Knøttet vårt!

Var hos JM tidligere i dag og det er ikke tvil om at vannet har gått. Nå får jeg bare håpe at riene setter igang snart. Hvis ikke det skjer noe innen 24 timer etter at vannet har gått må jeg på sykehuset og da blir det jo ingen hjemmefødsel.
Så nå er jeg kjempe spent. Jeg klarer ikke helt tanken på sykehus, men prøver å roe nervene mine og tenke positivt på det.
 
Endelig våkner jeg fra dvalen! nå har det gått 1 uke og 5 dager siden Amina Theoline ble født! Hun veide 2230g og var 45cm lang. En bitte liten jente. Heldigvis tar hun fort igjen det hune ikke har vokst i magen. Hun ha alt lagt på seg 500g og veier nå 2730g! [:D]

Nå går det litt bedre med meg og. Fødselen ble ikke i nærheten av sånn jeg håpet. Den ble akkurat sånn jeg hadde forventet meg hvis jeg havnet på sykehus. Har alltid sagt at: "Hvis jeg havner på sykehus kommer de til å spenne meg fast i måleinstrumentene sine, stresse meg og ungen opp og alt ender med hastesnitt!"
Og sånn ble det også. [:@]
Det var grusomt! Hele greia føltes som et overgrep. Vi var bare 2cm fra full åpning og det etter 20min, når de bestemte seg for å skjære meg opp. Hvis ikke de hadde spent fast bena i operasjonsbordet er jeg sikker på at jeg egentlig bare kunne pressa henne ut. [:@]
Blodtapet og smertene etter operasjonen har satt meg helt ute av spill i dagene etterpå. Ikke før nå jeg begynner å føle meg litt bedre.
Sitter igjen med en fryktelig dårlig følelse. Jeg er sur, sint, lei meg, skuffa og irritert over at de ikke kunne vente 5 min til.

Heldigvis har jeg klart å få fart på amminga og snuppa legger på seg i rekordfart. Har amma så blod og melk har spruta. Fryseren er alt på vei til å bli full! [&:] Hvis det fortsetter sånn vil jeg levere melk til sykehuset som jeg gjorde når jeg fikk 1 mann. Greit med noen hundrelapper ekstra i uka! [;)]

Så lenge jeg holder meg unna sterk mat går nettene ganske greit også. Vi legger en varmeflaske i senga før vi legger henne og da ser det ut til at hun ikke merker at hun ikke ligger hos meg. Så lenge temperaturen er omtrent samme som hos meg går det greit å legge henne i hennes egen seng. [:)]

Sterk mat og vitaminene hun må ta siden hun var så liten får henne til å spy. Så nå blir det ikke mer sterk mat på en stund og etter en samtale med poliklinikken fikk vi utsette vitaminene en uke eller to. Så får vi prøve igjen og se om det glir ned uten å rikosjere opp igjenn sammen med all melken i magen.
 
I dag har vi vært å veid for 3dje gang. Hun har gått opp 900g på 2 uker og 5 dager! [:D] Så nå veier hun over 3000g. Siden vi ikke får måle lengden ordentlig før etter 6 uker (kan ikke strekke de ut pga av hoftene) tok vi et ca mål og kom fra til 48 cm. Det er 3 cm mer enn ved fødselen også!
Så Theoline blir nok ingen liten pingle alika vel! [;)]

Måtte spørre helse søster om all gulpinga også. Hun sprutgulper i alle fall en gang om dagen. Men det var greit det også siden hun har avføring og legger på seg. Det er bare veldig upraktisk. Blir utrolig mye ekstra vask av det. Når det er riktig ille må vi vaske klær, sengetøy og oss selv. [&:] Var ikke stort å gjøre med det. Prøver med litt ammete med anis for å se om magen hennes roer seg litt. Får håpe at det hjelper. Hun har en del vondt i magen, stakkars. [:(]
 
Nå føler jeg at livet ikke er aanet enn amming, bleier og jobb. Jeg er kjempe sliten og deppa. Orker ikke snakke med folk rundt meg. syns at det er slitsomt når de spørr om ting. orker ikke tenke. Å være sosial er grusomt.
jeg griner hele tida
 
6 uker har gått. Hun hadde gått opp fra 2230g til 3900g på kontrollen. [:D] Hun har også blitt 7 cm lengre.
Vekstkurven hennes er veldig bra.

Hun har en del mageproblemer, men det går seg vel til.
I morgen skal vi på babymasasje kurs. Skal bli kos. Det blir ikke så mye tid til bare oss to når det er 4 andre unger i huset og mor jobber. [:(] Skulle ønske jeg hadde en helt vanlig jobb og en helt vanlig permisjon. Dette er bare slitsomt.
 
i går var vi på 3 mnd kontroll. Alt var bra. [:D]

Vi trenger ikke pute selv om hun har en hudfold på låret som er litt større på den ene enn den andre siden. Også er marmoreringen på huden nesten borte, hjerte og lungene hørtes helt fine ut. Så da var ikke det noe å tenke på mer heller. [:D]

målene hennes er også bra. Nå har hun lagt seg på den nederste linjen i skjemaene og er innenfor normalen. [:D]

Vaksine var ikke gøy! Jeg viste ikke at det var to sprøyter nå. Før var det bare en. Men de var to stk som satte dem samtidig. Så hun slapp unna med en ufyselig runde med sprøyter. Hadde ikke likt det sel. 1, 2, 3 også får du en nål inn i hvert lår! [&:] begynte nesten å grine sjøl også. [:(] Er litt hormonell ennå tror jeg. [;)]
Hun var bittelitt varm og grinete i går kveld, men det gikk veldig bra. Tror vi var heldige med hvor godt hun tålte vaksinen. [:D]

Ellers var helsesøster fornøyd med utviklingen hennes. Hun småprataer litt, løfter overkroppen fint i mageleie mm. hodeformen hennes er også fin. Ingen skevheter eller flatt bakhode! [:D]

det er godt å vite at hun har det bra, selv om jeg har fryktelig dårlig samvittighet for at hun må være med på jobb hver dag. Ser ut til at det er værre for meg og arbeidsmengden enn for henne.
Vi har blitt ganske flinke til å jobbe på PC og amme samidig! [;)]
 
Nå har det vært hektisk å være mamma og å drive for seg selv. [:(]
har ikke hatt tid til å skrive noe eller følge med på BV på over en måned. Det begynner heldigvis å roe seg litt, men det er fortsatt litt for mye for meg og knøtta. Det blir litt mye stress og alt for få rutiner.

og nå er det snart på tide å begynne å tenke på sesong 2011!!!! Har veldig lyst til å holde brudemesse i oktober. Men er usikker på om jeg klarer det. Det er vanskelig å få samlet alle trådene i tide til å få utstillere nok. Blir det ikke i år får det bli en ordentlig messe til neste år. For messe skal det bli. Den som er nå er så "sløv" så vi må få satt igang noe bedre.

Ellers er Theoline blitt ett halvt år! Hun vokser og blir større for hver dag. Hun er kjempe søt og glad snuppa mi, selv om mamma jobber alt for mye. Hun er egentlig helt perfekt. [:D]
 
Jeg har hatt min første tur ut etter at jeg fikk snuppa!!! Det var ok på festen, men jeg hører ikke hjemme på byn mer. Er for gammal og kjenner ingen lenger. Dro hjem ganske tidlig siden det var så dritt å være der. [&:]
Har nesten ikke sovet i natt. ble bare deppa av hele greia.
Tror at det var slutten på fest og moro for min del.

Krangla med typen når jeg kom hjem også. Litt alko innabords også tørr man endelig å si alt som har hopa seg opp i løpet av det siste året. All jobbingen, grvaiditeten, fødselen og det å ha baby har egentlig ødelagt alt. [:(] Trodde det var jeg som kom til å ikke ville være intim etter fødselen, men han vil fortsatt ikke. Det er bare så vidt at han orker å ta på meg. Hva er greia? Nå er det ingen inni magen mer, så det kan han vel ikke skylde på lenger. Og ikke er jeg spesielt feit eller stygg heller. Kan vel ikke skryte av å være smellvakker, men er heller ikke noe takras! Hvor gikk alt galt?
 
Hadde vel ikke trodd at jeg skulle skrive mer i dagboka. Var redd at den var borte siden det er så lenge siden.
Tenk, hun er 2 år!!! :)  ....og verdens beste....

Det har vært sykt mye jobb siden sist. Alt for mye. Jeg er så sliten at jeg egentlig ikke har lyst til å fortsette med det jeg gjør. Men nå har jeg holdt på så lenge og jobbet så mye at jeg ikke kan slutte. Håper det blir bedre snart for jeg vil ha tid til familien, huset mitt og å gjøre noe gøy en dag.

Har fryktelig dårlig samvittighet overfor barna mine. :(
 
Back
Topp