Koronavaksine?

mammanja

Andre møte med forumet
Jeg lurer sånn på hvordan jeg skal forholde meg til koronavaksinen som gravid! Slik jeg forstår det, så er det mest sannsynlig helt trygt for oss også, men likevel blir det ikke anbefalt pga lite erfaring med gravide og sprøyten. Jeg vil jo ikke risikere at noe galt skjer med den lille i magen, men samtidig forstår jeg at det er noe høyere risiko for begge om man blir korona-syk i et svangerskap også! (?)

Hvordan vurderer dere risikoene opp mot hverandre? Noen som har fått gode innspill eller råd fra sin lege? Smartest å ta den nå, eller vente til etter fødsel?
 
Jeg ble oppringt for å få vaksine forrige uke på grunn av at jeg er i risikogruppa. Men når jeg fortalte at jeg var gravid så sa de at jeg ikke skal ha den nå, for det rett og slett er for lite forskning på det. Jeg hadde uansett tenkt å vente til etter fødsel med å ta den, men kjente litt på at det hadde jammen vært fint å være vaksinert også :hilarious:.
 
Legen min sa «det må du avgjøre selv, men jeg anbefaler å ta den. Da risikoen ved sykdommen er høyere, enn ved å ta vaksinen.»

Jeg bor ett sted uten liten til ingen smitte og valgte derfor å vente til etter fødselen.

Så hver og en må velge hva som er riktig for seg og sin situasjon.
 
Vi bor et sted med mye smitte gjennom hele pandemien, men velger å vente til etter fødsel med å ta vaksinen. Vi har klart oss til nå uten å bli smittet så vi skal klare å være forsiktige i 17 uker til :) Vaksinen er så ny at man har ikke kunne se på langsiktige nevrologiske påvirkninger på fosteret (f.eks språkforsinkelser, adhd osv) så jeg tenker at for oss som klarer å holde oss unna folk så er det et mindre "offer" enn å ta risikoen ved vaksinen. mRNA vaksine plattformen er også helt ny og det er første gang i historien at den brukt i stor skala, så føler forskning på langvarig virkning av f.eks influensavaksiner ikke blir helt relevant :) Men det er selvsagt bare mitt personlige valg :) det første jeg skal gjøre så fort jeg har født er å stille meg i vaksinekø :)
 
Jeg bor på et sted hvor det har vært en del smitte de siste månedene, men jeg velger allikevel å vente med å ta vaksinen. Det er gjort for lite forskning på det og som Mila S nevner vil vi ikke kunne se eventuelle langsiktige påvirkninger på mange år, så den risikoen er jeg ikke villig til å utsette mitt ufødte barn for! Vi fortsetter å leve relativt forsiktig, så vil jo sjansen for å bli smittet også være ganske liten.
 
Kommer ikke til å ta den personlig.
Men har også svangerskapspenger for å kunne holde meg unna risiko for smitte noe som hjelper en del og mann samt barn er flinke til å gjøre det de kan for å holde seg unna smitte for vil heller ikke bli smittet siden man jo heller ikke vet sentidsvirkninger det heller har på forsterket utenom for tidlig fødsel og lav fødselsvekt
 
Vi bor i Oslo og på et sted hvor det har vært mye smitte. Jeg skal ta vaksine så fort som mulig.

Legen anbefalte også det (han jobber tett med vaksinering i Oslo).

For meg gjør det at det åpner opp for å besøke familien i Sverige som vi ikke har sett på over ett år, samt jeg har vært igjennom to skikkelige forkjølelser så langt dette svangerskapet (mye kraftigere enn jeg har vært borti før) og det har gitt meg en skikkelig oppvåkning, for det er jo antageligvis barnemat ift hva en covid infeksjon vil kunne bidra med i slutten av svangerskapet hvor lungefunksjon allerede er "presset". Vi vet jo at det er større risiko for å bli alvorlig syke med graviditet.

Og så er det jo dette med antistoffer til barnet da :)
 
Screenshot_20210620-152034.png

I forhold til det siste der, så venter jeg. Hadde smittepresset her vært høyere, hadde jeg absolutt vurdert det, dog.
 
Kommer ikke til å ta den personlig.
Men har også svangerskapspenger for å kunne holde meg unna risiko for smitte noe som hjelper en del og mann samt barn er flinke til å gjøre det de kan for å holde seg unna smitte for vil heller ikke bli smittet siden man jo heller ikke vet sentidsvirkninger det heller har på forsterket utenom for tidlig fødsel og lav fødselsvekt
Kan jeg spørre hva du jobber med? Jeg ville også søke om svangerskapspenger for å ha mulighet til å følge smittevernreglene, mn fikk inntrykk fra jordmor på O.L at det kun var for helsepersonell som jobbet med koronapasienter. Er lærer, så da slo jeg det fra meg igjen. Ønsker helst å vente til etter fødsel med vaksine...
 
Kan jeg spørre hva du jobber med? Jeg ville også søke om svangerskapspenger for å ha mulighet til å følge smittevernreglene, mn fikk inntrykk fra jordmor på O.L at det kun var for helsepersonell som jobbet med koronapasienter. Er lærer, så da slo jeg det fra meg igjen. Ønsker helst å vente til etter fødsel med vaksine...
Sniker.

Jeg er lærer, og har 50% svangerskapspenger pga høyt antall nærkontakter.
Anbefaler deg å ta kontakt med bedriftsjordmor.
 
Jeg hadde korona for kort tid siden, og var så heldig at jeg egentlig ikke merket noe til sykdommen. Kun tap av luktesans og én dag med hoste. Så slapp billig unna.

Men jeg hadde personlig ventet til etter fødsel uansett med å ta vaksinen, da jeg mener at det er for lite forskning på ettervirkningene av denne vaksinen på fosteret.

Dette er også noe jeg mener er helt opp til den enkelte, gjør det du føler blir riktig for deg og ditt barn :)
 
Jeg har valgt å ikke ta vaksinen mens jeg er gravid! Er helsepersonell, og fikk tilbud allerede i januar, men velger å vente :)
 
Tusen takk for svarene! Har lurt sånn på dette, så tenkte jeg at det kunne jo ikke skade med en bruker her på forumet for å høre hva andre tenker…. Og det hjalp veldig mye å høre deres refleksjoner! Setter stor pris på det❤️

Jeg landet slik:
Frem til nå har jeg vært gravid student i Oslo, på et litt spesielt studiested som har hatt en del oppmøte (og «kontakt» med andre), og har måttet ta en god del kollektivtransport. Bodd i et stort kollektiv har jeg også, forsåvidt! Så risikoen har vært forholdsvis høy til nå.
Men nå når det er sommer, skal jeg ha sommerjobb i Bergen (med vaksinering! Som sikkert er verdens tryggeste plass mtp smittevern), og flytter inn så jeg kun bor med min (vaksinerte) partner. Samtidig er mange rundt meg fullvaksinert, så da tenker jeg risikoen nok har minket betraktelig! Da gjør jeg nok som mange av dere andre og venter. Krysser fingrene for at jeg kan forbli korona-frisk ut svangerskapet, og så tar jeg den heller når barnet er født.

Tusen takk! ❤️
 
Last edited:
Kan jeg spørre hva du jobber med? Jeg ville også søke om svangerskapspenger for å ha mulighet til å følge smittevernreglene, mn fikk inntrykk fra jordmor på O.L at det kun var for helsepersonell som jobbet med koronapasienter. Er lærer, så da slo jeg det fra meg igjen. Ønsker helst å vente til etter fødsel med vaksine...
Bor i Sverige og her er terskelen mye lavere for å få svangerskapspenger på grunn av covid-19 risiko.
Men jobber på apotek så hadde daglig kontakt med en del som hadde symptomer og kom tilogmed de som hadde testet positivt men som "bare" skulle en kjapp tur innom.
 
Bor i Sverige og her er terskelen mye lavere for å få svangerskapspenger på grunn av covid-19 risiko.
Men jobber på apotek så hadde daglig kontakt med en del som hadde symptomer og kom tilogmed de som hadde testet positivt men som "bare" skulle en kjapp tur innom.

Har mange venner i Sverige som forteller om foreldre som leverer i barnehagen mens de har korona:blackeye:
 
Jeg kommer ikke til å ta vaksinen som gravid. Ikke sikker på om jeg kommer til å ta den etterpå heller. Jeg er i utgangspunktet for vaksiner, og har tatt alt av vaksiner hittil både på meg og mine barn (til og med vaksine mot svineinfluensa på sønnen), men nå tenker jeg som så at jeg bor på et sted med veldig lite smitte, er frisk og kommer antakeligvis ikke til å dø av korona. Jeg vet dermed ikke om jeg vil ta en vaksine som man fremdeles ikke vet langtidsvirkninger av for å unngå en sykdom jeg mest sannsynlig ikke får.
 
Har mange venner i Sverige som forteller om foreldre som leverer i barnehagen mens de har korona:blackeye:
:eek: ganske tydelig at hele familien skal i isolasjon i 7 dager da! :(
Fikk mail av bhg idag siden de har et bekreftet tilfelle :( og der står det også tydelig at har man tatt pcr test og ikke fått svar enda så får de heller ikke levere i bhg!

Men noen mennesker er bare utrolig dumme!
 
Kommer ikke til å ta vaksinen mens jeg er gravid, usikker på om jeg kommer til å ta den i det hele tatt:)
 
Fikk mld om at jeg kan bestille time til vaksinasjon mot covid-19 nå:wideyed: Nå ble jeg veldig i tvil her altsåo_O Hadde egentlig ikke tenkt å ta den mens jeg er gravid.
 
Kommer til å vente, er jo fortsatt veldig ny. Men er ikke imot vaksiner. Nå kom jo nyheten om at barnehage, Sfo og lærere skulle få vaksine... litt sent kanskje men, kommer nok til å være mange som lurer på hva som er lurt å gjøre!
 
Back
Topp