Koranopplesning i kirken...

Benedicte og gutta

Elsker forumet
Hva synes dere om at det skal leses fra koranen i julegudstjenesten? Jeg mener at det er helt forkastelig. Integreringspolitikken har gått alt for langt!!!

Hva er vitsen med det lurer jeg på? Man går da vel i kirken fordi man er kristen vel?
Synes ikke det er forkastelig, for det bryr meg midt i julegrana, men ser ikke poenget..

det syns jeg absolutt ingenting om

Nettopp, går man i kirken vil man høre fra Bibelen og hvis man går i moskeen vil man høre fra koranen. Kan virkelig ikke tenke meg at det hadde vært greit at man begynte å lese fra Bibelen under en muslimsk sermoni/høytid.

Syns jeg ikke noe om. I kirken hører man om bibelen. Vil jeg høre på koranen så går jeg til en moske da. Det får da være måte på.[&:]

Mye man skal høre før øra detter av!

Jeg vet ikke nøyaktig hva som ble lest, men det var en historie om Jesus. Så om presten syntes det var en fin ting, så tror jeg ikke det skadet hverken kristne eller muslimer [;)]  Tvert i mot så tror jeg at mange kanskje fikk seg en vekker fordi de ikke visste at også muslimer tror på Jesus (som profet), og muslimene følte seg muligens mer inkludert. Brobygging er en fin ting, mener nå jeg!

ORIGINAL: Benedicte23

Hva synes dere om at det skal leses fra koranen i julegudstjenesten? Jeg mener at det er helt forkastelig. Integreringspolitikken har gått alt for langt!!!

Det synes jeg høres rart ut. Muslimene feriere jo ikke jul engang..(ihvertfall ikke de jeg har snakket med). Og de tror jo heller ikke at Jesus er guds sønn - som kirken tror...

ORIGINAL: nussnøff

det syns jeg absolutt ingenting om

Syns jeg ikke noe om..

Høres helt teit ut faktisk.... men om det var mange fremmedspråklige der og de dro en sammenligning eller visste en forskjell så ser jeg ikke problemet.Men å lese rett fra Koranen høres teit ut å gjøre i en kirke,hvis det var gudstjeneste....

Jeg er muslim,regner med at ungene mine kommer til å være tilstede i kirken under jul og påske avslutninger...hvis sånt fremdeles eksisterer når de kommer i skole alder.Litt lærdom har de godt av bare!!

Godt det var noen som var enig med meg. Det har gått alt for langt når en prest hadde tenkt at det var fint at noen barn kunne lese fra koranen i julegudstjenesten. I reportasjen på NRK reagerte foreldrene på at barna deres hadde fått i oppgave om dette uten at de var informert, det går heller ikke an!!

Muslimene har et mål og det er å få hele verdentil å tro på Islam. Så det å komme så langt at det leses fra Koranen i Kirken... ja da er vel målet nesten nådd.
Hadde en kristen familien ropt og skreket i skolen om at de Måtte feire jul og påske i skolen i et muslimsk land, tja... da vet vi jo hvordan det hadde gått.

Det er vel en grunn for at mange flykter i fra de landene som har Islam som levesett men hvorfor prakke religionen på europerer? Har IKKE imot muslimer, for det er mange fantastiske mennesker som gjør en god jobb. Men synes lite om at Norske skoler ikke skal få lov til ha våre kristne tradisjoner uten at alt skal avlyses pga noen elever som har en annen tro For det hadde aldri skjedd f.eks i Irak/pakistan osv...

Synes jeg ikke noe om!! Jeg er heller ikke kristen.. men kirken leser man fra BIBELEN.. og IKKE koranen!!

Synes dette tar helt av jeg.. de presser seg inn over alt..

Om ikke mange årene så tror jeg vi kan være en Islamistisk stat!! Skremmende!

Islam og kristendom stammer fra samme religion i bunnen, jødedom. Men har utviklet seg derfra til to egne religioner. Om du leser Koranen så står det mye av det samme som i Bibelen. I Bibelen står det mindre om Jesus enn i Koranen. I Koranen så står det at Jesus er en profet, dvs. at muslimer ikke tror Jesus var Guds sønn, men en profet. Men Koranen har altså mer fortellinger om Jesus enn Bibelen.

Om kirken leste om Jesus fra Koranen så ser jeg ikke helt problemet, så lenge det handler om Ham og ikke Allah eller den viktigste profeten i Islam. En gang er greit, men jeg synes IKKE det skal bli en vane.

Men om Koranen ble lest under skolegudstjenesten så kanskje de små håpefulle lærte noe,kanskje de lærte at Islam og Kristendom ikke er SÅ forskjellige som en skal ha det til i dag.

ORIGINAL: Vesla222

Jeg vet ikke nøyaktig hva som ble lest, men det var en historie om Jesus. Så om presten syntes det var en fin ting, så tror jeg ikke det skadet hverken kristne eller muslimer [;)]  Tvert i mot så tror jeg at mange kanskje fikk seg en vekker fordi de ikke visste at også muslimer tror på Jesus (som profet), og muslimene følte seg muligens mer inkludert. Brobygging er en fin ting, mener nå jeg!

Jeg synes det er helt topp!!!! [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

ORIGINAL: Lille_frosk

Islam og kristendom stammer fra samme religion i bunnen, jødedom. Men har utviklet seg derfra til to egne religioner. Om du leser Koranen så står det mye av det samme som i Bibelen. I Bibelen står det mindre om Jesus enn i Koranen. I Koranen så står det at Jesus er en profet, dvs. at muslimer ikke tror Jesus var Guds sønn, men en profet. Men Koranen har altså mer fortellinger om Jesus enn Bibelen.

Om kirken leste om Jesus fra Koranen så ser jeg ikke helt problemet, så lenge det handler om Ham og ikke Allah eller den viktigste profeten i Islam. En gang er greit, men jeg synes IKKE det skal bli en vane.

Men om Koranen ble lest under skolegudstjenesten så kanskje de små håpefulle lærte noe,kanskje de lærte at Islam og Kristendom ikke er SÅ forskjellige som en skal ha det til i dag.

Enig med store kloke frosk! [:)][:)][:)][:)]

Back
Topp