Koronavaksina?

Et godt argument til det siste du skriver der hørte jeg om på radio i dag, og det er at et koronapass (som man enten får ved fullvaksinering eller testing) skal HINDRE at friheten vår blir innskrenket. Det skal gjøre at man ikke må gå i lockdown, sette rødt nivå i skole, stenge ned kultur og restaurantbransjen osv. så tanken bak er jo å ikke innskrenke. Det er synd og urettferdig for dem som av ulike grunner ikke kan ta vaksine eller ta begge doser. Da har man mulighet til å få passet midlertidlig likevel. Jeg ser likevel at det er kjipt å måtte planlegge testing kontra bare å være vaksinert og ha et klart pass hele tiden. De hadde denne løsningen for å holde ting åpent i Danmark før vaksinering, Altås at man mange steder måtte vise frem en nylig negativ test, så i praksis har det jo vært mulig med drop in test-stasjoner osv. tenker at når de får det til får vi det til også, eller?
Enig. De hadde stasjoner to steder i hirtshals, hurtigtesting. Da varte negativ test i 3-4 dager (på nordsjømuseumet skulle de ikke være eldre enn 4dager f.eks).
Jeg tenker dette med testing som tar 1-2dager å få svar på, det er ikke overkommelig med tanke på koronapass. Da er jo det negative resultatet gyldig i kanskje et døgn. Så noe lurt må de jo finne på for å hjelpe dem som ikke har mulighet til å ta vaksinen :nailbiting:

Jeg tror deg på at du er blitt ordentlig dårlig, og full forståelse for at du opplever det som urettferdig, ikke misforstå :Heartred

Men jeg sitter med det inntrykket at det eneste regjeringen har gjort siden pandemien begynte er å utøve makt? Mulig jeg får feil inntrykk :)

Jeg sitter ikke og mener at alt de gjør er riktig. Men jeg tror samtidig ikke at hvermansen hadde gjort en bedre jobb sett ut fra hva man har visst på de forskjellige tidspunktene. Okey, noen ting har de innsett har vært feil, men alle land har prøvd og feilet i hele perioden.
De ønsker jo opprinnelig å legge press på dem som ikke vil vaksinere seg, dessverre går det ut over minoriteten som ikke kan av forskjellige grunner (jeg har hvertfall fire stk rett rundt meg som ikke vil vaksinere seg. Noen "bare fordi..." og den ene som er helt ekstrem og mener at regjeringen planter noe i oss med den vaksinen for å direkte overvåke oss). Så jeg håper oppriktig at ting kan løsne etterhvert, for alles del :Heartred
Jeg skrev ikke at eneste regjeringen har gjort siden pandemien er å utøve makt. Stortinget er den lovgivende, bevilgende og kontrollerende makt.
Å være kritisk til ting som blir vedtatt i stortinget er faktisk viktig i et demokrati, men jeg har ikke vært kritisk til ALT som har blitt vedtatt. Som jeg skrev vi har ikke diskutert alt, vi kunne gjerne gjort det men det tror jeg er lettere ansikt til ansikt. Og jeg er ikke en av de som tenker at hele verden er i mot oss og de ønsker å plante 5g men det blir mange ekstreme når myndigheter hemmeligholder og samtidig innskrenker rettigheter. Det er ikke første gang det skjer i verden og vi bør være litt forsiktig med akkurat dette.

Jeg tror mye har blitt gjort i redsel og i hast uten tanke for konsekvenser for verken barn eller eldre, det forventer jeg av myndigheter som har denne makten stoppe opp å tenke er dette greit, hva er konsekvensene på lang sikt osv. jeg savner ærlighet, jeg savner at man satser på helsevesenet og gjør noe med problemet. Vi er to år inn i dette kaoset og vi har ikke fått til noe i helsevesenet, men vi fortsetter å dele befolkningen inn i grupper.
Tidligere var det de unge som drev pandemien, nå er det de uvaksinerte som har skylden. Jeg synes de som styrer er skal være forsiktige med det for vi kan vel lære litt av historien til verden om hva som skjer når vi gjør slikt? Vi skal ha et godt land å leve i når dette har lagt seg, men det tror jeg ikke vi får.
Vi får bare være enige om å være uenige, men å tro at jeg mener vaksinen fungerer ikke, alt som har blitt gjort er feil og myndighetene bare utøver ren makt ja da har du misforstått veldig.

Jeg angriper ikke deg. Men synes det er litt spesielt av hele artikkelen jeg henviste til fikk du ut av at da blir det heller tvang. Jeg viste til at det er flere som er i mot dette både de som jobber i helse og med loven vår, i et demokrati bør sånt ut på høring før man innfører noe som helst. Demokratiet vårt er viktig! Det er tvang nå også de bare har pakket det litt penere inn ;)
Og du mente også at om det blir tvang så MÅ jeg ta den, klart ikke når jeg blir syk av vaksinen. Det har alltid vært slik at noen ikke kan ta vaksine og da er det ment at med så og så mange vaksinerte så skal det egentlig gå fint. (Det gjør det ikke nå, vi har ganske høy prosent) Men staten har aldri tvunget folk til å ta vaksine. Jeg ble syk av vaksine som liten også, da fikk jeg ikke lov av legen å ta den før jeg var eldre. Det er bare sånn med noen, det er ikke ønskelig og staten kommer ikke til å tvinge de. Men vi har startet med noe nytt, ta fra de friheten. Neste er jobben :)
Men du kan jo lese innlegget litt over her som faktisk beskriver vårt egentlig problem i norskhelsevesen, det er ingen opptatt av å gjøre noe med. Mye bedre å ta friheten fra folk og heller dele befolkningen i to. Jeg synes det er fascinerende at noen synes dette er et supert tiltak og at det kommer til å fungere med å få ned presset på helsevesenet vårt, jeg klarer faktisk ikke å se hvordan det skal hjelpe når vi smittes mest i vårt egne hjem. Hva hjelper det da at jeg og min mann ikke kan gå ut å spise en middag?
Ja jeg avslutter nå for jeg synes ikke det er vits å diskutere blir litt som å diskutere politikk når man står på helt forskjellige sider, man kommer ikke til enighet og det blir bare usakligheter til slutt. Derfor avsluttet jeg og du får ha en fin kveld! :)

jeg har aldri skrevet at du må ta den. Jeg har heller ikke skrevet at jeg er enig i dette, men bare henvist til den artikkelen som du viste til. Har også prøvd å få frem at du og din mann kan gå ut å spise middag så mye dere vil ved negativ test, akkurat som jeg vil måtte vise bevis for at jeg er vaksinert. Jeg har heller ikke sagt at korona pass er et supert tiltak (det er det ingen her som har gjort), men at alternative med full nedstengning vil være mye verre både på individnivå og for samfunnet som helhet. Jeg har full forståelse for at du ikke kan ta vaksinen, det mener jeg virkelig. Det tror jeg vi alle her inne har stor forståelse for. Jeg skjønner at du er skeptisk til at politikere, Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet tar avgjørelser til det beste for befolkningen samlet sett, at de etter 2 år tar avgjørelser basert på hastverk og frykt. Jeg skjønner også at dette blir personlig for deg og at du opplever at du som uvaksinert blir tillagt intensjoner du ikke har. Når jeg og vi her inne kommer med våre tanker og innspill kan det da lett virke som et angrep på deg og mangel på forståelse, men det er det motsatte vi ønsker.

Hvis det er vaksinen som har gjort dere syke, så kan dere jo søke NPE? Det er veldig på siden av diskusjonen her, men et tips :)

Veldig teit at du ikke får tatt vaksinen, i din situasjon ville jeg heller ikke tatt den.
Datteren min var nærkontakt i forrige uke fordi ett av barna hadde fått påvist corona, noe som var kjipt, men hu ble heldigvis ikke smittet. 3 negative tester, men vi har holdt oss unna andre allikevel i tilfelle bortsett fra en tur eller to i butikken med munnbind og hele pakken. Så vi har vært forsiktige selv om vi er vaksinerte. Jeg er ikke villig til å la datteren min ta vaksinen, da langtidsbivirkninger ikke er godt nok dokumentert.

Back
Topp