legen og fikk sykemelding i dag, pluss beskjed om å prøve B6… Afipran funker ikke så godt for meg. Har egentlig lyst til å prøve Xonvea, men usikker på om det er «siste utvei» eller om legen min bare ikke har hørt om det? Virker som mange har god effekt :)
Largactil og Xonvea er løsningen for meg hvertfall! Kjempegod effekt stort sett. Tar 4 ganger daglig.
 
Largactil og Xonvea er løsningen for meg hvertfall! Kjempegod effekt stort sett. Tar 4 ganger daglig.

Tok det tid før du fikk effekt eller kom det umiddelbart? Jeg merket ikke noe bedring i dag, tok første dose i går kveld..
 
Hvor mye skal til før man tar noe medikamenter tenker dere? Formen min svinger i løpet av dagen, men hittil i dag har jeg ikke orket annet enn å ligge flatt ut og forsøke å sove fordi jeg er så uggen. Kaster ikke opp og har jo ferie, så plager jo ingen andre enn meg selv
 
Hvor mye skal til før man tar noe medikamenter tenker dere? Formen min svinger i løpet av dagen, men hittil i dag har jeg ikke orket annet enn å ligge flatt ut og forsøke å sove fordi jeg er så uggen. Kaster ikke opp og har jo ferie, så plager jo ingen andre enn meg selv
De pillene jeg fikk hadde iallfall null påvirkning på embryoet, så hvis dagene var så kjipe tok jeg piller. Hvorfor skal du ligge å lide for deg selv? Ta ei pille og heller gå ut en tur eller noe :)
 
Melder meg på her. Har fire svangerskap bak meg med hyperemesis, hvor jeg stort sett har vært sengeliggende og innlagt fra uke 6-7 med iv væske og ernæring frem til fødsel. De to siste gangene har jeg fått største delen av behandlingen hjemme, fordi jeg vet hva som skal gjøres, så har jeg tatt blodprøver en gang i uken. Ingenting av kvalmestillende funker, og sonde kaster jeg bare opp.

Nå er jeg 7+1 og har vært godt kvalm i litt over en uke. Men fortsatt kaster jeg opp bare 2-5 ganger daglig, og har bare gått ned 2 kg, så det er egentlig helt overkommelig. Frykter at det ikke lenger er noe liv siden det er så «bra» denne gang. Så et blinkende riskorn 6+0, men det er jo ingen garanti for fortsettelsen…
 
Melder meg på her. Har fire svangerskap bak meg med hyperemesis, hvor jeg stort sett har vært sengeliggende og innlagt fra uke 6-7 med iv væske og ernæring frem til fødsel. De to siste gangene har jeg fått største delen av behandlingen hjemme, fordi jeg vet hva som skal gjøres, så har jeg tatt blodprøver en gang i uken. Ingenting av kvalmestillende funker, og sonde kaster jeg bare opp.

Nå er jeg 7+1 og har vært godt kvalm i litt over en uke. Men fortsatt kaster jeg opp bare 2-5 ganger daglig, og har bare gått ned 2 kg, så det er egentlig helt overkommelig. Frykter at det ikke lenger er noe liv siden det er så «bra» denne gang. Så et blinkende riskorn 6+0, men det er jo ingen garanti for fortsettelsen…
Bare 2-5 ganger daglig… Jeg er helt utslitt av kvalmen og har ikke kastet opp en eneste gang. Jeg sier det igjen, dere HG-mammaer er superhelter. :Heartpink
 
Opplever mest å bli kvalm i sammenheng med måltider. Kvalmen kommer ofte når jeg spiser og ikke før.. flere som sliter med det samme?
 
Har slitt med kvalme siden rundt uke 7. Er nå i uke 10.. har fått Xonvea, men ingen av apotekene her tar denne inn og ca 1 liten uke for å få det tilsendt.. mat går greit å få ned, har ikke kastet opp, men kroppen er sliten. Dette er første svangerskap så alt er jo nytt.
I tillegg har vi fått influensa i hus etter litt besøk av små barnehage folk og nå ligger jeg 24/7. Luktesansen er forverret grunnet syken og jeg må krype til å ta både paracet og halstabletter for å klare mat og drikke.
Siden influensa kom rakk jeg ikke innom apoteket før søndagen og er tom for Xonvea... Ny batch hentes først i morgen kl 09.
Opplever at legen kun skriver ut 1 pakke per gang og vi skal nå muligens reise bort i 20 dager... Har ferie, men føler ikke dette er ferie av å ligge inne 24/7, ikke klare verken hjelpe til i hus eller pakke egne ting til ferietur. Legen tok meg av sykemelding som jeg har stått på siste 10 dagene fordi jeg "ikke kunne være sykemeldt i ferien"..

Hva hadde dere gjort? Skal snakke med lege i morgen.
Ønsker ferie. Men akkurat nå går jeg mellom seng og sofa for å unngå liggesår:depressed:
 
Legen tok meg av sykemelding som jeg har stått på siste 10 dagene fordi jeg "ikke kunne være sykemeldt i ferien"..

Hva hadde dere gjort? Skal snakke med lege i morgen.
Ønsker ferie. Men akkurat nå går jeg mellom seng og sofa for å unngå liggesår:depressed:
Du kan sykemeldes fra ferie jo. Jeg er sykemeldt frem til ferie, men legen sa at jeg skulle ta kontakt om formen ikke er bedre for å forlenge sykemeldingen så jeg ikke bruker opp ferien.
 
Du kan sykemeldes fra ferie jo. Jeg er sykemeldt frem til ferie, men legen sa at jeg skulle ta kontakt om formen ikke er bedre for å forlenge sykemeldingen så jeg ikke bruker opp ferien.
Da skal jeg spørre om dette når de ringer mandag.

Hvordan er det med reise til eøs land når en er sykemeldt? Det blir uansett ikke ferie slik formen er nå, men vi besøker familie og jeg blir å være som jeg er hjemme, men i ett annet hus om en kan si det sånn...
 
Usj, kvalmen har tatt seg opp her den siste uka. Xonvea funket veldig bra i starten, men nå har jeg begynt å kaste opp igjen, selv om jeg har trappet opp til full dose. Håper det gir seg snart - jeg hater å være kvalm :depressed:
 
Må man ha legetime for å få resept eller kan man sende melding også ordner de det tror dere?
 
Må man ha legetime for å få resept eller kan man sende melding også ordner de det tror dere?
Jeg sendte melding via Helsenorge fordi det var sommerkaos på legekontoret, så fikk ikke tak i de på telefon! Det gikk helt fint å få resept uten å måtte dra bort :)
 
Back
Topp