Kostnader for far på føden/barsel

Det er jo ikke gratis med overnatting og mat..


Sent from my iPhone using BV Forum

Det er det jo ikke.. Men merkelig at det variere fra 100kr døgnet til 1400kr døgnet spør du meg?!

Greit nok for oss som har råd til det, men jeg synes ikke det er økonomi som skal avgjøre om far har mulighet til å være på barsel sammen med mor eller ikke...
 
Det er jo frivillig for far å være på sykehuset. Mat måtte han jo ha kjøpt og spist uansett, han er vel ikke pliktig til å kjøpe mat på sylehuset for den prisen?

Nei det er klart han ikke har behøvd det og vi valgte heller ikke å gjøre det - fordi vi ikke synes maten var verdt den prisen ;) men for oss som bor såpass langt unna så er det ikke mulighet for far til å pendle fram og tilbake heller, da dette koster enda mer.

Poenget mitt er at jeg ikke synes det er rett at økonomien skal avgjøre hvorvidt far har mulighet til å være sammen med mor på varsel. Denne tråden viser en variasjon fra 200kr til 1400kr i døgnet (med full mat). Summen skulle ha vært fast og lavere.
 
Det er jo frivillig for far å være på sykehuset. Mat måtte han jo ha kjøpt og spist uansett, han er vel ikke pliktig til å kjøpe mat på sylehuset for den prisen?

Altså frivillig er det, men det legges ikke mye til rette for at far også skal bli kjent med sitt barn. Hans barn er lagt inn på sykehuset og han blir kastet ut på veldig mange sykehus i Norge. Skammelig at omsorgen er slik. Blir barnet i en senere tid lagt inn på barneavdelingen så er det plass til både mor og far, uten kostnad.
Men under fødsel og på barsel så har far en svært liten betydning i barselomsorgen av en nyfødt baby.
 
Det er det jo ikke.. Men merkelig at det variere fra 100kr døgnet til 1400kr døgnet spør du meg?!

Greit nok for oss som har råd til det, men jeg synes ikke det er økonomi som skal avgjøre om far har mulighet til å være på barsel sammen med mor eller ikke...

Her fikk ikke far være på barsel uansett. Jeg syns helt ærlig at helsenorge har andre ting å bruke penger på, men jeg skjønner at det er kjedelig når far må reise hjem.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her fikk ikke far være på barsel uansett. Jeg syns helt ærlig at helsenorge har andre ting å bruke penger på, men jeg skjønner at det er kjedelig når far må reise hjem.


Sent from my iPhone using BV Forum

Her er det jo ikke snakk om at det skal være gratis?! Forstår jo at de må ta betalt - men hva utgjør de store forskjellene fra plass til plass? Både i overnatting og i kost.. At far betaler for de reelle kostnadene er helt greit men hvordan det ene sykehuset har råd til å kun ta 200kr mens ett annet må ha 1400, det forstår jeg ikke
 
Her er det jo ikke snakk om at det skal være gratis?! Forstår jo at de må ta betalt - men hva utgjør de store forskjellene fra plass til plass? Både i overnatting og i kost.. At far betaler for de reelle kostnadene er helt greit men hvordan det ene sykehuset har råd til å kun ta 200kr mens ett annet må ha 1400, det forstår jeg ikke
Kanskje det er forskjell på standarden også? Noen har bygget stort fint hotell, mens andre har plass til fedre dersom det er noen tomme ledige rom og det gir ingen ekstra kostnader for sykehuset.
 
Vi betalte 400 kr per natt for far, inkludert mat. Jeg synes ikke det var dyrt. Vi bor 5 min kjøring fra sykehus, men synes det var veldig fint å ha familierom til bare oss :) Å få barn er noe man gjør et fåtall ganger, og ro og støtte rundt mor er viktig (for meg). Så jeg betaler gladelig! Når det er sagt, så skjønner jeg at andre kan være i en annen økonomisk situasjon der det kan bli dyrt (mange døgn og/eller dyrere døgnpris), så mener at sykehusene burde sponset dette for alle :) Hadde jo vært fint om alle kunne få familierom et vist antall dager. Da vil jo far kunne hjelpe til ved behov og avlastr, så kanskjr mindre jobb på jordmødrene etterpå...
 
Altså frivillig er det, men det legges ikke mye til rette for at far også skal bli kjent med sitt barn. Hans barn er lagt inn på sykehuset og han blir kastet ut på veldig mange sykehus i Norge. Skammelig at omsorgen er slik. Blir barnet i en senere tid lagt inn på barneavdelingen så er det plass til både mor og far, uten kostnad.
Men under fødsel og på barsel så har far en svært liten betydning i barselomsorgen av en nyfødt baby.

Helt enig! For meg var støtten fra far ekstremt viktig! Ro til hele familien til å bli kjent. Dessuten vil nok jordmødrene få mindre å gjøre dersom far er tilstede og kan hjelpe mor..
 
Det er jo ikke gratis med overnatting og mat..


Sent from my iPhone using BV Forum

Nei, men det koster sannelig meg ikke 200-1400 kr for 2-3 brødskiver med pålegg heller. De begrunnet det med at det koster å vaske sengetøyet, men de bytter jo ikke det før man drar hjem. Så er ikke alle måltidene med, så burde de heller tatt en engangssum på 200-500 kr, ikke per natt.
 
Far dro hjem og sov. Men spiste middag på sykehusets kantine til prisen for ansatte. Så han betalte vel i underkant av 50 kr. Frokost og kvelds fikk vi spise ilag. Men vi var så oppspilt av det som skulle skje så husker ikke om vi spiste noe særlig :p
Vi bor 5 min unna sykehuset så var ingen problem for han å sove hjemme.
 
Ikke på familierom heller?



Her er det 150,- PR natt, men det inkluderer alle måltider.
De har et familierom/enerom, fikk jeg beskjed om. Kun et. :rolleyes: skal ha ganske flaks for å få det. Rart jeg vil raskt hjem? :p
 
Her er det jo ikke snakk om at det skal være gratis?! Forstår jo at de må ta betalt - men hva utgjør de store forskjellene fra plass til plass? Både i overnatting og i kost.. At far betaler for de reelle kostnadene er helt greit men hvordan det ene sykehuset har råd til å kun ta 200kr mens ett annet må ha 1400, det forstår jeg ikke

Hvorfor er gilde dyrere enn first prise? Det er vel forskjell på standarden rund omkring :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ingenting, kun mat.
 
Tror de tar 200 for overnatting, mat vet jeg ikke. Her sov han hjemme. Bedre det enn å trykke en reiseseng inn på et allerede trangt rom.
 
Tror vi måtte ut med 1400kr eller noe for 4 dager. De ville egentlig han skulle betale for tiden på føden også ( 1,5 døgn ). Det sa jeg ikke ble aktuelt, han fikk tørre brødskiver en gang på den tiden. Ellers ingenting. Slapp unna med de 4 dagene på barsel. I mine øyne var det verdt det! Hadde så stor glede av å ha han der :)
 
Der eg fødte var det egen parkering som var gratis for oss så lenge vi var på sykhuset. Far måtte betale 750kr per natt tror eg(hvertfall ikkje mer) Men det var ink all mat. Vi kunne finne oss mat og drikke hele døgnet på ett lite kjøkken. Middagen fikk vi ein porsjon servert med dessert. Synst det var veldig greit. Vi hadde familierom da. Synst det er ein Ok pris. Men sist var vi 1 natt. Gangen før var eg inne i 3 netter. Men blir fort dyrt om det blir ett langt opphold. Og synst det kunne vore ett Max beløp så alle har mulighet. Eg var veldig glad eg hadde mannen min med meg. Kvir meg litt til denne gangen. For nå reiser han sikkert hjem til barna på natta :p
 
Back
Topp