Klubb / raspeball / komle

Aner ikke, ikke noe jeg har smakt eller har hørt noen herfra snakket om. (Østlandet/Vestfold) Men det høres veldig godt ut!

Sogn og Fjordane sier raspeball/raspekake. Best med flesk/bacon inni å lages selvfølgelig med potet :)

Jeg er hjemme på Sørlandet og vi har faktisk spist kompe til middag idag :p

Er nordmøring og sier ball/potetball. Lages av potet, mel og salt, uten noe inni. Min familie pleier å spise dem med kokt potet, kålrot, gulrot, stekt bacon og sirup, evt med saltkjøtt og pølse, potet og kålrotstappe :)

Raspeball. Utanfor Bergen. Potet er hovedingrediensen, kjøtt ved sida av, ikkje noko inni.

Kommer fra Kristiansand, det heter kompe for meg og er potet i. Med eller uten kjøtt/flesk i midten:) tilbehør smør og sukker i mengder. Fikk litt lyst på det nå men får vel ikke tak i kjøtt før lørdag;)

Fra Hardanger, der sier vi komle. Det skal ikke være noe inni. Serveres med røkt kjøtt, vossakorv, flesk og smeltet smør. I min familie dupper vi komla i smøret :-P

Samme her! Komla ;-)

Klot. Lages av potet eller raspeballposen, vi har flesk og hjemmelaget pølse inni. Serveres med nevnte pølse og flesk ved siden av. Av og til som andre del av måltid etter kjøttsuppe. Er fra Telemark. Ball som jeg og er vant med fra Nordmøre er litt annerledes i smaken, men på potet- flesk inni. Tror det er melet som brukes som er forskjellig. Den med fisk i ballen heter fiskball (?) og serveres med sirup, potet, flesk og kålrot/gulrot. Best andre dagen når en steker alt opp i panna til det har stekeskorpe - Nam :)

Sogn og Fjordane sier raspeball/raspekake. Best med flesk/bacon inni å lages selvfølgelig med potet :)
Gjer vi? :-P "Min" del av Sogn og Fjordane seie KOMPAR. Men ser at eg tydeligvis er den einaste her :-D

Ellers er eg enig, det er sjølvsagt laga av potet og må inneholde en kjøttbit. :-)

Bor i nordland, og har absolutt kngen forhold til det. Aldri spist.

Gjer vi? :-P "Min" del av Sogn og Fjordane seie KOMPAR. Men ser at eg tydeligvis er den einaste her :-D

Ellers er eg enig, det er sjølvsagt laga av potet og må inneholde en kjøttbit. :-)
Jobber med ei fra Nordfjord og ho sier kompe, jeg bor i den delen som blir Sunnfjord. Kanskje det er forskjellen?
Jeg er fra østlandet men mannen er oppvokst her, så jeg sier bare det de sier ;) hehe

Jobber med ei fra Nordfjord og ho sier kompe, jeg bor i den delen som blir Sunnfjord. Kanskje det er forskjellen?
Jeg er fra østlandet men mannen er oppvokst her, så jeg sier bare det de sier ;) hehe
Der er nok forskjellen ja :-)
PS: Nordfjordingen har sjølvsagt rett ;-)

Hvilken del er det? :) Her på kysten sier de raspeballer.

Last edited:
Hele familien min er fra Sunnfjord, og de sier komle.

Back
Topp