Koronavaksine/influensavaksine

Så at det er anbefalt vaksine mot kikhoste i svangerskapet for å gi babyen antistoff så jeg skal ta den vaksinen også til uken :happy: tok influensa for en uke siden og fikk null bivirkninger.

Så at det er anbefalt vaksine mot kikhoste i svangerskapet for å gi babyen antistoff så jeg skal ta den vaksinen også til uken :happy: tok influensa for en uke siden og fikk null bivirkninger.

Jeg skal også ta den ☺️ tok sist for ni år siden, så det er på tide. Skal ta influensavaksinen sammen med glukosebelastningstesten i neste uke og så må jeg bestille time for koronavaksine og kikhostevaksine, kan sikkert ta de på neste kontroll

Fikk påfyll av kikhoste og de 3 andre som anbefales hvert 10. år i fjor, så da venter jeg bare på at influensavaksinen skal settes på jobb i løpet av de neste ukene.

Fikk påfyll av kikhoste og de 3 andre som anbefales hvert 10. år i fjor, så da venter jeg bare på at influensavaksinen skal settes på jobb i løpet av de neste ukene.
Vaksinen er for babyen, ikke deg :) når man vaksinerer seg når man er gravid så får baby antistoffer.

Vaksinen er for babyen, ikke deg :) når man vaksinerer seg når man er gravid så får baby antistoffer.
Ok, det forstår jeg. Men regner ikke med de anbefaler jeg skal ta ny dose nå igjen med kikhoste når jeg tok den i fjor, siden den ikke er sesongvaksine.

Ok, det forstår jeg. Men regner ikke med de anbefaler jeg skal ta ny dose nå igjen med kikhoste når jeg tok den i fjor, siden den ikke er sesongvaksine.
Du får høre med lege, men jeg har ikke hørt om at det er farlig å ta de oftere, bare at det som oftest er unødvendig. Fra våren blir den mer "standard" for alle gravide, og man kan jo fort få tette barn.

Her i kommunen ønsker de at vi tar influensa og korona vaksine samtidig… noen som har prøvd det? Er veldig skeptisk ifht evt dobbelt opp med bivirkninger….
Jeg tok begge samtidig for to uker siden. GIkk greit, kjente meg litt småslapp og vondt i kroppen noen dager, men ikke noe som hindra meg i å leve normalt. Hatt mye værre reaksjon av å ta enkeltvaksine tidligere.

Fikk beskjed her om at jeg kunne ta begge samme dag, eller vente ei uke mellom de. Syns det var greiest å bare få det unnagjort.

Den skal jeg også ta! Hadde korona for litt siden så den behøver jeg ikke ta, men tenker å ta influensavaksine. Den er vi så heldig å får på jobben

Jeg tok begge samtidig for to uker siden. GIkk greit, kjente meg litt småslapp og vondt i kroppen noen dager, men ikke noe som hindra meg i å leve normalt. Hatt mye værre reaksjon av å ta enkeltvaksine tidligere.

Fikk beskjed her om at jeg kunne ta begge samme dag, eller vente ei uke mellom de. Syns det var greiest å bare få det unnagjort.
Så bra det gikk fint :) jeg valgte å bare ta en i går, mest fordi jeg var så avhengig av å være i form i dag, pga planer, så jeg halverte sjansen for å bli dårlig i dag :hilarious:
Ny vaksine om en uke.
Skal også spør legen om kikhoste tenkte jeg…

Tok influensavaksinen i dag. Tenkte å ta koronavaksinen om 1-2 uker.
Har kun 2 doser vaksine (sist tatt høst 2021, var også gravid da) og hadde korona januar 2022.

Jeg tok korona og influensavaksine nå på tirsdag. 300kr tilsammen og jeg tok dem på legekontoret. Har ikkje hatt noen bivirkninger til nå, så tenker det gikk bra. Fikk så klart litt vondt i armen etter stikket, men det er jo helt som forventet :)

Fikk bestilt meg kikhostevaksine nå også, så får tatt den. Men litt mer styrete enn andre influensa og korona siden den må hentes ut på apotek, og så tas med til noen som kan ordne å gi den til meg.

Fikk bestilt meg kikhostevaksine nå også, så får tatt den. Men litt mer styrete enn andre influensa og korona siden den må hentes ut på apotek, og så tas med til noen som kan ordne å gi den til meg.
Lenge siden du tok den vaksinen sist?
Den er jo anbefalt å ta hvert 10 år fra før. Jeg tok den for 4 år siden og fastlege og jordmor kan ikke svare meg på om jeg trenger å ta den nå.

Den er jo anbefalt å ta hvert 10 år fra før. Jeg tok den for 4 år siden og fastlege og jordmor kan ikke svare meg på om jeg trenger å ta den nå.
Jeg vet faktisk ikke hvor lenge siden det er jeg har tatt den, men mistenker at det er lenge siden, muligens typ 15-20 år. Jeg har ikke vært noe flink til å følge opp vaksiner som voksen.

Som jeg skrev til en annen lengere opp så er vaksinen for å gi antistoffer til babyen, ikke til deg. Når du vaksineres under svangerskapet så overføres det antistoffer til babyen også. Den må altså tas under svangerskap for å gi den effekten.

Som jeg skrev til en annen lengere opp så er vaksinen for å gi antistoffer til babyen, ikke til deg. Når du vaksineres under svangerskapet så overføres det antistoffer til babyen også. Den må altså tas under svangerskap for å gi den effekten.
Det forstår jeg. Men vis man feks tok vaksinen 1 mnd før man ble gravid, kan man da ta den igjen under svangerskapet? Den infoen står ingensteder.

Det forstår jeg. Men vis man feks tok vaksinen 1 mnd før man ble gravid, kan man da ta den igjen under svangerskapet? Den infoen står ingensteder.
Nei, men 4 år er ikke noe problem. Planen er jo at alle gravide skal ta vaksinen i alle svangerskap og det er jo ikke uvanlig å ha tettere svangerskap enn 4 år.

Nei, men 4 år er ikke noe problem. Planen er jo at alle gravide skal ta vaksinen i alle svangerskap og det er jo ikke uvanlig å ha tettere svangerskap enn 4 år.
Hvor har du lest den infoen? Her viste ikke fastlegen, jordmor eller lege på Rikshospitalet.
Barnet får jo noe antistoffer likevel iallefall vis man ammer.

Hvor har du lest den infoen? Her viste ikke fastlegen, jordmor eller lege på Rikshospitalet.
Barnet får jo noe antistoffer likevel iallefall vis man ammer.
Nørs. Legen min bekreftet også denne informasjonen. Baby får antistoffer fra mor når man ammer, men ikke spesifikke antistoffer mot kikhoste.

Back
Topp