Kostholdsråd

Tiana

Betatt av forumet
Vi som prøver :)
Novemberlykke2024❤️
Ja, jeg vet jeg kan google, og det har jeg gjort også. Jeg har 3 svangerskap bak meg hvor jeg har vært sukkeravhengi :smiley-ashamed008
Jeg har klart å vende av meg det veste, men sliter generelt med mat og det å få i meg nok næring. Matlysten er på bånn, og jeg spiser egentlig bare fordi jeg må. Har ikke merket noen endring etter jeg ble gravid nå, men har jo et håp om å få i meg det kroppen trenger.
Noen tips til matvarer? Spesiellt frokost/lunsj.
Man skal vell ikke spise salami når man er gravid? Hva med skinkepålegg? Kyllingpålegg?
Føler meg helt fersk på dette igjen:angelic:
 
Sjekk ut Helse-Norge


Ellers starter eg dagen med 2 s chiafrø i 2,5 dl kefirmelk for å holde magen i gang, var èin del forstoppa sist graviditet.

Smoothie med for eks mango, spinat, avokado, gulerot og yoghurt/jus

Smoothie er genialt for å få i seg masse sunt.

Anbefaler deg siste bok til Ida Gran - lur familiemat . Ho lager enkle retter med masse næringsrikt lurt inni :D
 
Jeg har kjøpt en sånn barnepakke med yoghurt med mange smaker.
Skinkeost, baconost, jalapenoost på risbrød, loff med bare smør eller uten noe, iskaldt eple skrellet og i biter, honningmelon, blåbær, bringebær, ananas på boks, kald fersken på boks.

Varierer med knekkebrød, forskjellige brød, rundstykker, maiskaker og kjeks.
Bruker bremykt som er ekte smør med god smak

Middag så sliter jeg. Kald salat med skinke, rømme, eple og pasta
Ovnsbakt potet med rømme og eplebiter i.
Kald risengrynsgrøt
maiskolbe med salt og smør
Potetstapp. Kald kokt wienerpølse

Har sikkert sagt noe galt altså så bare gi meg en pling. Nå gleder jeg meg til å prøve gravidsalami. Men funker ofte at jeg spiser et tygg av melon for så å klare å spise litt mer senere. Til slutt så har jeg klart en skive. Bare fyll opp huset med alle mulige ting om du har mulighet til det. Så kan du velge og vrake dag for dag.
 
Hvordan smaker den salamien i forhold til f.eks gullsalami? Den er jo så god.. likte dere den andre?
 
Om du vil spise best for både deg og lille så fokuser på råvarer og begrens ultraprossesert så godt som mulig :Heartred Min go-to er hjemmelaget smoothie, havregrøt med chiafrø og eggeplomme toppet med frukt, nøtter og frø, epler dyppet i peanøttsmør, alt med egg. Oliven, manchego! Gulrotstaver med hummus. Spiser all type salami de første to dagene etter at pakken er åpnet.
 
Om du vil spise best for både deg og lille så fokuser på råvarer og begrens ultraprossesert så godt som mulig :Heartred Min go-to er hjemmelaget smoothie, havregrøt med chiafrø og eggeplomme toppet med frukt, nøtter og frø, epler dyppet i peanøttsmør, alt med egg. Oliven, manchego! Gulrotstaver med hummus. Spiser all type salami de første to dagene etter at pakken er åpnet.
Heia råvarebasert kosthold
 
Om du vil spise best for både deg og lille så fokuser på råvarer og begrens ultraprossesert så godt som mulig :Heartred Min go-to er hjemmelaget smoothie, havregrøt med chiafrø og eggeplomme toppet med frukt, nøtter og frø, epler dyppet i peanøttsmør, alt med egg. Oliven, manchego! Gulrotstaver med hummus. Spiser all type salami de første to dagene etter at pakken er åpnet.
Åå, dette ble jeg nysgjerrig på!! :love7 Craver, i likhet med mine andre svangerskap, salami og spekemat noe voldsomt! Har bare sett på de typiske sidene som fraråder og ikke tenkt mer over det, men skulle gjerne lært mer og ta et informert valg, har du noen gode sider?:)
 
Åå, dette ble jeg nysgjerrig på!! :love7 Craver, i likhet med mine andre svangerskap, salami og spekemat noe voldsomt! Har bare sett på de typiske sidene som fraråder og ikke tenkt mer over det, men skulle gjerne lært mer og ta et informert valg, har du noen gode sider?:)
Har ikke noen gode sider, men bakterier utvikler seg ofte i kontakt med luft og over tid. Så det er er valg jeg har tatt. Vil ikke spise den til Grilstad som er trygg for gravide fordi ingredienslisten er langt som et vondt år. Men det er et personlig valg :)
 
Har ikke noen gode sider, men bakterier utvikler seg ofte i kontakt med luft og over tid. Så det er er valg jeg har tatt. Vil ikke spise den til Grilstad som er trygg for gravide fordi ingredienslisten er langt som et vondt år. Men det er et personlig valg :)
Ah ok, takk:) hehe, ja den er det mye rart i:smiley-ashamed004
 
Spekemat bør unngås av gravide både på grunn av risiko for listeria og toxoplasmose. Såvidt jeg har lest er dessverre ikke spekemat trygg rett etter pakken er åpnet heller. Skikkelig kjipt... :sour:

For min del løser jeg craving på spekemat ved å varmebehandle den godt, for eksempel ved å ha parmaskinke på pizzaen imens den stekes.
 
Har ikke noen gode sider, men bakterier utvikler seg ofte i kontakt med luft og over tid. Så det er er valg jeg har tatt. Vil ikke spise den til Grilstad som er trygg for gravide fordi ingredienslisten er langt som et vondt år. Men det er et personlig valg :)

Er også opptatt av dette med ingendienslister, råvarer osv. Men er ikkje alltid like god på å sjekke bak, har ikkje tenkt over at lista er lang på den. Takk for info ! Ka tenker dere om leverpostei til barn? Den syns eg er vanskelig da eg ikkje finner metervare sin her, alle som er i butikkene her har lange lister ….
 
Er også opptatt av dette med ingendienslister, råvarer osv. Men er ikkje alltid like god på å sjekke bak, har ikkje tenkt over at lista er lang på den. Takk for info ! Ka tenker dere om leverpostei til barn? Den syns eg er vanskelig da eg ikkje finner metervare sin her, alle som er i butikkene her har lange lister ….
Siden vi ofte bestiller fra Oda og de ikke har metervare så bruker vi ofte Dansk Grov Leverpostei. En av de bedre :) Man kommer fort inn i rutiner på hva som funker, men synd det ikke er noen bedre merkeordning så man slapp å være detektiv :banghead:
 

Vedlegg

  • IMG_0952.png
    IMG_0952.png
    451,3 KB · Visninger: 9
Siden vi ofte bestiller fra Oda og de ikke har metervare så bruker vi ofte Dansk Grov Leverpostei. En av de bedre :) Man kommer fort inn i rutiner på hva som funker, men synd det ikke er noen bedre merkeordning så man slapp å være detektiv :banghead:
Takk for tips ! Den fins heller ikkje her på bygda ! Eg må undersøke litt meir ;)
 
Oda har merkene som mange butikker ikke tar inn, som metervare og kolonihagen. Ida gran tipser ofte om rene produkter hun kjøper fra Oda, ulike proteinkilder til middag, renere kjøtt, og rene produkte. Kan også anbefale Susanne stave og ernæringsmamma ( som driver barnematbyen) her er det mye bra informasjonen
 
Back
Topp