Kroniske sykdommer

Jeg har en nevø og en søster med Morbus chron.
 
Morbus Menieres- En øresykdom som gjør at jeg gradvis mister hørselen for hvert anfall. Anfallene er: Svimmelhet, lydforvrengninger, øresus, dotter som kommer og går. Under anfall må jeg ligge helt rolig i sengen og sove. Har mistet basshørselen på begge ørene :(

I tillegg en tarmsykdom som heter fructosemalabsorpsjon. DVS tåler ikke fruktsukker eller vanlig sukker så godt. Men den er ikke farlig, bare ubehagelig når jeg får i meg f.eks løk som er full av fruktsukker. Ligger og gjærer i magen til det kommer ut som veldig løs mage.
Jeg skal utredes for morbus menieres, vet du hva som gjøres da? Er det vanlig hørseltest?
 
Allergier. Og ptsd .. hvis man kan kalle det er kronisk sykdom, noe jeg i mitt tilfelle velger å gjøre da det kan se ut til at dette er noe jeg tar med meg igjennom livet og ned i graven
Hva er ptsd?

Og dere som har kronisk vondt i hodet, altså har dere vondt i hodet konstant??? Må jo være helt forferdelig!!
 
Migrene, muligens astma og allergi.
 
Migrene,astma,allergi og cøliaki. Vedrørende astma og allergi var jeg mye verre som barn da
 
Jeg skal utredes for morbus menieres, vet du hva som gjøres da? Er det vanlig hørseltest?
Det er blant annet hørselstest, så er det øreskylling for å fremkalle et anfall. Også må man en tur i MR og CT for å utelukke andre ting som gjør at man plages med hørselen.
Så må man skrive dagbok som forteller hvor ofte man har anfall, hvor lenge anfallet varte, hva slags anfall (svimmel med karusellfølelse, lydforvrengninger der vanlig lyd blir forsterket, øresus osv) Alt i alt tar en slik undersøkelse ca 2 år før man kan fastslå sykdommen.
Jeg fikk diagnosen etter 2 år med masse tester og undersøkelser.
Min medisin er å sove gjennom anfallet. Men mange kan ha god effekt på vanndrivende og enkelte andre typer medisiner. Jeg prøvde ut en medisin som ble spesialbestilt fra England, der jeg måtte skrive under på et ark før jeg fikk utlevert medisin samt vise legitimasjon. Den fungerte ikke på meg, så pr.dags dato går jeg ikke på noen medisiner.
Har også testet ut dren i ørene for å minske trykket, men det hadde heller ikke optimal effekt på mine anfall.
 
Atopisk eksem. Hadde 5 år uten utbrudd og trodde det var gitt slipp, men kom tilbake for ca 2 år siden og har ikke hatt noen opphold etter det. Håper på en solrik sommer!!:D
 
Kronisk migrene, kronisk bihulebetennelse, mye betennelse i kroppen. Og hoftefeil. Migrenen er aller verst :(
 
Migrene, lavt stoffskifte og ibs.

Stoffskiftet er godt regulert så eg merkar lite til det.

Ibs-en kan eg stort sett holde rolig ved hjelp av diett (men det krever en del, så i bedre periodar lar deg dietten seile sin eigen sjø... Og tar straffen etter eit par dagar eller veker, alt etter som). Men er eg streng med dietten har eg sjeldan store problem med magen heldigvis!

Migrenen er det som plagar meg mest. Fleire fastlegar opp igjennom har gitt meg diverse av anfalls- og forebyggande medisin utan god effekt (eller med uholdbare bivirkningar). Har no nettopp vore hos nevrolog på sjukehuset og prøver nok ein type forebyggande. Så langt funkar det dårlig, har hatt 3 anfall (til saman 5 dagar med veldig dårlig form) dei to vekene etter oppstart. Får gje det litt tid...
 
Kronisk hodepine etter en sykkelulykke år 2009. Har hodepine over 12 timer i døgnet. Mildt sagt slitsomt

Astma

Bipolar lidelse
 
Allergi og eksem. Kronisk tannkjøttbetennelse.

Det skyldes ikke sykdom, men jeg har noe nedsatt hørsel på det ene øret.
 
Blandingshodepine, slitasjegikt i flere ledd, eds, eksem i øret, fibromyalgi( mener selv at den diagnosen gikk ut når æ fikk diagnose eds), endometriosa og irritabel tarm. Tru om æ huska alt..
 
Back
Topp