Klompelompe spørsmål

Ikke akkurat et klompelompe spørsmål, men det er ang et skjørt jeg strikker fra en av bøkene.
Strikker dolleguriskjørtet, og jeg nærmer meg nå kanten helt oppe og skal strikke brettekanten. Etterpå så skal kanten sys og sette inn strikk før kanten sys helt sammen.
Men det jeg lurer på er om noen har strikket en kant sammen istedenfor å sy? Har aldri sydd i noe strikketøy før så vet ikke hvordan det blir, og føler kanskje at det er tryggere å strikke sammen enn å sy mht at det kan rakne...
 
Ikke akkurat et klompelompe spørsmål, men det er ang et skjørt jeg strikker fra en av bøkene.
Strikker dolleguriskjørtet, og jeg nærmer meg nå kanten helt oppe og skal strikke brettekanten. Etterpå så skal kanten sys og sette inn strikk før kanten sys helt sammen.
Men det jeg lurer på er om noen har strikket en kant sammen istedenfor å sy? Har aldri sydd i noe strikketøy før så vet ikke hvordan det blir, og føler kanskje at det er tryggere å strikke sammen enn å sy mht at det kan rakne...

Jeg syr sammen slike kanter med denne teknikken: https://www.garnstudio.com/video.php?id=48&lang=no

Den står beskrevet i en av klompelompebøkene for å sy sammen skrittet på en shorts mener jeg :) det blir veldig fint og sterkt! :)
 
Noen som kan forklare oppskriften på raglanøkninger på minsten-jakken? Jeg må ha det inn med T-skje, for skjønner svært lite av oppskriften

Vet hva kast osv er, men skjønner ikke om jeg skal markere noen masker osv.
Når jeg leser om raglanøkninger så skal man øke 1 maske på hver side av en merkemaske men virker ikke som om det er det jeg skal i denne oppskriften?
 

Vedlegg

  • IMG_20190111_160415.jpg
    IMG_20190111_160415.jpg
    380,5 KB · Visninger: 35
Noen som kan forklare oppskriften på raglanøkninger på minsten-jakken? Jeg må ha det inn med T-skje, for skjønner svært lite av oppskriften

Vet hva kast osv er, men skjønner ikke om jeg skal markere noen masker osv.
Når jeg leser om raglanøkninger så skal man øke 1 maske på hver side av en merkemaske men virker ikke som om det er det jeg skal i denne oppskriften?

Du øker med kast. Neste runde strikker du kastene som masker,og dermed får du flere masker og slik en økning. Følg oppskriften, så skal du se at det stemmer.
 
Du øker med kast. Neste runde strikker du kastene som masker,og dermed får du flere masker og slik en økning. Følg oppskriften, så skal du se at det stemmer.

Ok så skal ikke lage noen merkemaske?

Det står at jeg videre skal strikke mønster og etter å ha økt 15 ganger skal jeg felle av merke maskene bak. Skal jeg da øke på hver pinne eller annenhver? Og skal jeg da strikke akkurat samme runde som vedlagte bilde i forrige post på økerundene? Og hvordan vet jeg hvem merkemaskene bak er når jeg skal felle de?

Huff, mange spørsmål ,føler jo at det i teorien skal være ganske enkelt
 
Ok så skal ikke lage noen merkemaske?

Det står at jeg videre skal strikke mønster og etter å ha økt 15 ganger skal jeg felle av merke maskene bak. Skal jeg da øke på hver pinne eller annenhver? Og skal jeg da strikke akkurat samme runde som vedlagte bilde i forrige post på økerundene? Og hvordan vet jeg hvem merkemaskene bak er når jeg skal felle de?

Huff, mange spørsmål ,føler jo at det i teorien skal være ganske enkelt

En del av Klompelompeoppskriftene Er det både feil i og dårlig forklart. Jeg oppfatter at merkemaskene her er de 9 med mønster egentlig. At du øker med kast på hver side av det og får et raglanfelt. Det normale på raglan er felling (i ditt tilfelle øking) annenhver omg. Står det ikke noe om det ville jeg tatt hver runde.

Har tittet litt i boka,og det er vanskelig forklart. Men de maskene som skal felles,er de maskene som er rett under ermet mener jeg. Har prøvd å se på begge variantene av minstenjakken men finner ikke mer forklaring der. Ta ledd for ledd,når du kommer til felling er det mulig det er mer klart for deg. Har selv strikket denne,kan ikke huske det var så vanskelig, men det er dårlig forklart. Jeg tror så langt det menes at du skal felle mønstermaskene bak,for ser ut til de kaller de merkemasker også, men hvis det ikke ser rett ut når du kommer til det,så ikke gjør det men avvent.
 
Ok så skal ikke lage noen merkemaske?

Det står at jeg videre skal strikke mønster og etter å ha økt 15 ganger skal jeg felle av merke maskene bak. Skal jeg da øke på hver pinne eller annenhver? Og skal jeg da strikke akkurat samme runde som vedlagte bilde i forrige post på økerundene? Og hvordan vet jeg hvem merkemaskene bak er når jeg skal felle de?

Huff, mange spørsmål ,føler jo at det i teorien skal være ganske enkelt


Jo,nå demrer det litt her! Jeg mener jeg måtte tegne dette opp på et ark for å se det for meg. Hvis du ser i teksten så står det feks 5 r(kantmasker), x antall rette (venstre fremstykke), 1 k, 9m mønster (merkemasker, raglan) .. osv.det er kastet,som så blir strikket og blir ei maske,som blir merkemaska. Prøv p tegne det på et papir,så tror jeg du ser hvordan det blir. Men husker faktisk nå at jeg slev plagdes og måtte tegne,men jeg skjønte det da og fikk en flott jakke ferdig. :)
 
Tusen takk for svar B!

På jentejakka står det øk annenhver omgang (på retten) mens på guttejakka står det ingenting om det. Derfor går jeg muligens ut ifra at det er annenhver på den og? Uansett, skal definitivt prøve å tegne det opp også håper jeg at jeg forstår ting litt bedre når jeg først sitter med strikketøyet i hånda :)

Edit: står forresten: etter 15 økninger felles merkemaskene av bak samt den midterste mønstermasken= 4 masker felt
 
Er det noen som har strikket rambaskårjakka? Eller evt bare kan hjelpe til?

Den strikkes nedenfra og opp. Nå har jeg satt på ermene og skal begynne felling ved armene. Det er merkemaske der armene er satt innpå. Så kommer jeg til dette:
E7B15145-DB4E-4698-BC61-734F5A7AA1FA.jpeg

D4F5449B-3E7E-4BFE-A34F-EBEE9687E8DF.jpeg

På hver side av armen så feller jeg en maske hver gang=felle to masker per side av armen. Men hva med siste side på siste armen? Hvordan felles det der?
 
Er det noen som har strikket julegenser fra juleboka? :)
 
Strikker råtasslua. Skjønner ikke helt hva de mener med at jeg skal strikke sammen samtidig som jeg feller (står i siste avsnitt på bildet). Noen som har strikket den og kan forklare?:)

20191019_103147.jpg
 
Strikker råtasslua. Skjønner ikke helt hva de mener med at jeg skal strikke sammen samtidig som jeg feller (står i siste avsnitt på bildet). Noen som har strikket den og kan forklare?:)

Vis vedlegget 310391
Skulle ønske jeg fant en enkel video å vise deg men det gjorde jeg ikke.
Hvis du tenker at du deler strikkearbeidet der du skal begynne, så har du to pinner i samme hånd du skal strikke fra, du skal da strikke en maske fra den ene pinnen og en maske fra den andre pinnen sammen til en maske, og gjenta, felle over, gjenta, felle over. Du vil da få en rett kant :)


Red: jeg fant!

Ganske sikker på at du skal gjøre slik:
https://www.garnstudio.com/video.php?id=1295&lang=no
 
Skulle ønske jeg fant en enkel video å vise deg men det gjorde jeg ikke.
Hvis du tenker at du deler strikkearbeidet der du skal begynne, så har du to pinner i samme hånd du skal strikke fra, du skal da strikke en maske fra den ene pinnen og en maske fra den andre pinnen sammen til en maske, og gjenta, felle over, gjenta, felle over. Du vil da få en rett kant :)


Red: jeg fant!

Ganske sikker på at du skal gjøre slik:
https://www.garnstudio.com/video.php?id=1295&lang=no


Ah ja, selvfølgelig! Logisk når en ser det :D

Du er da en knupp! Da blir det ferdig lue i dag. Tusen takk!:)
 
Til der som har strikket råtasslua: hva slags felling bruker dere rundt ansiktet så det hverken blir «for stramt eller for løst»?:) elastisk felling?
 
Hva ble det til at du gjorde? :smug:
Jeg feller løst i vrangbord :joyful:

Jeg har strikket to luer, så har laget én som deg og felt passe løst og én med elastisk.

Førstnevnte sitter jo noe strammere og godt rundt ansiktet, men synes egentlig elastisk funker bra, selv om det blir litt løsere. Tenker kanskje at lua kan brukes i lenger tid med den. Vi får se:happy:
 
Noen som har strikket kjekkasromperen fra klompelompe? Finnes den i en av bøkene? Vil heller kjøpe bok enn en PDF på nettet :hilarious: finner ikke i de to jeg har nemlig.

Hadde egentlig bestemt meg for ankers, men litt i tvil nå.
 
Noen som har strikket kjekkasromperen fra klompelompe? Finnes den i en av bøkene? Vil heller kjøpe bok enn en PDF på nettet :hilarious: finner ikke i de to jeg har nemlig.

Hadde egentlig bestemt meg for ankers, men litt i tvil nå.
Fant ikke det i mine bøker men ser at de selger et hefte med 13 oppskrifter i med blant annet oppskrift til kjekkasromperen
https://klompelompe.no/produkt/guttestrikk-garn-2/
Etter å ha søkt litt så ser det ut til at det bare er i det heftet det finnes. Flere som selger dette heftet.
 
Last edited:
Back
Topp