Kontantstøtte

Barnehage koster mer for staten ja, men staten får også mer igjen for barnehage enn at barna er hjemme ;) Det er mer samfunnsnyttig.
Husk på at når bagge foreldre jobber kommer det også skatte inntekter inn. Men staten går i minus, jeg klarer ikke å tilbakebetale alt jeg får i løpet av mitt liv som skattebetaler. Har dere tenkt på det?
Jeg er opptatt av at vi ikke skal være så bortskjemte at vi bare krever mer og mer, for det gjør vi. Mye vil ha mer sies det og det er jammen sant! Jeg er opptatt av generasjonen som kommer opp. Du er opptatt av de to første årene demmes, (sikkert resten også, men virker som norge kan bare tømmes bare jeg får være hjemme med mitt barn så lenge jeg vil; satt på spissen) jeg er opptatt av hele livet demmes. At de også skal få ha det like bra som oss.
Før var kontantstøtten så lav som 3000 nå er den på7500 likevel er vi ikke fornøyde..

Ikke alle mottagere av kontantstøtte betaler null skatt ;) selv jobbet jeg en del vakter (når faren hadde fri), og bidro med skatt. O

Og i tillegg, så kan det godt hende at den lille investeringen KS er, faktisk lønner seg ;) når noen uansett er hjemme med barnet, så blir det ikke sykt barn dager, og kanskje man kan forebygge psykiske vansker og stress som genererer mye kostnader med bla sykemelding

Da mener jeg dere er privilegert eller så har dere ikke kommet så langt i livet at huslån og billån er en del av de daglige utgiftene. Jeg kjenner absolutt INGEN som hadde klart seg på 7500 i måneden at det var avgjørende for at de klarte å være hjemme med barn. Men jeg kjenner mange som det var avgjørende at de har klart å spare slik ar de hadde noen månedslønner på konto. Da var det sparepengene som var avgjørende at de kunne prioritert det.
Men selv om du ikke kjenner noen så betyr jo ikke det at de ikke finnes.
Vi har spart siden jeg ble gravid for å ha penger til å dekke min inntekt i en periode jeg tar ulønnet permisjon. Det er over et år med sparing før permisjon og ferie er over, og da er det mulig for mange med normal inntekt å få det til.
Når jeg går tilbake i jobb tar far gradert permisjon fordi jeg jobber deltid, og da kommer kontantstøtta godt med fram til den håpefulle starter i bhg når han er to år.
Dette er planlagt, regnet på og gjennomtenkt og vi lever sparsomt denne perioden som jeg ikke har inntekt. Vi var ikke på noe ferie annet enn en liten helg på camping i sommer, og det meste som minsten og mellomste trenger av klær kjøpes brukt.
Jeg sier ikke at det funker for alle - for jeg vet at det kommer et hylekor nå fra alle som ikke tjener «gjennomsnittet», men jeg sier at man kan spare noe - og så kommer kontantstøtta og redder dagen slik at man har et reelt valg om å kunne ha barnet hjemme. Alle barn er ulike - også mine egne, og jeg vet jo ikke om vi trenger å vente et helt år før han begynner i bhg, men å sende han dit om tre uker er helt uaktuelt.

Og for å ha det klart - vi har både huslån, billån og studielån.

Men selv om du ikke kjenner noen så betyr jo ikke det at de ikke finnes.
Vi har spart siden jeg ble gravid for å ha penger til å dekke min inntekt i en periode jeg tar ulønnet permisjon. Det er over et år med sparing før permisjon og ferie er over, og da er det mulig for mange med normal inntekt å få det til.
Når jeg går tilbake i jobb tar far gradert permisjon fordi jeg jobber deltid, og da kommer kontantstøtta godt med fram til den håpefulle starter i bhg når han er to år.
Dette er planlagt, regnet på og gjennomtenkt og vi lever sparsomt denne perioden som jeg ikke har inntekt. Vi var ikke på noe ferie annet enn en liten helg på camping i sommer, og det meste som minsten og mellomste trenger av klær kjøpes brukt.
Jeg sier ikke at det funker for alle - for jeg vet at det kommer et hylekor nå fra alle som ikke tjener «gjennomsnittet», men jeg sier at man kan spare noe - og så kommer kontantstøtta og redder dagen slik at man har et reelt valg om å kunne ha barnet hjemme. Alle barn er ulike - også mine egne, og jeg vet jo ikke om vi trenger å vente et helt år før han begynner i bhg, men å sende han dit om tre uker er helt uaktuelt.

Og for å ha det klart - vi har både huslån, billån og studielån.

og som jeg da skrev det var sparepengene som var avgjørende for at mange klarer det ikke kontantstøtten. Kontantstøtten for seg selv for lav til å dekke inn tapet av inntekt hos de fleste. At den kommer godt med tviler jeg ikke på, alle penger kommer godt med.
Men de fleste må klare å spare for å gå fulltid hjemme med eller uten kontantstøtte.
Men jeg sier meg egentlig ferdig med diskusjonen, jeg tror alle har fått med seg hva jeg faktisk mener så kan man være så uenig som man bare vil. Kontantstøtten fører ikke noe godt med seg mener jeg, den er heller en ulempen. Fungerer kanskje for noen, hindrer kvinner å bli likestilt i samfunnet, hindrer integrering.

nei jeg hører at studentene har dårlig råd, men dere har kanskje ikke de helt vanlige utgiftene enda som en vanlig familie har enda.
Du sier kontantstøtten ikke var avgjørende, men kon godt med. Hadde jeg fått 7500 også så hadde det kommet godt med her også, ingen sier neitakk til penger :)
Jeg skrev at den gjorde at vi slapp å snu om på hver krone. Og med det mener jeg at uten den måtte vi ha tatt veldig bevisste valg for å ikke havne i minus. Bare husleien vi hadde spiste opp nesten hele det totale studiebeløpet vi fikk i mnd. Men jeg vil si at jeg har en vanlig familie med vanlige utgifter, selv om jeg ikke hadde huslån. Hadde jo høye boutgifter, bil og denne gangen studielån i tillegg. Etc :)

Er en vesensforskjell på deg som har ett barn og kan gjøre det og de som har 3-4 da, de har et mye høyere forbruk, og mulighetene blir helt annerledes. Så ikke sammenlignbart. Poenget er at man tar fra mange med dårlig økonomi muligheten til å ha barna lenger hjemme. Noen har det stramt økonomisk, og vil da ikke kunne få det til.
Syns du er litt ufølsom akkurat her, ikke alle som velger å kun få ett barn..

Syns du er litt ufølsom akkurat her, ikke alle som velger å kun få ett barn..
Saken dreier seg jo ikke om hvem som velger ett eller flere barn. Det handler jo om hvor mange barn man har i øyeblikket. Om tre år kan jo de som bare har ett barn nå, plutselig ha tre.. eller to. Eller fremdeles bare ett. Ingen har sagt noe om antall barn for å være ond - men for å gi et eksempel på forskjellen.

Saken dreier seg jo ikke om hvem som velger ett eller flere barn. Det handler jo om hvor mange barn man har i øyeblikket. Om tre år kan jo de som bare har ett barn nå, plutselig ha tre.. eller to. Eller fremdeles bare ett. Ingen har sagt noe om antall barn for å være ond - men for å gi et eksempel på forskjellen.

Enig! Det er jo bare fakta, at tre barn koster mer enn ett barn, uavhengig av årsaken til antall barn. I tillegg, når man deltar i debatten og bruker seg selv som eksempel, så det kanskje ikke så rart at man får et motsvar til det.

Nei men det er ufint å slenge det i ansiktet på folk, jeg vet det koster mer med fler barn enn ett, men syns fortsatt det er ufint å slenge slikt i trynet på folk.
Personlig så hadde vi godt utnytte av kontantstøtte og det har gitt oss en buffer for vår datter når hu trenger dyre nye ting. Muligens vi utnyttet muligheten siden vi hadde den, men slik er det.

Nei men det er ufint å slenge det i ansiktet på folk, jeg vet det koster mer med fler barn enn ett, men syns fortsatt det er ufint å slenge slikt i trynet på folk.
Personlig så hadde vi godt utnytte av kontantstøtte og det har gitt oss en buffer for vår datter når hu trenger dyre nye ting. Muligens vi utnyttet muligheten siden vi hadde den, men slik er det.
Når noen skriver at de fikk det til økonomisk er det faktisk et vesentlig poeng hvor mange barn man må forsørge. Det blir helt krenkorama og ikke kunne få påpeke en helt sentral grunn til hvorfor det er tilfellet at man får det til økonomisk. Det er en grunn til at de trekker 500 000kr per barn på boliglånet.

Edit: og dere må gjerne være uenig i dette, men det betyr ikke at dere har rett. Jeg kan forstå at det er sårt å bare ha ett barn dersom man i utgangspunktet ønsket flere, men det har _ingenting_ med dette å gjøre. Hun slenger det definitivt ikke i tryne på noen, hun påpeker vesentlig fakta. Dere kan jo også ta en titt på reaksjonene på disse utvekslingene.

Last edited:
Når noen skriver at de fikk det til økonomisk er det faktisk et vesentlig poeng hvor mange barn man må forsørge. Det blir helt krenkorama og ikke kunne få påpeke en helt sentral grunn til hvorfor det er tilfellet at man får det til økonomisk. Det er en grunn til at de trekker 500 000kr per barn på boliglånet.

Edit: og dere må gjerne være uenig i dette, men det betyr ikke at dere har rett. Jeg kan forstå at det er sårt å bare ha ett barn dersom man i utgangspunktet ønsket flere, men det har _ingenting_ med dette å gjøre. Hun slenger det definitivt ikke i tryne på noen, hun påpeker vesentlig fakta. Dere kan jo også ta en titt på reaksjonene på disse utvekslingene.

Enig med deg! Det er et vesentlig poeng med lønn, antall barn, om man er alene eller ikke, det er bare fakta, ikke å slenge ufinheter i trynet på folk.

Jeg har valgt ett barn, men jeg vet om mange som kun fikk ett barn pga vansker, og at man rett og slett ikke ble gravid. Og det føltes for meg som om hu var ufin med vilje. Selv om det ikke var mot meg.
Og vi trenger ikke å være enige, jeg mener hu var ufin. Og jeg selv føler meg IKKE krenket.

Jeg har valgt ett barn, men jeg vet om mange som kun fikk ett barn pga vansker, og at man rett og slett ikke ble gravid. Og det føltes for meg som om hu var ufin med vilje. Selv om det ikke var mot meg.
Og vi trenger ikke å være enige, jeg mener hu var ufin. Og jeg selv føler meg IKKE krenket.
Edit: Nei, vi trenger ikke være enige.

Last edited:

Jeg synes ikke det var ufint, kun påpekning av at det er en forskjell på et og tre barn, altså fakta. Skal andre føle seg krenket eller såret fordi andre tjener mer eller andre har partner?

Jeg synes ikke det var ufint, kun påpekning av at det er en forskjell på et og tre barn, altså fakta. Skal andre føle seg krenket eller såret fordi andre tjener mer eller andre har partner?
Måten det ble sagt på oppfattet jeg som ufin.
Du trenger ikke å være enig.
Og helt klart, flere barn koster mer enn ett, det sier nesten seg selv.

Måten det ble sagt på oppfattet jeg som ufin.
Du trenger ikke å være enig.
Og helt klart, flere barn koster mer enn ett, det sier nesten seg selv.

Du er inne på en ting, DU oppfattet henne som ufin/måten det ble sagt på som ufin. Ikke dermed sagt at det var ufint

Du er inne på en ting, DU oppfattet henne som ufin/måten det ble sagt på som ufin. Ikke dermed sagt at det var ufint
Jeg har alltid sagt at det er MIN oppfatning. "Jeg syns du er ufin" eller noe stod det. Jeg må få lov til å syne det, og oppfatte det slik. Det betyr ikke at jeg tror alle andre følger min oppfatning, eller at jeg forventer at du skal det.
Alle har sin egen mening. Anyway, off topic nå. :)

Jeg får nesten skrive noe selv også til dette nå.. Det jeg skrev, var følgende ;
"Er en vesensforskjell på deg som har ett barn og kan gjøre det og de som har 3-4 da, de har et mye høyere forbruk, og mulighetene blir helt annerledes. Så ikke sammenlignbart. Poenget er at man tar fra mange med dårlig økonomi muligheten til å ha barna lenger hjemme. Noen har det stramt økonomisk, og vil da ikke kunne få det til.".
Hva var ufint i dette?? Man leter etter å bli krenket hvis det var noe galt der.. Jeg har stor respekt og medfølelse med alle ufrivillig barnløse eller som får færre enn de ønsker. Jeg var der selv en stund. Dette var kun et tilsvar på noe som ble skrevet om at hvis man vil kan man få til det meste. Og der var det snakk om 1 barn. Da måtte jeg kommentere det, for vi hadde jo også først ett barn, og så hvordan det var økonomisk. Mulighetene var helt annerledes da enn når vi fikk nr 3 og 4 feks! Skjønner man blir sensibel på et sårt tema, men dette kan virkelig ikke tas som at man prøver å være ufin, her var det rene fakta om økonomiske forskjeller i forbruk med ett eller mange barn. Beklager hvis det ble tatt dårlig opp, men det var ikke ment slik. Glad alle andre ser det. :)

Last edited:

Her skriver du at «det er ufint»

Back
Topp