Kjøpte meg spekeskinke og røykalaks i dag :)

Er ikke det sånn at det er lite tilfeller av listeria her? Hører så mye forskjellig..spydde en del i perioder og da ble jeg anbefalt å spise mye spekemat av legen min;) ho mente at det var mye hysteri blant gravide..stemmer nok;)

Det er sikkert sjeldne tilfeller ja, men hvorfor risikere det når f.eks matportalen ikke anbefaler det?
De anbefaler f.eks å avstå 100% fra alkohol, selv om det ikke er bevist at det er skadelig for fosteret med et glass innimellom og har hørt om de som faktisk har blitt anbefalt et glass rødvin innimellom og...
Listeria og toxoplasmose er dødelig for fosteret i minimale mengder, så da ser jeg ikke poenget med å risikere det. Vil ikke kalle det hysteri egentlig :)

Leger sier mye forskjellig.
F.eks når det også gjelder tunge løft, som er frarådet og faktisk står i arbeidsmiljøloven at gravide helst skal unngå. Legen min mener at det ikke er noe problem for meg å løfte møbler på opp mot 100 kg hver dag, men ifølge jordmor og helsedirektoratet skal man unngå det?
Er det da hysteri når jeg ikke vil løfte disse møblene fordi det KAN være fare for både foster og meg? Syns ikke det :p jeg har mistet en gang før, og det er ingen garanti for at det ikke er sammenheng med de løftene jeg tok i forkant av dette :(

Røkt laks er OK så lenge det er ferskt, men spekemat var ikke like bra.

Misunner dere som kan spise melkeprodukter... Jeg skal gjennom en jul uten noe med melk i og uten spekemat.. Stakkars meg!!!!!!!!! Men men, hva gjør man ikke for de små (3

Nå skal jeg lage meg ostesmørbrød MED salami! Gleder meg! <3

Misunner dere som kan spise melkeprodukter... Jeg skal gjennom en jul uten noe med melk i og uten spekemat.. Stakkars meg!!!!!!!!! Men men, hva gjør man ikke for de små (3

Hvorfor ikke melk?

Men røkt laks er jo aldri fersk, det er vel hele poenget med den? Prosessen med røking og speking gjør jo at det ikke er ferskt. Kun varmebehandling fjerner listeria og toxoplasmose.

Men jeg tror det er selve fisken/kjøttet som må være ferskt. I helt fersk rå fisk har ikke eventuelle bakteriekulturer fått utviklet seg, men det får de i røkt laks. Sikkert liten sjanse for det, men er det så superviktig å spise det akkurat disse mnd liksom. Skjønner ikke hvorfor folk pusher flaksen over noen enkeltmatvarer man klarer seg helt fint uten i 9 mnd. Liten sjanse for listeria, men er det der så dør fosteret.... Forestill dere å miste rett etter å ha spist røykelaks og så leve med at det kanskje er grunnen.....

Leser nå på lommelegen at en kan spise spekemat hvis det er ferskt, men det er altså feil! Sau og gris er mellomverter for toxoplasmose, og speket kjøtt er rått. Spekemat er jo heller aldri fersk, da hele greia med speking er lang lagring.

Liten sjanse for at en blir påkjørt når en krysser gata. Men skal vi gå rundt å ha dårlig samvittighet for at fosteret dør pga vi måtte gå over veien og tilfeldigvis ble påkjørt?

Jeg forholder meg til de kostrådene jeg får av jordmor. Og hun har godkjent røkt laks. Er ikke det at jeg spiser det hver dag, men ved juletider er det ok å kunne spise litt godt pålegg. Og skulle jeg da få lyst på laks, så spiser jeg det.

Liten sjanse for at en blir påkjørt når en krysser gata. Men skal vi gå rundt å ha dårlig samvittighet for at fosteret dør pga vi måtte gå over veien og tilfeldigvis ble påkjørt?

Jeg forholder meg til de kostrådene jeg får av jordmor. Og hun har godkjent røkt laks. Er ikke det at jeg spiser det hver dag, men ved juletider er det ok å kunne spise litt godt pålegg. Og skulle jeg da få lyst på laks, så spiser jeg det.
Enig i det, vi kan ikke unngå alt. Men det er jo forskjell på ting som man må gjøre og det man ikke trenger. Man kan spise mye annet godt pålegg, men man kan jo ikke i praksis slutte å bevege seg utendørs. Om du MÅ ha rått kjøtt/fisk, så kjør på. Mest sannsynlig går det kjempebra! Jeg sier bare at jeg ikke forstår behovet for å spise ting som potensielt kan ha så store konsekvenser når det bare er et drøyt halvår til du trygt kan spise det igjen.

Som sagt, så lenge jordmor sier at røkt laks er ok, så forholder jeg meg til det. Og da spiser jeg det hvis lysten skulle komme. Og det jeg gjør jeg uten dårlig samvittighet.

Som sagt, så lenge jordmor sier at røkt laks er ok, så forholder jeg meg til det. Og da spiser jeg det hvis lysten skulle komme. Og det jeg gjør jeg uten dårlig samvittighet.

Står vel på matportalen at røkt laks er greit og. Nå spiser ikke jeg laks selv, men generelt kommer jeg til å følge rådene fra matportalen og ikke gidde å spekulere noe mer i det.
Man kan jo spise sushi, så hvorfor ikke røkt laks liksom? ;)

Står vel på matportalen at røkt laks er greit og. Nå spiser ikke jeg laks selv, men generelt kommer jeg til å følge rådene fra matportalen og ikke gidde å spekulere noe mer i det.
Man kan jo spise sushi, så hvorfor ikke røkt laks liksom? ;)
Fordi fisk på sushirestauranter skal være helt fersk og fryst i 24 timer. Røkelaks har blitt slaktet leeeenge før den havner på bordet ditt, så en eventuell bakteriekultur får tid til å utvikle seg. Det er stenge regler for behandling av all fisk, så det går stort sett veldig fint. Men det KAN være listeria i det uten at du merker det når du spiser det.

Jeg har funnet ut at jeg holder meg unna laksen, tok spekeskinka på pizza i dag ;) Å selv om det sies at en kan spise sushi så klarer jeg meg uten fram til sommeren :P Men da blir det buffet på Sabrura etterpå, gleder meg allerede :D

Men om det er mulig å se produksjonsdato på røykelaksen hadde jeg nok turt å spise det, men det vet jeg ikke om det gjør? Spiser bare hjemmelaget, og den er skikkelig speket. Med andre ord er det minst en uke siden prosessen begynte når du spiser den, og det regner ikke jeg som fersk fisk.. Hvis du slenger på tid fra slakt frem til en begynner å lage, pluss lagring i kjøleskap/frys så blir det ganske lenge. Mulig at kjøpt røykelaks er mye ferskere, men det hadde jeg ikke stolt på...

Fordi fisk på sushirestauranter skal være helt fersk og fryst i 24 timer. Røkelaks har blitt slaktet leeeenge før den havner på bordet ditt, så en eventuell bakteriekultur får tid til å utvikle seg. Det er stenge regler for behandling av all fisk, så det går stort sett veldig fint. Men det KAN være listeria i det uten at du merker det når du spiser det.

Men det står ikke noe om restauranter bare at sushi er greit. Og ja, jeg ser jo poenget ditt og, men mitt poeng var at så lenge helsedirektoratet sier det ikke er noe problem så lenge den spises godt innenfor holdbarhetsdatoen så bør man jo kunne stole på det.

Om man skal ta i, så kan man jo egentlig ikke spise noen ting som gravid pga listeria.

Men det står ikke noe om restauranter bare at sushi er greit. Og ja, jeg ser jo poenget ditt og, men mitt poeng var at så lenge helsedirektoratet sier det ikke er noe problem så lenge den spises godt innenfor holdbarhetsdatoen så bør man jo kunne stole på det.

Om man skal ta i, så kan man jo egentlig ikke spise noen ting som gravid pga listeria.
Det pleier å stå noe ekstra om du skal lage sushi selv, at du ikke skal bruke villfisk (pga kveis) og at fisken må være fersk.

Enig i at vi ikke ka unngå alt som potensielt kan skade babyen, det jeg mener er at jeg skiller på hva som er gjennomførbart og ikke. Å avlive katten, slutte å kjøre bil, slutte å treffe andre mennesker som kan ha smitte osv er ikke gjennomførbart for meg. Noen mnd uten røykelaks er det. Så hvorfor ta sjansen... grunnen til at de fant ut for ganske få år siden at myke oster skal unngåes er visstnok fordi en høygravid dame fikk brie servert på sykehuset og mistet barnet sitt (har jeg lest da, mangler referanse på dette). Ekstremt liten sjanse for at det skal skje, men også ekstremt store konsekvenser for noe så uviktig som å tviholde på et par matvarer...

Back
Topp