Knip jenter!

Evita

Elsker forumet
Inspirert av andre forum :)
Så kan vi hjelpe hverandre med å minne på å kniiiipe :)

Kopiert fra KK:

Det er bunnen i kroppen vår som støtter opp blæren og endetarmen vår, så dersom du er slapp «der nede» vil du ha mindre støtte rundt disse organene. En slapp bekkenbunn kan da føre til at du lett tisser på deg eller ikke klarer å holde på luft.

Det er veldig vanlig at vi kvinner får problemer med dette etter at vi har født barn. Om det ikke skjer rett etterpå, er det fort gjort å merke det når du nærmer deg 40-50 års alderen.

- I tillegg er en stram bekkenbunn viktig for plasseringen av bekkenet som igjen påvirker hvordan du bærer kroppen og belaster leddene. En sterk bekkenbunn gjør det lettere å få en bedre holdning og god belastning på muskler og ledd.

- Bekkenbunnsmuskulaturen jobber også til dels sammen med magemusklene, og derfor er det viktig for å få god effekt av mageøvelser. Sist men ikke minst kan en sterk bekkenbunn også gi økt glede for både ham og henne under samleie. Slik jeg ser det er dette en muskelgruppe som er neglisjert og som har så mange fordeler, sier Bornstein.

Bekkenbunnen er en viljestyrt muskel som du kan trekke sammen og trene slik som andre muskler i kroppen. Mange kvinner synes imidlertid det er litt vanskelig å «få tak i» disse musklene.

For å kunne komme i gang med bekkenbunnsøvelsene dine, er det derfor viktig at du blir kjent med muskulaturen der nede.

Her er en liten guide til hvordan du kan identifisere musklene du bør trene:

-For å finne de riktige musklene kan du øve deg på å stoppe urinstrømmen når du tisser. Greier du dette, bruker du de riktige musklene.
-Tenk deg at du må slippe ut luft fra endetarmen, og må prøve å holde den inne. Kjenn på de musklene du da ville bruke. Dersom du kjenner en følelse av at du trekker området oppover, bruker du de rette musklene.
-Legg deg ned på sengen eller gulvet. Før en finger inne i skjeden, og prøv å klemme musklene så hardt du kan rundt den. Det er de samme musklene som du bruker når de skal stoppe urinstrømmen når du tisser. Kjenner du at det blir trangere rundt fingeren, bruker du de rette musklene.
-Forsøk mens du sitter å «heise» bekkenbunnen oppover. Hvis du kjenner at du får til dette, uten å knipe rumpemusklene sammen, bruker du de rette musklene."

Last edited:
Ja det er kjempeviktig:) i forrige svangerskapet hadde jeg akrevet knip med leppestift på speilet på badet, så husket jeg alltid å knipe ved morgenstell. Etterhvert så usket jeg det utover dagen også.

Har hørt at kniping når man er i bevegelse er veldig bra :)
Jeg har vært dårlig til dette tidligere svangerskap og etter fødsel så jeg sliter litt i dag pga det. Så nå er det full skjerpings! :)

Kniiiip! :D

Hva hjelper kniping for? Jeg kniper jeg som bare rakkern. Men har ikke fått med meg hvorfor.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg var så dårlig på å knipe i sist svangerskap, og etter den fødselen tok det laaang tid før jeg klarte å gjøre det igjen. Denne gangen skal jeg knipe som bare det:) Kniping er bekkenbunnstrening for å forebygge urinlekasje:)

Gravid yoga er gull! I første svangerskap gikk på det. Og kun en time etter fødsel prøvde jeg å knipe. Haha var ikke en muskel igjen føltes det son. Mrn startet opptreningen igjen :)
Jeg kniper alltid på spinning synes det erkjempe vanskelig men nå klarer jeg det litt.

kniiiip: :D

Hvor mye skal vi egentlig knipe?hvor lenge «holder» dere?

Hvor mye skal vi egentlig knipe?hvor lenge «holder» dere?

Er ikke det optimale 30 knip pr dag? Holde så lenge man klarer å holde et "hardt" knip og deretter en liten pause før neste knip igjen. Jeg holder hardt i 12 sekunder, pause 12 sek osv. Men jeg tar ikke mer enn 15 - 20 pr dag, må skjerpe meg;) Noen dager glemmer jeg det også, så bra at denne tråden er her!

Back
Topp