Kolibrien prøver å leie ut hybelen for 2. gang ❤

Kolibrien_

Forelsket i forumet
MayDay2021
Hei, hyggelig av deg å titte innom :Heartpink
I likhet med flere her inne, så ønsker jeg en plass for å skrive litt, og få ut litt tanker. Jeg elsker å loggføre ting, og en dagbok passer midt i blinken. Vi har ikke startet prøvingen riktig enda, men ble nylig enige om å starte i juni. Det er jo spennende i seg selv - det å ha en plan. Ikke er det så lenge til, heller. Er dog litt i tvil enkelte dager, der ting føles litt tøft og jeg føler det er nok med èn. Vil tro det er ganske vanlig? Trass, urolig søvn og lite energi. Kommer vi til å ha energi til en til? Vil det ødelegge forholdet? Mye overtenking, men vi har snakket masse om det å få et barn til, og "pro-lista" har viktigere punkter enn "con-lista". Andre dager føler jeg meg nesten utålmodig, og kikker på vogner på nett.:knegg: I mellomtiden ønsker jeg å forberede kroppen til neste graviditet, og gå ned noen kilo.


Litt om meg og mitt
Er selv 36 år, bor sammen med mannen på 40, og vi har en datter på 2. Var sammen i 6 år før vi bestemte oss for å lage et barn. Fikk reist masse, vært på mange konserter og bare vært oss. Hele livet har jeg sett for meg og hatt lyst på to barn. Har dog erfart at det å bli mamma var mye mer krevende enn jeg hadde trodd, da mest psykisk - og jeg er en av de som saumfarer nettet etc. for forberedelse. Jeg følte meg godt forberedt og realistisk til det hele. Panikkangst under svangerskap, depresjon og ammeproblemer (kombinert med et sterkt ønske om å amme) hadde jeg ikke lest så mye om. Heller ikke uteblitt morsfølelse. I tillegg har jeg lavt stoffskifte, som gjør at energien ikke alltid er noe å skryte av. Det første året var en sår og vanskelig tid, men ønsket om å bli fire i familien ligger sterkt. Vi har også funnet ut hvor sterke vi er sammen. Nå som hun har blitt 2 føles ting mye mer overkommelig, selv om det stadig dukker opp nye ting og krevende perioder. Spørsmålet som ofte popper opp i hodet mitt er; vil en eventuell nr. 2 velte lasset? Vel, det vil tiden vise.:D Forrige gang tok det oss kun 3 PPer å bli gravide, spent på hvor lang tid det tar denne gangen.


Vektnedgang 2024
  • 05.01: 90,8 kg (++)
  • 12.01: 88,8 kg (-2,0)
  • 19.01: 88,0 kg (-0,8)
  • 26.01: 88,6 kg (+0,6)
  • 16.02: 88,4 kg (-0,2)
  • 19.04: 87,8 kg (-0,6)
-----------------------------------
  • 21.06: 86,6 kg (-1,2)
Total vektnedgang: 9,4 kg


PP1: EL CD 20 - 08.08 - TR 20.08 = 31 neg.
PP2: EL CD 14 - 02.09 - TR 15.09 = 26 neg.
PP3: EL CD 18 - 02.10 - TR 15.10 = 30 neg.
———- pause ———-
PP4: EL CD 18 - 01.01 - TR 13.01 = 28 neg.
———- pause ———-
PP5: EL CD 19 - 04.06 - TR 16.06 = 30 neg.
PP6: EL CD 20 - 05.07 - IKM 17.07
 
Last edited:
En slags påminnelse for meg selv
Dagen i dag har vært en litt trøblete én. Vært hjemme alene med datteren hele dagen, og da kan det bli litt slik. Har også ledd og tullet masse, så det har vært en fin én, også.:Heartpink Tenkte uansett jeg skulle lage meg en liten positiv påminnelsesliste på hvorfor vi ønsker en til - noen viktige, andre bare positive;
  • To søsken som får ha hverandre gjennom oppveksten, og når vi blir gamle/dør (har ingen familie i nærheten)
  • To som deler bakgrunn og minner fra oppveksten
  • De kan leke sammen, og ikke alene eller kun med oss i hverdagen
  • Å føle oss mer "komplett" som familie - har alltid sett for meg en familie på fire
  • Datteren blir stadig større og mer selvstendig, og vil minst være 3 år før en ev. neste kommer
  • Å få bære frem et barn igjen - fantastisk følelse
  • Spenningen rundt det å ikke vite "hvem" som ligger i magen
  • Mer forberedt på hele prosessen
  • Mer forberedt om jeg igjen skulle få panikkangst under svangerskapet
  • Har det aller meste av utstyr og klær fra før, så man slipper store innkjøp
  • Besteforeldre har stilt opp som bare det, tross avstanden - og de kommer til å bli i ekstase om det kommer et barnebarn til
  • Å finne frem miniklær og babyutstyr igjen
  • Har en fantastisk mann og et sterkt forhold

Tross mye negative erfaringer med første, ønsker jeg å få oppleve det hele en gang til - har heller aldri følt meg så flott som da jeg var gravid :joyful: Husker jeg savnet magen en god stund i etterkant. Den tre dager lange fødselen var en annen sak, men var nok noe uheldig (slet med arrvev som ikke ville gi etter pga. konisering), og er naiv nok til å tro at det kan gå bedre neste gang.:thumright Har også litt erfaring i bagasjen nå, og det er mye som kunne vært gjort annerledes under barseltiden og under ammeproblemene. Bare det å sette ned foten i visse sammenhenger; gjøre det som er best for seg og sitt barn og ikke fordi det forventes (mye besøk den første tiden f.eks), eller når man føler seg tvunget til div. under fødsel/barsel og man har et valg. Denne gangen kommer jeg til å følge min egen intuisjon. Ellers liker jeg å tenke at det kan jo bli helt annerledes den andre gangen. :happy:
 
Last edited:
Syklus
Tenkte jeg skulle lage meg en oversikt over syklusene fremover for å kartlegge EL. De er noe kortere nå enn de var sist vi prøvde. I dag er dag én av de 2 syklusene som gjenstår før prøving, og forrige syklus varte 26 dager.

S1: CD 1: 22.04 - EL CD 17: 08.05 = 28
S2: CD 1: 20.05 - EL CD 17: 05.06 = 28
S3: CD 1: 17.06 - EL CD 22: 08.07 = 33
S4: CD 1:
20.07 - EL CD 20: 08.08 = 31
 
Last edited:
Min erfaring er at det er mye mindre krevende å få barn nr 2, fordi de underholder hverandre og har så mye glede i hverandre :) mye mer slitsomt å kun ha 1 barn på sett og vis ;)
 
Min erfaring er at det er mye mindre krevende å få barn nr 2, fordi de underholder hverandre og har så mye glede i hverandre :) mye mer slitsomt å kun ha 1 barn på sett og vis ;)
Takk for at du deler din erfaring. :D Trenger slike positive meldinger her inne. :joyful: Merker det jo godt at det tar mye energi å skulle underholde og leke store deler av tiden. ;)
 
Veldig like erfaringer som deg, synes første perioden med nr 1 var tøff, og det tok lang tid før jeg også fikk morsfølelse osv.. Kjenner meg generelt veldig igjen i mye du skriver, er også noen dager overveldet og lurer på om jeg har energi nok til en til. Du er hvertfall ikke alene om alle de følelsene og erfaringene du har :)
 
Tross mye negative erfaringer med første, ønsker jeg å få oppleve det hele en gang til - har heller aldri følt meg så flott som da jeg var gravid :joyful: Husker jeg savnet magen en god stund i etterkant. Den tre dager lange fødselen var en annen sak, men var nok noe uheldig og er naiv nok til å tro at det kan gå bedre neste gang.:thumright Har også litt erfaring i bagasjen nå, og det er mye som kunne vært gjort annerledes under barseltiden og under ammeproblemene. Bare det å sette ned foten i visse sammenhenger; gjøre det som er best for seg og sitt barn og ikke fordi det forventes (mye besøk den første tiden f.eks), eller når man føler seg tvunget til div. under fødsel/barsel og man har et valg. Denne gangen kommer jeg til å følge min egen intuisjon. Ellers liker jeg å tenke at det kan jo bli helt annerledes den andre gangen. :happy:
Dette er som å lese om meg selv :hilarious:

Jeg kommer til å få mye større aldersforskjell mellom da, har en datter på 14 og prøver nå på nr to.
Syns svangerskapet var helt fantastisk, men fødsel, babytiden og årene som fulgte var vanskeligere. Spesielt starten. Det var grunnen til at jeg og eksen ikke fikk flere barn sammen. Men nå har jeg møtt mitt livs kjærlighet og er på en helt annen plass i livet. Så håper opplevelsen denne gangen blir en helt annen og mye bedre!

Blir spennende å følge deg. Lykke til med prøvingen :love2
 
Veldig like erfaringer som deg, synes første perioden med nr 1 var tøff, og det tok lang tid før jeg også fikk morsfølelse osv.. Kjenner meg generelt veldig igjen i mye du skriver, er også noen dager overveldet og lurer på om jeg har energi nok til en til. Du er hvertfall ikke alene om alle de følelsene og erfaringene du har :)
Unner ikke noen å ha hatt det vanskelig eller fått dårlige erfaringer, men det er likevel godt å vite at man ikke er alene. :) Setter stor pris på at du deler.:love2 Håper det blir bedre for oss begge neste gang. :joyful:
 
Dette er som å lese om meg selv :hilarious:

Jeg kommer til å få mye større aldersforskjell mellom da, har en datter på 14 og prøver nå på nr to.
Syns svangerskapet var helt fantastisk, men fødsel, babytiden og årene som fulgte var vanskeligere. Spesielt starten. Det var grunnen til at jeg og eksen ikke fikk flere barn sammen. Men nå har jeg møtt mitt livs kjærlighet og er på en helt annen plass i livet. Så håper opplevelsen denne gangen blir en helt annen og mye bedre!

Blir spennende å følge deg. Lykke til med prøvingen :love2
Så spennende! Det høres bare fint ut. :happy: Leit at du også hadde det vanskelig den første gangen, men jeg både håper og tror at neste opplevelse blir mye bedre for oss begge.:love2 Det har mye å si hvem man er sammen med, og hvor man er i livet - helt klart. Lykke til der, også! :D Og takk for at du deler. Setter stor pris på det. :)
 
Fredag - veiedag: -1,9 kg
Godt fornøyd med ukas vektnedgang, selv om det var en del vann ifb. med mensen.

Har planer om å starte opp med trening, igjen, men det er ikke lett med dårlig søvn og en stressa kropp med lite overskudd. Planen er å starte med korte økter til uka: 15 min på ellipse-maskina, ett sett markløft, og noen kjerneøvelser. Må bare blir ferdig med jobbhelga, først. :wacky: Kjøpte meg aktivitetsklokke for litt siden, og har funnet ut at pulsen min er litt vel høy gjennom dagen. Tåler ikke stress lenger, og det må jeg få gjort noe med. Kanskje yoga er tingen?

Ellers skal jeg starte søken etter EL fra mandag av (CD 10). Litt spent på det. :joyful:
 
Last edited:
Fredag - veiedag: -1,2 kg
Det går jo så det suser, plutselig (bank i bordet). Av erfaring så kan det gå treigere mellom EL og mens, så jeg forventer ikke så mye nedgang de neste to ukene. Fortsatt ikke kommet i gang med treningen igjen, men uka er ikke over. :wacky: Vi har hatt bhg-start denne uka, så den har vært litt stressende. Og i dag har jeg vært hjemme med sykt barn. Det er vel sånn det ofte pleier å være. :happy7 Andre gangen hun har vært syk på sine 2 år, så det klages ikke.

Ellers har jeg tatt EL-test hver dag siden mandag, og de har vært blenda med en liten økning i dag. Får se hvordan det ser ut i morgen. Kan tenkes at denne syklusen blir noe lengre enn den forrige. Kjente et snev av murring tidligere i dag, så det kan hende noe er i gang. Pleier å kjenne det godt rundt EL.
 
Last edited:
EL og symptomer

S1:
CD 16:
Har EL-smerter nå på kvelden, og har hatt litt EL-slim et par dager (pleier så og si aldri å ha så det vises på papiret). Fikk ikke testet før på kvelden, og den var nesten positiv. Usikker på om den blir positiv senere i kveld, eller om toppen har vært. Litt vanskelig å si, men skal ta en test til før det blir kveld. Murringen i magen er i hvert fall ikke å ta feil av. :)

S2:
CD 14 - et hint av EL-slim, blenda test (kveld)
CD 15 - en liten økning av EL-slim, svak test (midt på dagen) - test 2, svak (kveld)
CD 16 - mer EL-slim, positiv test rundt 18.00 og negativ igjen rundt 22.30 - litt EL-smerter - motivert og energisk
CD 17 - EL, tydelige EL-smerter og hormonell (kort lunte)


S3 - PP 1:
CD 15 - et hint av EL-slim og merket at det jobbet litt i magen
CD 16 - En økning av EL-slim, og har samme følelse i magen. Litt usikker ang. EL-testene, da den siste jeg tok (kl 18.30) var svakere enn den forrige som var nesten positiv (kl 15.30). Kanskje misset LH-toppen?
CD 19 - sterk hodepine og magesmerter - generelt dårlig form
CD 22 - mest sannsynlig EL


S4 - PP 2:
CD 13-21 - økende EL-slim
CD 19 - positiv EL-test
CD 20 - EL-smerter


S5 - PP 3
CD 12 - tydelig EL-slim, og økt lyst - liten økning på test
CD 13 - EL-smerter (allerede?), tydelige økninger på testene
CD 14 -
 
Last edited:
Søndagstanker
Ble en liten oppgang på 400 g på ukas veiing, men det går helt fint. Har vært forkjølet hele uka - ville liksom aldri slippe. Heldigvis mye bedre nå, og har et håp om litt trening til uka. Har blitt et par gåturer den siste uken, i det minste. Vært nydelig vær i helgen, og vi har vært mye ute. Det er så fint nå som datteren er såpass stor at hun kan være sammen med oss når vi begge gjør ting, uten å være avhengig av oss på samme måte som før. :happy::Heartred

Ellers drømmer jeg meg litt bort om kveldene. Mye positivt angående å skulle gå gjennom denne prosessen en gang til, og ser blant annet på mammaklær på nett. Det er så mye fint! Sist var jeg sparsommelig, og skulle klare meg med noen få gravidplagg. Denne gangen har jeg lyst til å splurge litt. Det blir tross alt siste gangen. Men har også tanker som: hvor gal jeg er som frivillig tenker å gå gjennom en fødsel til. Det er egentlig helt crazy bananas i mitt hode. :bag: Man kommer uansett ikke utenom, og har jo "overlevd" en grusom og lang en fra før. Tenkte kanskje å allerede nå forberede hodet litt, ved å låne noen bøker på biblioteket. Kan vel ikke skade.
 
Last edited:
Søndagstanker
Ble en liten oppgang på 400 g på ukas veiing, men det går helt fint. Har vært forkjølet hele uka - ville liksom aldri slippe. Heldigvis mye bedre nå, og har et håp om litt trening til uka. Har blitt et par gåturer den siste uken, i det minste. Vært nydelig vær i helgen, og vi har vært mye ute. Det er så fint nå som datteren er såpass stor at hun kan være sammen med oss når vi begge gjør ting, uten å være avhengig av oss på samme måte som før. :happy::Heartred

Ellers drømmer jeg meg litt bort om kveldene. Mye positivt angående å skulle gå gjennom denne prosessen en gang til, og ser blant annet på mammaklær på nett. Det er så mye fint! Sist var jeg sparsommelig, og skulle klare meg med noen få gravidplagg. Denne gangen har jeg lyst til å splurge litt. Det blir tross alt siste gangen. Men har også tanker som: hvor gal jeg er som frivillig tenker å gå gjennom en fødsel til. Det er egentlig helt crazy bananas i mitt hode. :bag: Man kommer uansett ikke utenom, og har jo "overlevd" en grusom og lang en fra før. Tenkte kanskje å allerede nå forberede hodet litt, ved å låne noen bøker på biblioteket. Kan vel ikke skade.
jeg tenker på å skaffe meg den "smertefri fødsel" evt "positiv fødsel", tror det kan hjelpe mye å ha lest litt sånt, kanskje vært på kurs og sånt. Dessuten er oftest fødsel nr2 greiere enn nr1 :)
 
jeg tenker på å skaffe meg den "smertefri fødsel" evt "positiv fødsel", tror det kan hjelpe mye å ha lest litt sånt, kanskje vært på kurs og sånt. Dessuten er oftest fødsel nr2 greiere enn nr1 :)
Er den «Positiv fødsel» jeg også tenker på. :happy: Tok faktisk kurset hennes før forrige fødsel, og kommer definitivt til å ta det igjen. Det hjalp meg mye! :) Ja, jeg håper virkelig det stemmer med fødsel nr. 2 :joyful:
 
Er den «Positiv fødsel» jeg også tenker på. :happy: Tok faktisk kurset hennes før forrige fødsel, og kommer definitivt til å ta det igjen. Det hjalp meg mye! :) Ja, jeg håper virkelig det stemmer med fødsel nr. 2 :joyful:
Jeg skal så absolutt titte på det selv, alt for å få en bedre fødeopplevelse.
Jeg brukte litt teknikker fra gravid yogaen jeg hadde gått på, og bare det hjalp (om ikke annet med roe meg ned og føle jeg hadde mer kontroll enn under min første fødsel).
Min fødsel nr2 var hvertfall enormt forskjellig fra den første, I positiv retning:)
 
Back
Topp