Korona :nailbiting:

Hannelore.tmp

Gift med forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Fler enn meg som er nervøse?

Har lest at gravide ikke er i risikogruppen, og at det muligens ikke er automatikk i at hvis mor blir smittet så får barnet det også (var sånn med SARS? Eller?) Det er også veldig få barn som har fått det, og ingen barn som har dødd av det. Men allikevel. Jeg blir stressa :facepalm: Vi er blitt sendt hjem fra jobb i dag, og har hjemmekontor på ubestemt tid. Treningsgruppa for gravide som jeg er påmeldt er blitt avlyst frem til påske. Forstår at det nok er preventativt (er det et ord? :hilarious:), men kjenner allikevel jeg blir stressa.. Kjøpte salat fra salatbar på butikken i sted, og angrer noe helt sykt. kjenner jeg holder på å freake ut, for er så sikker på at jeg har fått korona fra den :hilarious::hilarious:

Trenger reality check. Er jeg helt på ville veier her, eller har jeg rett i å frike litt ut? :shy: Jeg kan for lite om sånt her, og uvitenhet skaper frykt :wacky:
 
Jeg personlig tar livet helt med ro. Jeg tar forhåndsregelene som er satt, som ved feks influensasesong, omgangssyke osv.
Jeg er ikke veldig redd for å få dette selv, men jeg vil ikke at de som er syke/svake fra før skal få dette, så håndhygiene og andre forhåndsregler som er satt følges her allikevel. Og skulle jeg (Gud forby) få dette, kommer jeg til å holde karantene som anbefalt. Bryting av dette syns jeg er egoistisk mtp de som faktisk KAN ta stor skade/dø av dette :)
 
Ja, er nervøs. Det er helt naturlig. Det er en alvorlig situasjon. Men:

-Det er over 100,000 smittede på verdensbasis og vi har enda ingen informasjon om at gravide har blitt ekstra/alvorlig syke.
-Det er ingen tegn til at en eventuell coronasmitte gir sykdom på barnet i magen, WHO's forskere har ikke funnet viruset i morsmelk eller i placenta.
-Det finnes nyfødte som er smittede, men de har hatt et mildt sykdomsforløp.
-Barn kan være bærere, men får sjeldent sykdom.

Dette kan du lese selv i WHO's feltrapport fra Wuhan: https://www.who.int/docs/default-so...na-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Som gravid tar jeg følgende forhåndsregler:

*Unngår unødvendig smitterisiko:
-Har handlet inn så mye som mulig og lar svigerforeldre handle inn ferskvare om jeg eventuelt trenger.
-Klemmer ikke familie, gjør ikke håndhilsning på andre. Forsøker holde avstand til andre mennesker.
-Tar ikke på offentlige dørhåndtak, kun med albue eller jakkeerme.
-Unngå offentlig transport
-Unngå offentlige tilsetninger
-Unngå kjøpesenter/store senter

*Forebygger smitte hjemme:
-Spriter ned mobil og andre objekter som eventuelt kan ha blitt berørt av smitte (smitte er også partikler som flyr gjennom luften via dråpesmitte, kan lande på mobiltelefon etc).
-Vasker hender etter jeg har vært ute, uansett.

Det er mye trygghet i kontroll.

Det eneste jeg bekymrer meg for er selve fødselen om det blir veldig kaotisk på sykehusene. For å stoppe unødvendig redsel for dette har jeg bestemt meg for å tenke at det alltid finnes en løsning, f.eks hjemmefødsel eller midlertidige fødestuer.

Forsøk å ikke gå på nrk, vg og dagbladet hele dagen...
 
Du er ikke alene!! Jeg er vanligvis ikke nervøs for slikt, men akkurat nå når jeg er gravid så stresser det meg. Jobber i bhg og er derfor veldig tett på både små og store hver dag. Ser at folk får beskjed om hjemmekontor - hva med barnehagene, der smitte sprer seg raskt fra før? Vi jobber hele tiden med god hygiene, men barna er små, og nyser og hoster oss opp i ansiktet, det er vanskelig å unngå...

Mannen min er vanligvis den som er redd for sånt, men nå har vi fullstendig byttet roller her hjemme:hilarious: Virker som han har tatt min rolle, siden han merker at jeg bruker mye tid/energi på å snakke om det og engste meg. Sjefen min var på vinterferie i nord-Italia og krav om karantene kom først 13 dager etter at hun kom hjem. Så hun har vært på jobb hele tiden:nailbiting:
 
Du er ikke alene!! Jeg er vanligvis ikke nervøs for slikt, men akkurat nå når jeg er gravid så stresser det meg. Jobber i bhg og er derfor veldig tett på både små og store hver dag. Ser at folk får beskjed om hjemmekontor - hva med barnehagene, der smitte sprer seg raskt fra før? Vi jobber hele tiden med god hygiene, men barna er små, og nyser og hoster oss opp i ansiktet, det er vanskelig å unngå...

Mannen min er vanligvis den som er redd for sånt, men nå har vi fullstendig byttet roller her hjemme:hilarious: Virker som han har tatt min rolle, siden han merker at jeg bruker mye tid/energi på å snakke om det og engste meg. Sjefen min var på vinterferie i nord-Italia og krav om karantene kom først 13 dager etter at hun kom hjem. Så hun har vært på jobb hele tiden:nailbiting:

Sant.. Tenkte på det samme da jeg satt på bussen hjem for å koble opp hjemmekontor, at hva om barnehagen blir stengt? Hva gjør vi da? Men så når jeg kom hjem så jeg vi hadde fått Mail fra sjefen om hvordan de tenker å håndtere ulike scenarioer, og dette med stenging av bhg og skoler er noe de heldigvis har tenkt på, så det skal ordne seg. Men ja, tenker det kan være reelt at de stenger snart? Blir spennende å se..

Jeg også er den som er mest stresset hjemme :shy::angelic: Mye fordi vi skal selge hus nå, og tenker det blir vanskelig å få besøk av takstmann og fotograf, samt avholde visninger, hvis vi får korona i hus, eller hvis det blir helt unntaktstilstand.. Så er det som kanskje bekymrer meg mest. De økonomiske konsekvensene av det å bli smitta.. Håper vi ikke får det, og at ikke hele byen stenges ned.:nailbiting:
 
Ja, er nervøs. Det er helt naturlig. Det er en alvorlig situasjon. Men:

-Det er over 100,000 smittede på verdensbasis og vi har enda ingen informasjon om at gravide har blitt ekstra/alvorlig syke.
-Det er ingen tegn til at en eventuell coronasmitte gir sykdom på barnet i magen, WHO's forskere har ikke funnet viruset i morsmelk eller i placenta.
-Det finnes nyfødte som er smittede, men de har hatt et mildt sykdomsforløp.
-Barn kan være bærere, men får sjeldent sykdom.

Dette kan du lese selv i WHO's feltrapport fra Wuhan: https://www.who.int/docs/default-so...na-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Som gravid tar jeg følgende forhåndsregler:

*Unngår unødvendig smitterisiko:
-Har handlet inn så mye som mulig og lar svigerforeldre handle inn ferskvare om jeg eventuelt trenger.
-Klemmer ikke familie, gjør ikke håndhilsning på andre. Forsøker holde avstand til andre mennesker.
-Tar ikke på offentlige dørhåndtak, kun med albue eller jakkeerme.
-Unngå offentlig transport
-Unngå offentlige tilsetninger
-Unngå kjøpesenter/store senter

*Forebygger smitte hjemme:
-Spriter ned mobil og andre objekter som eventuelt kan ha blitt berørt av smitte (smitte er også partikler som flyr gjennom luften via dråpesmitte, kan lande på mobiltelefon etc).
-Vasker hender etter jeg har vært ute, uansett.

Det er mye trygghet i kontroll.

Det eneste jeg bekymrer meg for er selve fødselen om det blir veldig kaotisk på sykehusene. For å stoppe unødvendig redsel for dette har jeg bestemt meg for å tenke at det alltid finnes en løsning, f.eks hjemmefødsel eller midlertidige fødestuer.

Forsøk å ikke gå på nrk, vg og dagbladet hele dagen...

Bra det ikke bare er meg som er nervøs :shy:

Jeg er til vanlig veldig nøye med å sprite ned mobil jevnlig og vasker hender etter jeg har vært ute og før jeg skal spise, og forsiktig med å ta på håndtak og gelender og trykke på knapper osv. Nøye med at hvis jeg har gjort noen av de tingene, så må jeg vaske hender godt før jeg spiser eller med en gang jeg kommer i nærheten av en vask. Vasker alltid henda når jeg kommer inn på kontoret etter å ha vært ute og etter å ha vært på kjøkkenet på kontoret eller et møterom. Jeg er generelt sett ganske renslig sånn sett, nesten litt tendens til tvangstanker :hilarious:så mtp hygiene forholde jeg meg bare til det på min helt vanlige måte :hilarious: Nå som vi har fått hjemmekontor blir det slutt på offentlig transport, og det kjenner jeg blir godt! Men butikken kommer jeg meg nok ikke unna. Dit må jeg nesten gå.

Jeg har ikke tenkt så langt som på fødsel enda, men hørte en på jobb sa at det var blitt gjort et estimat på når sykdomstoppen vil komme her i. Norge, og det var visst september, så mtp det er det vel egentlig god grunn til å frike litt ut :nailbiting::facepalm:

Jeg har sittet og lest en del om dette i dag, for er litt hypokonder og tror jeg har fått det fra den salaten jeg spiste :facepalm: Men da skal jeg styre unna NRK og sånne kanaler :) Har foreløpig lest mest på infosider, med tiltak og symptomer og sånne ting, men er fort gjort å slumpre innom
NRK :rolleyes: Hadde liksom håpa dette skulle roe seg snart, men virker som det bare så vidt har startet, iallfall i Norge.
 
Fler enn meg som er nervøse?

Har lest at gravide ikke er i risikogruppen, og at det muligens ikke er automatikk i at hvis mor blir smittet så får barnet det også (var sånn med SARS? Eller?) Det er også veldig få barn som har fått det, og ingen barn som har dødd av det. Men allikevel. Jeg blir stressa :facepalm: Vi er blitt sendt hjem fra jobb i dag, og har hjemmekontor på ubestemt tid. Treningsgruppa for gravide som jeg er påmeldt er blitt avlyst frem til påske. Forstår at det nok er preventativt (er det et ord? :hilarious:), men kjenner allikevel jeg blir stressa.. Kjøpte salat fra salatbar på butikken i sted, og angrer noe helt sykt. kjenner jeg holder på å freake ut, for er så sikker på at jeg har fått korona fra den :hilarious::hilarious:

Trenger reality check. Er jeg helt på ville veier her, eller har jeg rett i å frike litt ut? :shy: Jeg kan for lite om sånt her, og uvitenhet skaper frykt :wacky:
Jeg begynner å bli mer og mer nervøs bare fordi det spres så raskt og at jeg synes tiltakene ikke er tilstrekkelig strenge (f.eks. at de som kommer fra smitteområder må fraktes sikkert i karantene uavhengig av om de viser symptomer). Men som andre som har svart her gjør jeg ikke annet enn å ta de forhåndsreglene som er anbefalt. Regner nesten med å få det, men håper det ikke har innvirkning på barnet i magen. Vil heller ikke smitte andre. Hadde nok ikke vært like bekymret om jeg ikke var gravid. Venter og håper på at jobben innfører hjemmekontor snart men er i tvil fordi de er ikke rigget til det! Er ikke så bekymret i butikken eller på gata, men jobber på en stor arbeidsplass med mange mennesker og dårlig renhold. Også mange som reiser mye. Er også bekymret på tette busser og trikker.
 
Jeg personlig tar livet helt med ro. Jeg tar forhåndsregelene som er satt, som ved feks influensasesong, omgangssyke osv.
Jeg er ikke veldig redd for å få dette selv, men jeg vil ikke at de som er syke/svake fra før skal få dette, så håndhygiene og andre forhåndsregler som er satt følges her allikevel. Og skulle jeg (Gud forby) få dette, kommer jeg til å holde karantene som anbefalt. Bryting av dette syns jeg er egoistisk mtp de som faktisk KAN ta stor skade/dø av dette :)

Helt enig! Samboeren min fortalte om en på jobben sin som skal reise til gran canaria med familien sin, og jeg synes det er ganske egoistisk også.. Nå har vi allerede fått det hit, men vi trenger vel ikke reise ut og hente hjem enda mer..? Og folk som har vært på reise, men ikke holder karantenen sin.. :nailbiting::nailbiting:
 
Jeg håper virkelig toppen kommer før september :nailbiting: har det ikke roet seg i Kina nå da? Og der startet det i midten av desember. Så håper det ikke går så mye lenger tid før det roer seg her...
 
Jeg er litt bekymret og tenker litt over det. Tar mine forhåndsregler mtp hygiene.

Men jeg jobber i butikk og på sykehus. Og jeg opplever (spesielt i butikken) at folk gir seg blanke faen. Hoster og nyser, tar på ting, slikker seg på fingrene og tar på penger etc. MOTBYDELIG uansett pandemi eller ei :hungover: Jeg har ikke noe mulighet for hjemmekontor akkurat, men merker at antall kunder har gått kraftig ned. Stort sett alle på rådhuset har satt seg selv i karantene/har hjemmekontor, alle arrangement er avlyst osv.

Jeg forholder meg rolig - men tar forhåndsregler. Jeg er ung og frisk ellers så håper jeg kan «stå han av» uten store problemer. Også forholder jeg meg ellers til det nhi skriver - ikke nrk, dagbladet, vg etc.
 
Jeg begynner å bli mer og mer nervøs bare fordi det spres så raskt og at jeg synes tiltakene ikke er tilstrekkelig strenge (f.eks. at de som kommer fra smitteområder må fraktes sikkert i karantene uavhengig av om de viser symptomer). Men som andre som har svart her gjør jeg ikke annet enn å ta de forhåndsreglene som er anbefalt. Regner nesten med å få det, men håper det ikke har innvirkning på barnet i magen. Vil heller ikke smitte andre. Hadde nok ikke vært like bekymret om jeg ikke var gravid. Venter og håper på at jobben innfører hjemmekontor snart men er i tvil fordi de er ikke rigget til det! Er ikke så bekymret i butikken eller på gata, men jobber på en stor arbeidsplass med mange mennesker og dårlig renhold. Også mange som reiser mye. Er også bekymret på tette busser og trikker.

Er også bekymret pga det samme. At det plutselig bare kommer så mange som er smitta, og folk som er smitta av ukjente grunner. de har ikke vært i utlandet eller sammen med folk som har vært i utlandet. Altså at de har blitt smitta på butikken kanskje, eller hvem vet.. det er skummelt .. glad vi har fått hjemmekontor, så slipper jeg buss :nailbiting:
 
Jeg håper virkelig toppen kommer før september :nailbiting: har det ikke roet seg i Kina nå da? Og der startet det i midten av desember. Så håper det ikke går så mye lenger tid før det roer seg her...


Synes jeg nettopp leste at toppen var ventet i Mai, så... September tror jeg ikke. Men hvem vet. Er ingen som kan si for sikkert.

Husker ikke hvor han sa at hun jobbet hun som sa det, men det var høyt utdannede og kvalifiserte mennesker som hadde laget modellen iallfall. Men uten at jeg vet, så vil jeg tippe den kanskje ble laget ut ifra tiltakene som var gjort da de laget den, så når mange bedrifter nå setter i gang tiltak som hjemmekontor, og avlyser reiser og sånt, og i tillegg masse offentlige arrangement avlyses, så blir nok modellen mindre riktig, og toppen vil kanskje komme tidligere? Vi får se hva som skjer :)

Kina er vel litt spesielt siden der ble vel samtlige frivillig og ufrivillig satt i karantene? Omtrent alt stoppet opp, og da blir det jo (omtrent) ingen nye smittede. Hvis vi gjør det samme i Norge, vil det vel gå ganske mye fortere her også. Men foreløpig er bussene stappfulle her og folk lever ganske som vanlig, så hvis det fortsetter sånn så vet jeg ikke :p
 
Jeg er kanskje ikke nervøs, men mer bekymret enn jeg ville vært om jeg ikke var gravid :p
Men jeg er mest redd for å være smittebærer og gjøre andre syk enn at jeg selv blir syk, spesielt siden jeg jobber med alle risikogruppene der ut.. Jeg er generelt lite ute av huset nå for tiden uansett, og bruker ikke kollektiv trafikk. Det er pr. tiden ikke påvist smitte i byen jeg bor (men mange med symptomer er nylig blitt testet, så vi får se hvor lenge det varer).
Det må være lov å være nervøs og ta forhåndsregler - liker listen til Nordlys veldig godt, den er jo noe alle bør gjøre uansett hvilken gruppe man hører til tenker jeg! Man trenger ikke være egoistisk selv om man ikke er redd :happy: Blir lettere irritert av å se og lese om alle som virkelig ikke bryr seg, det er sånnere som gjør at det sprer seg som ild i tørt gress.. :shifty:
 
Først og fremst vil jeg si: finn roen. Da har du større sjanse for å holde deg frisk iom at en stresset kropp vil nedprioritere imunforsvaret.

Vi må se litt på tall her.

Ca 120 000 ish syke totalt i verden MEN MEN MEN nesten 67 000 er friskmeldte.

48% av gjenværende er visstnok milde tilfeller.

Foe øyeblikket har du faktisk tro det eller ei nesten større sjanse for å vinne i lotto.

Ja det er en pandemi, ja det er alvorlig fordi det smitter såppass fort men husk pandemi soer ingenting om alvorligheten av sykdommen som smitter lett. 60 000 mennesker dør per år av rabies... men vi tenker ikke så mye på det.

Media er veldig veldig skremmende for øyeblikket. Det at de avlyser i hytt og gevær og at italia har satt hele landet i karantene (dog må vi tenke på hvordan Italia faktisk er i forhold til Norge utviklingsmessig - mange bor veldig oldschool,mange sammen osv) og andre ting som skjer men hvordan ville det sett ut om de teller alt som skjer overalt hver dag?

Vi hadde antageligvis dødd av skrekk.

Så prøv å slapp av. Hold deg gjerne hjemme.

Jeg for min del er mer bekymret for at økonomien kommer til å kræsje. Det kan ramme oss hardere.

Media skulle hatt mer fokus på flokkmentalitet etter min mening. Hvordan vi kan hjelpe hverandre og hvordan vi kan beskytte de svakere i samfunnet. Dette er jo bare trist å se på.

Det er naturlig å være redd for sykdom og død,men tenk på de som lever med verre enn dette hver eneste dag - ALLTID. Det er en tankevekker for meg ihvertfall.

 
Foe øyeblikket har du faktisk tro det eller ei nesten større sjanse for å vinne i lotto.

Spennende tall, har du noen konkret kilde til det? Å vinne i lotto har sjans på 1:5,37 millioner, viruset smitter ca 2-3.5 personer pr smittet person. Umulig å sammenlikne en konkret sannsynlighet, men det finnes antydninger fra folkehelseinstituttet på at 2,2 millioner av norges befolkning på 5,4 millioner mennesker blir syke. Da er det ikke større sjans å vinne i lotto, faktisk noe så hinsides langt derifra. Kilde her: https://www.nrk.no/norge/fhi-scenario_-2_2-millioner-kan-bli-smittet-1.14938091

Ja det er en pandemi, ja det er alvorlig fordi det smitter såppass fort men husk pandemi soer ingenting om alvorligheten av sykdommen som smitter lett. 60 000 mennesker dør per år av rabies... men vi tenker ikke så mye på det.

Det er ikke riktig å sammenlikne hverken rabies eller influensa med COVID-19. Smittsomheten av rabies er ikke i nærheten av å være nært det COVID har, det finnes vaksine, og det er enklere å kontrollere da det ikke smitter via dråpesmitte. Rabies har eksistert i svært lang tid, allikevel har vi aldri hatt pandemier av det. Vi har nå en pandemi av coronaviruset, og vi gjør kun skade når vi bagatelliserer og later som at det ikke er noe farlig bare fordi det finnes noe som var verre. Ledende forskere som har jobbet med EBOLA sier at COVID-19 er et mer skremmende virus, fordi det nå slår til med så stor kraft at det kan sette sykehus ut av kapasitet til å behandle folk. Forøvrig er spanskesyken et begrep vi den dag i dag snakker om, den hadde en dødlighet på ca 2,5-3%. COVID19 har så langt en dødelighet på ca 2-2,5%, og minst like god smittsomhet. Da er det på tide å ta det seriøst, selv om det ikke betyr at man skal sitte og rugge i et hjørne.


Media er veldig veldig skremmende for øyeblikket. Det at de avlyser i hytt og gevær og at italia har satt hele landet i karantene (dog må vi tenke på hvordan Italia faktisk er i forhold til Norge utviklingsmessig - mange bor veldig oldschool,mange sammen osv) og andre ting som skjer men hvordan ville det sett ut om de teller alt som skjer overalt hver dag?

Visste du at Lombardi er et svært rikt område med moderne sykehus? De har sykehus som er mer moderne enn mange sykehus i Norge... Nord-Italia er slettes ikke noe lite u-land med oldschoolness. Det er også mange avsidesliggende små landsbyer og en struktur som ikke nødvendigvis er en storbymetropol av den grunn.
EDIT: her er en fin video fra han som koordinerer alle intensiv-avdelingene i italia: https://www.youtube.com/watch?v=9mrPHO-nkVE&feature=emb_title

Forøvrig kommer "karantene"tiltakene fra eksperter på smittsomme sykdommer som sier at det er den eneste måten å stoppe pandemiene på. Italia advarer nå Norge for den slepphendte og lite håndheving av karantene.

Mads Gilbert & andre leger advarer Norge, vi bør gå i lockdown: https://www.dagbladet.no/nyheter/legenes-varsko---ga-i-lockdown/72233951
"
Overlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge er krystallklar på spørsmål om norske myndigheters smittevernstiltak er nok.

- Svaret på det er nei. Det er for lite og for seint, sier Gilbert til Dagbladet."


Mener det ikke vondt, men jeg er litt lei av disse uttalelsene som ikke er faktabaserte og som forsøker å "dysse ned" en alvorlig situasjon. Kun om vi alle tar den seriøst og agerer deretter, vil vi klare å stoppe pandemien. Da hjelper det ikke at folk suller rundt og tror det er farligere med rabies og/eller tror at sykdommen har brutt så hardt ut i Italia fordi de er gammeldagse og bygdete.... Norge er ikke noe bedre, og har samme forutsetninger for pandemi.

https://www.nordlys.no/italienerne-i-tromso-var-sa-snill-ikke-undervurder-situasjonen/s/5-34-1276988

"Italienere i Tromsø: «Vær så snill, ikke undervurder situasjonen»
"
– Som sagt, jeg håper virkelig vi slipper en lignende situasjon her oppe i Tromsø som det vi nå ser i Italia. Det forandrer hele samfunnet der nede. Folk kan ikke jobbe og leve som vanlig, de kan knapt gå ut."
 
Du tar det jeg skriver utav kontekts. Når det kommer til lotto så må du nesten regne antall bebyggere i Norges land og de 400 og noe smittede for jeg skrev "akkurat nå".

Jeg prøver ikke å dysse ned noe som helst annet enn å prøve å berolige noen som sier de er redde fordi det ikke et bra for helsa å gå å være redd heller.

Sykehus i Italia? Ikke nevnt... tenker mer på familiene som bor i hopetall i fjellområder. En smittet der blir fort til mange. Tror ikke jeg sa at Italia hverken ditt eller datt heller.

Jeg må bare beklage men jeg sitter på mobil så jeg får ikke sett alt som står men jeg vet veldig godt at jeg ikke er hverden faglig personell ellet noe, kun et medmenneske.

I denne situasjonen hjelper det nada å være redd. Urmennesket i oss alle har lite lyst til å dø - og vi må ta forholdsreglet. Det beste for oss er å unngå å stresse oss opp for det vet jeg er vitenskapelig bevist at hemmet forsvaret og det er kun det jeg forholder meg til i denne situasjonen. Hvordan øke sjansene for å holde seg og andre frisk.

Tallet er fra disse oversiktene du finner her og der. Det står jo hvor mange som er døde, smittet, friske, alvorlige syke osv. Jeg mener disse tallene er ren gift for psyken. Derfor nevner jeg rabies. Ikke for å sammenligne.

Kunnskap gjør det klokere ja, men sånn som media holder på nå er det mulig uvitenhet gjør deg sterkere. Psyken spiller en stor rolle i kroppens virksomhet.

Sorry hvis jeg ikke svarte på alt du skrev.
 
Intensjonen er kanskje god, men det hjelper ikke oss eller de svakere i samfunnet om vi luller oss inn i en falsk sannhet.

Ellers så tenker jeg at jeg ikke alltid klarer å ytre det på en supergod måte, så jeg lar heller den nye movementen "STAY THE FUCK HOME!" si det best :p

Our governments are failing us in preventing the spread of SARS-CoV-2 and containing the COVID-19 pandemic. Slow reactions, public appeasement policies, and their urge to stabilize the economy are keeping them from taking the measures it takes to protect millions from this disease. It is time for us, as citizens of this earth, to take action now and do our part in fighting COVID-19.

Let's put it bluntly: Stay The Fuck Home!


De tilbyr også supre faktabaserte bulletpoints, og tips for hva man bør gjøre :)

https://staythefuckhome.com/

Over the past months and weeks, the virus and corresponding disease have been compared over and over to the influenza virus and the seasonal flu. Due to the overlap in symptoms and seemingly similar severity, this comparison comes naturally to a lot of people, however, looking at what we know so far about this new virus, the threat it poses to society is not easily brushed aside.

  1. More Contagious Than the Flu
    With an estimated R0 between 1.4 – 6.49 and a mean estimate of 3.28[1], SARS-CoV-2 is much more infectious and spreads much faster than the seasonal flu, which has a median R0 of 1.28[2].

  2. More Deadly Than the Flu
    The so-called case fatality rate (CFR) of SARS-CoV-2 is estimated to be at around 2%[3], meaning that unfortunately, an estimated 2% of people getting infected with the virus will succumb to COVID-19. In comparison, the CFR of seasonal influenza is estimated to be around 0.1%[4], this means SARS-CoV-2 is about 20 times more deadly than the seasonal flu.

  3. Possibility of Severe Symptoms
    An estimated 15 – 20% of infected individuals suffer from severe symptoms that require medical attention[5], including pneumonia with shortness of breath and lowered blood oxygen saturation.

  4. No Treatment, No Vaccine, No Immunity
    As SARS-CoV-2 has only recently emerged, there is no well-studied treatment for COVID-19 and more research is needed, in order to treat infected people efficiently. Likewise, there is no vaccine for SARS-CoV-2 yet[6] and the development of such vaccine will take a significant amount of time. With no vaccines and no prior and wide-spread immunity, anyone is a susceptible target for infection. While most infected people will only suffer from mild symptoms, this lack of herd-immunity can lead to severe illness in a significant amount of at-risk individuals.

  5. Exponential Growth
    Due to the lack of immunity to this new virus, the entire human population is the upper limit of possible infections. And although exponential growth always seems slow at first, it can lead to unfathomably high numbers in a rather short time. With the numbers of infected people currently doubling in a matter of a few days[7], our medical systems will be potentially overloaded, which will lead to higher numbers of fatalities, due to people not receiving the care they need.
By joining the movement and therefore limiting possibilities for new infections, you are not only protecting yourself, but you are also helping contain and limit the spread for everyone else, especially those who are at higher risk to suffer severe consequences from this virus.

If you care about this cause, please share it on social media, via e-mail or just tell your friends and family about it. But please, just #StayTheFuckHome.
 
Hvilken falsk sannhet?

Jeg tror ikke Italia setter 60 millioner mennesker i karantene for ingenting.

Men frykt vil ikke forberede meg hvis jeg skulle bli syk, ei vil det forandre resultatet om jeg blir syk og dør. Frykt blir for meg i denne situasjonen tanker om en potensiell virkelighet som mest sannsynlig ikke blir som jeg tenker uansett. Kan jo begynne å tenke på mørketallene osv. Kan sikkert bli uvel av mindre.

Det er forhåndsreglene vi tar som gjør forandringen. Velger å ha fokuset der. Og det faktum at de friske sterke kan beskytte de syke og svake. Som media burde oppfordre til. Kanskje mindre folk hadde gitt seg faen.
 
Back
Topp