Vet du, jeg synes det er direkte slemt at folk som tar denne smitten alvorlig ansees som "hysteriske" eller "paranoide". Er det slik man skal behandle mennesker som agerer av kunnskap og fornuft? Det er så typisk vårt samfunn nå om dagen: se gjerne til "folkeaksjonen mot klimahysteriet". Blir nøyaktig det samme. Mennesker som reagerer på kunnskap (fra forskere som roper varsku!) og fornuft (vi må gjøre noe for å stoppe dette) blir anklaget for å være "hysteriske". Folk som anklager fornuftige kunnskapsbaserte mennesker for å være hysteriske bør drite og dra og gå å sleike en t-bane-holdestang om de tror de er så mye mer fornuftige!
Jeg innførte klemmeforbud for mine svigerforeldre for 2 uker siden. De ble litt småsure og mente jeg var hysterisk. Look who's laughing now, nå er det håndhilseforbud overalt og unødvendig kroppskontakt frarådes. Jeg visste det kom til å komme, og gjorde et fornuftig valg som ikke skadet noen. Allikevel skal man uglesees og anklages. Jeg kjøpte inn håndsprit allerede i Januar, så vel som en liten pakke med FFP3-masker lenge før pandemien kom til Europa. "Bare for sikkerhets skyld". Jeg så panikken komme så jeg kjøpte meg 3 pakker dasspapir, og hva skjedde 2 uker senere? Ikke noe dopapir å få tak i butikken. Det er lov å bruke huet, alt det er mangel av og ting som samfunnet anbefales å gjøre nå har mange av oss gjort lenge. Men det har blitt avfeiet med hysteri. Det provoserer meg litt, for det skal være lov å være redd!
Vi står ovenfor den første pandemien (nå offisielt fra WHO) siden spanskesyken i 1918, ingen skal føle seg dum eller hysterisk av å bli bekymret og redd... Det er naturlig, særlig som kvinne med barn og/eller graviditet. Vi er skapt for å beskytte. Vi er skapt for å bekymre oss. Aksept og håndtering er viktig, ellers blir det mye indre uro. For meg var kjøpene av desinfeksjon, den 10pakninga med masker, de dorullene og den klemmeregelen nok til at jeg har følt meg trygg og god lenge nå. Man gjør det man må for å føle seg psykisk stabil, og det bør ikke en fjert dømme deg for (for det går jo ikke utover/skader noen noen
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
)