Klubb / raspeball / komle

Kaller det klubb eller "krøpæ" der jeg kommer fra. Skal være lagd av poteter, og serveres med bacon, brunostduppe og sirup :P

Klubb. Jeg spiser uten potet, men begge deler er vanlig i Trøndelag :)

Er fra Sørlandet, og her heter det kompe. Blir laget av potet selvsagt. Salt kjøtt inni, smør og sukker ved siden av. ❤

Kompe, vokst opp i vest-Agder helt sør :) er potet i kompe og kjøtt i mitten :) serveres med smør og sukker :P

I ytre Sunnfjord, her jeg holder til heter det komle :) Serveres med røkt knoke,pølser, gulrøtter og kålrot - og sirup på! :D

Sunnmøre - potetball

Bor i Sør-Trøndelag, og svigermor lager klubb av potet og byggmel. Kan ikke tenke meg det kan lages uten potet, da er det vel noe annet. Vi bruker duppe, bacon og sirup til. Noe av det beste jeg får servert av svigermor, og jeg er ikke vant til det fra hjemplassen min, nord i Nordland. Duppe er forresten smeltet brunost. Minner om det som serveres i møsbrømlefse(en fantastisk sak fra Saltenonrådet. Nam!!!

Vestlandet. Heter raspeballer og er laget av potet. Serveres med saltakjøtt og røkeknok. Evt. kålrabistapp og bacon.

Bor i Nordland (sørlige delen), sier klubb. Og er selvsagt laget av potet! Hva ellers? :S Kan godt være en baconbit inni, men skal ellers serveres med sukker og brunostsaus.. og gjerne bacon.

Kristiansand her. Og vi sier kompe :)
Potet med salt kjøtt/bacon i midten

Serveres med smør og sukker eller tyttebærsyltetøy, salt og pepper

Aner ikke hva det heter her, tror ikke det er vanlig å spise her! Men har fått det en gang av min søster som bor i stavanger og da het det komle. Aaaaner ikke hva de var laget av annet enn at hun hadde med seg "komlemel" hjem for det har vi ikke her.

Back
Topp