Kvalmen bare fortsetter...

HM89

Glad i forumet
Januarlykke 2020
hei jenter :)

Jeg har vært kvalm nesten fra dag en i svangerskapet. Hele dagen! Men i uke 9 skjedde det noe fantastisk.. kvalmen lettet og hadde endelig mye matlyst igjen.
Så kom jeg i uke 12, og da var både kvalmen og formen på bånn :grumpy: jeg blir litt engstelig , for jeg får i meg veldig lite mat om dagen, og prøver jeg å spise noe så brekker jeg meg samtidig som jeg prøver å svelge det :scratch nå har jeg magekatarr i tillegg også , så blir veldig lite næring nå. Er 13+1 og var på ultralyd fredagen som var. Vokst akkurat som hun skulle og alt var bra. (Sier hun, da vi fikk vite det var 90% sjanse for at det var ei jente ) :Heartpink

Lurer egentlig på råd av dere som sliter med kvalme , hva spiser dere som dere klarer å få ned? Jeg har også postafen og afipan liggende, men hjelper ikke så mye <3
 
Føler med deg! Her hjelper det å spise "kjedelige" ting, det som ikke smaker alt for mye og er ganske nøytral i smaken.

Ritzkjeks har jeg ved senga og spiser noen hver morgen før jeg står opp. Loffskive med hvitost, saltstenger, pommes frites, pizza med skinke, toast, ja helt enkle ting.

Ellers hjelper det å spise det jeg har lyst på uten å tenke om det er sunt eller ikke.

Spyr ikke hver dag, ca hver 3. dag nå etter uke 12, men har bølger av kvalme hver dag.

Håper det går over for deg snart ❤
 
hei jenter :)

Jeg har vært kvalm nesten fra dag en i svangerskapet. Hele dagen! Men i uke 9 skjedde det noe fantastisk.. kvalmen lettet og hadde endelig mye matlyst igjen.
Så kom jeg i uke 12, og da var både kvalmen og formen på bånn :grumpy: jeg blir litt engstelig , for jeg får i meg veldig lite mat om dagen, og prøver jeg å spise noe så brekker jeg meg samtidig som jeg prøver å svelge det :scratch nå har jeg magekatarr i tillegg også , så blir veldig lite næring nå. Er 13+1 og var på ultralyd fredagen som var. Vokst akkurat som hun skulle og alt var bra. (Sier hun, da vi fikk vite det var 90% sjanse for at det var ei jente ) :Heartpink

Lurer egentlig på råd av dere som sliter med kvalme , hva spiser dere som dere klarer å få ned? Jeg har også postafen og afipan liggende, men hjelper ikke så mye <3
Her hjelper det lite å ha kvalmestillende tabletter liggende. Jeg må ta postafen fast morgen og kveld for at det skal fungere optimalt.
 
Jeg har også slitt med kvalme siden dag en og er 13+6 i dag. Det er fortsatt like ille, hvis ikke verre. Jeg har også prøvd flere kvalmestillende uten effekt, men har nå fått vitamin B6 i stor dose av legen. Tar dette morgen og kveld istedenfor kvalmestillende tabletter og det hjelper mot den verste kvalmen, men er fortsatt drit dårlig. Brekker meg 20-30 ganger om dagen likevel.

Spiser lite jeg og, men med en gang jeg klarer å då i meg noe, prøver jeg å spise masse. Prøver også å spise ofte, men er ikke alltid så lett. Jeg lager mat som jeg vet jeg vil like og spiser ikke ting som jeg bare liker litt. Lager smoothier med frukt og grønnsaker ofte og der hjelper veldig. Har hittil gått litt opp og litt ned i vekt, nå totalt 1,5 kg opp. Jeg har kjøpt meg næringsdrikker fra apoteket som jeg drikker daglig for å gi babyen nok næring, men de syns jeg er litt ekle, så har vanskeligheter for å få i meg nok flasker daglig.
 
Mat med minst mulig smak og lukt fungerer best her. For tiden funker det bra med yoghurt naturell, evt med korn og kanskje frukt oppi. Nøtter ville bidratt med god næring, men jeg klarer ikke akkurat det, fordi jeg syns det er så fælt å kaste det opp igjen.

Jeg har fått beskjed om at det går bra at det blir lite variert og næringsrikt foreløpig, og at jeg skal spise akkurat det jeg klarer. Det er så små mengder fosteret trenger enda, og det tar det fra lagrene våre. Senere er det mer viktig å få litt hjelp med næringen (etter uke rundt uke 22?). Men da krysser jeg fingrene for at ingen av oss er kvalme mer!!
 
Sniker fra Mars 2020,jeg har hatt hypermesis i begge tidligere svangerskap, har prøvd det meste-uten hell. I første svangerskap fant de ut i uke 30 at jeg hadde magekatarr og jeg fikk da nexium - det var FANTASTISK!!! de siste ukene i svangerskapet kunne jeg endelig spise og kose meg. Gikk ned 9 kg totalt,men jenta var 3690, så det gikk helt fint.

Føler med dere,samtidig som jeg bare venter på min egen
 
Sniker fra Mars 2020,jeg har hatt hypermesis i begge tidligere svangerskap, har prøvd det meste-uten hell. I første svangerskap fant de ut i uke 30 at jeg hadde magekatarr og jeg fikk da nexium - det var FANTASTISK!!! de siste ukene i svangerskapet kunne jeg endelig spise og kose meg. Gikk ned 9 kg totalt,men jenta var 3690, så det gikk helt fint.

Føler med dere,samtidig som jeg bare venter på min egen
Jeg har også magekatarr nå!! Bare med diaré. Er på ferie i Danmark , så passet sinnsykt dårlig :( har ikke sjekket med lege, men kjenner igjen symptomene samtidig som at jeg har smerter i mellomgulvet. Helt forferdelig.. samtidig med svangerskapskvalme oppi det hele i tillegg :eek:
 
Jeg har også magekatarr nå!! Bare med diaré. Er på ferie i Danmark , så passet sinnsykt dårlig :( har ikke sjekket med lege, men kjenner igjen symptomene samtidig som at jeg har smerter i mellomgulvet. Helt forferdelig.. samtidig med svangerskapskvalme oppi det hele i tillegg :eek:
Jeg fikk aldri diare, men ble innlagt på sykehuset i uke 30 fordi jeg kastet opp blod. Ble da utført gastroskopi ,og bekreftet at jeg hadde blødende sår nedover halsen pga all magesyren jeg hadde kastet opp,og magekatarr. Fikk nexium og alt ordnet seg over natta.. min kvalme forsvant tvert med nexium.
 
må spise lite og ofte. 12+6 idag.
Bruker afipran de dagene som er værst, tillegg sliter jeg med hodepine som også gjør meg kvalm/att jeg spyr...
 
Jeg er mye kvalm! Eneste som hjelper for meg er kvalmestillende 2-3 ganger om dagen, ikke spise før 11-12 tiden, spise små måltider gjennom dagen og spise akkurat det jeg vil ha. Så nå lever jeg på rundstykke med ost og skinke og coco popps :p spyr heldigvis mest før 4, så det meste jeg spiser etter det går fint. Så har lagt på meg ett kilo ca. Til tross for hyperemesis frem til uke 12 ca. Nå er jeg i uke 15.
 
Hadde det ganske likt som deg. Var tilogmed på sykehuset og hadde væskeoverføring pga jeg ikke klarte få i meg nok selv eller holde på det lille som kom inn. Litt plutselig, men gradvis i slutten av uke 13 begynnelsen av14, ble det bedre for hver dag. Kan fortsatt føle meg litt uggen på morgenen og få noen sterke kvalmebølger innimellom, men ikke i nærheten av sånn de første 13 ukene var. Hadde heller ikke effekt av postafen eller afipran, men fikk pyridoksin og stemetil som hjalp noe. Håper det blir bedre for deg snart:happy:
 
Det som hjelper meg er å ligge helt i ro i ett mørkt kaldt rom og drikke iskaldt vann. Alt annet er kvalmefremkallende når det står på som verst. Som oftest er jeg helt grei midt på dag, men kveldene og morningen er jeg så ekstremt kvalm at jeg blir helt lammet av det. Eneste som hjelper da er å ikke spise. Når jeg spiser midt på dag hjelper det å spise veldig små porsjoner og heller oftere. Men egentlig blir jeg kvalm av å spise det meste. Jeg har ikke brukt kvalmestillende men tenker å spør legen min på onsdag om jeg kan få siden jeg da er 11+6 og kvalmen bare blir verre fremfor bedre.
 
Hadde ekstrem kvalme jeg også. Er 11+3 nå, og kvalmen kommer og går.

Det som hjelper meg er grønne epler. Ellers som dere nevner over her, vann med isbiter og små måltider.
 
Jeg er 11+3 i dag og har akkurat kastet opp til kvelds :(
Det morsomme er at nå har jeg hvert så mye kvalm mens jeg har surfet om baby og vogner og her på babyverden..at jeg blir nesten kvalm av å slå opp på ei av disse sidene :bored::wacky:
 
Har ingen gode råd, ønsker deg bare god bedring og håper det går over så du kan nyte resten av svangerskapet:)
 
Er 13+1 i dag, og er fortsatt kvalm. Har ikke kastet opp mye, men har vært mye kvalm med brekninger siden uke 5.

Isvann har hjulpet meg mye, og frukt/bær/grønnsaker som smaker friskt. Saftis funker også. Har stort sett fått i meg mat, men har spist det jeg har hatt lyst på der og da, pluss at mannen har stått for mye av middagslagingen. Det har også hjulpet å spise noen kjeks eller en banan med en gang jeg har stått opp.
 
Fastlegen min sa jeg skulle ta B6 og Postafen fast hver morgen og kveld for å få god effekt. Det fungerte for meg.
 
Jeg er 14+1 og er enda kvalm med oppkast. Ikke like ille som før noen uker siden, men har vært konstant kvalm sia uke 8....Er sykt sliten og lei. Håper det går over snart og jeg kan begynne å trene og å nyte å være gravid
 
Back
Topp