Kjøpe alkohol til barnet

Jeg utelukker det ikke. Fikk ikke av mine foreldre, men det hendte jo vi fikk tak i på annet vis. Da drakk jeg det jeg hadde med meg og slapp å løpe rundt på fest å tigge drikke av andre, noe som resulterer at man får i seg mye forskjellig og kanskje ting man ikke vet hva er. Jeg kjøper heller øl og cider og satser på hjernevasking om hvor farlig brennevin er [emoji38]

Jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol. Jeg vil gi gode råd og alltid være villig til å hente etter fest. Jeg fikk ikke alkohol hjemmefra, men har aldri rørt hjemmebrent. Vi har tro på at oppdragelsen barna får vil påvirke dem såpass til å ta fornuftige valg.

Heldigvis vil ikke vi havne i en sånn situasjon da vi ikke drikker og kjøper heller ikke ting med alkohol så kommer aldri til å gjøre det heller.

Nå er min sønn bare to år, men holdningen min er at det kommer jeg ikke til å gjøre. Det er ulovlig og unødvendig. Har en 3 år yngre søster, den eneste gangen jeg kjøpte til henne var da hun fylte 18 på søndagen og skulle feire lørdag kveld.

Er selv oppvokst med foreldre som ikke kjøpte for meg, vi hadde heller avtale om at de betalte førerkort for meg hvis jeg ikke drakk før jeg ble 18.

Jeg fikk drikke hjemmefra og holdt meg til kun det. Jeg ble ikke kriminell fordi foreldrene mine brøt loven:p Er mange naive foreldre her inne som kommer til å få seg en overraskelse når barna kommer i tenårene;) Det er som regel de som ikke får lov til noe før de er gamle nok, som blir mest utagerende.

Last edited:
Jeg fikk drikke hjemmefra og holdt meg til kun det. Jeg ble ikke kriminell fordi foreldrene mine brøt loven:p Er mange naive foreldre her inne som kommer til å få seg en overraskelse når barna kommer i tenårene;) Det er som regel de som ikke får lov til noe før de er gamle nok, som blir mest utagerende.

Som natteravn vil jeg si at det er minst like naivt å tro at alle de som får sendt med drikker det, og kun det.

Og jeg er ikke naiv fordi at jeg ikke kommer til å bryte loven, barna mine må "gjerne" drikke alkohol, og dra på fest - men ikke med alkohol sendt med av meg.

Det vet jeg ikke nå, mange år igjen til det blir aktuelt uansett
Men alle jeg kjenner som fikk med drikke hjemmefra, holdt seg kun til den og kjøpte ikke noe mer.
De som ikke fikk med kjøpte hjemmebrent

Som natteravn vil jeg si at det er minst like naivt å tro at alle de som får sendt med drikker det, og kun det.

Og jeg er ikke naiv fordi at jeg ikke kommer til å bryte loven, barna mine må "gjerne" drikke alkohol, og dra på fest - men ikke med alkohol sendt med av meg.

Bedre å tigge utenfor butikken da?

Bedre å tigge utenfor butikken da?
Det har jeg aldri opplevd her hvor jeg bor. Jeg bor på en liten plass, hvor alle kjenner alle, og ryktene går så fort at du får vite ting om deg selv, før du i det hele tatt visste om det selv. Så her hadde både kjøper og mottaker kommet i trøbbel fort om det hadde blitt kjøpt inn alkohol til mindreårige.

Jeg er ikke villig til å bryte loven, fordi at akkurat den loven er "teit". Det sender et signal til barna mine om at man ikke trenger å følger skrevne og uskrevne regler, samt norsk lov, så lenge regelen/loven er teit nok.

Her er det helt vanlig å dra på fest så fort man er velsignet av presten, og ja, det drikkes - og det drikkes MYE! Det er nok svært få av de jeg har sett på fest, som har fått med seg nok alkohol hjemmefra, til å bli så dritings som enkelte av de blir.

Men som sagt lenger opp, jeg har en femtenåring som har tatt et rusfritt standpunkt, og det innebærer også alkohol. Hun finnes ikke interessert i festing. Jeg drikker fint lite, og aldri foran barna - og mannen min har aldri smakt alkohol i sitt til nå førtiårige liv.

Det har jeg aldri opplevd her hvor jeg bor. Jeg bor på en liten plass, hvor alle kjenner alle, og ryktene går så fort at du får vite ting om deg selv, før du i det hele tatt visste om det selv. Så her hadde både kjøper og mottaker kommet i trøbbel fort om det hadde blitt kjøpt inn alkohol til mindreårige.

Jeg er ikke villig til å bryte loven, fordi at akkurat den loven er "teit". Det sender et signal til barna mine om at man ikke trenger å følger skrevne og uskrevne regler, samt norsk lov, så lenge regelen/loven er teit nok.

Her er det helt vanlig å dra på fest så fort man er velsignet av presten, og ja, det drikkes - og det drikkes MYE! Det er nok svært få av de jeg har sett på fest, som har fått med seg nok alkohol hjemmefra, til å bli så dritings som enkelte av de blir.

Men som sagt lenger opp, jeg har en femtenåring som har tatt et rusfritt standpunkt, og det innebærer også alkohol. Hun finnes ikke interessert i festing. Jeg drikker fint lite, og aldri foran barna - og mannen min har aldri smakt alkohol i sitt til nå førtiårige liv.

Kanskje derfor de ikke tigger utenfor der da[emoji6] om bygda sladrer[emoji849]

har selv jobbet på ungdomsklubb og derfor hørt mye innsideinfo[emoji85] min erfaring er at de aller fleste (med unntak så klart) eksprimenterer med alkohol. Noen, da som regel jentene kjenner ofte eldre og får de til å kjøpe til seg, ellers er det mye avtaling om tigging utenfor butikk osv eller at noen skal mase på eldre søsken. Jeg personlig syns det er ganske ufint ogvhadde blitt flau om mitt barn hadde holdt på slik. Derfor kjøper jeg lett til mine når den tid kommer, jeg kjemper ikke imot naturlig utprøving hos ungdom, den vet jeg har stor sjans til å komme uansett[emoji23] kommer også til å snike en kondom i veska til frøkna når den tid kommer (gruer meg til det)

Loven skal man følge men norsk lov har mange mindre alvorlige lovbrudd, som å bryte fartsgrensen, tisse i parken og kjøpe alkohol. Man må ikke lære barna å drite i loven fordi man under kontrollerte omstendigheter gir de noen rusbrus til kvelden[emoji6]

Du mener de drikker mer enn de får med, ikke tigger utenfor butikker. Hvor får de det da fra?

Vi er og avholds (så og si[emoji23]) men var langt fra det som ung, er heller ikke flau for å ta noen glass forran barna om jeg får lyst. Veldig åpen om det slik mine egne foreldre var.

Har en kusine på 16 som også har tatt et rusfritt standpunkt, i følge hennes mor, de er jo såååå stolte og skryter høylytt av sim gode oppdragelse[emoji23] det de ikke vet er at hun ofte ringer meg eller mannen for å få tak i alkohol. Sier ikke det gjelder ditt barn men jeg tror nok de aller færreste VET hva ungdommene egentlig gjør, om det er å drikke mer enn de får med hjemmefra, lyve om overnatting, sex, røyk osv, de er glupe og klarer ofte å lure oss rundt lillefingeren[emoji23]

Kanskje derfor de ikke tigger utenfor der da[emoji6] om bygda sladrer[emoji849]

har selv jobbet på ungdomsklubb og derfor hørt mye innsideinfo[emoji85] min erfaring er at de aller fleste (med unntak så klart) eksprimenterer med alkohol. Noen, da som regel jentene kjenner ofte eldre og får de til å kjøpe til seg, ellers er det mye avtaling om tigging utenfor butikk osv eller at noen skal mase på eldre søsken. Jeg personlig syns det er ganske ufint ogvhadde blitt flau om mitt barn hadde holdt på slik. Derfor kjøper jeg lett til mine når den tid kommer, jeg kjemper ikke imot naturlig utprøving hos ungdom, den vet jeg har stor sjans til å komme uansett[emoji23] kommer også til å snike en kondom i veska til frøkna når den tid kommer (gruer meg til det)

Loven skal man følge men norsk lov har mange mindre alvorlige lovbrudd, som å bryte fartsgrensen, tisse i parken og kjøpe alkohol. Man må ikke lære barna å drite i loven fordi man under kontrollerte omstendigheter gir de noen rusbrus til kvelden[emoji6]

Du mener de drikker mer enn de får med, ikke tigger utenfor butikker. Hvor får de det da fra?

Vi er og avholds (så og si[emoji23]) men var langt fra det som ung, er heller ikke flau for å ta noen glass forran barna om jeg får lyst. Veldig åpen om det slik mine egne foreldre var.

Har en kusine på 16 som også har tatt et rusfritt standpunkt, i følge hennes mor, de er jo såååå stolte og skryter høylytt av sim gode oppdragelse[emoji23] det de ikke vet er at hun ofte ringer meg eller mannen for å få tak i alkohol. Sier ikke det gjelder ditt barn men jeg tror nok de aller færreste VET hva ungdommene egentlig gjør, om det er å drikke mer enn de får med hjemmefra, lyve om overnatting, sex, røyk osv, de er glupe og klarer ofte å lure oss rundt lillefingeren[emoji23]
Vel, barnet mitt gidder knapt å gå utenfor døra i helgene, og inviterer heller venninner på overnatting hos oss. Da sitter de i stua med meg, og ser film og spiser snop. Ganske sikker på hva hun bedriver med andre ord. ;) Hun har heller ikke noen å ringe til for eventuelt å skaffe alkohol.

De får av hverandre, noen får jo alltids tak i, om de nå stjeler hjemme, eller har andre de får av.

Selv fikk jeg av og til det året jeg fylte 18. Jeg er desemberbarn, og vennene mine var 18 lenge før meg. Som regel fikk jeg bare vennene til å kjøpe, men av og til kjøpte foreldrene mine også. Vet godt det er ulovlig, men synes egentlig ikke det var så farlig det året der. Det var faktisk ikke sånn at jeg fikk tak i andre ting i tillegg, jeg holdt meg til det jeg fikk. Men før det var det ikke snakk om, selvom de visste at jeg drakk. Og det skjønner jeg godt NÅ [emoji28]

Jeg kommer nok absolutt ikke til å kjøpe til egne barn før de fyller 18.

Merkelig, min erfaring er at det gjerne er barna som ikke ble satt grenser for som begynte å ruse seg tidlig, ble utagerende og utviklet bekymringsfullt forhold til fest. Jeg følger fagrådene fra politiet, skole og ungdomskordinator i vår kommune hva gjelder barn og eksperimentering med alkohol.

Det finnes vel eksempler på utagerende atferd både blant barn som får alkohol av foreldre og ikke. Å ikke kjøpe alkohol til barnet ditt er ikke noen garanti for at alt går bra, men jeg kan ikke skjønne at å kjøpe alkohol til dem skal være en slags garanti heller. Man kjenner sitt eget barn best, og det får være opp til den enkelte å ta den beslutningen. Samtidig synes jeg vi skal være forsiktig med å gi hverandre merkelapper som «naiv» bare fordi vi har forskjellige meninger.

Merkelig, min erfaring er at det gjerne er barna som ikke ble satt grenser for som begynte å ruse seg tidlig, ble utagerende og utviklet bekymringsfullt forhold til fest. Jeg følger fagrådene fra politiet, skole og ungdomskordinator i vår kommune hva gjelder barn og eksperimentering med alkohol.

Det finnes vel eksempler på utagerende atferd både blant barn som får alkohol av foreldre og ikke. Å ikke kjøpe alkohol til barnet ditt er ikke noen garanti for at alt går bra, men jeg kan ikke skjønne at å kjøpe alkohol til dem skal være en slags garanti heller. Man kjenner sitt eget barn best, og det får være opp til den enkelte å ta den beslutningen. Samtidig synes jeg vi skal være forsiktig med å gi hverandre merkelapper som «naiv» bare fordi vi har forskjellige meninger.
Kan nok være enig i dette her. Jeg var av de som ikke hadde spesielt mange grenser og regler opp gjennom oppveksten, men jeg var alt annet enn utagerende. Ikke har jeg rusa meg( på noe annet enn alkohol) heller.

Jeg tenker at du har ingen garanti uansett hva du velger.

Selv heller jeg mest mot å ikke kjøpe og heller prate åpent med ungene mine om hva som er lov og ikke og hva som er dumt og smart. Ungdommer gjør dumme ting uansett og min ambisjon er at ungene skal kunne komme til meg uansett hva det skulle gjelde.

Jeg spurte mannen om hva han mente og han sa beint ut nei. Dessuten sa han at om han visste at ungene skulle på fest og at det kom til å være alkohol der kom han til å nekte de å reise. Jeg sa det ikke, men tenkte i mitt stille sinn at da oppnår du bare å få unger som lyver og sniker seg rundt og plutselig en natt aner du ikke hvor ungen din befinner seg.

Men dette er enda lenge til så får ta det når det blir relevant.

Jeg og bestevenninnen min drakk oss full på en vodkaflaske hennes pappa hadde kjøpt til oss... Vi var ca 15 år. Ikke helt bra. :P

Naivt! Mamma kjøpte øl til meg, men hun kjøpte ikke så mye som jeg ville ha, så da ble det hjemmebrent i tillegg

Man kan kjøpe noe slags sprit med litt mindre alkohol i når man er 18. Men med høye prosenter er det vell 20 år ja, mener aldersgrensen gikk fra 21 til 20 for noen år siden.

Alltid vært 20 i norge, usa har 21 men da på all alkohol. 18års sprit kom når jeg var ung, husker det godt, kalinka vidka var vel den første, så kom fisherman og tyrker[emoji5] var veø i 2005/2006 ca.

Back
Topp