Masing fra familie, venner, og bekjente vet jeg ALT om. Det klikka, for meg til slutt i 2014. Spurte rett ut om de faktisk trodde jeg ville glemme, og si i fra når jeg hadde født! Grrr
Jeg har lært at jeg sier ikke nøyaktig termin men, plusser på 2 uker ekstra, jeg har lært og ikke si i fra når ting er på gang, eller når vi drar på sykehuset, og jeg har lært at jeg ikke ringer før ETTER Lille faktisk er ute. Og ting har roet seg litt etter fødselen. Ellers blir det masing om man ikke oppdaterer ofte nok, om man ikke hører noe tror dem noe er gått galt, og dem maser, og forstyrrer når jeg trenger å fokusere på fødsel, og mannen bør ha fokus på meg. IKKE klarer folk å holde kjeft, og la vi få gleden av å dele nyheten om fødselen selv først heller!
Jeg har gått over 4 av 4 ganger så langt, og på det lengste 15 dager!
Det var helt grusomt. Mitt søskenbarn mistet ei perfekt jente på overtid.
Og ja det lå skikkelig i bakhodet mitt så den frykten vet jeg ALT om !

Gangen etter i 2014 gikk jeg 7 dager over termin. Jeg merket faktisk at noe var galt, på dag 5, ble verre dag 6, men ble ikke hørt. Jeg ble ikke tatt inn på kontroll på føden når jeg ringte inn. Jeg ble bett om å ringe fastlegen min, og bli henvist av henne på en FREDAG!!!!!! På OVERTID!!
Min lege hadde til, og med sagt at nå var det tlf rett til føden om det var noe. Nå var jeg fødens ansvar. Jeg sa det til til JM i tlf, og jeg sa at å komme igjennom på tlf til fastlegen på en fredag ikke er mulig. De har møter, og ikke tlf tid osv den dagen. Det brydde hun seg fint lite om. Jeg som hadde føtt 3 barn før, og ALDRI ropt ulv ulv ble ikke hørt på.
Det jeg merket var at babyen var stresset, og hadde veldig høy puls. Hele magen min pumpet pga av baby... Til og med mannen min så det. Og jeg fant frem angelsound, og fikk bekreftet det med den også. Men komme inn til kontroll fikk jeg ikke nei. Alt i meg av varsellamper sa at noe ikke stemte. Heldigvis for meg så gikk jeg i fødsel av meg selv dagen før jeg skulle inn, for igangsetting. Var hjemme hele dagen i mens riene tok seg opp. Og når jeg omsider kom inn på føden pga det var så vondt, og tett med rier at jeg ikke turte å være hjemme lenger hadde jeg 4 cm, og flere kanter. JM så at baby slet, og tok vannet som var helt jæ*^*#% i farge. Og jeg fikk navlesnor fremfall så baby måtte ut nå! Mannen ble gjentatte ganger bett om å ringe i snora pga jeg skulle bli sent til haste KS, men ingen lege kom. JM ga opp, og sa nå må jeg være stygg med deg, og be deg presse på ren viljestyrke. Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan med å utvide åpning, og holde unna kantene. Vi må bare få baby ut nå. Så med 4 cm åpning fikk jeg henne ut. Hadde kun fått være 30 min på sykehuset også var hun født!
Når JM så baby ble hun helt sjokka, og sa jeg hadde hatt helt rett om at baby var stresset, og burde blitt tatt inn på kontroll når jeg ringte. Hele baby var dekket av flere dager gammel basj som hadde satt seg skikkelig, og farget hele hennes hud.
Så overtid er IKKE noe jeg setter pris på, eller tar lett på!
Mitt råd er til dere som går på overtid om noe føles feil så ikke la noen stoppe dere fra, og dra inn på føden. Jeg kommer til å ringe inn denne gang også, men da for å si vi kommer, og dere skal ta en grundig kontroll av meg. Jeg lar meg aldri avvise igjen av en bedre vitende JM på en telefon!
Dette kunne fått et helt annet utfall.
Nå må dere ikke tro at det er normalt, og føde med 4 cm åpning heller, for JM hadde aldri bett meg gjøre det om det ikke hadde våre for at jeg hadde født flere ganger før (3 ganger). Det innrømte hun.
Faktum er at overtid går bra i flertallet av gangene, og det minner jeg meg selv på for vær dag som går etter termin er passert. Jeg håper jeg slipper overtid nå i mitt 5. svangerskap, men tviler sterkt på det.