Kjøpte meg spekeskinke og røykalaks i dag :)

lille liss

Elsker forumet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Spekeskinke i skiver og røykalaks i skiver, 2 pakker hver. Hivde det i fryseren. Så nå blir de liggende i fryseren til jul :D

Da skal det gå greit å spise det til jul tro? Mener å ha hørt at det skal gå bra når det har vært fryst ;)

Røykalaks skal vel gå bra uten å fryses? Legen min sa at røykalaks gikk fint å spise, så lenge det var greit ferskt :)

Skal vel være greit så lenge det har vært dypfryst i flere dager:) minst -18 grader.
Røyklaks kan vel spises så lenge den er fersk mener jeg. Er vel andre bakterier i den evnt enn spekeskinke, men vet ikke hvordan de er i fryseren? :)

Varmebehandling er det eneste som tar knekken på listeriabakterier... Hadde derfor ikke tatt sjansen. Røkt laks skal vel være ferskest mulig... Då jeg hadde spist den nå og ikke fryst den :)

Leste inne på matportalen nå ja. Ville nok ikke tatt sjans på laksen nei, men spekeskinka skal være greit :)

Anbefaler å lese på matportalen.no

Noe kan fryses
Når du fryser maten dovner bakteriene, men de kan dessverre våkne til live igjen når maten oppnår varmere temperatur.

Listeriabakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Det hjelper derfor ikke å fryse ostestykkene.

Parasitten Toxoplasma drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller gjennomstekes.

Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C.

Derimot overlever den trolig graving, speking og kaldrøking av kjøtt.

Dette fant jeg på NRK sine sider, :)

Tusen takk for svar alle sammen :) Da blir det nok spekemat på resten av familien istedenfor :P Kan vel evt steke opp noen å spise sammen med egg, istedenfor egg og bacon ;)

Laksen ble tatt opp av fryseren igjen, så skal jeg ha det til lunch i morgen. Blir det igjen noe, så får mannen min det. Tar ikke sjansen på å spise det etter i morgen da...

Jeg skal nok klare meg uten disse mnd, gikk veldig bra sist også. Men da var jeg ikke gravid i jula, og da bruker vi å kose oss litt ekstra med spekemat ;) Så jeg får finne noe annet å kose meg med da :)

Jordmor sa til meg i forrige svangerskap at røkt laks var trygt å spise, så lenge en passet på at det var god holdbarhet på pakken, samt at pakken var nyåpnet. Så røkt laks kommer jeg til å spise, hvis jeg skulle få lyst.

Tusen takk for svar alle sammen :) Da blir det nok spekemat på resten av familien istedenfor :P Kan vel evt steke opp noen å spise sammen med egg, istedenfor egg og bacon ;)

Laksen ble tatt opp av fryseren igjen, så skal jeg ha det til lunch i morgen. Blir det igjen noe, så får mannen min det. Tar ikke sjansen på å spise det etter i morgen da...

Jeg skal nok klare meg uten disse mnd, gikk veldig bra sist også. Men da var jeg ikke gravid i jula, og da bruker vi å kose oss litt ekstra med spekemat ;) Så jeg får finne noe annet å kose meg med da :)
Glemmer ikke forrige svangerskap... Det var rundt juletider og jeg dro på butikken å kjøpte det største fenalåret jeg fant og en pakke røyk :p dagen etter fant jeg ut av graviditeten. Ble mye fenalår på mannen den jula ;)

Jeg var gravid forrige jul også.. Gud som eg savne fenalår!

Må innrømme at å ikke kunne spise salami og morrpølse når jeg er så kvalm er frustrerende... :-\

Glemmer ikke forrige svangerskap... Det var rundt juletider og jeg dro på butikken å kjøpte det største fenalåret jeg fant og en pakke røyk :p dagen etter fant jeg ut av graviditeten. Ble mye fenalår på mannen den jula ;)
Haha:)

Gullskatt juli12:)

Vi spiser italiensk pizza med spekeskinke, mozarella og pesto, nam nam :)

Men ja kommer til å slite på lille julaften med rømmegrøt og ikke noe spekemat :(

Er ikke det sånn at det er lite tilfeller av listeria her? Hører så mye forskjellig..spydde en del i perioder og da ble jeg anbefalt å spise mye spekemat av legen min;) ho mente at det var mye hysteri blant gravide..stemmer nok;)

Back
Topp